Ανακατανομή δυνάμεων στην κοινωνική ασφάλιση H Ημιτελής Μεταρρύθμιση, η κρίση και η ανάκαμψη Πλάτων Τήνιος Πανεπιστήμιο Πειραιώς 1 Ομιλία στο Μέγαρο Μουσικής,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Κυβερνητικές προτάσεις για το Ασφαλιστικό» © VPRC – Μάρτιος / Δ.1 © VPRC – Μάρτιος 2008 ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ.
Advertisements

Ο Κλάδος Μαρμάρου σε Αναζήτηση Διεξόδων από την Κρίση Ανάγκες σε Εκπαίδευση – Κατάρτιση Ανθρώπινου Δυναμικού στον κλάδο Μαρμάρου ΟΣΜΕ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ.
1. 2 Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ Ο.Α.Ε.Π. ΣΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ “ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ“ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΊΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ  Είναι πλέον κατανοητό από όλους.
Γιώργος Μπάλτας Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
1 Φορολογικά, εργασιακά & ασφαλιστικά θέματα: Τι αλλάζει από στο οδοντιατρείο μου;
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Ιούλιο ς 2013 Αριστοτέλους 46, 10433, Αθήνα - Τηλ: Fax: website:
Συμπράξεις Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα: Η νέα πρόκληση για τη Δημόσ ι α Διοίκηση Δέσποινα Τωμαδάκη Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ, Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.
Η κρίση και το πρόβλημα της διακυβέρνησης στην ελληνική κοινωνία Σταύρος Ιωαννίδης.
ΑΠΕ ΟΙ ΣΠΟΥΔΕΣ ΜΟΥ ,ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΟΥ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΟΥ.
Παρατηρήσεις και σχόλια στις αλλαγές που έγιναν με τον νόμο 4024/2011 που αφορούν την φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων και που θα ισχύσουν για το.
Βασική πολιτική μικροοικονομία Μάνθος Ντελής. Ελεύθερη αγορά  Τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί μεγάλο βάρος στη σπουδαιότητα της έννοιας ελεύθερη αγορά.
Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Η Αλλαγή μέσα στον Οργανισμό
ΕΝΑ ΝΕΟ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Νέος Επενδυτικός Νόμος Ανάπτυξη στην πράξη – Απάντηση στην κρίση
1 η Ημερίδα φαρμακοποιών Κρήτης Φαρμακοποιοί και οικονομική κρίση Ευρωπαϊκή ανάλυση Εισηγήτρια : Χατζέλλη Μαριάνθη Υποψήφια Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών.
η ενημερωτική πύλη για τις δράσεις των Κοιν. Συν. Επιχειρήσεων όλης της Ελλάδας ΔΙΚΤΥΟ – Κοιν.Σ.Επ.
Ετήσια Συνάντηση Ανασκόπησης της Υλοποίησης έτους 2013 Αθήνα, 28 Μαρτίου 2014 ΘΕΜΑ: Αξιολόγηση Ε.Π. «Διοικητική Μεταρρύθμιση »
Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών Σε συνεργασία με: την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων και την Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος 4 ο Τριήμερο.
Η πρόκληση της ευρυζωνικότητας και οι δημόσιες υποδομές της Καθ. Σωκράτης Κ. Κάτσικας ΓΓ Επικοινωνιών Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
Συνταξιοδοτικά Συστήματα
Διανεμητικές επιπτώσεις της λιτότητας και της ύφεσης Μάνος Ματσαγγάνης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Άννα Μίχου 1 ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Ο Ρόλος του μηχανικού από την κρίση στην ανάπτυξη Άννα Μίχου Ηλεκτρολόγος Μηχανικός.
Κοινωνικό κράτος και κρίση Με έμφαση στις ανισότητες ανάμεσα στα φύλα Χρήστος Κουτσαμπέλας Κέντρο Οικονομικών Ερευνών, Πανεπιστήμιο Κύπρου.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
Η μεταρρύθμιση της ΚΑΠ Προκλήσεις και προοπτικές ΠΑΣΕΓΕΣ Τζανέτος Καραμίχας Πρόεδρος ΠΑΣΕΓΕΣ Επιτροπή Παρακολούθησης του Γ΄ ΚΠΣ.
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Β’ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Δημόσιο – Επιχειρήσεις : Νέοι Κανόνες (Συν)- Εργασίας Δημήτρης ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ Senior Sales & Business Development Manager Public Sector SE Europe & MEA.
