Οδεύοντας προς τον Εκδημοκρατισμό της Παγκόσμιας Διακυβέρνησης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

Συνέδριο Κοπενχάγης 7 – 18 Δεκεμβρίου 2009.
Κοινωνική αλληλέγγυα οικονομία Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Κοινωνικές Επιχειρήσεις: Η πρόκληση της εποχής μας Αthens Information Technology Απόστολος.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Η Ευρωπαϊκή K εντρική T ράπεζα ιδρύθηκε την 1 η Ιουνίου του 1998 και εδρεύει στη Φρανκφούρτη. Η ΕΚΤ είναι επιφορτισμένη με τη διαχείριση του ευρώ και.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Κεφάλαιο 3: Το ενιαίο ρυθμιστικό και νομικό πλαίσιο. 3.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου. 3.2 Η αναγκαιότητα δόμησης του.
Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ίσων Ευκαιριών
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Τάξη Έ.
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
 Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα  Ε.Ο.Κ..
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.1 Η Ευρωπαϊκή Διάσταση.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007 – 2013
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
Εργαστήρι – Στρατηγικές της Αριστεράς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης ως εργαλείο προώθησης του σεβασμού.
Από τους μαθητές της Ε΄ τάξης Ζώη Αραδιπιώτη Άρη Αριστέιδου.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ & Κοιν.Σ.Επ. Χορμόβα Γιάννα Γενική Γραμματέας Δήμου Καρπενησίου – Κοιν.Σ.Επ. «Ευρυτανική»
1 Δημόσιες σχέσεις και Περιφερειακή Ανάπτυξη: Η συμβολή των δημοσίων σχέσεων στο (δημοκρατικό) Αναπτυξιακό Σχεδιασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Πρόδρομος.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
Πανσυλλεκτικό-Πολυσυλλεκτικό Κόμμα Χρονική περίοδος: Καθολική ψηφοφορία Βαθμός κοινωνικής ανάπτυξης: η οικονομική ανάπτυξη μειώνει ανισότητες και.
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
«Ξαναδιαβάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκθεση των πέντε προέδρων και την νέα δια-θεσμική συμφωνία: Νέα στρατηγική σε παλιό σκηνικό;» Λουτράκι
Πολιτική Διεθνούς Ανάπτυξης και Βοήθειας της Ε. Ε Γκότση Παναγιώτα Παπαλεξίου Βασιλική.
ΚΡΑΤΟΣ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. ΚΡΑΤΟΣ: ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ  Γεωγραφικός χώρος  Ξηρά  Θάλασσα  Αέρας  Πληθυσμός  Κυριαρχία  Εσωτερική  Εξωτερική  Διεθνής.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ
3. ΟΝΕ Ι. Θεσμικά όργανα Ευρωπαϊκό Σύστημα Κεντρικών Τραπεζών (ΕΣΚΤ) Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) 1. Συγκρότηση 1.1. ΕΣΚΤ= ΕΚΤ και εθνικές κεντρικές.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ Σημειώσεις βασισμένες στο N. Nugent (2010) The Government and Politics of the European Union, 7 th edition.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ Ο θεσμός των Ευρωπαϊκών Ομίλων Εδαφικής Συνεργασίας (Ε.Ο.Ε.Σ.) τη νέα Προγραμματική Περίοδο,
ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ 11 Ιουνίου 2016 Ηλίας Τσουτσοπλίδης Σύμβουλος.
ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΟΡΙΣΜΟΣ Πολίτευμα είναι ο τρόπος οργάνωσης και άσκησης της κρατικής εξουσίας.
Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Εταιρική Διακυβέρνηση
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Κόμματα Στελεχών Χρονική περίοδος: απαρχές δημοκρατίας, 19ος αιώνας. Περιορισμένο δικαίωμα ψήφου, ή καθιέρωση καθολικής ψηφοφορίας Πολιτική έκφραση:
2. Σκοπός της ΕΕ Ειρήνη, αξίες, ευημερία.
2. Το οικονομικό σύνταγμα της Ελλάδας
Διαγωνισμός EUROSCOLA 2015
Η πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
Συνέδριο Κοπενχάγης 7 – 18 Δεκεμβρίου 2009.
Σεμινάριο Δημοσίου Δικαίου
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΈΝΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
H Ευρωπαϊκή Ένωση.
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται.
Κοινωνικά Δικαιώματα.
8.1. Οικονομική και Νομισματική Πολιτική
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
8.3. ΟΝΕ ΙΙΙ.
3.4. Τοπική αυτοδιοίκηση Οι σύγχρονες τάσεις διοικητικής οργάνωσης ευνοούν την αποκέντρωση της πολιτικής εξουσίας σε κατώτερες βαθμίδες της Διοίκησης,
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
ΦΟΡΕΙΣ Κ.Α.Λ.Ο. ΕΠΙΛΕΓΟΝΤΑΣ ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΠΟΠΗ ΣΟΥΡΜΑΪΔΟΥ
Παντείου Πανεπιστημίου
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ Π.κ.Ε ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΛΥΣΕΙΣ
ΠΜΣ Δίκαιο της ΕΕ Οικονομική και Νομισματική Ένωση Μανώλης Περάκης
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οδεύοντας προς τον Εκδημοκρατισμό της Παγκόσμιας Διακυβέρνησης Ο Κοσμοπολιτισμός στις Διεθνείς Σχέσεις : Από την Διεθνή στην Παγκόσμια Πολιτική Οδεύοντας προς τον Εκδημοκρατισμό της Παγκόσμιας Διακυβέρνησης ________ ____ ___ _____________ ___ _________ ____________

