Το κοχύλι στη ζωή του ανθρώπου
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΟΧΥΛΙ Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, η Αφροδίτη, η θεά του έρωτα και της ομορφιάς, αναδύθηκε από τη θάλασσα μέσα από ένα κτένι κοντά στις ακτές της Κύπρου. Τον 15ο π.X. αιώνα στην Τύρο και τη Σιδώνα, ένα είδος οστράκου χρησίμευε για την πορφυρή βαφή των ενδυμάτων και αργότερα των χιτώνων των Ρωμαίων και Βυζαντινών αυτοκρατόρων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΚΟΧΥΛΙ Σε αρκετά νομίσματα στην αρχαιότητα κάποιο όστρακο, συνήθως κτένι ή μύδι, απεικονιζόταν στη μία τους όψη. Τέτοια νομίσματα μπορεί να βρει κανείς στο Νομισματικό Μουσείο Αθηνών.
ΜΟΥΣΙΚΗ-ΧΟΡΟΣ ΚΑΙ ΚΟΧΥΛΙ Πολλοί πρωτόγονοι λαοί της Αφρικής, ακόμη και σήμερα, χρησιμοποιούν μικρά όστρακα σε ζωνοειδείς περιτυλίξεις του σώματός τους για ιεροτελεστίες και χορούς. Μέσα στους αιώνες το όστρακο Τρίτων (Charonia Tritonis), κοινώς "μπουρού", χρησίμευε σαν μουσικό όργανο. Το όνομα προέρχεται από το θεό της θάλασσας Τρίτωνα, γιο του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης.
ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΧΥΛΙ Αποτέλεσε θρησκευτικό σύμβολο εισαχθέν από τον Απόστολο Ιάκωβο, έμβλημα που συναντάται στη γλυπτική, ζωγραφική και αρχιτεκτονική της Αναγέννησης. Το βρίσκει κανείς ως διακοσμητικό στοιχείο εσωτερικών και εξωτερικών χώρων καθολικών εκκλησιών ή στα ξυλόγλυπτα τέμπλα του Ιερού Oρθοδόξων Εκκλησιών. Κατά τη χριστιανική θρησκεία το κοχύλι συμβόλιζε την αγνότητα, την ανάσταση, τη λύτρωση και τη συγχώρεση.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΧΥΛΙ Συχνά στην εποχή της Αναγέννησης και κατά τη διάρκεια των τελευταίων Ρωμαϊκών χρόνων διάφορα κυρτώματα τοίχων ή αετώματα φέρουν τη μορφή κοχυλιών. Το "Σπίτι των Κοχυλιών" (Casa de las Conchas) στη Σαλαμάγκα της Ισπανίας κτίσθηκε στις αρχές του 16ου αιώνα και είναι αφιερωμένο στον Απόστολο Ιάκωβο (St. James). Η εξωτερική του επιφάνεια είναι καλυμμένη με εκατοντάδες όστρακα σκαλισμένα σε πέτρα.
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΧΥΛΙ ( Μποτιτσέλι)
J. del Zucchi Οι θησαυροί της θάλασσας
Γιώργος Ιακωβίδης Νεκρή φύση με όστρακα
Karl Gussow Ο Ήχος της θάλασσας
ΜΑΓΕΙΡΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΧΥΛΙ Μολονότι η σχέση μαγειρικής και οστράκου φαίνεται εκ πρώτης όψεως κατανοητή και αναμενόμενη, η ποικιλία και το βάθος της σχέσης αυτής δεν είναι και τόσο απλή. Η απόλαυση του ωραίου, έστω και γευστικά, απαιτεί προϋποθέσεις. Η παρασκευή απαιτεί φαντασία.