European Commission 1 Μετανάστευση: Αποτελεσματική Πολιτική και Ανοιχτή Κοινωνία ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΑΝΔΡΟΥΛΛΑΣ ΚΑΜΙΝΑΡΑ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ.
Στηρίξτε τη φαρμακευτική περίθαλψη για τους Έλληνες ασθενείς Νοέμβριος 2013.
1 Προϋπολογισμός 2007 Δεκέμβριος Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του Κρατικού προϋπολογισμού ; Ο προϋπολογισμός του 2007, όπως και κάθε προϋπολογισμός,
ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΠΑΝ ΣΤΟ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΑΠΕ
ΑΝΕΡΓΙΑ.
1 15 th December 2011 Αξιοποίηση της «Περιουσίας» του Δημοσίου ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ Διευθυντής Ανάπτυξης Αγορών Γεν. Δ/νση Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.
Η εισφορά του δικαίου του ανταγωνισμού στην ανάπτυξη ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ν. ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
GREEK ICT FORUM: ΕΤΗΣΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ; Οι βασικοί οικονομικοί λόγοι για την κυβερνητική παρέμβαση είναι:  Ο επιχειρηματικός κύκλος- οι αποφάσεις σχετικά με.
ΤΟ Α.Ε.Π. ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΟΥ.. Τι ονομάζουμε Α.Ε.Π. ; Το ποσό που αξίζουν τα αγαθά και οι υπηρεσίες που παράγει μια οικονομία σε ένα συγκεκριμένο.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 12: Η Εποχή μετά το 1973 Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Εργαστήριο Αγροτικής Πολιτικής & Συνεταιρισμών ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ (ΕΣΠΑ) Υπεύθυνος Πρακτικής.
Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ 2011 Επιτροπή Ασφαλιστικών και Εργασιακών Θεμάτων ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ.
1 Η ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ. 2 ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΓΕΙΑΣ: Μπορεί να βοηθήσει στα μεγάλα χρηματοδοτικά  Μπορεί να βοηθήσει στα μεγάλα χρηματοδοτικά προβλήματα.
Μακροοικονομία Διάλεξη 6. Ανεργία Τριβής: (βραχυχρόνια) είναι το ελάχιστο επίπεδο ανεργίας σε μια οικονομία. Η ανεργία που οφείλεται στο χρόνο που είναι.
Κρατικος παρεμβατιςμος και κατα pareto αριςτοποιηςη
Τα κύρια oργανωτικά χαρακτηριστικά ενός συστήματος προκύπτουν από τις ιδιαιτερότητες της οικονομικής και κοινωνικής κάθε χώρας είναι: Ο βαθμός επίτευξης.
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 3: Κατά Παραγγελία Κοστολόγηση
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
ΙΑΤΡΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Περιφερειακή Πολιτική της Ε.Ε ( )
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
Κοινωνικά Δικαιώματα.
8.1. Οικονομική και Νομισματική Πολιτική
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Κώστας Γαλιάτσος Πρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνων Σύμβουλος ΕΤΕΑΝ
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ 9η
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΕΡΕΥΝΑ ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ Σε ασφαλισμένους και συνταξιούχους του ΟΑΕΕ
ΤΟ ΝΕΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης στις συντάξεις του Δημοσίου υπό το πρίσμα της απόφασης 244/2017 της Ολομελείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ιωάννης Γ.-Στ. Κούρτης.
Γιώργος Γραμματικάκης
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Συνταξιοδοτικό Σύστημα της Κύπρου
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ
ΘΕΜΑ 2016 Ανεργία και Απασχόληση και οι συνέπειες τους για την οικονομία. α) Αίτια και πολιτικές αντιμετώπισης της ανεργίας. β) Η επίδραση της σημερινής.
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανακατανομή δυνάμεων στην κοινωνική ασφάλιση H Ημιτελής Μεταρρύθμιση, η κρίση και η ανάκαμψη Πλάτων Τήνιος Πανεπιστήμιο Πειραιώς 1 Ομιλία στο Μέγαρο Μουσικής, "Για ένα οικονομικά βιώσιμο και κοινωνικά δίκαιο ασφαλιστικό σύστημα« 4 Οκτωβρίου 2012