Ο Ορισμός του Κοσμοπολιτισμού Κοσμοπολιτισμός: πολίτης του κόσμου Χρησιμοποίηση του όρου στην ηθική, κοινωνική και πολιτική φιλοσοφία

Ως πολιτική φιλοσοφία και ιδεολογία, ο κοσμοπολιτισμός ορίζει ότι όλοι οι άνθρωποι: Είναι μέλη μιας καθολικής, όχι όμως και ομοιογενούς κοινότητας Έχουν ηθικές υποχρεώσεις σε άλλα ανθρώπινα όντα Αναπόφευκτα οδηγούνται στην ανάληψη συλλογικής πολιτικής δράσης

Οι βασικές αρχές του κοσμοπολιτισμού είναι: Η ίση αξιοπρέπεια των ατόμων Η ενεργός αντιπροσωπία Η προσωπική ευθύνη και υπευθυνότητα Η επικουρικότητα και ο μη αποκλεισμός Η αειφορία

Ο Σύγχρονος Κοσμοπολιτισμός 3 μεγάλα αξιώματα : Α) Ο ατομισμός Β) Η καθολικότητα Γ) Η γενικότητα

Αναγνώριση και εκτίμηση της διαφορετικότητας Υπέρβαση των δυαδικοτήτων του παγκόσμιου και τοπικού, του εθνικού και διεθνούς Ανάπτυξη μετα-εθνικών και δια-πολιτιστικών σχέσεων μεταξύ των πολιτικών κοινοτήτων

Ο Σύγχρονος Ηθικός Κοσμοπολιτισμός Ίση ηθική αξία των ατόμων Καθήκον της αλληλεγγύης και συλλογική ευθύνη Το άτομο ως βάση του ηθικού κοσμοπολιτισμού

Ο Σύγχρονος Πολιτικός Κοσμοπολιτισμός Ανάγκη παγκόσμιων πολιτικών ρυθμίσεων για τη δικαιοσύνη και τη διατήρηση των (πολιτιστικών) διαφορών Εκδημοκρατισμός της παγκόσμιας διακυβέρνησης Εναντίωση στη δημιουργία καταπιεστικής παγκόσμιας κυβέρνησης Εναντίωση στην κατάρρευση των εθνών-κρατών

Τρεις διαστάσεις του πολιτικού κοσμοπολιτισμού Α) Αλληλεπίδραση διαφόρων νεωτερικοτήτων Β) Σε μακροοικονομικό επίπεδο, αλληλεπίδραση δύο ή περισσοτέρων κοινωνιών Γ) Σε μικρότερη κλίμακα, αλλαγές μεμονωμένων κοινωνικών ταυτοτήτων

Κοσμοπολίτικη Δημοκρατία Η παγκοσμιοποίηση ως βάση για μια νέα αντίληψη της διακρατικής δημοκρατίας πέρα από το έθνος-κράτος Μη γραμμικότητα της σχέσης μεταξύ της δημοκρατίας και των διεθνών σχέσεων

Ανάπτυξη της δημοκρατίας σε 3 διαφορετικά, αλλά συμπληρωματικά και αυτοσυντηρούμενα επίπεδα: Η δημοκρατία στο εσωτερικό των εθνών Η δημοκρατία μεταξύ των κρατών Η παγκόσμια δημοκρατία

Τα Επίπεδα της Κοσμοπολίτικης Δημοκρατίας 13

1) Η Κοσμοπολίτικη Δημοκρατία στο Εσωτερικό των Εθνών Συμμετοχή των κρατών σε διεθνείς οργανισμούς παγκόσμιας συνεργασίας και σε περιφερειακές οργανώσεις Κοσμοπολίτικες αρχές της ισότητας και της ποικιλομορφίας 14

2) Η Κοσμοπολίτικη Δημοκρατία μεταξύ των κρατών Αντιμετώπιση των προβληματικών ζητημάτων ή συγκρούσεων μέσω περιφερειακών οργανισμών, π.χ. η Ε.Ε. Ο πρώτος διεθνής οργανισμός που μοιάζει περισσότερο με το κοσμοπολίτικο μοντέλο είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση 15

3) Η Κοσμοπολίτικη Δημοκρατία σε παγκόσμιο επίπεδο Σύνδεση πολιτών και παγκόσμιων κινημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο Ρόλος των ΜΚΟ στην άσκηση αυξημένης διαφάνειας, ελέγχου και λογοδοσίας της παγκόσμιας διακυβέρνησης Μεταρρύθμιση των διεθνών οργανισμών 16

Θεωρίες Διεθνών Σχέσεων και Κοσμοπολιτισμός

Ρεαλισμός Τα κράτη ως βασικά ηθικά και πολιτικά θεμέλια της παγκόσμιας τάξης Ύπαρξη συνεταιριστικής παγκόσμιας κοινωνίας των κρατών Πάλη για την ισχύ μεταξύ των κρατών Στόχος η μεγιστοποίηση των εθνικών συμφερόντων 18

