ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΕΘΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κοινωνικός Αποκλεισμός στην Εκπαίδευση! Το φροντιστήριο απαραίτητο εργαλείο προόδου των νέων.
Advertisements

«Κυβερνητικές προτάσεις για το Ασφαλιστικό» © VPRC – Μάρτιος / Δ.1 © VPRC – Μάρτιος 2008 ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ.
Έρευνα Αντιλήψεων και Στάσεων Κοινού απέναντι σε Ευάλωτες σε Κοινωνικό Στιγματισμό Ομάδες Ιούνιος 2009.
Ο ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΓΗΠΕΔΟ ΤΗΣ ΑΕΛ ΛΕΜΕΣΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΡΗ ΛΕΜΕΣΟΥ
Όταν χρειαζόμαστε βοήθεια,
Από την διεκπεραίωση στη θεραπεία Η εμπειρία της μετάβασης από τους ατομικούς ρόλους των ειδικών στην δυναμική της Διεπιστημονικής Ομάδας στο Ελληνικο.
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ/ΘΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ: Περιγραφή-Ερευνητικά Δεδομένα-Πρόληψη εξέταση πλευρών του φαινομένου, όπως οι διάφορες μορφές του, η σχέση του με.
ΙΑΝΟΣ Τμήμα Αποκατάστασης Εξαρτημένων Ατόμων
ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΕΘΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
Μια εργασία των μαθητών της Στ τάξης
Το ΔιαδΙκτυο στη ζωΗ μαΣ
15ο ΕΠΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β' ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ (PROJECT) ΘΕΜΑ: “ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΦΗΒΩΝ - ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ” ΜΑΪΟΣ 2012 ΜΑΘΗΤΕΣ Α' ΤΑΞΗΣ: ΚΥΡΙΑΚΟΥΔΗΣ ΒΥΡΩΝ,
ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ <ΕΔΣΠΥ>
ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΜΨΥ ΒΑ ΚΥΚΛΑΔΩΝ ΕΠΑΨΥ
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
Χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση Δρ. Σάλτας Βασίλειος, Ιωαννίδου Ευφροσύνη Τμήμα.
Διαταραχη εθισμου στο διαδικτυο και εφηβεια
Λιζέτ Γκούντα-Καραμπίνα,
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α’ ΕΠΑ.Λ.
Ευρυζωνικότητα ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ.
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ανακύκλωση Η/Υ και περιφερειακών
7ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ-Λ.Τ. ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Αλλαγές στο προφίλ των εφήβων που προσέγγισαν το Πρόγραμμα ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ κατά τη δεκαετία ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ-ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
European Commission. 1975: πρώτη δράση της κοινότητας: κινητικότητα φοιτητών Σεπτέμβριος 1980: Δίκτυο Ευρυδίκη Κεντρική Μονάδα & 9 Εθνικές Μονάδες Ανταλλαγή.
Εθισμός στο Διαδίκτυο.
Πανεπιστήμιο Κρήτης Υπουργείο Υγείας Υπουργείο Παιδείας&Πολ/μού.
Διανεμητικές επιπτώσεις της λιτότητας και της ύφεσης Μάνος Ματσαγγάνης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών – Κέρκυρα Οκτωβρίου 2004 Το σύστημα COINE για την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και την υποστήριξη.
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Δ.Υ. ΣΤΡΟΦΗ - ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ Χαρακτηριστικά των εφήβων χρηστών που προσέγγισαν τη ΣΤΡΟΦΗ το 2002.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
Χαρακτηριστικά των εφήβων χρηστών που προσέγγισαν το Δ.Υ. ΣΤΡΟΦΗ το 2008 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ-ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤ’ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
