Σεμινάριο -e – Τασούλα Βερβενιώτη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η σημασία της σχέσης παιδιού-περιβάλλοντος Είναι αποδεδειγμένο ότι τα παιδιά είναι ευαίσθητα απέναντι στο δομημένο χώρο. Οι διάφορες αρχιτεκτονικές μορφές.
Advertisements

105 ΠΡΟΤΨ – ΠΡΟΣΩΠΟΛΟΓΙΑ – ΤΕΧΝΙΚΗ ΨΙΜΥΘΙΩΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ 3)
Επιστημονική - Επιμορφωτική Συνάντηση Εκπ/κων Μουσικής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης 2014 θέμα: ''Η διδασκαλία τραγουδιών σχετικά με τις σχολικές εορτές.
Ποιότητα και αποτελεσματικότητα στην εκπαίδευση. Παράγοντες που την επηρεάζουν Δρ Ειρήνη Ροδοσθένους, ΕΜΕ Φιλολογικών Μαθημάτων.
1 Η Σημερινή Κατάσταση της Κυπριακής Οικογένειας Κέντρο Ερευνών και Ανάπτυξης, Intercollege.
Η 25 η Μαρτίου Σχέδιο Εργασίας Δ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού Κωνσταντίνου Άντρη Νικολάου Πολύμνια Στυλιανού Μαριλένα.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Τρώω σωστά,μεγαλώνω σωστά» Σχολικό έτος ο Νηπιαγωγείο Πατρών.
O ρόλος του γονιού στην Ψυχοκινητική Ανάπτυξη του παιδιού. Κάτια Σοφιανού Παιδίατρος –Aναπτυξιολογος 2015.
ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΙ ΧΩΡΟΙ – ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ – ΔΙΕΡΜΗΝΕΙΣ Γεώργιος Απλαδάς Καθηγητής Εφαρμογών ΤΕΙ Κρήτης Τμήμα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων.
1 Ζαρικάκη Ελισάβετ. 2 Διακόσμηση τάξης και δημιουργία παραμυθογωνιάς και βιβλιοθήκης μέσα στην τάξη Με μαξιλάρια, χαλάκι και παραμυθάκια που έφεραν τα.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ Γκζα Αναστασία Α. Μ
 Καταργείται η θεώρηση (ή αλλιώς η διάτρηση) των βιβλίων, είτε αυτά τηρούνται χειρόγραφα, είτε μηχανογραφικά.  Καταργείται και δεν θα ενημερώνεται πλέον.
Γ.Ν.Π «ΤΖΑΝΕΙΟ» Το Γ.Ν.Π «ΤΖΑΝΕΙΟ» προσφέρει τις υπηρεσίες του αδιάλειπτα από το 1873.
Μεταρρύθμιση Φορολογίας Εισοδήματος. Νέες Κλίμακες Φορολογίας Εισοδήματος Το εισόδημα από μισθούς ( συντάξεις ) και επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογείται.
Στρατηγικές επιβίωσης αποχωρισμένων αιτούντων άσυλο παιδιών στα κέντρα υποδοχής των νομών Λέσβου και Ιωαννίνων Χρύσα Γιαννοπούλου Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών.
Γ ΕΝΙΚΟ Ν ΟΣΟΚΟΜΕΙΟ Π ΑΙΔΩΝ «Η Α ΓΙΑ Σ ΟΦΙΑ » Θηβών & Παπαδιαμαντοπούλου, Γουδή.
1 FDL Group 1 ο Αγροτικό Συνέδριο Ναυτεμπορικής. 2 Τι είναι logistics ; Παγκόσμιος κύκλος εργασιών εταιρειών Logistics 2013 Ελληνικός Κ.Ε. εταιρειών Logistics.
Πληροφορική στο Νηπιαγωγείο Ιστορική αναδρομή Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση + Προσχολική Εκπαίδευση (2003), με την καθιέρωση ενός προγράμματος σπουδών.
1 ΓΕΝΙΚΑ ΠΕΡΙ ΝΕΟΠΛΑΣΙΑΣ Δρ. Παπαδημητρίου Μαρία Νοσηλεύτρια -Ιατρός Καθηγήτρια-Διευθύντρια ΣΕΥΠ ΤΕΙ Πατρών Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD Ακτινοθεραπευτής.
ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Τάξη:Τμήμα: KΑΘΗΓΗΤΗΣ………………………………………………… ΕΤΗΣΙΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Της διδακτέας ύλης στο μάθημα…………………………………………… Η ύλη αυτή κατανέμεται.
Τεχνικές Εξοικονόμησης Χρόνου Αναφέρετε κάποιες τεχνικές που μπορούν να βοηθήσουν στην εξοικονόμηση χρόνου.
1 ΝΕΟΠΛΑΣΙEΣ ΣΕ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD Ακτινοθεραπευτής - Ογκολόγος Ογκολογική Νοσηλευτική ΑΤΕΙ Πάτρας 2009.
ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ Αγροδιατροφικών Προϊόντων. Συσκευασία ενός πρωτογενούς αγροτικού προϊόντος ονομάζεται η περικάλυψη του από κάποιο ειδικό υλικό που χρησιμοποιείται.
ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ ΑΡΧΕΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Δρ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΩΤΣΙΟΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2015/2016.
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΑ ΥΛΙΚΑ Νίκος Σελλας, Μελετητής Workshops Αλεξανδρούπολη 15 Ιανουαρίου 2016.
Φροντίδα Ψυχικά Πάσχοντος στο Σπίτι
Το Πλαίσιο της Παροχής Σ.Υ.Υ. Ορισμοί
Χαράλαμπος Πουλόπουλος
ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΣΤΗΝ ΟΡΜΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Η ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
Κεντρο πληροφορησησ ανεργων τησ γ.σ.ε.ε.(κεπεα)
Διοίκηση Λειτουργιών και Παραγωγής
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Η καθιέρωση του σοσιαλισμού πριν το 1914
ΘΕΜΑ : ΑΘΛΗΣΗ – ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ
Δομημένος Προγραμματισμός
ΕΡΩΤΗΣΗ 1 Ως μέρος μιας επιδημιολογικής μελέτης, 2 ομάδες γυναικών ρωτήθηκαν (με συνέντευξη) για την ύπαρξη ναυτίας και στομαχικού πόνου. Σε μια σύγκριση.
Πρακτική άσκηση στην κοινότητα
Πρακτική Άσκηση στην Κοινότητα Α’ & Β΄ Εξάμηνο
ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας
Το υλικό του Υπολογιστή
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη υπό ξένη κυριαρχία
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη υπό ξένη κυριαρχία ( )
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) & Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) Τρύφων Μαυροπαλιάς.
ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ – ΤΜΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΟΡΑΣ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΟΙΗΣΗ VS ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΠΟΙΗΣΗ.
Κλασικό τμήμα Σχολικό έτος «Η Αγγελική και ο Αλέξης παντρεύονται» Μια ιστορία που συνέθεσαν τα νήπια βλέποντας τους πίνακες του λαϊκού ζωγράφου.
Συμβουλές για ένα υγιές βάρος
Απάτες στα Τρόφιμα και Ασφάλεια Τροφίμων Γιώργος Σάββα, Υγειονομικός Λειτουργός Υγειονομικές Υπηρεσίες, Ιατρικές Υπηρεσίες και υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας,
ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΟΙ Επιθεώρηση
ΝΈΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ (ΙΑΝ14) VS. ΕΓΚΡΙΘΕΝ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ (ΑΥΓ13)
Σκιαγραφώ το μέλλον μου: πού, πώς, πότε και γιατί
Kλυτία, η νύμφη που έγινε ηλιοτρόπιο
15/11/2018 ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ (1) Ενότητα A1.1 Ο Δάσκαλος.
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών που βιώνουν Απώλεια, Θρήνο και Θάνατο
Νεοπλασματα ουροδοχου κυστης
استاد : دكتر سيد مصطفي صفاري
Ένα γεγονός που συγκλονίζει τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ
Σταθερά ΚΕΣΠΕΜ Κομοτηνής Εκπαιδευτικός: Κυριακή Ζαφείράκη Επιστημονική Υπεύθυνη: Μαρία Ζωγραφάκη Επόπτρια: Μαρία Γραμματίκα Τάξη: Στ Αριθμός Παιδιών:
ΟΜΟΙΟΠΤΩΤΟΙ ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
ΠροφορικΗ ΙστορΙα και εκπαιδευση η ιστορία από «τα κάτω»…
Ζορμπάς – Καζαντζάκης Συναίσθημα – Λογική
Βιωματική άσκηση λήψης απόφασης: 6 καπέλα σκέψης
ΜΑΘΗΜΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
H ΒΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΩΝ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ-ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Φ. ΜΗΛΙΩΝΗ, Δ.Ν., Δ/ΝΤΡΙΑ ΝΠΙΔ ΕΠΑΝΟΔΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σεμινάριο -e – Τασούλα Βερβενιώτη ΠροφορικΗ ΙστορΙα Σεμινάριο -e – Τασούλα Βερβενιώτη