Η τάξη του κόσμου ως ισορροπία των δυνάμεων Η παγκόσμια πολιτική ως ένα σύστημα αυτοβοήθειας Νεορεαλισμός: η σημασία της δομής του παγκόσμιου πολιτικού συστήματος Η δομή της παγκόσμιας πολιτικής κινείται προς την κατεύθυνση της πολυπλοκότητας

Απάντηση Κοσμοπολιτισμού Πολυδιάστατη η δομή της εξουσίας Σημασία των οικονομικών, πολιτικών, κοινωνικών, τεχνολογικών και πολιτιστικών φαινομένων Σημασία της ισχύος, των συστημάτων εξουσίας και των συγκρούσεων σε όλες τις σφαίρες Η κρατική εξουσία δεν είναι παρά μία μόνο διάσταση της εξουσίας Μετασχηματισμός του κράτους και της κρατικής εξουσίας ως αποτέλεσμα της παγκοσμιοποίησης

Ο ρόλος της Παγκοσμιοποίησης Εντατικοποίηση των παγκόσμιων κοινωνικών σχέσεων Διαμόρφωση μιας παγκόσμιας οικονομίας Απο-εδαφοποίηση Απο-τοπικοποίηση της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής δραστηριότητας και από-εθνοποίηση των κρατών 21 21

Ο Κοσμοπολιτισμός ως Κριτική Απάντηση στην Παγκοσμιοποίηση Δημοκρατικό έλλειμμα: οργάνωση της δημοκρατίας σε εθνικό επίπεδο και λήψη σημαντικών αποφάσεων σε παγκόσμιο επίπεδο Κοσμοπολιτισμός και ανάλυση των τρόπων αντιμετώπισης αυτού του δημοκρατικού ελλείμματος Αποκατάσταση της δημοκρατίας σε πολλαπλά επίπεδα 22

Υπαρκτές βάσεις για την παγκόσμια διακυβέρνηση: Διακυβερνητικοί οργανισμοί Διεθνείς ΜΚΟ Περιφερειακές οργανώσεις Παγκόσμια κοινωνικά κινήματα Εκδημοκρατισμός της παγκόσμιας διακυβέρνησης 23

Οργάνωση της παγκόσμιας κοινότητας με τρόπο δημοκρατικό, δίκαιο και με ευθείς αναφορές στα δικαιώματα του πολίτη Ανάλυση του έθνους-κράτους σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης και υπερεθνική οργάνωση της δημοκρατίας Εισαγωγή ενός νέου επιπέδου εκπροσώπησης: η πιο ενεργός συμμετοχή των ατόμων σε παγκόσμια πολιτικά θέματα 24

Μετατόπιση από τη διεθνή κρατικοκεντρική-διακρατική πολιτική στην παγκόσμια πολιτική Κύρια μονάδα και σημείο αναφοράς της παγκόσμιας πολιτικής: το άτομο και όχι το κράτος 25

Έμφαση σε διακρατικούς, υποεθνικούς ή υπερεθνικούς παράγοντες Χρησιμοποίηση του όρου «παγκόσμια πολιτική» έναντι του όρου «διεθνείς σχέσεις» Έμφαση στην πολιτική όχι μόνο μεταξύ των κρατών, αλλά και των θεσμικών οργάνων και οργανισμών Έμφαση σε διακρατικούς, υποεθνικούς ή υπερεθνικούς παράγοντες Π.χ. πολυεθνικές εταιρείες, τρομοκρατικές ομάδες, ΜΚΟ ανθρωπίνων δικαιωμάτων 26

Ανεξάρτητα από την προέλευση και τον τόπο διαμονής Επαναπροσδιορισμός της δύναμης των κρατών σε επίπεδα υπερεθνικά και υποεθνικά Η ιδιότητα του πολίτη: Με βάση γενικούς κανόνες και αρχές στα πλαίσια της δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων Ανεξάρτητα από την προέλευση και τον τόπο διαμονής 27

Κονστρουκτιβισμός Σημασία της ανθρώπινης φύσης στην αναδημιουργία του κοινωνικού κόσμου Άναρχη δομή της παγκόσμιας πολιτικής Η δομή της παγκόσμιας πολιτικής ως υποκείμενης σε αλλαγές

Αμφισβήτηση όλων των δεδομένων από τις κοινωνικές δομές Διερεύνηση εναλλακτικών δομών που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μια εναλλακτική τάξη του κόσμου Κατανόηση της εξουσίας όχι μόνο ως δυνατότητας επιβολής ενός φορέα σε έναν άλλον, αλλά και ως παραγωγής ταυτοτήτων και συμφερόντων

Σύνθεση Κοσμοπολιτισμού και Κονστρουκτιβισμού Απουσία πλήρως κανονιστικών δεσμεύσεων του είδους του κοσμοπολιτισμού από τον κονστρουκτιβισμό Απουσία κοινωνιολογικών προσεγγίσεων της τάξης του κόσμου του είδους του κονστρουκτιβισμού από τον κοσμοπολιτισμό Σύνθεση των 2: πολυμέρεια, πλουραλισμός και ελευθερία έκφρασης γνώμης

Σεβασμός στην πολυπλοκότητα της τάξης του κόσμου και στις πολλαπλές εκφάνσεις των πολιτισμών Έμφαση και στις πολιτικές, αλλά και στις κοινωνικές δομές για την αναδιάρθρωση της παγκόσμιας πολιτικής Ενίσχυση της δημοκρατίας σε παγκόσμιο επίπεδο μέσα από κοινωνικές ανταλλαγές και διατήρηση των πολιτισμικών διαφορών

