Παπαπέτρου Στέλιος Βασιλείου Έλενα Γκλιάου Μαρία Κυριάκου Κυριακή Κυριάκου Μαρία
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Ιστορικό/ Χαρακτηριστικά Είναι πλέον αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι το διαδίκτυο αποτελεί ένα καθημερινό εργαλείο στη ζωή μας, με χρησιμότητα στην πληροφόρηση, την ψυχαγωγία αλλά και την κοινωνική δικτύωση.
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Ιστορικό/ Χαρακτηριστικά Είναι επίσης γεγονός ότι οι νέοι και κυρίως οι έφηβοι περνούν αρκετό χρόνο στο διαδίκτυο, εκφράζονται και επικοινωνούν μεταξύ τους μέσα από αυτό. Αυτό γίνεται μέσα από σελίδες κοινωνικής δικτύωσης όπως το facebook αλλά και σελίδες επικοινωνίας όπως τα Skype, Ovvo, Msn και άλλα.
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Ιστορικό/ Χαρακτηριστικά Ο Οργανισμός Νεολαίας Κύπρου στην προσπάθεια του να πλησιάσει καλύτερα τους νέους της Κύπρου, αποφάσισε να προσεγγίσει και να αξιοποιήσει τις δικές τους μεθόδους επικοινωνίας. Προς την κατεύθυνση αυτή, δημιούργησε το Φεβρουάριο του 2010, την Υπηρεσία Συμβουλευτικής Μέσω Διαδικτύου, την πρώτη υπηρεσία του είδους που λειτουργεί στην Κύπρο.
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Σε ποιους απευθύνεται Παρόλο που η υπηρεσία αυτή απευθύνεται στο γενικό πληθυσμό, στοχεύει ιδιαίτερα στην ομάδα των ατόμων που είναι εξοικειωμένη με το διαδίκτυο
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Σκοπός Να προσεγγίσουμε το κομμάτι του πληθυσμού που πιθανόν να μην τηλεφωνούσε σε Γραμμές Βοήθειας ούτε θα επισκεπτόταν εύκολα Συμβουλευτικές Υπηρεσίες.
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Πώς λειτουργεί: Μέσω ενός ειδικά διαμορφωμένου χώρου στην ιστοσελίδα, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συνομιλούν γραπτώς με το σύμβουλο γύρω από το θέμα που τους απασχολεί. Δεν πρέπει να δηλώσουν όνομα, αφού κατά την πρόσβαση στη σελίδα, μπορούν να λάβουν ένα όνομα χρήστη από αυτή (π.χ. χρήστης1, user1), ή να δηλώσουν ένα όνομα χρήστη που οι ίδιοι επιθυμούν (π.χ. ένα υποκοριστικό) Σε καμία περίπτωση, κανένας εκτός από το σύμβουλο και τον χρήστη που είναι συνδεδεμένος με την υπηρεσία, δεν μπορεί να δει αυτά που γράφονται.
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Ποια θέματα χειρίζεται Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συζητήσουν θέματα όπως: Σχέσεις Σχολείο Οικογένεια Άγχος Συναισθηματικές μεταπτώσεις Εξαρτήσεις
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Τι προσφέρει Παροχή πληροφοριών και ενημέρωση γύρω από τα θέματα που αφορούν τους ενδιαφερόμενους. Ενημέρωση για άλλους φορείς, οργανισμούς και συνδέσμους που δραστηριοποιούνται σε θέματα που αφορούν τους ενδιαφερόμενους, και παραπομπή όταν χρειάζεται, για περαιτέρω αξιολόγηση και παρέμβαση. Συμβουλευτική, έτσι ώστε οι ενδιαφερόμενοι να μοιραστούν το θέμα που τους απασχολεί, να αναγνωρίσουν αλλά και να ενθαρρυνθούν να κάνουν το επόμενο βήμα. Διαχείριση κρίσεων που απαιτούν άμεση παρέμβαση.