ΑΣΦΑΛΗΣ ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ
Cyberbullying και ασφαλής χρήση
ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» Ινστιτούτο Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Κοινωνία της Πληροφορίας & Τεχνητή Νοημοσύνη Δρ. Κωνσταντίνος Δ. Σπυρόπουλος Δντής Έρευνας.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Ο τομέας της Πληροφορικής
1 «Η χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων για την ενσωμάτωση της διασποράς στην ανάπτυξη του τόπου καταγωγής» Καρδίτσα, 8-10 Φεβρουαρίου ο Αναπτυξιακό.
Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΚΟΙΝΑ ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΤΜΗΜΑΤΑ 4ου & 22ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΕΥΟΣΜΟΥ
Οριζόντιο Έργο Υποστήριξης Σχολείων, Εκπαιδευτικών και Μαθητών στο Δρόμο για το ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, νέες υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και Στήριξη.
Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης
Η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ
2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συμβουλευτικής Ψυχολογίας (23-26 Νοεμβρίου 2006) Ανακοίνωση του Στέφανου Χρ. Κουμαρόπουλου Δρ. Παν. Αθηνών Υπευθύνου Συμβουλ. Σταθμού.
Φυλλο του Καθηγητη. Teacher’s Age Ποιο ειναι το αντικειμενο διδασκαλιας σας?
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
ΡΑΛΛΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ: 155 ΧΡΟΝΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ.
ΘΕΜΑ : Υπάρχουν εξαρτημένοι χρήστες του διαδικτύου ; Ποιοι μπορούν να θεωρηθούν εξαρτημένοι από το διαδίκτυο, ποια είναι τα συμπτώματα, ποιες οι αιτίες.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ ΔΙΚΤΥΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ - FACEBOOK
Αγωγή Υγείας στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
Bullying Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης
Εθισμός στο διαδίκτυο.
….για πολλές ώρες…..
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΖΕΡΒΟΧΩΡΙΩΝ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ. ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ.
Εθισμοσ στο διαδικτυο. ΚΩΝ/ΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΚΩΝ/ΝΑ ΚΑΡΑΜΠΑΤΣΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΤΣΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΕΛΜΠΑΝ.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΒΕΛΙΝΑ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗ ΦΕΝΙΑ ΚΑΛΙΑΚΑΤΣΟΥ =] ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ
Εθισμός παιδιών και εφήβων στο διαδίκτυο Αβαγιανού Πηνελόπη-Αλεξία (MSc, PhD), Ψυχολόγος Αβαγιανού Πηνελόπη-Αλεξία (MSc, PhD), Ψυχολόγος.
Εθισμός στην Τεχνολογία
Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Δραστηριότητες και εξάρτηση στην εφηβεία
Ερευνητική Εργασία Α Γεωπονίας 1
Συνέπειες από τον εθισμό στο διαδίκτυο Εργασία: πελεκασησ κ
Οι απόψεις των μαθητών του σχολείου μας για τα βιντεοπαιχνίδια
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΕΘΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΕΘΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΗΣ: 2008 ΕΔΡΑ: ΛΑΡΙΣΑ (www.hasiad.gr) ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΘΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ: Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ Δρ. ΣΙΩΜΟΣ Ε. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΗΒΩΝ Πρόεδρος ΕΕΜΔΕΔ