Φιλελευθερισμός Πίστη στην πρόοδο Αμφισβήτηση της ιδέας ότι το κράτος είναι ο κύριος δρων στην παγκόσμια πολιτική σκηνή Αμφισβήτηση της ιδέας ότι ο πόλεμος είναι η φυσική κατάσταση της παγκόσμιας πολιτικής Το κράτος όχι ως ενιαίος και συνεκτικός δρων, αλλά ως ένα σύνολο από γραφειοκρατίες

Ανάγκη δημιουργίας διεθνούς περιβάλλοντος ευνοϊκού για την συνεργασία Η παγκόσμια πολιτική ως ένα σύνθετο σύστημα διαπραγμάτευσης μεταξύ πολλών διαφορετικών δρώντων Η τάξη στην παγκόσμια πολιτική όχι ως αποτέλεσμα ισορροπίας δυνάμεων, αλλά ως αποτέλεσμα αλληλεπιδράσεων

Κοσμοπολιτισμός και (Νεο)φιλελευθερισμός Για τον κοσμοπολιτισμό, η νέα παγκόσμια τάξη δεν είναι αντίθετη στον φιλελεύθερο διεθνισμό και στον οικονομικό φιλελευθερισμό Ανάγκη κριτικής αποτίμησης του νεοφιλελευθερισμού στο πλαίσιο των κοσμοπολίτικων μελετών Δεν αρκεί η αναδιανομή του πλούτου και της υλικής βοήθειας 34

Βασικές αιτίες του χάσματος μεταξύ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών: οι επιπτώσεις της φιλελεύθερης διεθνούς τάξης στη ρύθμιση της οικονομικής εξουσίας και των μηχανισμών της αγοράς 35

Το επίκεντρο της φιλελεύθερης διεθνούς τάξης: η περικοπή της κατάχρησης της πολιτικής εξουσίας και όχι της οικονομικής δύναμης Συνύπαρξη των φιλελεύθερων δημοκρατικών διαδικασιών και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με οικονομικές ανισότητες 36

Νέο είδος του φιλελευθερισμού: Πιο ήπιο Απαραίτητος ο προβληματισμός για το πώς η φιλελεύθερη τάξη του κόσμου πρέπει να αναδιαμορφωθεί Νέο είδος του φιλελευθερισμού: Πιο ήπιο Περισσότερο την επιδεκτικό της διακύμανσης και των επιμέρους διαφορών Θέτοντας όρια στην υποταγή της πολιτικής στην οικονομία 37

Μαρξιστικές Θεωρίες Η παγκόσμια πολιτική ασκείται σε μια παγκόσμια καπιταλιστική οικονομία Σημαντικότεροι δρώντες οι τάξεις και οι ταξικές δυνάμεις και όχι τα κράτη Εκπροσώπηση του κυρίαρχου ταξικού συμφέροντος από τους διεθνείς οργανισμούς στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα Η παγκόσμια πολιτική ως πεδίο ταξικών συγκρούσεων Κυριαρχία της ισχύος όχι των κρατών, αλλά του διεθνούς καπιταλισμού

Απάντηση Κοσμοπολιτισμού Διάκριση ανάμεσα σε έναν παγκόσμιο νέο φιλελευθερισμό που απορρέει από τον νεοφιλελευθερισμό και σε έναν προοδευτικό φιλελεύθερο κοσμοπολιτισμό Περισσότερο εφικτή η αναζήτηση νέων ισορροπιών μεταξύ του καπιταλισμού και της δημοκρατίας απ’ ότι η πλήρης αποδόμηση του καπιταλισμού

Οι εντάσεις και ανισορροπίες του καπιταλισμού αποδεικνύουν ότι ο καπιταλισμός μπορεί να ανασχηματιστεί Ανοιχτές αγορές εκεί που δεν υπάρχουν και κρατικές παρεμβάσεις υπέρ του ανταγωνισμού εκεί όπου απουσιάζουν οι ρυθμιστικοί κανόνες

Οικοδόμηση θεσμών και αναζήτηση μείγματος πολιτικής για ισορροπία ανάμεσα στην ανάπτυξη και την κοινωνική δικαιοσύνη, την αποδοτικότητα και την ισότητα Οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες πολιτικές δεν πρέπει να αποκηρύξουν τον οικουμενισμό για έναν οικονομικό πραγματισμό, όπως συμβαίνει με τις μαρξιστικές θεωρίες Επικίνδυνη η αντικατάσταση της πολιτικής από την ηθική δεοντολογία που επικεντρώνεται κυρίως στην οικονομική ισχύ

4 Διακριτά Σενάρια για την Παγκόσμια Διακυβέρνηση στον 21ο αιώνα 1ο Σενάριο: Φιλελεύθερος Διεθνισμός 2ο Σενάριο: Διαρκής Αταξία 3ο Σενάριο: Δυναμικός Πολυμερισμός 4ο Σενάριο: Εκδημοκρατισμός της παγκόσμιας πολιτικής