Ιστορία Ο σπουδαιότερος σκοπός της ιστορίας δεν είναι να κρατήσει αθάνατα κάποια στοιχεία του παρελθόντος. Η γνώση της ιστορίας αποτελεί ένα μέρος του δρόμου με τον οποίο οι άνθρωποι καταλαβαίνουν τη θέση τους μέσα στον κόσμο. Η ιστορία μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να δουν που βρίσκονται και που πηγαίνουν.

Η αναγκαιότητα της Ιστορίας Η γνώση του παρελθόντος ήταν πάντα αναγκαία Η Ιστορία ως επιστήμη – 19ος αι. Οι αλλαγές μετά τα μέσα του 20ου αι. Η μνήμη Η σχέση της Ιστορίας και της ιστοριογραφίας με την κοινωνία: βίοι παράλληλοι Ποιο είναι το αντικείμενο της Ιστορίας; Με ποια θέματα ασχολείται; Από ποιους γράφεται η Ιστορία; Επαγγελματίες και ερασιτέχνες ιστορικοί

Η αξιοπιστία των πηγών Η επιλεκτικότητα της μνήμης και των αρχείων ποιοι κρατούν αρχεία από ποιους συλλέγουμε προφορικές μαρτυρίες Η διάσωση όλων είναι επιλεκτική: τί διατηρείται από τα αρχεία και τί διατηρείται στη μνήμη Μια μη ‘αληθινή’ ιστορία έχει και αυτή την αξία της Όλες οι πηγές μπορούν να παραπληροφορήσουν ή/και να αποκρύψουν Όλες πρέπει να κρίνονται και να αξιολογούνται: τα πρακτικά της Βουλής (άμεση) τί θυμάται ο παππούς (έμμεση). τα στατιστικά στοιχεία.

Προφορική Ιστορία Ένα νέο είδος ιστορίας;

Προφορική Ιστορία Μια «ιστορία από τα κάτω;» Συστηματική καταγραφή ανθρώπινων εμπειριών δημιουργία νέων πηγών (στο παρόν με την κουλτούρα του παρελθόντος) Προσπάθεια επαλήθευσής τους Ανάλυση των προφορικών μαρτυριών Τοποθέτηση τους στο ιστορικό πλαίσιο Το υλικό μένει και για τους ιστορικούς του μέλλοντος

Προφορική Ιστορία για μια πιο δημοκρατική Ιστορία Διευρύνει τον ορίζοντα της Ιστορίας Ζωντανεύει την ίδια την ιστορία Ερευνά ‘δύσκολες’ καταστάσεις Αποτελεί μια διαδικασία ‘διαλόγου’ ανάμεσα στον αφηγητή και τον ερευνητή και το πολιτισμικό τους περιβάλλον. Προάγει την επικοινωνία, άρα και την κατανόηση Αναδεικνύει ηγετικές μορφές/ ήρωες μέσα από το ‘ανώνυμο’ πλήθος. Τονώνει την αξιοπρέπεια και την αυτοπεποίθηση των λιγότερο προνομιούχων /ελίτ Είναι ένα μέσο ριζικής μεταμόρφωσης της κοινωνικής σημασίας της ιστορίας

Προφορική Ιστορία και κοινότητα Η προφορική ιστορία δομείται γύρω από τους ανθρώπους. Φέρνει την ιστορία μέσα στην κοινότητα (τους ‘απλούς’ ανθρώπους) και τη βγάζει έξω από αυτήν. Ενθαρρύνει δασκάλους και μαθητές να γίνουν συνεργάτες Προσφέρει στους ανθρώπους κοινά νοήματα, που τους δίνουν την αίσθηση ότι ανήκουν σε κάποιο κοινό χώρο Καλλιεργεί την ιστορική συνείδηση (εξέλιξη στο χρόνο) Βοηθά στην ολοκλήρωση του ανθρώπου και άρα των σχέσεων μέσα στην κοινότητα. Προσφέρει μια αμφισβήτηση των κοινών τόπων της ιστορίας του απόλυτου τρόπου με τον οποίο η τελευταία έχει συνηθίσει να κρίνει τα πράγματα.