Τεχνολογικό χάσμα γενεών Οι γονείς στις περισσότερες έρευνες είναι γενικά θετικοί στη λογική χρήση των νέων τεχνολογιών, καθώς θεωρούν τη Πληροφορική ως απαραίτητη γνώση. Οι νέες τεχνολογίες έδωσαν στους νέους ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, να διεκδικούν τα δικαιώματά τους από την θέση πλέον του κατεξοχήν ειδικού (Livingstone 2002). Όπως ισχυρίζεται ο Tapscott (1998) οι γονείς βρίσκονται σε αδυναμία να ασκήσουν τον εποπτικό και εκπαιδευτικό τους ρόλο, γιατί για πρώτη φορά υπολείπονται τόσο πολύ σε συγκεκριμένες τεχνικές γνώσεις από τα παιδιά τους. Ο Selwyn (2003) διαπιστώνει ότι για πρώτη φορά τα παιδιά κατέχουν γνώση που πραγματικά είναι αξιόλογη για τον κόσμο των ενηλίκων.

Δημιουργική χρήση του διαδικτύου-Δράσεις στον Τομέα της Εκπαίδευσης Δημιουργία ομαδικών εργασιών με τη χρήση Η/Υ, π.χ. μια εφαρμογή πολυμέσων με χρήση ήχου, εικόνας, βίντεο. Εξοικείωση με τον τρόπο αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο, πχ Αναζήτηση πληροφοριών σε μια μηχανή αναζήτησης για το μάθημα της ιστορίας και πιο συγκεκριμένα για ένα ιστορικό γεγονός που διδάχθηκαν οι μαθητές Τήλε – εκπαίδευση, πχ Σύνδεση σε πραγματικό χρόνο με ένα άλλο σχολείο στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό με σκοπό την ανταλλαγή απόψεων πάνω σε ένα θέμα, Σύνδεση με έναν εξειδικευμένο εισηγητή ο οποίος θα εκπαιδεύσει τους μαθητές σε ένα συγκεκριμένο θέμα

Από το βιβλίο στο e-book

Είναι άραγε αυτό το μέλλον της ψηφιακής μας ζωής; Νέοι όροι-Νέες τεχνολογικές εφαρμογές Επαυξημένη Πραγματικότητα = Augmented Reality Η πραγματικότητα, με τεχνητό τρόπο εμπλουτισμένη με πρόσθετες πληροφορίες όπως εικόνα και ήχο. Εικονική Πραγματικότητα = Virtual Reality Η μεταφορά ενός αντικειμένου, ενός μηχανισμού ή μίας μορφής ζωής σε μία παρουσίαση από υπολογιστές, συνήθως διαδραστική

Εξελίξεις στο άμεσο μέλλον Εξοπλισμός του χρήστη: Τώρα: Υπολογιστής ή Smartphone Σύντομα: Μικροσκοπικές συσκευές για διεπαφή Πχ A/R Γυαλιά, Φακοί επαφής

Διάκριση της βαρύτητας χρήσης του διαδικτύου (Σιώμος και συν Διάκριση της βαρύτητας χρήσης του διαδικτύου (Σιώμος και συν. Νευρολογία 2010) Α. Τυπική χρήση Διαδικτύου Η καλοήθης χρήση είτε σε εργασιακό περιβάλλον είτε για λόγους αναψυχής. Β. Προβληματική χρήση Διαδικτύου Η χρήση όπου δεν εξυπηρετείται κάποιος συγκεκριμένος σκοπός, παρά αποτελεί αυτοσκοπό προειδοποιώντας για πιθανή κατάχρηση.

Γ. Κατάχρηση Διαδικτύου Ένα δυσπροσαρμοστικό, επαναλαμβανόμενο μοτίβο χρήσης που οδηγεί σε σημαντική έκπτωση της λειτουργικότητας κατά τη διάρκεια δωδεκάμηνης περιόδου, όπως καταδεικνύεται από: αποτυχία να διεκπεραιωθούν σημαντικές ευθύνες στην εργασία, σχολείο ή σπίτι κοινωνικά και διαπροσωπικά προβλήματα. χρήση σε καταστάσεις στις οποίες παρατηρούνται αρνητικές σωματικές συνέπειες (π.χ ελλιπή σίτιση, ύπνος, οκ) προβλήματα με το νόμο

Δ. Εξάρτηση από το Διαδίκτυο Μία χρόνια, προοδευτική ασθένεια που συμπεριλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία: τη καταναγκαστική χρήση του Διαδικτύου που ενέχει την απώλεια ελέγχου και τη συνέχιση της χρήσης παρά τις δυσμενείς συνέπειες. Η διάγνωση της εξάρτησης απαιτεί στη διάρκεια ενός δωδεκαμήνου τουλάχιστο τρία από τα ακόλουθα : ανάπτυξη 'ανοχής' συμπτώματα 'στέρησης' χρήση για όλο και μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ανεπιτυχείς προσπάθειες να μειωθεί ή να ελεγχθεί η χρήση, παραίτηση από σημαντικές κοινωνικές, επαγγελματικές ή δραστηριότητες αναψυχής συνέχιση της χρήσης παρά τη γνώση ότι υπάρχουν επίμονα ή επαναλαμβανόμενα βιολογικά ή ψυχολογικά προβλήματα τα οποία προκλήθηκαν ή επιδεινώθηκαν από τη χρήση.

Ε. Εθισμός στο Διαδίκτυο Πρόκειται για την κατάσταση που πληροί τα κριτήρια της εξάρτησης όπου όμως πλέον είναι η συνήθης συμπεριφορά για τον χρήστη και υπάρχει σοβαρή αποδιοργάνωση της καθημερινότητας. Ο εθισμένος λαχταρά να χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο με συγκεκριμένους τρόπους, χρονικό διάστημα και συχνότητα τα οποία είναι επικίνδυνα για τον ίδιο και ενδεχόμενα για αυτούς με τους οποίους έχει σχέσεις (π.χ περιπτώσεις ακραίας παραμέλησης των αναγκών του εαυτού ή συγγενικών προσώπων).