Κοσμοπολιτισμός και Διεθνείς Οργανισμοί Κοσμοπολιτισμός και Διεθνείς Οργανισμοί

Δημιουργία Γενικής Συνέλευσης των Λαών στο σύστημα του ΟΗΕ Λειτουργία της Συνέλευσης ως δεύτερου νομοθετικού σώματος πλάι στη Γενική Συνέλευση των εκπροσώπων των κρατών-μελών του ΟΗΕ Κατάργηση της γεωπολιτικής αντιπροσώπευσης. Συμμετοχή όσων κρατών το επιθυμούν. Χωρισμός σε επιμέρους γεωγραφικά και όχι γεωπολιτικά ή εθνικά γκρουπς, π.χ. Νοτιοανατολική Ευρώπη, Κεντρική Ασία

Οι λαοί θα εκλέγουν άμεσα τους αντιπροσώπους τους στο σώμα αυτό με στόχο: Α) Την επίτευξη οικονομικής και κοινωνικής ισότητας ανάμεσα στα κράτη Β) Την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την προστασία του περιβάλλοντος

Γ) Την προληπτική δράση με ψηφίσματα για προτεινόμενες ενέργειες σε περιπτώσεις διενέξεων Δ) Τη λήψη αποφάσεων για την επίλυση διασυνοριακών διαφορών στο κρατικό, διακρατικό, περιφερειακό ή παγκόσμιο επίπεδο

Η Γενική Συνέλευση των Λαών θα συνεπικουρεί, επιτηρεί και επιβλέπει τη δράση του Συμβουλίου Ασφαλείας και της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ Απαραίτητες προϋποθέσεις: Α) Η δημιουργία ενός δεύτερου νομοθετικού σώματος Β) Η συγκρότηση μιας συνόδου με εκπροσώπους της παγκόσμιας κοινωνίας των πολιτών Γ) Η δημιουργία μιας συμβολικής Γενικής Συνέλευσης των Λαών έξω από το θεσμικό πλαίσιο του ΟΗΕ

Μεταρρύθμιση του ΟΗΕ Ανάγκη κατάργησης του δικαιώματος του βέτο που διατηρούν τα 5 μόνιμα μέλη του Ανάγκη αύξησης των μελών με προσθήκη χωρών

Ανάγκη ενσωμάτωσης στο ΣΑ περιφερειακών οργανώσεων αντί κρατών, π.χ. Ε.Ε, Mercosur, ASEAN Σημασία του ρόλου των γνωμοδοτήσεων και συμβουλευτικών αναφορών του Διεθνούς Δικαστηρίου Σημασία του ρόλου των εκπροσώπων της κοινωνίας των πολιτών και των ΜΚΟ

Ανάγκη παραχώρησης πρόσβασης στους εκλεγμένους αντιπροσώπους μιας Παγκόσμιας Συνέλευσης των Λαών Ανάγκη αναβάθμισης του ρόλου του Διεθνούς Δικαστηρίου Ανάγκη αποσαφήνισης των νομικών διαστάσεων σειράς ζητημάτων, π.χ. η διάδοση των πυρηνικών, οι επεμβάσεις σε έδαφος τρίτων και η διεξαγωγή πολέμων

Ανάγκη διαβαθμισμένων ψήφων Ανάγκη διαβαθμισμένων ψήφων. Κριτήρια, όπως ο πληθυσμός και η οικονομική ισχύς, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη Ανάληψη ενεργού ρόλου από τη Γενική Συνέλευση και την Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή για εξισορρόπηση της ισχύος του ΣΑ Μεταρρύθμιση της χρηματοδότησης του ΟΗΕ και σύσταση νέων μορφών χρηματοδότησης. Το παράδειγμα των ΗΠΑ

Δημιουργία Περιφερειακών Βουλών Λειτουργία των περιφερειακών κοινοβουλίων ως νομιμοποιημένων ανεξάρτητων νομοθετικών πηγών Λειτουργία των κοινοβουλίων στο ενδιάμεσο πεδίο, ανάμεσα στο περιορισμένο εθνικό και στο ευρύτερο παγκόσμιο Διευκόλυνση της παγκόσμιας διακυβέρνησης

Επίλυση Διενέξεων και Δημιουργία Διεθνών Δυνάμεων Ασφαλείας Ανάγκη δημιουργίας αποτελεσματικών και υπόλογων διεθνών δυνάμεων ασφαλείας Ανάγκη συγκρότησης από τον Ο.Η.Ε μιας ανεξάρτητης ειρηνευτικής δύναμης Εκπαίδευση σε μία διεθνή στρατιωτική ακαδημία

Ανάγκη συγκρότησης και διατήρησης μίας ειρηνευτικής δύναμης υπό την αιγίδα του ΟΗΕ μέσω της φορολόγησης των μελών Ανάγκη κατάρτισης ενός διεθνούς σώματος με σκοπό την καταπολέμηση της τρομοκρατίας Ανάγκη κατάρτισης ενός διεθνούς σώματος για τον έλεγχο της χρήσης των πυρηνικών όπλων

Ανάγκη συγκρότησης μιας διεθνούς νομικής επιτροπής υπό την αιγίδα του ΟΗΕ για ενδεχόμενες επεμβάσεις Η Γενική Συνέλευση των Λαών και το Διεθνές Δικαστήριο πρέπει να έχουν λόγο στη διαμόρφωση των κριτηρίων αυτών