Η πράξη και η θεωρία τα εργαλεία και η μέθοδος Η πράξη: τεχνική της συνέντευξης Η θεωρία: η ερευνητική μέθοδος Καταγραφή μνήμης Ο τρόπος καταγραφής: μαγνητόφωνο ή/και βίντεο Ο τόπος: στο χώρο του ή εκτός Ο χρόνος: να έχει/ να έχουμε χρόνο. Η διαδικασία είναι διαδραστική Ανάλυση / ερμηνεία των νοημάτων Η υποκειμενικότητα Τα έξι ερωτηματικά Ποιος έπραξε/το είπε που έγινε (χώρος) Πότε έγινε/ το είπε Πώς το είπε; Τι είπε πως έγινε; Γιατί το είπε;

Πώς θα δουλέψουμε; Η πορεία της ερευνητικής διαδικασίας περιλαμβάνει τρία ισόχρονα στάδια Προετοιμασία Η έρευνα: συλλογή προφορικών μαρτυριών και υλικού (παρουσίαση του στα μέλη της ΟΠΙ) Ταξινόμηση, ανάλυση, ερμηνεία, αξιολόγηση του υλικού και επιλογή τρόπων παρουσίασής του: από οργάνωση ημερίδας με ανακοινώσεις έως θεατρική παράσταση Είμαστε ευέλικτοι, αλλά κρατάμε το επίκεντρο και ‘κλειδώνουμε’ κάποιες ημερομηνίες

Η προετοιμασία Ορίζουμε το θέμα μας: όσο μπορούμε πιο συγκεκριμένα τοπικά και χρονικά δημιουργία θεματικών ομάδων – σχέση μεταξύ τους Βρίσκουμε και μελετούμε τα βασικά δεδομένα παρόμοιες δουλειές, δημοσιευμένες και μη: από εφημερίδες, περιοδικά, βιβλία, το διαδίκτυο κ.ά. αρχειακές πηγές: έγγραφα, χάρτες, φωτογραφίες Εάν δεν βρίσκουμε πηγές, μπορούμε να ρωτήσουμε τους αφηγητές μας να μας προτείνουν Ορίζουμε τα χαρακτηριστικά των αφηγητών μας Μαθαίνουμε το βιογραφικό του, την οικογένεια, την καταγωγή του Η έλλειψη προετοιμασίας θα γίνει εμφανής στη διάρκεια της συνέντευξης, με όχι θετικά αποτελέσματα Μια καλή προετοιμασία μπορεί να φέρει νέα στοιχεία στην επιφάνεια

Η προετοιμασία Οργανώνουμε συλλογικά το πλάνο δουλειάς μας Πόσο χρόνο θα χρειαστούμε / διαθέτουμε πόσες προφορικές μαρτυρίες θα πάρουμε. Φτιάχνουμε μια κατάσταση ονομάτων με τα στοιχεία των αφηγητών από ποιους: δείγμα (όσο γίνεται) αντιπροσωπευτικό – να μην παραλείψουμε τις αντίθετες φωνές Όσο η έρευνα προχωρά τόσο λιγότερη προετοιμασία χρειαζόμαστε Φτιάχνουμε οδηγό συνέντευξης και αποστηθίζουμε τα σημεία πάνω στα οποία θα κινηθούμε Καλύτερα πολλές ερωτήσεις παρά λίγες

Οδηγός συνέντευξης Φτιάχνετε με χρονολογική σειρά, αλλά δεν είναι αναγκαίο να ακολουθήσει την ίδια ροή και η συνέντευξη Αποτελεί έναν οδικό χάρτη, ένα γενικό πλάνο/ πλαίσιο Δεν τον παίρνουμε μαζί μας. Έχουμε γράψει τα βασικά σημεία Να αφήσουμε τον αφηγητή να πει την ιστορία του με τον δικό του τρόπο: ακολουθούμε το ρυθμό του

Οι ‘καλοί’ αφηγητές Γνωρίζουν από ‘πρώτο χέρι’ πρόσωπα και πράγματα για το θέμα το οποίο συγκεντρώνουμε τις μαρτυρίες Έχουν παρατηρητικότητα Έχουν καλή μνήμη Είναι επικοινωνιακοί / αφηγούνται ‘ωραία’ Έχουν κατανοήσει τη σημασία της έρευνάς μας και θέλουν να συμβάλουν σε αυτήν Επιθυμούν να δώσουν τη μαρτυρία τους για το θέμα που ερευνούμε Είναι εξοικειωμένοι με το μαγνητόφωνο και την κάμερα Το δείγμα των αφηγητών μας πρέπει να είναι, όσο γίνεται, πιο αντιπροσωπευτικό

