Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ;

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ I. Ο χώρος
Advertisements

ΑΚΡΟΠΟΛΗ.
Σκοπός - Δράσεις του Έργου Α.Η ποσοτική και ποιοτική διερεύνηση της κατάστασης των γυναικών ερευνητριών που πασχολούνται στον Δημόσιο Τομέα Β.Η αποτύπωση.
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ.
EΠΙΔΑΥΡΟΣ.
NOISE PROTECTION & CONTEMPORARY USE PROBLEMS IN ANCIENT GREEK THEATRES
2.
Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ (ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ)
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
Αμαλία Κ. Ηλιάδη Φιλόλογος-ιστορικός (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστορίας) Διευθύντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων Πνευματικά Δικαιώματα: Αμαλία Κ.
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ Μέρος 2ο.
Το θέατρο στην αρχαία Ελλάδα
Η δημιουργία του αρχαίου δράματος
Αττική Κωμωδία.
Επιμέλεια: Σπύρος Αντωνέλλος ΕΜΕ
Θεοδώρα Μπαφα Ε2 gr/Page_04-01.asp Αρχαία Θέατρα.
1Ο Πρότυπο Πειραματκό Δημοτικό
1Ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε. Α.Π.Θ.
Ομάδα Ε΄ Δημητρίου Μαρία Κάβουρα Αλεξάνδρα Μουλά Ναυσικά
Αρχαία θέατρα Φανή Λαζάρου –Τρανού Ε2 2014
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ Μια θεατρική διαδρομή στο χρόνο. Ο Διόνυσος πάνω σε πλοίο (έργο του Εξηκία)
Αρχαίο Δράμα Εισαγωγή.
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΑΣΟΥΛΑΣ ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΑΧΕΙΜΑΣΤΟΣ
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Το Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο
Βικτώρια Μαργαρίτη & Θεοχάρης Συμεωνίδης Τάξη Α΄
Αρχαία θέατρα Γιώργος Καρανάσιος Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νίκης.
Μηχανισμοί του αρχαίου θεάτρου:
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΧΟΥΛΙΑΡΑ ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ B2
1Ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε. Α.Π.Θ.
Σοφοκλής Τζέισον Ρετζάι.
Κύλικα με παράσταση φαλλοφορίας
Εισαγωγή στη δραματική ποίηση
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ Πληβούρη Νικολίνα Ριγκλέα Μελίνα. Η ΖΩΗ Γεννήθηκε το 485 π.Χ. Κατάγονταν από την Φλύα, δήμο της Κεκρωπίας. Γονείς του ήταν ο Μνήσαρχος και η.
3. ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Νίκος Κ. Μπάρκας ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Δ.Π.Θ. ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑ : ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ 1. ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ.
Νίκος Μπάρκας 11 / 5 / 2015 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ επεξεργασία θέματος 2015  Πως τοποθετούνται τα καθίσματα της αίθουσας στο πάνω και κάτω τμήμα του.
ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Συντονιστής: Λεωνίδας Σιφαλέρας Μέλη: Γιώργος Αφεντούλης Παναγιώτης Σαρβανίδης Διομήδης-Παναγιώτης Τσουρίδης.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Ενότητα 7: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ Γ΄ Στοιχεία παράδοσης και πρόσληψης του έργου του Ευριπίδη Αικατερίνη (Καίτη) Διαμαντάκου Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα.
Από τις μαθήτριες της Στ΄1: Σαλώμη Ρουμπά Αμαρυλλίς Αριστάρχου.
4o Δ. Σ. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ – Ε 1 ΄ ΤΑΞΗ ΤΣΟΥΜΑΡΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ Το θέατρο στην Ευρώπη.
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ και η Ελένη του Ευριπίδη. Διόνυσος Χαρακτηριστικά λατρείας του Έκσταση, θεοληψία, ενθουσιασμός, μίμηση, μεταμφίεση Διθύραμβος Πρόδρομοι.
Σοφοκλής Λύγκα Φωτεινή,Μηλαίου Έλενα Γ’3. Ο Σοφοκλής που έζησε περίπου 496 π.Χ π.Χ.Ήταν Έλληνας τραγικός ποιητής της κλασικής εποχής.
Your Subtitle ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Δ.Π.Θ. ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑ : ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ Νίκος Κ. Μπάρκας Οι.
Ελληνορωμαϊκά μνημεία στην Ελλάδα Μαλβίνα Αντωνίου Ε΄1.
Στην αρχαία Ελλάδα οι παραστάσεις αρχαίου δράματος δίνονταν αρχικά σε υπαίθριους χώρους και οι θεατές κάθονταν σ΄ ένα πρανές φυσικό ή πάνω σε ξύλινες.
Εισαγωγή στην Κλασική Αρχαιολογία ΙΙ (5ος - 4ος αι. π.Χ.) Ιφιγένεια Λεβέντη Τμήμα: Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ Πηγή: Βιοστατιστική [Σταυρινός / Παναγιωτάκος] Βιοστατιστική [Τριχόπουλος / Τζώνου / Κατσουγιάννη]
Δημήτριος Βλάχος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Ροδόπης
Αρχαίο Θέατρο Αρχαίο Ωδείο Πάφου
Αρχαίο Ελληνικό θέατρο
Τεοντόρα Κίρινα Νίκη Κήτινγκ
H όψις του δράματος της κλασικής εποχής : προβλήματα σύγχρονης επαναλειτουργίας των αρχαίων ελληνικών θεάτρων Νίκος Κ. Μπάρκας αναπληρωτής καθηγητής.
ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ Γ΄ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Αρχαίο θέατρο – Αρχαίο Ωδείο Πάφου
αρχαίο ελληνικό θεατρικό κτίσμα
ΤΑ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ.
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ.
Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ.
O «ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (5ος π.Χ. αιώνας)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ « ΥΙΟΘΕΣΙΑ ΑΡΧΑΙΩΝ ΘΕΑΤΡΩΝ. ΜΑΘΗΤΕΣ ΞΕΝΑΓΟΥΝ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ » ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ.
Αρχαίο θέατρο Αχαρνών.
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
ΑΣΚΗΣΗ Να σχεδιαστούν (α) η Πρόσοψη, (β) η Πλάγια όψη σε τομή Β-Β και
ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ ΤΑΞΗ Γ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ-ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ; Η ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΙΚΗΣ ΑΝΩΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Παρουσίαση ΕΛΙΝΑ 3ο : Ακουστική 2006, Ηράκλειο Κρήτης Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ; Νίκος Κ. Μπάρκας δρ. πολιτικός μηχανικός, duap ακουστικής Le Mans Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΔΠΘ nbarkas@arch.duth.gr

ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (1) ένα παλίμψηστο διαδοχικών οικοδομικών φάσεων κάτοψη από την αποτύπωση του W. Dorpheld

ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (2) ένα παλίμψηστο διαδοχικών οικοδομικών φάσεων ο πρωτογενής θεατρικός χώρος, η ορχήστρα αλώνι και το πρανές (μέχρι περίπου το 460 π.χ.) Η ανάδυση του Δαρείου (Πέρσες) Η πτώση των Ωκεανίδων, η καταβαράθρωση του Προμηθέα (Προμηθέας Δεσμώτης) Σκίτσο αναπαράστασης από H.D. Blume : Εισαγωγή στο Αρχαίο Θέατρο

ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (3) η συρρίκνωση της ορχήστρας – αλώνι ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (3) η συρρίκνωση της ορχήστρας – αλώνι Χ. Αθανασόπουλος : Προβλήματα στις Εξελίξεις του Συγχρόνου Θεάτρου

ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (4) η συρρίκνωση της ορχήστρας – αλώνι ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (4) η συρρίκνωση της ορχήστρας – αλώνι η εφαρμογή της σκηνογραφίας (μετά το 460 π.χ.) η μεγάλη καινοτομία που εισήγαγε ο Σοφοκλής αλλά εντοπίζεται για πρώτη φορά με την εμφάνιση του Φρουρού στην Ορέστεια θεωρία J.T. Allen

ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (5) ένα ξύλινο, λυόμενο σκηνικό πλαίσιο, με «θεολογείο» στη στέγη (μέχρι περίπου το 425 π.χ.) η εμφάνιση του Φρουρού, αλλά και της Αθηνάς (Αίας) το άρμα της Μήδειας, το άρμα της Λύσσας (Ηρακλής Μαινόμενος) η εμφάνιση της Γυναίκας (Αχαρνής), η απόδραση του Βδελυκλέωνα (Σφήκες), η άνοδος του Τρυγαίου (Ειρήνη) η δίδυμη θεοφάνεια της Άρτεμης και της Αφροδίτης (Ιππόλυτος) σκίτσο από H.D. Blume : Εισαγωγή στο Αρχαίο Θέατρο

ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (6) ένα ξύλινο, λυόμενο σκηνικό πλαίσιο, με «θεολογείο» στη στέγη (μέχρι περίπου το 425 π.χ.) μετά το 425 π.χ. η οικοδόμηση της σκηνοθήκης, το θεμέλιο Τ, η σκηνική υποδομή θεωρία W. Dorpheld

ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (7) το ξύλινο, λυόμενο σκηνικό πλαίσιο, με πρόπυλο & παρασκήνια (μετά το 425 π.χ.) οι λεπτομερείς περιγραφές της πρόσοψης (Ίων, Ηλέκτρα Σ) οι τυπικές θεοφάνειες στη λύση του δράματος (Ιφιγένεια Τ, Ελένη, Ηλέκτρα Ε, Φιλοκτήτης, Ιφιγένεια Α) N. Χουρμουζιάδης : Όροι και Μετασχηματισμοί στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία

ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (8) ξύλινη, διώροφη σκηνή με ανωδομή (τέλη 5ου αιώνα) μεταφορά της δράσης στο επισκήνιο (Φοίνισσαι, Εκκλησιάζουσαι) 4 επίπεδα στάσης (Ορέστης, Ρήσος) θεωρία R. Flickinger

Η υπολογιστική διερεύνηση της ακουστικής λειτουργίας του αρχαίου θεάτρου, με τη μέθοδο των ειδώλων – πηγών θεωρία Fr. Canac υπαίθριοι χώροι ανοικτής κάτοψης άμεσος ήχος και χρήσιμες ηχοανακλάσεις 1ης τάξης (ορχήστρα / σκηνή) 2ης τάξης (ορχήστρα & σκηνή)

Το μοντέλο προσομοίωσης του θεάτρου των Φιλίππων παράμετροι & υπολογισμοί 2 επίπεδα στάσης του ηθοποιού 5 θέσεις θεατών 3 άξονες απόκλισης / 5 κερκίδες 3 διατάξεις λειτουργίας

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (1) χωρίς σκηνογραφία, θέση στο βάθος της ορχήστρας άμεσος ήχος + ηχοανακλάσεις από την ορχήστρα υποχώρηση της πηγής αποκλίσεις κεντρικά (+/-2,5dB), πλάγια (+/-3,5dB) βελτίωση στο κάτω διάζωμα (+2dB) πάνω κεντρικά (+1dB) μικρές γωνίες ακρόασης πάνω πλάγια (-2,5dB)

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (2) σκηνικό πλαίσιο, θέση στο προσκήνιο ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (2) σκηνικό πλαίσιο, θέση στο προσκήνιο άμεσος ήχος + ηχοανακλάσεις από την ορχήστρα & το σκηνικό βάθος αποκλίσεις κεντρικά (+/-2dB), πλάγια (+/-4,5dB) βελτίωση στο κάτω διάζωμα & πάνω κεντρικά (+2,5 ως 3dB) σχετική ενίσχυση πάνω πλάγια (+1,5dB) τελικά οι άνω ακραίες κερκίδες καταργούνται

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (3) σκηνικό πλαίσιο, θέση στο θεολογείο ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (3) σκηνικό πλαίσιο, θέση στο θεολογείο άμεσος ήχος + ηχοανακλάσεις από την ορχήστρα αποκλίσεις κεντρικά (+/-3dB), πλάγια (+/-3,5dB) μικρές απώλειες σχετικά με τη στάση στην ορχήστρα (-1 ως -1,5dB) μεγάλες απώλειες σχετικά με τη στάση στο προσκήνιο ( -3 ως -5dB) μικρές γωνίες ακρόασης στο άνω διάζωμα

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (4) διώροφη σκηνή, θέση στο επισκήνιο ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (4) διώροφη σκηνή, θέση στο επισκήνιο άμεσος ήχος + ηχοανακλάσεις από την ορχήστρα και το σκηνικό πλαίσιο αποκλίσεις κεντρικά (+/-2,5dB), πλάγια (+/-4,5dB) βελτίωση σχετικά με τη στάση στην ορχήστρα (+1,5 ως +3dB) μεγάλη βελτίωση σχετικά με τη στάση στο θεολογείο ( +3 ως +5dB) επιδείνωση των αποκλίσεων σχετικά με τη στάση στο προσκήνιο ( -1 ως +2dB) μικρές γωνίες ακρόασης στο άνω διάζωμα

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ; μεγάλες σκηνικές δεσμεύσεις για τη συγκέντρωση της δράσης στο προσκήνιο για στάση στην ανωδομή : προβληματικές γωνίες ακρόασης στο άνω διάζωμα για ηχοανακλάσεις από ορχήστρα & σκηνικό πλαίσιο ενίσχυση των αποκλίσεων, αποσχηματισμός της ομογένειας του κοίλου πτώση των εντάσεων από το θεολογείο (-3,5dB) πτώση των εντάσεων από το επισκήνιο (-1dB) οι θεοί ήταν ηχητικά ασθενείς σε σχέση με τους θνητούς στο προσκήνιο, ως αποτέλεσμα μιας ευρύτερης φιλοσοφικής αντίληψης και ενός τυπικού θεατρικού χειρισμού για τη λύση του δράματος στο θεολογείο δεν εμφανίζονται μόνο θεοί - οι θεοί δεν εμφανιζόταν αποκλειστικά στο θεολογείο για εμφανίσεις στην ανωδομή : εξασφάλιση της καταληπτότητας μέσω της έντασης των υπολοίπων συλλειτουργούντων στοιχείων του θεατρικού κώδικα

Η ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΙΚΗΣ ΑΝΩΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Νίκος Κ. Μπάρκας δρ. πολιτικός μηχανικός, duap ακουστικής Le Mans Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΔΠΘ nbarkas@arch.duth.gr