Ανάγκη σύστασης μίας ειδικής επιτροπής υπό την αιγίδα του ΟΗΕ που θα καταρτίσει το σχέδιο δράσης επέμβασης Υλοποίηση της επέμβασης από πολυεθνικές δυνάμεις του ΟΗΕ Υπό την ηγεσία αξιωματούχων του ΟΗΕ Όχι από εθνικές δυνάμεις υπό την ηγεσία κρατικών αξιωματούχων

Η επέμβαση δεν αποτελεί τον μοναδικό τρόπο επιβολής της δημοκρατίας Πλαισίωση της στρατιωτικής αποστολής από πολιτικό προσωπικό (γιατροί, μηχανικοί, κοινωνικοί λειτουργοί κλπ) Όχι μόνο ειρήνευση και τερματισμός των εχθροπραξιών/καταστρατήγησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων Ευρύτερες προσπάθειες για διατήρηση διαρκούς ειρήνης και εσωτερικής αποδοχής του πολιτικού σκηνικού Η επέμβαση δεν αποτελεί τον μοναδικό τρόπο επιβολής της δημοκρατίας 57

Τα κράτη έρχονται εγγύτερα σε δημοκρατικές μορφές διακυβέρνησης όχι μέσα από καταναγκασμό Είναι απαραίτητη: Η οικονομική βοήθεια Η οικοδόμηση δημοκρατικών θεσμών με εξωτερική βοήθεια και διεθνή δίκτυα ανθρώπων και ΜΚΟ Πρέπει να τεθούν σαφή, οικουμενικά και εφαρμοζόμενα κριτήρια από θεσμικά όργανα 58

Για να γίνει μια επέμβαση θα πρέπει: Α) Η πλειοψηφία των μειονοτήτων να επιθυμεί την απόσχιση/αυτονομία τους Β) Οι νέες μειονότητες που θα προκύψουν θα πρέπει να χαίρουν σεβασμού και τα δικαιώματά τους να διαφυλάσσονται Γ) Η διαδικασία απόσχισης πρέπει να επιτηρείται από υπερεθνικές αρχές 59

Μεταρρυθμίσεις Διεθνών Οργανισμών Ανάγκη δημιουργίας ενός Συμβουλίου Οικονομικής Ασφάλειας (ή Αειφόρου Ανάπτυξης), το οποίο: Θα απαρτίζεται από εκπροσώπους όλων των ηπείρων Θα είναι εξουσιοδοτημένο να συντονίζει τη δράση των διαφορετικών οργανισμών (π.χ. εμπορίου, εργασίας, υγείας κτλ) Θα διατηρεί κατά το πρότυπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το δικαίωμα ανάληψης πρωτοβουλίας για συνολικά παγκόσμια προγράμματα

Ανάγκη δημιουργίας ενός παγκόσμιου οργανισμού περιβάλλοντος ή μετανάστευσης Ανάγκη εύρεσης μηχανισμών επίλυσης διαφορών ανάμεσα στα μέλη των διεθνών οργανισμών

Γεφύρωση των κενών αυτών με αναβάθμιση του ελεγκτικού ρόλου των εθνικών κοινοβουλίων επί των διεθνών οργανισμών Το παράδειγμα της Γαλλίας: μετά από πιέσεις της κοινωνίας των πολιτών η γαλλική κυβέρνηση υποβάλλει ετήσια έκθεση στην εθνοσυνέλευση για την δράση της σε διεθνείς θεσμούς, π.χ. στην Παγκόσμια Τράπεζα, στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου 62

Έλεγχος των Πολυεθνικών Επιχειρήσεων και των Ιδιωτικών Οικονομικών Δρώντων Σημαντική η άσκηση επιρροής τους στην παγκόσμια πολιτική Ασυμμετρία του μεγέθους της ισχύος τους με τον έλεγχο που είναι σε θέση να ασκήσουν στα κράτη Ανάγκη ενσωμάτωσης της δραστηριότητάς τους στην υπηρέτηση παγκόσμιων δημοσίων συμφερόντων 63

Διεθνείς οργανισμοί στερούνται διατάξεων για δημόσια συμμετοχή ή συμβουλευτικού χαρακτήρα υποστήριξη (π.χ. η Επιτροπή για τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα και το Ινστιτούτο για τα Πρότυπα στον Ευρωπαϊκό Τηλεπικοινωνιακό Τομέα) Διεθνείς οργανισμοί δεν είναι υπόλογοι στους πολίτες του κόσμου (π.χ. Internet Cooperation Numbers) 64

Ενίσχυση των Διεθνών Κινημάτων και ΜΚΟ Ρόλος των ΜΚΟ: Ενημέρωση, πληροφοριοδότηση και εκπαίδευση του κοινού Άσκηση πίεσης στις κυβερνήσεις προσδίδοντας φωνή σε αδύναμες ομάδες πολιτών του κόσμου Προβληματισμός για την παγκόσμια διακυβέρνηση 65

Κοινωνική κινητοποίηση Ενίσχυση της λογοδοσίας των διεθνών θεσμών Νομιμότητα στην παγκόσμια διακυβέρνηση Καλύτερη λειτουργία των εθνικών φορέων 66

Σημασία πλαισίωσης των κρατικών αντιπροσωπειών στον ΟΗΕ από ΜΚΟ Ανάγκη ενίσχυσης των παράλληλων Συνόδων Κορυφής Ανάγκη ενίσχυσης και εξάπλωσης πρωτοβουλιών, όπως το Παγκόσμιο Κοινωνικό Φόρουμ