Ο ερευνητής Ο ρόλος του ερευνητή εξαρτάται από: Την προετοιμασία του Την ταυτότητά του Τις εμπειρίες της ζωής του Το γιατί κάνει την έρευνα (προσωπική εμπλοκή) Από ποιους επιλέγει να πάρει συνέντευξη Το γιατί τους επέλεξε Τη διάθεσή του την ώρα που παίρνει τη συνέντευξη Τον τόπο της συνέντευξης –συμμετοχή άλλων αντικειμενικότητα vs υποκειμενικότητα τα γεγονότα vs η προσωπική εμπειρία

Βασικές αρχές Σεβασμός στον αφηγητή: στο χώρο και το χρόνο του, στα προβλήματά του Η συνέντευξη δίνεται με τη θέλησή του: έχει ενημερωθεί για το σκοπό της έρευνας, τις πιθανές χρήσεις της μαρτυρίας του κτλ. Η συνέντευξη γίνεται/ δομείται συνεργατικά: π.χ. ενημέρωση για την παρουσίασή της Ειδική μέριμνα για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες: παιδιά, υπέργηρους, θύματα κ.ά. Εμπιστευτικότητα στις πληροφορίες που μας έδωσε και στους περιορισμούς που έθεσε Δεν αποκλείουμε / επιδιώκουμε να καταγραφεί και η αντίθετη άποψη

Γενικές παρατηρήσεις Είμαστε ερευνητές: δεν είμαστε ούτε δικαστές, ούτε δημοσιογράφοι Προσπαθούμε να αναπαραστήσουμε ένα «ζωντανό» παρελθόν Να κατανοήσουμε που βρισκόμαστε και που πηγαίνουμε Εντάσσουμε τη μαρτυρία στο ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο και γι αυτό έχουμε κατάλληλα προετοιμαστεί πριν τη συνέντευξη Προσπαθούμε να αποκωδικοποιήσουμε τα λόγια και τα νοήματα των αφηγητών μας Χρησιμοποιούμε την κριτική σκέψη Αμφισβητούμε τους ζωτικούς μύθους Ακούμε όλες -και τις αντίθετες- φωνές Δεν υπάρχουν αυτονόητα

Είδη συνέντευξης Κατευθυνόμενη ή «κλειστή» Μη κατευθυνόμενη /Ελεύθερη Αφηγηματική Ημι-κατευθυνόμενη ή συνδιαχειριζόμενη Θεματική Ατομικές/ομαδικές συνεντεύξεις Αφήγηση ζωής Συνδέει την ιστορία του ατόμου με την ιστορία της κοινότητας Αναδεικνύει την πολυπλοκότητα και τις αντιθέσεις των ανθρώπινων συναισθημάτων

Η συνέντευξη: τα μέσα και ο χώρος Τα μέσα καταγραφής: κασετόφωνο/βίντεο Το βίντεο προσθέτει εκφράσεις, χειρονομίες… (καλό είναι να έχουμε μαζί μας και μαγνητόφωνο) Ελέγχουμε τα μηχανήματα πριν τη συνέντευξη αλλά και στη διάρκειά της κοιτάμε εάν δουλεύουν Καλά τεχνικά μέσα = καλό αποτέλεσμα. Τα εργαλεία εξαρτώνται και από τη χρήση τους (δύο ερευνητές) Μικρόφωνο /α Ο χώρος: πού τα τοποθετούμε, πώς καθόμαστε η απόσταση (δίπλα, απέναντι, μακριά κτλ) Ο φωτισμός (όχι από πίσω) Οι θόρυβο: ψυγείο, κινητά, τζιτζίκια, τηλεόραση κ.ά. Σεβασμός στο χώρο του αφηγητή και στον ίδιο

