ΘΕΣΕΙΣ ΣΕΕΠΕ ΓΙΑ ΤΟ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΘΕΜΙΤΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ ‐Το μέγεθος του προβλήματος ‐Το νέο νομοθετικό πλαίσιο και η εφαρμογή του
4/4/12 1 Η επιδείνωση των συνθηκών της αγοράς… Συρρίκνωση για 4 η συνεχόμενη χρονιά του ΑΕΠ και δυσοίωνες προβλέψεις στο ορατό μέλλον Δυσχέρεια στη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας λόγω των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης στο εγχώριο Τραπεζικό σύστημα σε συνδυασμό με θέματα ποιότητας δανειακού χαρτοφυλακίου Αύξηση της Ανεργίας με συνέπειες στα έσοδα του Δημοσίου, των Ασφαλιστικών Ταμείων αλλά και στο διαθέσιμο εισόδημα μεγάλου μέρους του πληθυσμού Περιορισμός της ρευστότητας, διατήρηση του κλίματος ύφεσης τουλάχιστον και το 2012 Περιβάλλον εντεινόμενης αβεβαιότητας … αλλά και αλλαγή στη στάση του καταναλωτή … Με αυξανόμενες τάσεις μείωσης της κατανάλωσης και στροφής σε φθηνότερες τιμές στην αντλία,
4/4/12 2 … σε συνδυασμό με τη μεγάλη αύξηση της τιμής των προϊόντων … 2 αυξήσεις του ΦΠΑ από 19% σε 23% 4 αυξήσεις του ΕΦΚ στις Βενζίνες από 359 σε 670 €/Μ3 (87%) 3 αυξήσεις του ΕΦΚ στο Π. Κίνησης από 302 σε 412 €/Μ3 (36%) Επικείμενη αύξηση του ΕΦΚ στο Π. Θέρμανσης του οποίου η τιμή θα κυμαίνεται από €/Μ3 (80%-100% του αντίστοιχου στο Π. Κίνησης) Εξέλιξη ΦΠΑ (%) και Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (€/Μ3)
4/4/12 3 … οδήγησαν σε σημαντικές απώλειες τον Κλάδο των Καυσίμων … Σημαντική υποχώρηση στην εγχώρια κατανάλωση των τριών προϊόντων • Βενζίνες -18 % (736 Kmt) •Πετρέλαιο Κίνησης -22% (613 kmt) •Πετρέλαιο Θέρμανσης -14% (471 kmt) -12% -22% -11% -13% -8%-8% -11% -2%-2% -12% -11% -8%-8% -14% -18% -22% -18%
4/4/12 4 Έσοδα Κράτους από Φορολόγηση Καυσίμων Λιανικής Ο συνδυασμός των αυξανόμενων Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, Φ.Π.Α. και Διεθνών Τιμών συντέλεσαν σε μία αύξηση των κρατικών εσόδων από τα συγκεκριμένα καύσιμα κατά περίπου 2 δισ. € το 2011 έναντι του 2009.
4/4/12 5 Λαθρεμπόριο Εκτίμηση Μεγέθους Φαινομένου: • 20% του Πετρελαίου που πωλείται ως Κίνησης είναι νοθευμένο με Θέρμανσης ή Ναυτιλίας • 1-2% των πωλήσεων Βενζινών είναι νοθευμένες με συστατικά που δεν έχουν ΕΦΚ ή από εικονικές αφορολόγητες εξαγωγές Εκτιμώμενη Δασμοδιαφυγή Π. Κίνησης: εκ. Ευρώ Εκτιμώμενη Δασμοδιαφυγή Βενζίνες: εκ. Ευρώ Εκτίμηση Δασμοδιαφυγής ανά Καύσιμο Π.ΚίνησηςΒενζίνες Επίσημη Ζήτηση (kM3) Δασμοδιαφυγή Εκτιμ. (kM3)
4/4/12 6 Καταδολίευση Αντλιών Εκτίμηση Μεγέθους Φαινομένου: Οι πρατηριούχοι που χρεώνουν τον καταναλωτή με επιπλέον ποσότητα από την πραγματικά παραδοθείσα, δηλώνουν ποσότητα παράδοσης από 3,5% έως 7% μεγαλύτερη της πραγματικής Η ανίχνευση της ελλειμματικής παράδοσης είναι ιδιαίτερα δύσκολη για τον πελάτη και τις αρχές λόγω των σύνθετων συστημάτων που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι για τη τροποποίηση της ένδειξης της αντλίας Σε τρέχουσες τιμές ο καταναλωτής βενζίνης ζημιώνεται από 6 έως 12 λεπτά ανά λίτρο στα πρατήρια που επιδίδονται σε καταδολίευση αντλιών