Ανάγκη συστηματικής ενσωμάτωσης των ΜΚΟ στη λήψη παγκόσμιων οικονομικών αποφάσεων Λειτουργία των ΜΚΟ ως ζώνης άμυνας απέναντι σε μία κλειστού τύπου λειτουργία των διεθνών οργανισμών Προτεραιότητα στη μείωση του διεθνούς χρέους των πιο ασθενών οικονομιών 68

Δημιουργία Δικτύων Παγκόσμιων Ζητημάτων Ανάγκη δημιουργίας Δικτύων Παγκόσμιων Ζητημάτων για την συζήτηση και τη λήψη αποφάσεων για παγκόσμια ζητήματα Τα δίκτυα αποτελούν έναν καινοτόμο τρόπο ενσωμάτωσης των εθνικών κυβερνήσεων και επιχειρήσεων σε ευρύτερα συστήματα λήψης αποφάσεων

Χαρακτηριστικά παραδείγματα: Σχέδιο της Χιλιετίας του ΟΗΕ Δίκτυο Forest Stewardship Council Fair Trade Labelling Organisation (FLO) Εκστρατεία για τα Καθαρά Ρούχα

Ενίσχυση του Διεθνούς Δικαίου και των Παγκόσμιων Δικαστικών Αρχών Ανάγκη δημιουργίας μίας παγκόσμιας δικαστικής εξουσίας Ενίσχυση του Διεθνούς Δικαστηρίου με δεσμευτική νομοθεσία για το σύνολο των κρατών Υπεροχή του διεθνούς δικαίου και αναγωγή του σε κύρια συνιστώσα της παγκόσμιας πολιτικής Μετατόπιση σημαντικών σφαιρών πολιτικής ισχύος και επιρροής από τους κύριους δρώντες σε νομικά σώματα

Μεταρρύθμιση των Διεθνών Οικονομικών Οργανισμών Το ΔΝΤ ως κεντρικός οικονομικός θεσμός με σκοπό την σταθερότητα των αγορών Ανάγκη αποκατάστασης της αναντιστοιχίας μεταξύ της μειωμένης ρευστότητας του Ταμείου και της κλιμακούμενης επιρροής του Μετατροπή της Παγκόσμιας Τράπεζας σε ένα αναδιανεμητικό οργανισμό λαμβάνοντας έσοδα από παγκόσμια φορολόγηση και μεταφέροντας κονδύλια στις αναπτυσσόμενες περιοχές με τη μορφή επενδύσεων 73

Ανάγκη δημιουργίας μίας Παγκόσμιας Οικονομικής Αρχής Αξιολόγηση της δράσης του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας από την Αρχή αυτή και συντονισμός των εθνικών νομισματικών πολιτικών Δημιουργία ενός Οικονομικού Συμβουλίου Ασφαλείας 74

Ρύθμιση των Χρηματιστηριακών Αγορών Ανάκτηση του ελέγχου των ροών του κεφαλαίου από τις εθνικές κυβερνήσεις Ενίσχυση των κυβερνήσεων: Επιβολή περιορισμών στο έξωθεν κεφάλαιο Βελτίωση του ελέγχου των εθνικών οικονομικών συστημάτων

Νεοφιλελεύθερο καθεστώς του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου: Ανάγκη αναστολής της υποχώρησης της κοινωνικής προστασίας των εργαζομένων έναντι του κεφαλαίου ΔΝΤ και Οργανισμός για την Ασφάλεια και την Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ): Τερματισμός των αποπειρών για την εγγραφή νέων όρων για την πλήρη απελευθέρωση του κεφαλαίου 76

Προς μια Παγκόσμια Οικονομία; Ανάγκη εφαρμογής κάποιας μορφής φορολογίας σε παγκόσμιο επίπεδο Πρόταση δημιουργίας μίας Παγκόσμιας Φορολογικής Αρχής Ανάγκη φορολόγησης όχι των διακινούμενων κεφαλαίων, αλλά επί των κερδών που προκύπτουν από την επένδυση κεφαλαίων Ανάγκη κατάργησης των φορολογικών παραδείσων και άρσης του τραπεζικού απορρήτου

Δημιουργία ενός Παγκόσμιου Καθεστώτος Μετανάστευσης Κρατικοκεντρικό και διακυβερνητικό σύστημα αντιμετώπισης της μετανάστευσης Εναντίωση κοσμοπολιτισμού στην επιστροφή σε: Αυστηρά εθνικές μορφές ελέγχου της μετανάστευσης Υπαγωγή στους όρους και τις αξιώσεις της αγοράς 78

Ανάγκη δημιουργίας ενός πολυμερούς καθεστώτος για την παγκόσμια μετανάστευση με δημοκρατικά χαρακτηριστικά Προσδιορισμός των βασικών αρχών και ελάχιστων κριτηρίων για τη ρύθμιση της διεθνούς μετανάστευσης Ενσωμάτωση των διατάξεων του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας στο νέο καθεστώς 79