Δύο ερωτήματα που απασχολούν την επιστημονική κοινότητα ζητούν απάντηση ΘΑ ΕΞΕΛΙΧΘΕΙ Ο ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΩΣ Η ΕΠΙΔΗΜΙΑ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ; Dimitris Christakis (2010) ΘΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΕΙ ΩΣ ΝΕΑ ΨΥΧΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ; J Block (2008)

ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΘΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΣΕ ΕΦΗΒΟΥΣ Κορέα, 4% των παιδιών υποφέρουν από τη διαταραχή. Ευρώπη 1 και 16,3%. Μέση Ανατολή 1 και 12%. Ασία μεταξύ 2 και 18%. Έρευνες της ΕΕΜΔΕΔ σε ΕΛΛΑΔΑ-ΚΥΠΡΟ Θεσσαλία 8,2% (Siomos et al. 2008), Κως 11%(Fisoun et al.2011), Χίος 15% (Κυππαρίση 2011), Κως 16,3% (Siomos et al. 2012), Κύπρος 16% (Σιώμος 2011)

Siomos et al. 2012. Evolution of Internet addiction in Greek adolescent students over a two-year period; the impact of parental bonding. European child and adolescent Psychiatry

Αναγνώριση του εθισμού στο Διαδίκτυο σε άλλες χώρες- Στάση των Ψυχιατρικών επιστημονικών κοινοτήτων Η πρώτη χώρα που επίσημα αναγνώρισε την διαταραχή είναι η Κίνα (Νοέμβριος 2008). Αποτελεί ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα δημόσιας υγείας για την Ν. Κορέα Πρόβλημα με τα ασφαλιστικά ταμεία στη Γερμανία. Ο εθισμός στο Διαδίκτυο (Internet addiction disorder) θα συμπεριληφθεί στο DSM-V το 2013 στην ενότητα των Συμπεριφορικών Εθισμών (O’ Brian 2010).

Σε ποιες Διαδικτυακές δραστηριότητες εθίζονται οι χρήστες; ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ-ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΠΟΡΝΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ON-LINE GAMES (MMORPG) ΤΥΧΕΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Μέση ηλικία της πρώτης έκθεσης στην πορνογραφία μέσω του διαδικτύου 11 ετών Μεγαλύτερος καταναλωτής της πορνογραφίας Διαδικτύου ομάδα ηλικίας 12 – 17. ΑΓΟΡΕΣ ΜΕΣΩ INTERNET ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΚΤΥΩΣΗ

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ ΕΘΙΣΜΟΥ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ. ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ- H ΕΠΙΔΟΣΗ. Ο ΧΡΟΝΟΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ. ΤΑ ΧΟΜΠΥ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ( ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑΣ, ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ, ΟΦΘΑΛΜΙΚΩΝ ΠΑΘΗΣΕΩΝ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΥΠΝΟΥ Ηλεκτρονική μελέτη σε 13.588 χρήστες του διαδικτύου όλων των ηλικιών στην Νότια Κορέα, οι εξαρτημένοι του διαδικτύου παρουσίασαν υψηλότερα επίπεδα μοναξιάς, καταθλιπτικής διάθεσης και παρορμητικότητας (Whang LS και συν 2003). Σε σύνολο 1296 μαθητών, 12 έως 19 ετών οι έφηβοι που έκαναν υπερβολική χρήση του Διαδικτύου εμφάνισαν σε υψηλότερο ποσοστό ψυχαναγκαστικότητα, ευαισθησία στις διαπροσωπικές σχέσεις, σωματοποίηση, άγχος και εχθρικότητα (Yang CK 2001). Οι εξαρτημένοι επηρεάζονται εύκολα από το συναίσθημα, είναι συναισθηματικά ασταθείς, με πλούσια φαντασία, αποροφημένοι στις σκέψεις τους, αυτάρκεις, θετικοί στο να πειραματίζονται και προτιμούν να ακολουθούν πιστά τις δικές τους επιλογές (Yang CK και συν 2005). Μελέτη 535 μαθητών (μ.ο ηλικίας 11 έτη) συσχέτισε θετικά το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής υπερκινητικότητας (ADHD) με τον εθισμό στο διαδίκτυο (Hee Jeong Yoo και συν 2004). Έρευνες σε μαθητές λυκείου στη Ν. Κορέα συσχετίζουν θετικά τον εθισμό στο Διαδίκτυο με την κατάθλιψη και τον αυτοκτονικό ιδεασμό ( Ryu EJ και συν 2004 & Kim K και συν 2006).

ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Ερώτηση ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΤH ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΉ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΕΠΗΡΕΑΖΕΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΑΠΌ ΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ

Cyber 17 Brussels, 25-28 Sept. European Parliament Siomos et al 2012 (CYPRUS) Cyber 17 Brussels, 25-28 Sept. European Parliament ΟΜΑΔΕΣ YDQ Total Pearson Chi-Square Minimal users Moderate users Addicted ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΧΡΗΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΣΧΕΔΟΝ ΠΟΤΕ 149 90 46 285 ,294 ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΦΟΡΕΣ ΤΟ ΜΗΝΑ 71 47 30 148 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΤΗ ΒΔΟΜΑΔΑ 62 32 13 107 ΣΧΕΔΟΝ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ 93 49 19 161 ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ 45 39 18 102 ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΧΡΗΣΗΣ ΜΗΤΕΡΑ 151 78 58 287 ,085 85 21 155 73 135 74 52 27 153 42 9 83 ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΧΡΗΣΗΣ ΑΔΕΛΦΙΑ 20 4 33 ,027 3 51 103 157 75 262 ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΧΡΗΣΗΣ ΦΙΛΟΙ 6 12 ,000 16 22 11 50 185 289

Η λήψη μέτρων από τους γονείς (φίλτρα, προγράμματα γονικού ελέγχου κ Η λήψη μέτρων από τους γονείς (φίλτρα, προγράμματα γονικού ελέγχου κ.α) δεν αποτελεί προστατευτικό παράγοντα στην ανάπτυξή του διαδικτυακού εθισμού. Όταν ο δεσμός μεταξύ γονέων και παιδιών στηρίζεται στην φροντίδα με διακίνηση συναισθήματος αποτελεί προστατευτικό παράγοντα έναντι του εθισμού, ενώ το αντίθετο όταν υπάρχει αδιαφορία ή υπερπροστασία. Οι γονείς υποτιμούν τα συμπτώματα του εθισμού στο διαδίκτυο των παιδιών τους, σε σχέση με το πώς εκείνα βιώνουν τον εθισμό. Siomos et al. 2012. Evolution of Internet addiction in Greek adolescent students over a two-year period; the impact of parental bonding. European child and adolescent Psychiatry

ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΛΑΤΣΙΩΝ Συνεργασία του Δήμου Λατσιών με την Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο. Διάρκεια: Οκτώβριος του 2011 Δείγμα της έρευνας: 884 έφηβοι μαθητές

Χαρακτηριστικά δείγματος 358 αγόρια (42.7%) και 506 κορίτσια (57.3%) μέσο όρο ηλικίας 14.52±SD 1.68(min=12, max=18). 95% [ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ] Ο μ.ο της ηλικίας έναρξης της χρήσης Η/Υ παρατηρείται στα 8.9 έτη ±SD 2.2 Του διαδικτύου στα 10 έτη ± SD 2.1.

ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η επικράτηση του εθισμού στο δήμο Λατσιών αφορά το 16% του δείγματος. Δεν υπάρχουν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο φύλων. Οι διαδικτυακές δραστηριότητες των εθισμένων εφήβων ανάλογα με το φύλο είναι, η διαδικτυακή επικοινωνία για τα κορίτσια (ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, e-mail, chatrooms) και το διαδικτυακά παιχνίδια για τα αγόρια.