Η συνέντευξη ως διαδικασία ΟΣΑ ΠΙΟ ΠΟΛΛΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΟΣΑ ΠΙΟ ΠΟΛΛΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ τυπική ή άτυπη είναι μια performance (ντύσιμο, συμπεριφορά, διαθεσιμότητα) Φροντίζουμε να είμαστε μόνοι μας με τον αφηγητή Μαθαίνουμε το βιογραφικό του –τις αλλαγές στο πλαίσιο αναφοράς του –έχουμε επικοινωνήσει μαζί του πριν την συνέντευξη. αποφεύγουμε όσους έχουν γράψει βιβλία Παίρνουμε μαζί μας σχετικό υλικό π.χ. φωτογραφίες, αλλά δεν επιδεικνύουμε τις γνώσεις μας Η μέθοδος της χιονοστιβάδας

Την ώρα της συνέντευξης Ι Στην αρχή μια μικρή συζήτηση για το ‘σπάσιμο του πάγου’ Μαθαίνουμε να ακούμε –δεν διακόπτουμε, αλλά κρατάμε σημείωση – επικοινωνούμε μη λεκτικά – κοιτάμε στα μάτια Η μνήμη είναι μια δυναμική διαδικασία: να ακολουθούμε τη ροή της μνήμης του αφηγητή μας Δεν λογομαχούμε, δεν διαφωνούμε αλλά λέμε: άκουσα ότι … Διάκριση ανάμεσα στο τότε και στο τώρα: πως το έβλεπε τότε; Τι σκέφτεται τώρα; Ερωτήσεις ελέγχου της μνήμης –ρωτάμε με άλλη οπτική για το ίδιο θέμα Τα αυτονόητα της καθημερινότητας (ντύσιμο, χτένισμα, λέξεις κτλ) δίνουν πολύτιμα στοιχεία Οι δύσκολες ερωτήσεις (π.χ. προσωπική ζωή), στο τέλος Όταν μιλάει, δεν λέμε: ναι, ναι, καταλαβαίνω, μμμ…

Την ώρα της συνέντευξης ΙΙ Κάνουμε σύντομες, σαφείς και ανοικτές ερωτήσεις με βάση τον οδηγό συνέντευξης Προσπαθούμε / επιδιώκουμε: Να μάθουμε: Τι συνέβη τότε; Να κινητοποιήσουμε τη σκέψη του: Γιατί έγινε έτσι; Να προκαλέσουμε τις αντιδράσεις του: πώς αισθανθήκατε τότε; Να τον ενθαρρύνουμε: αυτό δεν το έχω ξανακούσει από τις γενικότητες να περάσουμε στο συγκεκριμένο, στο προσωπικό βίωμα να τον/την επαναφέρουμε στο θέμα μας: Μπορούμε να πάμε λίγο πιο πίσω σε αυτό που λέγαμε; Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για …;

Οι ‘καλές’ ερωτήσεις Ανοιχτές Απλές, σύντομες και σαφείς Ουδέτερες Πείτε μου την εμπειρία σας απ’ αυτά τα πέντε χρόνια που δουλέψατε/ μένατε εκεί; Απλές, σύντομες και σαφείς Τι θυμάστε από τους δασκάλους σας; Τι θυμόσαστε από τη γειτονιά σας; Ουδέτερες Τι άνθρωπος ήταν το αφεντικό σας; Διευκρινιστικές Που βρισκόσαστε εκείνη τη στιγμή; Θυμάστε πότε περίπου ήταν αυτό; Χειμώνας, καλοκαίρι; Το είδατε με τα μάτια σας ή το ακούσατε από άλλους; Τι είναι το «τσικρίκι;»

Οι ‘καλές’ ερωτήσεις ΙΙ Ερωτήσεις εμβάθυνσης (probing) Τι εννοούσατε όταν λέγατε…; Μήπως υπήρχαν και άλλοι λόγοι που σας οδήγησαν σε αυτήν την απόφαση; Ερωτήσεις ανατροφοδότησης (follow-up) Δεν το έχω ξανακούσει. Μπορείτε να μου πείτε λίγο περισσότερο; Πως νιώθατε εκείνη τη στιγμή; Τι άλλο θα μπορούσατε να κάνετε; Υποθετικές ερωτήσεις: «εάν…» Εάν είχατε τη δυνατότητα να σπουδάσετε, τι κλάδο θα επιλέγατε; Συγκριτικές ερωτήσεις Πως νομίζετε ότι διαφέρουν οι Ελληνίδες από τις Αλβανίδες; Πως βλέπετε το σημερινό εαυτό σας σε σχέση με το παρελθόν; «προκλητικές» ερωτήσεις, με τρόπο Πριν λέγατε ότι οι Ιρλανδοί και οι Ιταλοί είχαν άριστες σχέσεις στη γειτονιά. Γιατί όμως επέλεξαν να μετακομίσουν όταν ήρθαν περισσότεροι Ιταλοί; Κάποιοι λένε ότι οι επιστάτες συχνά «πείραζαν» τις κοπέλες στο εργοστάσιο. Τι ξέρετε εσείς γι αυτό;