Οι συντάξεις και ο μηχανισμός καταστροφής 2 Η κρίση ήταν αποτέλεσμα διαρθρωτικών, μικροοικονομικών μηχανισμών. Όμως αντιμετωπίζεται λησμονώντας από πού προήλθε. Ομοίως, διαρθρωτικά θέματα εξετάζονται ερήμην της μεγάλης εικόνας. Μικρο - Θεμελίωση της Καταστροφής ’ ‘ Μικρο - Θεμελίωση της Καταστροφής ’ - microfoundations of disaster γενικού Οι συντάξεις είναι ξεκάθαρο παράδειγμα ενός γενικού προβλήματος – δείχνουν : Α. τον ρόλο που θα έπρεπε να παίζει μια μεταρρύθμιση που δεν έγινε. Β. Πεδίο ελέγχου (Test case) για το κατά πόσον πραγματικά θα αλλάξουν τα πράγματα μετά την κρίση. ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΟΜΙΛΙΑΣ : 1. Σύντομες απαντήσεις στα 4 ερωτήματα. 2. Πυλώνες συντάξεων και διασπορά ρίσκου 3. Η μεταρρύθμιση που έγινε αλλού και απομένει να γίνει εδώ 4. Συμπληρώνοντας την ημιτελή μεταρρύθμιση : ανακατανομή δυνάμεων στην κοινωνική ασφάλιση με δική μας, εθνική, πρωτοβουλία.

Σύντομες απαντήσεις στα 4 ερωτήματα : 3 1. Πού βρισκόμαστε ;  Δεν ξέρουμε. Ας ρωτήσουμε την Τρόικα. Από την οποία δεν μπορούμε να κρυφτούμε.  Χειρότερα, από εκεί που θα είμαστε αν είχαμε ολοκληρώσει το πρόγραμμα του 1992 ( Νόμος Σιούφα / Μάνου ). 2. Είναι βιώσιμο το σημερινό σύστημα ; Ξεμπερδέψαμε ;  Αν ναι, θα χρειαζόταν η 12 η περικοπή σε συντάξεις των ιδίων ατόμων ;  Περικοπές ανατρέπουν την ανταποδοτικότητα.  Και να ήταν, παραμένει βαρίδι στην οικονομία. 3. Ποια νέα κατεύθυνση 3. Ποια νέα κατεύθυνση ;  Σημασία έχει να διαλέξουμε, και όχι να μας επιβληθεί εκ της αδράνειας, και χωρίς συζήτηση όπως φαίνεται να γίνεται τώρα. Μια εθνική πρωτοβουλία.  Νέο πρότυπο ανάπτυξης – νέο ασφαλιστικό σύστημα.  Νέα ισορροπία κρατικής μέριμνας και ( ατομικής και συλλογικής ) ευθύνης. 4. Επίδραση στην ανάπτυξη ;  Η ανάκαμψη πρέπει να μας βρει με νέο σύστημα.  Αλλιώς ο χρόνος που κερδήθηκε με τις θυσίες των σημερινών συνταξιούχων θα χαθεί, με την επανεμφάνιση του αρχικού προβλήματος

Τι είναι οι πυλώνες συντάξεων ; 4  Μια Μέθοδος ανάλυσης τύπων συντάξεων ανά είδος αλληλεγγύης  1 ος πυλώνας : Συνολική Αλληλεγγύη - Κρατική  2 ος πυλώνας : Συλλογική Επαγγελματική Αλληλεγγύη – στους χώρους εργασίας  3 ος Πυλώνας : Ιδιωτική πρόνοια – Ατομική αποταμίευση. ( Αλληλεγγύη μεταξύ φάσεων ζωής ) O ι πυλώνες Δεν O ι πυλώνες Δεν είναι έργο του διαβόλου. Κάθε συνταξιούχος λαμβάνει μια ‘ στρώση ’ σύνταξης α π ό κάθε π υλώνα. Στο εισόδημά του συμμετέχουν και οι τρείς π υλώνες. Η διασ π ορά του κινδύνου αυξάνει την σιγουριά του συνολικού εισοδήματος.