4/4/12 7 Προτάσεις ΣΕΕΠΕ για την Αντιμετώπιση του Λαθρεμπορίου Λαθρεμπόριο Π. Θέρμανσης Λαθρεμπόριο Π. Ναυτιλίας Λαθρεμπόριο Βενζίνης Εικονικές Εξαγωγές Μηχανισμοί αντλιών 1.Αυστηρότερος έλεγχος της διακίνησης ναυτιλιακών καυσίμων 2.Αυστηρός έλεγχος για καταπολέμηση των εικονικών εξαγωγών καυσίμων 3.Αυστηρός έλεγχος νοθείας της βενζίνης με άλλες ουσίες (π.χ. μεθανόλη, τολουόλη κ.ά.) 4.Άμεση εφαρμογή συστήματος ελέγχου εισροών/εκροών 5.Αφαίρεση άδειας λειτουργίας από Πρατήρια όπου διαπιστώνεται «παρέμβαση» στη λειτουργία των αντλιών 6.Έλεγχος τιμολογίων αγορών σε πρατήρια, από ΚΕΔΑΚ και ΣΔΟΕ και εφαρμογή του νόμου στις περιπτώσεις παραεμπορίου και πειρατείας 7.Δειγματοληπτικός έλεγχος τιμολογίων Εταιριών Εμπορίας για τυχόν περιπτώσεις λαθρεμπορίου και πειρατείας 8.Σήμανση όλων των βυτιοφόρων Ι.Χ. και Δ.Χ.. Έλεγχος καθοδόν του νομίμου της διακίνησης 9.Εκσυγχρονισμός χρονοβόρων και δαπανηρών τελωνειακών διαδικασιών 10.Εξίσωση φόρων Π.Θέρμανσης και Π. Κίνησης
4/4/12 Το νέο νομοσχέδιο και οι προτάσεις του Κλάδου για τη βελτίωση του νομικού πλαισίου ΝΑ ΕΚΔΟΘΟΥΝ ΝΕΕΣ ΥΠΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΞΗΣ: ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΕΕΠΕ : 1. Ηλεκτρονικά συστήματα διασφάλισης ποσότητας & ποιότητας στα μεταφορικά μέσα 1. Αυστηροποίηση των ποινών για παραβάσεις (παραβάσεις ΚΕΔΑΚ / αντλίες) 2. Σήμανση όλων των μεταφορικών μέσων με το εμπορικό σήμα της αντίστοιχης εταιρίας και τοποθέτηση GPS 2. Επιτάχυνση δικαστικών διαδικασιών 3. Ιχνηθέτηση με υψηλής τεχνολογίας ιχνηθέτες3. Κωδικοποίηση της κατακερματισμένης νομοθεσίας του κλάδου 4. Καθιέρωση ποινών για έλλειψη εμπορικού σήματος ή GPS στα μεταφορικά μέσα 4. Εφαρμογή ηλεκτρονικής διαδικασίας τελωνειακών συναλλαγών 5. Συστήματα εισροών / εκροών σε πλωτά μέσα και εγκαταστάσεις 5. Βελτίωση λειτουργίας ΚΕΔΑΚ Το περιεχόμενο του νέου νομοσχεδίου είναι σαφώς προς τη σωστή κατεύθυνση όμως, για την επιτυχή εφαρμογή του θα πρέπει : 8
4/4/12 9 Από το νομοσχέδιο στην υλοποίηση Δημιουργία κεντρικού φορέα εποπτείας αγοράς καυσίμων Πολιτική βούληση/ Θέσπιση ξεκάθαρων αρχών Εφαρμογή νομοθεσίας •Διάσπαση της εποπτείας σε πολλούς φορείς (4 Υπουργεία : Υπουργείο Οικονομικών / Ανάπτυξης / ΥΠΕΚΑ / Μεταφορών) • Εξάλειψη γραφειοκρατίας, διαχρονικής δυσκαμψίας και βραδυπορίας στη θέσπιση αυστηρών και ξεκάθαρων αρχών λειτουργίας της εμπορίας καυσίμων •Κωδικοποίηση νομοθεσίας για τα καύσιμα •Εφαρμογή των μέτρων που προβλέπονται •Εξάλειψη της ανεκτικότητας των αρμοδίων φορέων •Αποδυνάμωση των κυκλωμάτων παράνομης δραστηριότητας