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Η συμβουλευτική μέσω διαδικτύου σε καμιά περίπτωση δεν υποκαθιστά τη δουλειά που μπορεί να γίνει μέσα από τις συναντήσεις με κάποιο ψυχολόγο. Αν πέρα από την ενημέρωση, τη στήριξη και τη συμβουλευτική κριθεί αναγκαία μια πιο εξειδικευμένη παρέμβαση, τα άτομα κινητοποιούνται ή ενθαρρύνονται να μπουν σε κάποιο θεραπευτικό πλαίσιο
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Προφίλ ενδιαφερόμενου Φύλο - Ο παραπάνω πίνακας αποδεικνύει για ακόμη μια φορά ότι κυρίως οι γυναίκες αναζητούν βοήθεια από επαγγελματία ψυχολόγο, ανεξαρτήτως του μέσου που χρησιμοποιούν (Τηλεφωνική Γραμμή, Διαδίκτυο, Συνδιαλέξεις πρόσωπο με πρόσωπο). Πολύ λιγότεροι είναι οι άντρες οι οποίοι ζήτησαν βοήθεια μέσω του διαδικτύου (23,2%). Περαιτέρω ο πίνακας δείχνει ένα ποσοστό (8,7%) των περιστατικών να μην έχουν δηλώσει το φύλο τους. Αυτό αποτελεί μια από τις ιδιαιτερότητες του διαδικτύου καθότι η σύμβουλος δεν μπορεί να καταλάβει το φύλο του συνομιλητή του. Ο μόνος τρόπος για να μάθουν οι σύμβουλοι το φύλο του συνομιλητή είναι αν το αναφέρει ο/η ίδιος/α, ή εάν υπάρχει ουσιαστικός λόγος να ερωτηθεί γι’ αυτό. Ηλικία - Τα άτομα που απευθύνονται για βοήθεια μέσω διαδικτύου είναι στην πλειοψηφία μεταξύ των ηλικιών 15-20 (39,1%) και 21-30 (26,1%). Αυτό είναι αναμενόμενο καθότι οι έφηβοι και οι νεαροί είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τέτοιες μορφές επικοινωνίας, οι οποίες επιπρόσθετα αποτελούν σημαντικό συστατικό στοιχείο της ζωής τους. Εκτός αυτού πιθανόν να εκφράζει την ανάγκη τους για παροχή βοήθειας διατηρώντας τα προσωπικά τους στοιχεία εντελώς εμπιστευτικά. Τα αποτελέσματα υποστηρίζονται και από έρευνα των Gould, Munfakh, Lubell, Kleinman και Parker (2002) οι οποίοι βρήκαν πως το 1/5 έφηβων μαθητών λυκείου, αναζητούσαν βοήθεια από το διαδίκτυο για τα συναισθηματικά τους προβλήματα.
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Κατανομή περιστατικών σύμφωνα με το άτομο που αφορά το αίτημα Με βάση τον παραπάνω πίνακα, τα περισσότερα άτομα απευθύνονταν στο διαδίκτυο για θέματα που αφορούσαν κυρίως τους ίδιους (76,8%) και λιγότερο για θέματα που αφορούσαν τρίτους. Κανένα άτομο δεν απευθύνθηκε στη Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου για θέματα που αφορούν το παιδί, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τα αποτελέσματα της Γραμμής 1410. Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι τα άτομα τα οποία αποτείνονται στη Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου είναι στην πλειοψηφία εφηβικής ηλικίας και συνήθως αντιμετωπίζουν προσωπικές δυσκολίες. Για παράδειγμα απασχολούνται με ζητήματα και δυσκολίες στο σχολικό περιβάλλον, στο πανεπιστήμιο, με προβλήματα στις σχέσεις με τους γονείς τους, καθώς επίσης και με θέματα αυτό-εικόνας και αυτοεκτίμησης.