Αρχιτεκτονική συνεργασίας Η λογική της μετάβασης σε πολλαπλούς πυλώνες : Αρχιτεκτονική συνεργασίας 5  Από τις αρχές της δεκαετίας ‘80 είναι γνωστό ότι επέρχεται σε χώρες του ΟΟΣΑ μεγάλη δημογραφική επιδείνωση  Περισσότεροι συνταξιούχοι με ψηλότερες συντάξεις και λιγότεροι ασφαλισμένοι που πληρώνουν ήδη ψηλές εισφορές.  Το δημόσιο σύστημα είναι ιδιαίτερα ευάλωτο. Άρα :  Προσθήκη άτυπου χρέους δυσβάστακτη ιδίως αν το εθνικό χρέος είναι ήδη μεγάλο. Άρα :  Συντεταγμένη  Συντεταγμένη μετατόπιση βάρους από τον 1 ο πυλώνα στον 2 ο και 3 ο ≃ « Ιδιωτικοποίηση του ρίσκου »  Ιδιωτικός τομέας καλείται να αντιμετωπίσει τμήμα της αύξησης δαπανών  Προσφέρει κίνητρα για αυτοβοήθεια αυτών που μπορούν.  Επιτρέπει ελάφρυνση δημόσιου συστήματος – επικέντρωση αλλού.  Το Σύστημα πολλαπλών πυλώνων.  Προσφέρει μια Αρχιτεκτονική συνεργασίας μεταξύ τομέων  Μεταφορά ασφαλιστέας ύλης από δημόσιο προς πλουσιότερα άτομα  Διασπορά του κινδύνου  Διασπορά του κινδύνου της γήρανσης του πληθυσμού.

Ακόμη και μετά το 2010 Τι έχουμε στην Ελλάδα ; Ακόμη και μετά το 2010 ένα απολύτως μονολιθικό σύστημα 6 Από εισοδήματα συνταξιούχων 50+, Από στοιχεία συνολικών δαπανών ΟΟΣΑ Πηγή: Π.Τήνιος 2010, Ασφαλιστικό μια μέθοδος ανάγνωσης

Κατακερματισμός και μονολιθικότητα : Όλα τα αυγά σε ένα καλάθι 7 ένας Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ : πολλά Ταμεία / ένας πυλώνας  Πληθώρα Ταμείων χορηγούσαν εγγυήσεις αφειδώς. Συγκέντρωση  Αποκρύπτεται η δαπάνη, δυσχεραίνεται ο προγραμματισμός : Συγκέντρωση κινδύνου. διασπορά  Χωρίς, όμως, διασπορά κινδύνου, τελικός  Αφού ο τελικός εγγυητής είναι παντού το Κράτος  Ο κατακερματισμός προσθέτει αναποτελεσματικότητα αλλά δεν αφαιρεί κίνδυνο  Ρίσκο αντισυμβαλλομένου counterparty risk  Ρίσκο αντισυμβαλλομένου (counterparty risk)  Αυτός που χορηγεί εγγυήσεις ( Κράτος ) έχει δώσει τόσες πολλές, ώστε καθίσταται αφερέγγυος και ο ίδιος συνολικά  Ο κάθε ασφαλιζόμενος ( άτομο ή ταμείο ) μπορεί να αισθάνεται ασφαλής, αλλά το σύστημα συνολικά χωλαίνει  Ατομικές επιλογές δημιουργούν συλλογική επιβάρυνση

Τι Άλλαξε Τι Άλλαξε ο νόμος 3863/2010; 8  Δ. Ν. Τ. :« Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση - Ορόσημο, η οποία έχει μεγάλη εμβέλεια ακόμη και σε διεθνές επίπεδο » - IMF Statement on First Review, August 2010  ΌΜΩΣ : 1. Διατηρείται η μονολιθικότητα 2. Αν ο χρόνος ασφάλισης εξομοιωθεί με Ευρώπη, ύψος ατομικών συντάξεων κοντά στο μέγιστο της Ευρώπης. 3. Περικοπές περιόδου κρίσης διαστρεβλώνουν τα κίνητρα, αφού ανταμείβουν τις χαμηλές συντάξεις σε βάρος ‘ συνεπών πελατών ’ Συντήρηση του κρατικού συστήματος περίπου στο παλιό μέγεθος, ( της εποχής των ‘ παχέων αγελάδων ’), διατήρηση εχθρικής στάσης απέναντι στην αποταμίευση, συσσώρευση αδικιών. Μηχανισμοί αυτο - καταστροφής στο ατομικό επίπεδο παραμένουν. Απίθανο να φτάσει κάποτε το ασφαλιστικό σύστημα σε ‘ ήρεμα νερά ’ ανασφάλεια και ένταση Αντί σιγουριά και εξασφάλιση, ανασφάλεια και ένταση