Δημιουργία νέων θεσμών για την υπερεθνική δημοκρατική διακυβέρνηση Έλεγχος και συντονισμός των επιμέρους εθνικών και περιφερειακών καθεστώτων για τη μετανάστευση από το νέο καθεστώς Δημιουργία νέων θεσμών για την υπερεθνική δημοκρατική διακυβέρνηση Διαφοροποίηση της νομικής βάσης της καταγραφής μεταναστών που δικαιούνται άσυλο ή όχι Ενίσχυση της νομικής θέσης των ατόμων που θα επαναπατριστούν 80

Ευρύτερες πρωτοβουλίες στο περιφερειακό επίπεδο: Χορήγηση της διπλής ιδιότητας του πολίτη και του δικαιώματος επαναπατρισμού στην χώρα υποδοχής Ευρύτερες πρωτοβουλίες στο περιφερειακό επίπεδο: Περιφερειακή ανάπτυξη Δράση για την εκπαίδευση και την εργασία Προτιμησιακές εμπορικές συμφωνίες Μέτρα κατά της παράνομης διακίνησης ατόμων 81

Ρυθμίσεις για προσωρινή μετανάστευση εργατικού δυναμικού Ρυθμίσεις για προσωρινή μετανάστευση εργατικού δυναμικού Οργάνωση αποστολών επιστροφής των προσφύγων στις πατρίδες τους υπό προϋποθέσεις Βελτίωση της νομικής θέσης των προσφύγων στις χώρες υποδοχής 82

Μη συμμετοχή ΜΚΟ στο Συμβούλιο Υπάρχον Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο πλαίσιο του ΟΗΕ με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης Ωστόσο, το Συμβούλιο αυτό δεν έχει εκτελεστικές, αλλά μόνο εποπτικές αρμοδιότητες Μη συμμετοχή ΜΚΟ στο Συμβούλιο Διακυβερνητικός χαρακτήρας του Συμβουλίου Ανάγκη συντονισμού της δράσης του Συμβουλίου με ΔΝΤ και Παγκόσμια Τράπεζα 83

Συμπερασματικές Παρατηρήσεις Συμπερασματικές Παρατηρήσεις

Διαφοροποίηση της κοσμοπολίτικης δημοκρατίας από: Μία παγκόσμια αγορά, Μία παγκόσμια κυβέρνηση Ένα παγκόσμιο χωριό

Κοσμοπολίτικη παγκόσμια δημοκρατία: Μεγαλύτερη διαφάνεια στη λειτουργία της παγκόσμιας πολιτικής Αυξημένη λογοδοσία των κεντρικών δρώντων στους λαούς του κόσμου Ενίσχυση της λαϊκής συμμετοχής Δημιουργία σειράς θεσμικών οργάνων περιφερειακής και παγκόσμιας εμβέλειας και ενίσχυση της δράσης ΜΚΟ και δικτύων παγκόσμιων ζητημάτων

Βιώσιμη εναλλακτική πρόταση της κοσμοπολίτικης δημοκρατίας για ένα δικαιότερο και ειρηνικότερο κόσμο από αυτόν που βιώνουμε σήμερα Η κοσμοπολίτικη δημοκρατία ως η καταλληλότερη λύση έναντι της διατήρησης του νεοφιλελευθερισμού και της αντιπαγκοσμιοποίησης

Ενδεικτική Βιβλιογραφία Archibugi, D 2008, The Global Commonwealth of Citizens. Toward Cosmopolitan Democracy, Princeton University Press, Princeton Archibugi, D & Held, D (eds) 1995, Cosmopolitan Democracy: An Agenda for a New World Order, Wiley, Chichester Archibugi, D, Held, D & Kohler, M (eds) 1998, Re-Imagining Political Community, Studies in Cosmopolitan Democracy, Polity Press, Cambridge

Archibugi, D, Koenig-Archibugi, M & Marchetti, R 2011, Global Democracy; Normative and Empirical Perspectives, Cambridge University Press, Cambridge Beck, U 2006, The Cosmopolitan Outlook, Polity Press, Cambridge Beck, U & Grande, E 2007, Cosmopolitan Europe, Polity Press, Cambridge

Bohman, J 2005, ‘Rights, Cosmopolitanism and Public Reason: Interactive Universalism in The Claims of Culture’, Philosophy and Social Criticism, vol. 31, no.7, pp. 715-726 Bohman, J 2006, ‘Transnational Democracy in an Insecure World’, International Political Science Review, vol. 27, no. 1, pp. 101-119 Delanty, G 2006, ‘The Cosmopolitan Imagination: Critical Cosmopolitanism and Social Theory’, The British Journal of Sociology, vol. 57, no. 1, pp. 26-47

Delanty, G 2008, ‘Cosmopolitan Perspectives on European and Asian Transnationalism’, International Sociology, vol. 23, no. 3, pp. 323-344 Delanty, G 2009, The Cosmopolitan Imagination, Cambridge University Press, Cambridge Habermas, J 1998, The Inclusion of the Other: Studies in Political Theory, MIT Press, USA Habermas, J 2001, The Postnational Constellation, Polity Press, Cambridge

Hayden, P 2005, Cosmopolitan Global Politics, Ashgate, Burlington Held, D 1995, Democracy and the Global Order: From the Modern State to Cosmopolitan Governance, Stanford University Press, Stanford Held, D 2010, Cosmopolitanism. Ideals and Realities, Polity Press, Cambridge Held D, McGrew A, Goldblatt D & Perraton J (eds.) 1999, Global Transformations, Politics, Economics and Culture, Stanford University Press, California