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Κατανομή περιστατικών κατά κύριο αναφερόμενο θέμα Το κύριο αναφερόμενο θέμα με το ψηλότερο ποσοστό είναι τα προσωπικά θέματα (42,0%). Ποσοστό αναμενόμενο, καθώς μέσω του διαδικτύου είναι πιο πιθανόν να συζητήσει κάποιος προσωπικά ζητήματα. Ειδικά, η ηλιακή ομάδα κάτω των 35, που αποτελεί και την ομάδα-στόχο της υπηρεσίας, είναι εξοικειωμένη με αυτό το είδος συνομιλίας κυρίως λόγω των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης. Οι ουσίες εξάρτησης, με ποσοστό 14,5%, είναι το δεύτερο πιο συχνό αναφερόμενο θέμα στο διαδικτυακό χώρο του 1410. Παράλληλα το 11,6% των περιστατικών αναφέρθηκε σε κάποιο θέμα ψυχικής υγείας. Σε γενικές γραμμές, η Συμβουλευτική μέσω Διαδικτύου, ειδικά σε ότι αφορά τις ουσίες εξάρτησης και τα θέματα ψυχικής υγείας, αλλά και γενικότερα, ακολουθεί παρόμοια τακτική με αυτή της Αμερικανικής Εταιρείας Συμβουλευτικής που αφορούν τη Συμβουλευτική μέσω διαδικτύου (American Counseling Association, 1999).
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Κύριο αίτημα ενδιαφερόμενου Στη διαδικτυακή υπηρεσία του 1410, η πλειοψηφία των ατόμων που αποτάθηκαν σε αυτή επιθυμούσαν συζήτηση/στήριξη πάνω στο θέμα που τους απασχολούσε (40,6%). Επίσης ένα μεγάλο ποσοστό των καλούντων αναζητούσε τρόπους και στρατηγικές ώστε να αντιμετωπίσει το θέμα που τους απασχολούσε (26,1%). Κάπως χαμηλότερο είναι το ποσοστό των ατόμων που απευθύνθηκαν στη διαδικτυακή υπηρεσία για γενική ενημέρωση για το θέμα που τους απασχολούσε (24,6%).
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Κατανομή περιστατικών ανά βάρδια Στη συμβουλευτική μέσω διαδικτύου οι περισσότερες συνομιλίες γίνονταν κατά τη διάρκεια της απογευματινής και της νυχτερινής βάρδιας (39,1% και 37,7% αντίστοιχα). Αντίθετα στις υπηρεσίες που προσφέρονται από τη Γραμμή 1410, κατά τη διάρκεια της νυχτερινής βάρδιας καταγράφηκαν οι λιγότερες κλήσεις. Αυτό οφείλεται στον πληθυσμό που επιλέγει να χρησιμοποιεί τα δυο αυτά μέσα. Τα άτομα που απευθύνονται στη συμβουλευτική μέσω διαδικτύου είναι κυρίως εφηβικής ηλικίας τα οποία βρίσκονται στο σχολείο κατά την πρωινή βάρδια.
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Δυνατότητες Νέο εργαλείο αναζήτησης βοήθειας - εξοικείωση με τέτοιες μορφές επικοινωνίας – αίσθημα ασφάλειας για έκφραση σκέψεων ή συναισθημάτων που πιθανόν να ντρέπονταν ή να φοβούνταν να τα εκφράσουν στο τηλέφωνο ή σε μια συνάντηση. Προσβασιμότητα σε πληθυσμούς σε απομακρυσμένες περιοχές και σε ώρες όπου δεν εργάζονται άλλες συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Συμβουλευτική Μέσω Διαδικτύου Προκλήσεις και Περιορισμοί «Απρόσωπες» συνομιλίες (συναίσθημα, φύλο, ηλικία, κ.τ.λ) Τεχνικές δυσκολίες «Ιδιαίτερα» χαρακτηριστικά του πληθυσμού που απευθύνεται στο διαδίκτυο: (δυσκολία έκφρασης συναισθημάτων, πολλές συνομιλίες ταυτόχρονα, ανάγκη συνεχούς οριοθέτησης)