Διαχρονική Κλινική Έρευνα (Σιώμος και συν. 2011) Συνέδριο e-life 2011

Κύρια αιτία προσέλευσης στο ειδικό ιατρείο εκτός της υπερβολικής χρήσης του μέσου Α) Απομόνωση εφήβου 30,2% (13) Β) Βίαιη-αντιδραστική συμπεριφορά προς τους γονείς στην προσπάθεια οριοθέτησης της χρήσης 14% (6) Γ) Πτώση σχολικής επίδοσης 37,2% (16) Δ) Αποδιοργάνωση σε επίπεδο καθημερινότητας 18,6% (8)

Κατανομή του εθισμού στο διαδίκτυο στα δύο φύλα: αγόρια 39 (90,7%), κορίτσια 4(9.3%). Ο μέσος όρος του χρόνου χρήσης του διαδικτύου από τους εθισμένους εφήβους mean 41.4h/w(min 10, max 100, SD±21,73). Δραστηριότητες που εθίζουν 97,75 διαδικτυακά παιχνίδια και 2,3% ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Το συχνότερο παιχνίδι WοW 44.2% (19), FREE GAMES 18,6%(8), LINE AGE 7%(3). Που γίνεται η χρήση του διαδικτύου; Σπίτι 79,1%, Ίντερνετ καφέ 67,4%, σχολείο 16,3%. Ποιος ο μ.ο. ηλικίας των εθισμένων; mean 14,77 (min 11, max 19, SD ±1,93) Ποιος ο μ.ο των ετών χρήσης του H/Y; mean 5.98 (min 1, max 13, SD ± 3,25)

Έπεται ή προηγείται η ψυχοπαθολογία του εθισμού στο διαδίκτυο; Έπεται ή προηγείται η ψυχοπαθολογία του εθισμού στο διαδίκτυο; 72,1% (31) έπεται, 27,9% (12 περιπτώσεις) προηγείται. Σε ποιο ποσοστό υπάρχει συννοσηρότητα με ψυχικές διαταραχές; 51,2% (22 περιπτώσεις) Τριπλή Συννοσηρότητα 25,6% (11 περιπτώσεις) Συχνότερες συννοσηρές ψυχικές δ/χες εφήβων (κατάθλιψη 11,6%, δ/χη διαγωγής 9.3%, ΔΕΠ-Υ 7%)

ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ 1 [ο Γιώργος] 14 ετών Διαζευγμένοι γονείς λόγω διαδικτύου Ζει με τον πατέρα 100 ώρες χρήσης/εβδομάδα Παίζει το WoW Σταμάτησε το σχολείο πριν 2 έτη από απουσίες. Η βαθμολογία του ήταν 18.5 Χωρίς φίλους, πλήρης απομόνωση

ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ 2 [ο Θανάσης ] 16 ετών Ιδεοψυχαναγκαστική δ/χη 16 ώρες χρήσης/ημέρα Παίζει ασταμάτητα κάθε καινούργιο διαδικτυακό παιχνίδι. Χωρίς φίλους-απομόνωση ασυνείδητος αυτοακρωτηριασμός άνω χείλους στα πλαίσια έντασης παιχνιδιού Σταμάτησε το σχολείο πέρυσι.

Εκπαίδευση γονέων στην αντιμετώπιση του εθισμού στο διαδίκτυο Να μην υποτιμούν την επίδραση του διαδικτύου στα παιδιά τους. Κοινή στάση των δύο γονέων απέναντι στο πρόβλημα. Να δείξουν ότι ενδιαφέρονται χωρίς επικριτική διάθεση. Συνεργασία με το παιδί για την κατάρτιση ενός προγράμματος χρήσης του Διαδικτύου. Η ανάθεση ενός ενεργού ρόλου στο παιδί μπορεί να το κινητοποιήσει για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Τοποθέτηση του υπολογιστή σε ένα ορατό σημείο. Προσφορά υποστήριξης και όχι κάλυψης. Καλλιέργεια εναλλακτικών ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων από την πρώτη παιδική ηλικία.