Οι ‘καλές’ ερωτήσεις ΙΙΙ Αποφεύγουμε τις εξειδικευμένες εκφράσεις Ποιο ήταν το κοινωνικό υπόβαθρο των εργατών; Αποφεύγουμε εκφράσεις αργκό, εκτός αν είμαστε στο ίδιο μήκος κύματος Ποιοι ήταν οι «μάγκες» του λιμανιού; Ενθαρρύνουμε τους πληροφορητές να χρησιμοποιούν το δικό τους λεξιλόγιο, και αν μπορούμε το υιοθετούμε Με ποιο τρόπο βοηθούσατε τα «τελευταία χέρια»;

Οι ‘κακές’ ερωτήσεις Κλειστές ερωτήσεις: Διπλές ή πολλαπλές ερωτήσεις Πηγαίνατε εκκλησία; Διπλές ή πολλαπλές ερωτήσεις Τι θυμάστε από τον πατέρα, τη μητέρα, τους παππούδες; Ερωτήσεις με διπλή ή αμφιλεγόμενη σημασία «Μου είπατε ότι μετά το θάνατο του συζύγου σας πέσατε…». Κατευθυνόμενες, φορτισμένες ερωτήσεις. Ερωτήσεις που περιέχουν κρίση, προκατάληψη «Έχω μάθει κι από άλλους ότι ο εργοδότης σας ήταν παλιάνθρωπος, έτσι δεν είναι;»

Οι ‘δύσκολες’ ερωτήσεις Τις αφήνουμε προς το τέλος, αφού έχει οικοδομηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης. Π.χ. «δεν έχετε αναφέρει καθόλου τον πατέρα σας…» Ρωτάμε με πλάγιο κι ευγενικό τρόπο και αν δούμε ότι αλλάζει τόνο της φωνής, δυσανασχετεί, δεν το συνεχίζουμε. Αν είναι πολύ σημαντικό το θέμα, επιστρέφουμε αργότερα Θέτουμε τις ερωτήσεις αυτές με ευαίσθητο τρόπο και με συναισθηματική κατανόηση

Στρατηγική ερωτήσεων Από το γενικό στο ειδικό Από το γενικό στο ειδικό Τι θυμάστε από την παιδική ηλικία Μπορείτε να μου περιγράψετε τη γειτονιά σας; Το δρόμο που μένετε; Τις παρέες; Τις μυρουδιές; Ερωτήσεις με «εισαγωγή». Εξηγούμε γιατί κάνουμε μια ερώτηση και πόσο σημαντική είναι η εμπειρία του αφηγητή Εάν παρευρίσκονται δύο στη συνέντευξη έχουμε συμφωνήσει, εάν και πότε θα ρωτήσει αυτός π.χ. που χειρίζεται τα μηχανήματα

Το ‘τέλος’ της συνέντευξης Αφήνουμε το μαγνητόφωνο σε ετοιμότητα. Συνήθως τα πιο ενδιαφέροντα μας τα λένε μόλις τελειώσει η ηχογράφηση Όσο μπορούμε κλείνουμε τη συνέντευξη με κάτι ευχάριστο. Η διαδικασία θέλουμε να μείνει στον αφηγητή μας ως μια ευχάριστη εμπειρία. Τον ευχαριστούμε και δείχνουμε την ευγνωμοσύνη μας Ρωτάμε αν έχει φωτογραφίες, έγγραφα, αντικείμενα Ζητάμε να υπογράψει το παραχωρητήριο Δεν φεύγουμε τρέχοντας