1. « Αθέλητες Συνέπειες » 1. « Αθέλητες Συνέπειες » είναι το κόστος της οίησης περικοπή μέσης σύνταξης ( Ανάγκη περικοπών ) + ( διαρθρωτική ατολμία ) = γενικευμένη ( μη - θεσμική ) περικοπή μέσης σύνταξης   Αφού δεν εθίγησαν ‘ προστατευόμενοι ’, εξ ανάγκης ( σε δεύτερη φάση ) - περικόπτονται γενικά δικαιώματα με τρόπο απότομο και μη θεσμικό. 2. « Εισιτήριο απεμπλοκής » 2. « Εισιτήριο απεμπλοκής » στη γενιά του Πολυτεχνείου μέσω των μεταβατικών ρυθμίσεων  Πρόωρες μαζικές συνταξιοδοτήσεις, κυρίως στο Δημόσιο, ( αντί απολύσεων ). Ιδιαίτερη εφαρμογή για γυναίκες 50+.  Η « Επίλυση » πρόσκαιρου προβλήματος οδηγεί σε αφαίμαξη του ασφαλιστικού συστήματος και μελλοντική φτώχεια …  Οι συνταξιοδοτούμενες γενιές είναι οι μεγαλύτερες μεταπολεμικά. Εξελίξεις στην πράξη μετά το Η ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

Ανακατανομή δυνάμεων στην κοινωνική ασφάλιση : Ένα νέο πειστικό σύστημα 10 παραμένει δομική  Η πλαισίωση του κρατικού πυλώνα με επαγγελματικό πυλώνα παραμένει η σημαντικότερη δομική μεταρρύθμιση που απομένει :  Ο σημερινός ρόλος του μη κρατικού τομέα είναι παρασιτικός : καλλιέργεια  Ευθεία αμφισβήτηση της ΚΑ – καλλιέργεια ανασφάλειας.  ΑΡΑ : Η πρόοδος στον 2 ο πυλώνα προϋποθέτει δομικές αλλαγές στον 1 ο.  Ένα σαφές πλαίσιο συνεργασίας και όχι ανταγωνισμού. 1. Κράτος : Ευθύνη για φτώχεια και χαμηλές συντάξεις – αναδιανομή, μερικώς ανταποδοτικότητα. 2. Επαγγελματικά συστήματα : Αναπλήρωση εισοδήματος. Ανταποδοτικότητα 3. Ατομική συμπλήρωση – Ενθάρρυνση αποταμίευσης  Αφού ‘ νέο σύστημα ’ του νόμου του 2010 αρχίζει σταδιακά το 2013, υπάρχει καιρός για επεξεργασία, αλλά και ταχύτερη προσαρμογή.  Η υποστύλωση παλαιού συστήματος και περικοπές συντάξεων ως ένα είδος επένδυσης για την θεμελίωση νέου πειστικού μόνιμου συστήματος.  H σύμπτωση της αρχής του νέου με την ανάκαμψη της οικονομίας ευκαιρία για αξιοποίηση υπεραξιών σε μετοχές ( αγορά στα χαμηλά )  Σε σχέση με ισχύον ( μετά το 2010) ανακατανομή δυνάμεων, όχι συρρίκνωση

διαδικασία Η διαδικασία αναζήτησης / ανακατανομής – Ουσία και όχι βιτρίνα 11  Η Χαμηλή ποιότητα μεταρρυθμίσεων ως τώρα, εξ αιτίας του ότι :  Προτάσεις ανεπεξέργαστες – η συζήτηση ήταν πάντα ‘ άκαιρη ’  Η Ελλειψη συζήτησης οδήγησε σε μια κοινή γνώμη οικονομικά και ‘ ασφαλιστικά αναλφάβητη ’  Nicholas Barr & Peter Diamond: Το κρίσιμο ζήτημα στις συντάξεις δεν είναι η χρηματοδότηση, ούτε ο ρόλος του Κράτους αλλά η ποιότητα διακυβέρνησης  Ερευνα γνώμης 2009 ( στο Μια μέθοδος ανάγνωσης, κεφ 14)  Πολύ μεγαλύτερη άγνοια από Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Ισπανία.  Γνώση βασικών θεμάτων οδηγεί σε κατανόηση και διαλλακτικότητα.  Στην Ελλάδα υπάρχει ‘ στρατευμένη γνώση ’ που αυξάνει την αδιαλλαξία  Η γνώση κερδίζεται από την ενημέρωση που προκύπτει από ανοικτές διαδικασίες ( όχι κοινωνικό διάλογο με κλειστές πόρτες ).  Το μήνυμα της Εκθεσης Σπράου του 1997 δεν ήταν ‘ περικοπές ’ αλλά ‘ σκεφτείτε το πρόβλημα ( ως ‘ Συνεισφορά στον κοινωνικό διάλογο )