Οι στόχοι των θεραπευτικών παρεμβάσεων είναι: Βαθμιαία απεμπλοκή από τις συμπεριφορές εθισμού Βελτίωση των δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων Καλλιέργεια εναλλακτικών συμπεριφορών που επάγουν την ψυχική ευεξία Η ανάκτηση του ελέγχου της χρήσης του διαδικτύου και όχι η πλήρης αποχή Η πρόληψη της υποτροπής

Συμπέρασμα Η εθιστική χρήση του Διαδικτύου είναι ένα φαινόμενο που απασχολεί ολοένα και περισσότερο τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας. Είναι αναγκαία η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και των ιατρών ώστε να εντοπίζεται έγκαιρα το πρόβλημα και να παραπέμπεται ο χρήστης στις κατάλληλες δομές ώστε να μπορέσει να βρει τη κατάλληλη βοήθεια για να αντιμετωπίσει τη παθολογική του συμπεριφορά.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΕΘΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΑΣΤΙΚΉ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ www.hasiad.gr

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΕΥΡΕΙΑΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΑΣ [2008-2012] Έρευνα Πρόληψη ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΕΥΡΕΙΑΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ Εκπαίδευση

Δράσεις Συγκεκριμένα 2008-2011 Δημοσιεύσεις σε διεθνή Ιατρικά περιοδικά με κρίση. Συμμετοχή σε Παγκόσμια, Διεθνή και Πανελλήνια συνέδρια από το 2008 Συμμετοχή σε 100 ημερίδες στην Ελλάδα και την Κύπρο από το 2009. Ενημέρωση του κόμβου www.internet-safety.sch.gr για τον εθισμό στο διαδίκτυο, το Cyberbullying, τα games. Συμμετοχή στη δημόσια διαβούλευση του Συνηγόρου του Παιδιού για την προστασία των δικαιωμάτων των ανηλίκων στα internet-café.(2010) Ενημέρωση δύο Ειδικών Επιτροπών της Βουλής (2008 και 2011) Συνεργασία με ΠΙ, Υπουργεία Υγείας και Παιδείας Κύπρου (2012) Πανελλήνια Εκστρατεία Ενημέρωσης σε συνεργασία με τη VODAFONE [πρόγραμμα BSAFEONLINE]

1ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο στη Λάρισα Νοέμβριος 2009 (300 συμμετέχοντες)

2ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή στη Θεσσαλονίκη 1-3 Απριλίου 2011 (400 συμμετέχοντες).

Έκδοση 1ου βιβλίου <<συλλογικό έργο>>: Σειρά Νέες Τεχνολογίες και Ψυχική Υγεία, Απρίλιος 2011. ΘΕΜΑΤΑ Έφηβοι και διαδίκτυο Ασφάλεια Εξέλιξη της Τεχνολογίας Διαδικτυακά παιχνίδια Κακόβουλη χρήση Ποινικό δίκαιο-διαδίκτυο Ψυχική υγεία-διαδίκτυο Εθισμός στο Διαδίκτυο

ΒΙΒΛΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Kraut R (1998) Internet Paradox:: A Social Technology That Reduces Social Involvement and Psychological Well-Being? American Psychologist 53 (9):1017-1031 Siomos KE, Floros G, Mouzas OD, Angelopoulos NV (2009) Validation of Adolescent Computer Addiction Test at a Greek sample. Psychiatriki 20 (3):222-232 Siomos K, Braimiotis D, Floros G, Dafoulis V, Angelopoulos N (2010) Insomnia symptoms among Greek adolescent students with excessive computer use. Hippokratia 14 (3):203 -207. Siomos K, Dafouli E, Braimiotis D, Mouzas O, Angelopoulos N (2008) Internet addiction among Greek adolescent students. CyberPsychology & Behavior 11 (6):653- 657 Fisoun V, Floros G, Geroukalis D, Ioannidi N, Farkonas N, Sergentani E, Angelopoulos N, Siomos K (2012) Internet addiction in the island of Hippocrates: the associations between internet abuse and adolescent off-line behaviours. Child and Adolescent Mental Health 17 (1):37-44. doi:10.1111/j.1475-3588.2011.00605.x Fisoun V, Floros G, Siomos K, Geroukalis D, Navridis K (2012) Internet Addiction as an Important Predictor in Early Detection of Adolescent Drug Use Experience- Implications for Research and Practice. Journal of Addiction Medicine. doi:10.1007/s10899-011-9291-8. Siomos K., Dafoulis V., Floros G., Karagiannaki-Kastani I., & Christianopoulos K. Presentation of a specialized outpatient unit for internet and PC addiction-first year of operations, results, recommendations for the future. European Psychiatry 2010;25:413.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