Σχέση ερευνητή – αφηγητή: σχέση αμφίδρομη Σχέση ερευνητή – αφηγητή: σχέση αμφίδρομη Να πείσουμε για το πόσο σημαντική είναι η έρευνα Να εξηγήσουμε πως θα χρησιμοποιήσουμε όσα μας πει. Καλή συνέντευξη = σχέσεις εμπιστοσύνης: να αισθανθεί άνετα , να μην αισθανθεί ότι απειλείται /οι μειοψηφίες Να μη λέμε ψέματα / η ουδετερότητα και η αντικειμενικότητα του ερευνητή είναι ανύπαρκτη Δεν πρόκειται για προσωπική συζήτηση: δύο άτομα – δύο κόσμοι (ηλικία, τάξη, εθνότητα) Οι σχέσεις εξουσίας οι δικές του ερωτήσεις μέσα από την αφήγηση δημιουργείται ο ‘εαυτός’, μια ταυτότητα Μοίρασμα/ ανταλλαγή εμπειριών: τα γεγονότα και τα νοήματα Οι σιωπές – δεν τις διακόπτουμε

Σε μια επιτυχημένη συνέντευξη Εκδηλώσαμε την εκτίμηση μας για τις πληροφορίες που μας έδωσε Ακούσαμε με προσοχή όσα μας είπε Ακολουθήσαμε τον ρυθμό της αφήγησης του, ώστε να καταγραφεί ο ειρμός της σκέψης του Δείξαμε συναισθηματική κατανόηση σε μια ‘δύσκολη’ στιγμή Εξηγήσαμε αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους ‘μπαίνουμε’ σε άλλο θέμα Εμβαθύναμε με ερωτήσεις στο θέμα μας, την κατάλληλη στιγμή Συνεχίσαμε τις ερωτήσεις, όταν χρειαζόταν περισσότερες πληροφορίες Ζητήσαμε να μας αποσαφηνίσει ‘κάτι’ την κατάλληλη στιγμή Θέσαμε μια «δύσκολη» ερώτηση με ευαίσθητο τρόπο

Δημιουργούμε ‘αρνητικό’ κλίμα, όταν: Διακόπτουμε τον αφηγητή Επαναλαμβάνουμε συνεχώς τα προηγούμενα λόγια του Βγάζουμε συμπεράσματα που δεν μας τα είπε ο ίδιος Παραλείπουμε να ασχοληθούμε με ένα θέμα που φαινόταν σημαντικό για τον αφηγητή Κάνουμε άσχετα και αποπροσανατολιστικά σχόλια Αγνοούμε τα συναισθήματα του Κάνουμε καθοδηγητικές ερωτήσεις Θέτουμε διάφορες ερωτήσεις ταυτόχρονα Αφήνουμε τον αφηγητή να παραδρομήσει με ένα μακρινό μονόλογο για άσχετο θέμα

Προβλήματα συνέντευξης Λάθη μνήμης: ημερομηνίες –διασταύρωση με άλλες πηγές γραπτές ή προφορικές Εσκεμμένη παραποίηση: εκδικητικότητα /όλα καλά! / διακριτικότητα / κουτσομπολιό Υπερβολή: το εγώ του ως το κέντρο όλων Πήραν μέρος στο γεγονός – αγνοούσαν το πλαίσιο Συνδυάζουν το τότε με το τώρα Επαναλαμβάνουν αυτά που διάβασαν ή άκουσαν – κατασκευή μύθων – ζωτικοί μύθοι Επικοινωνία σε διαφορετική γλώσσα

Τα θετικά μιας συνέντευξης Μαθαίνουμε το ‘κλίμα’, το ‘χρώμα’, το πνεύμα, την ατμόσφαιρα της εποχής –τις ανθρωπινές σχέσεις Επιτυχίες – αποτυχίες – δευτεραγωνιστές – προσωπική ζωή ηγετών - σχέσεις ηγεσίας με υφισταμένους Τραγούδια – γιορτές – φωτογραφίες (σκάνερ) Είναι πιο εύκολο να κατασκευάσεις μια λανθασμένη άποψη κοιτώντας τα αρχεία παρά κοιτώντας τους ανθρώπους

Μετά τη συνέντευξη Γράφουμε ημερολόγιο Καρτέλα με τα στοιχεία του αφηγητή/τριας και της συνέντευξης Κάνουμε περίληψη Από το μαγνητόφωνο στο PC ή στο CD Αρχειοθετούμε τις συνεντεύξεις – αντίγραφα - Masterlog Απομαγνητοφώνηση (από τον συνεντευκτή) Κοπιαστική δουλειά Αναλυτική: σιωπές, γέλια, δισταγμούς κτλ Θεματική Συνδυασμός των δύο Όσο γίνεται πιο πιστά στον προφορικό λόγο: το ρυθμό του λόγου (διάλεκτοι, προφορά, σιωπές, δισταγμοί, επαναλήψεις)