Ανακατανομή δυνάμεων σε αδρές γραμμές 12  1 ος Κρατικός πυλώνας : Εξαντλεί την κρατική χρηματοδότηση.  Στην πλήρη εφαρμογή αναπληρώνει, όσο περίπου στην Ολλανδία, Δανία. ( Μέσος πολίτης περί το 40%, φτωχοί περισσότερο )  Προνοιακή σύνταξη για όλους >67 αποτρέπει την φτώχεια. Χρηματοδοτείται από ποσά που σήμερα έρχονται από τον προϋπολογισμό.  ( β ) Αυστηρά ανταποδοτικό για το υπόλοιπο. Σουηδικό σύστημα ;  Σύστημα Εισφορών ενσωματώνεται στην διαδικασία εισοδήματος – κατάργηση σημερινών εισφορών, κοινωνικών πόρων και Ταμείων.  Άμεση Έναρξη ατομικών λογαριασμών – τόσο για 1 ο όσο και 2 ο πυλώνα.  Ένας φορέας φροντίζει για την πληροφοριακή στήριξη του συστήματος.  Εξοικονόμηση διοικητικού κόστους ( κατάργηση υπηρεσιών ) κύριο μέλημα.  Κατάργηση επικουρικών ταμείων και εφ άπαξ παροχών.  2 ος πυλώνας : Υποχρεωτική επαγγελματική ασφάλιση με ανεξάρτητα ταμεία με κεφαλαιοποίηση. Συμπληρώνει εισόδημα ώστε το σύνολο (1 ος + 2 ος πυλώνας ) για 40 χρόνια εργασίας να είναι περί το 70%.  1 ος + 2 ος πυλώνας μπορούν να υπολογιστούν ώστε η συνολική δαπάνη να είναι όση και του σημερινού συστήματος. Συνολική έκταση / γενναιοδωρία είναι θέματα συζήτησης και απόφασης

Διαδικασία εφαρμογής / εξάπλωσης 13  Συνταξιούχοι χρηματοδοτούνται από προϋπολογισμό  Εμφάνιση τμήματος του αφανούς χρέους ( πρόβλημα ‘ διπλών εισφορών ’ ) απαιτεί διαπραγμάτευση με ΕΕ.  Διάκριση σημερινών συνταξιούχων 67+ και νεότερων. Κίνητρα για επιστροφή στην αγορά εργασίας νεότερων συνταξιούχων ;  Νεοεισερχόμενοι και εργαζόμενοι νεότεροι του 30+ χ  Μπαίνουν υποχρεωτικά στο σύστημα ατομικών λογαριασμών  Πίστωση χρόνου και εισφορών για αυτούς που έχουν εργαστεί ή ήταν άνεργοι.  Ενδιάμεσες ηλικίες : (>30+ χ ) - συνταξιοδότηση :  Δυνατότητα επιλογής παλαιού / νέου συστήματος  Μετά τις αλλαγές οι υποσχέσεις του παλαιού θα είναι πιο ισχυρές. Αρα υπάρχει δυνατότητα εξορθολογίσεων  Όσοι επιλέγουν να αλλάξουν πιστώνονται χρόνο / χρήμα. ( ομόλογα αναγνώρισης ).

Μια εθνική πρωτοβουλία απέναντι στην μοιρολατρία. 14  Η ‘ διάσωση ’ του ασφαλιστικού συστήματος το 2010 ‘ χρεώθηκε ’ ( όχι ‘ πιστώθηκε ’) στις πιέσεις της τρόικας  Ωσάν να επιθυμούσαμε ένα χρεωκοπημένο και αναξιόπιστο σύστημα …  Οι θυσίες που έγιναν – από συνταξιούχους και ασφαλισμένους – προσφέρουν στην Ελλάδα και τους ίδιους την πολυτέλεια προβληματισμών για το τι θέλουμε.  Τώρα υπάρχει δυνατότητα με δική μας, εθνική, πρωτοβουλία να συζητήσουμε και να αποφασίσουμε κάτι καλύτερο.  Ένα έμπρακτο δείγμα ότι μπορούμε, επί τέλους, να πάρουμε την τύχη μας στα χέρια μας.  Αλλιώς μπορούμε να περιμένουμε μια μελλοντική τρόικα να λάβει τις αποφάσεις για λογαριασμό μας.