ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ :Ο ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ , ΤΗΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΦΗΒΟΥΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στις μέρες μας τα περισσότερα σπίτια έχουν μία ή περισσότερες τηλεοράσεις , με αποτέλεσμα ένα σημερινό παιδί 18 ετών να έχει περάσει περισσότερο χρόνο βλέποντας τηλεόραση παρά ασχολούμενο με οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα. Στη συνέχεια τίθενται διάφορα ερωτήματα για το αν αυτό το κουτί αποτελεί καταστροφή για τη γνωστική , κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Ένας τρόπος για να υπολογίσουμε την επίδραση της τηλεόρασης είναι να χρησιμοποιήσουμε το πείραμα που έκανε η πόλη Notel στον Καναδά. Αντίθετα κάποιες άλλες βιβλιογραφίες θεωρούν πως η τηλεόραση σε μέτριες δόσεις προσφέρει πολλές χρήσιμες πληροφορίες μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα.
Η Εξέλιξη της Στοιχειώδους Εκπαίδευσης στην Τηλεόραση Με τον όρο στοιχειώδης εκπαίδευση στην τηλεόραση εννοούμε την ικανότητα ενός ατόμου να καταλαβαίνει πώς μεταδίδονται οι πληροφορίες στη μικρή οθόνη. Έχει αποδειχθεί ότι τα παιδιά κάτω τον 7 ετών δυσκολεύονται να θυμηθούν μια ιστορία αλλά και να αντιληφθούν τηλεοπτικά προγράμματα που παρουσιάζουν φανταστικές ιστορίες, καθώς η κατανόηση αυτή αυξάνεται από την μέση ηλικία ως την εφηβεία. Επιπλέον οι έφηβοι είναι σε θέση να βγάλουν συμπεράσματα σχετικά με σκηνές που απέχουν χρονικά μεταξύ τους με τον ίδιο τρόπο που ενοποιούν διάφορες πληροφορίες σε ένα γραπτό κείμενο.
Οι Επιδράσεις της Τηλεοπτικής Βίας Έχει αποδειχθεί από εκατοντάδες μελέτες και έρευνες πως τα παιδιά που βλέπουν πολύ βία στην τηλεόραση, έχουν περισσότερη εχθρική και επιθετική συμπεριφορά από συμμαθητές τους που δεν βλέπουν βία , φαινόμενο που εξήγησε με βάση το πείραμά του ο Rowell Huesman . Επιπλέον η συχνή παρακολούθηση τηλεοπτικής βίας μπορεί να δημιουργήσει την πεποίθηση του κακού κόσμου , στον οποίο όλα τα προβλήματα λύνονται με επιθετικούς τρόπους . Ακόμη η Margaret Thomas και οι συνεργάτες της έκαναν ένα πείραμα στο οποίο κατέληξαν πως η τηλεόραση μπορεί να αναισθητοποιήσει τους τηλεθεατές σε πραγματικά βίαια συμβάντα.
Η Τηλεόραση ως Πηγή Κοινωνικών Στερεοτύπων Η τηλεόραση , ενώ ενισχύει τα παιδιά με δυνητικά κοινωνικά στερεότυπα , μπορεί και από την άλλη πλευρά να τα καταπολέμηση. Παρ’ όλα αυτά όμως υπάρχουν στοιχεία τα οποία μας δείχνουν πως η νοοτροπία των παιδιών σε εθνικές και φυλετικές ομάδες επηρεάζεται με βάση από αυτά που παρουσιάζονται στην τηλεόραση . Καθώς γνωρίζουμε πως είναι ένα μέσω που μπορεί να ενώσει ή να απομακρύνει τους ανθρώπους .
Οι Αντιδράσεις των Παιδιών στα Διαφημιστικά Μηνύματα Τα παιδιά μικρής ηλικίας ζητούν από τους γονείς τους ό,τι βλέπουν μέσα από την τηλεόραση , τα παιδιά από 9 έως 11 ετών αντιλαμβάνονται ότι οι διαφημίσεις έχουν σκοπό να πείσουν και να πουλήσουν , ενώ από 13 έως 14 έχουν αποκτήσει έναν υγιή σκεπτικισμό σχετικά με την διαφήμιση . Μπορεί όμως ακόμα και οι έφηβοι να παρασύρονται όταν το προϊόν έχει γοητεία και βρίσκεται από πίσω κάποια δημοσιότητα. Για αυτό το λόγο είναι γεγονός πως πολλοί γονείς ανησυχούν για την επίδραση των διαφημίσεων . Επιπλέον το Action for Children’s Television το οποίο είναι μια οργάνωση γονέων , θεωρεί πως οι αρνητικές συνέπειες των τηλεοπτικών διαφημίσεων μπορεί να είναι μεγαλύτερες από την τηλεοπτική βία .
Μειώνοντας τις Βλαβερές Συνέπειες της Έκθεσης στην Τηλεόραση Οι στρατηγικές που θα βοηθήσουν στην καταπολέμηση αυτού του φαινομένου είναι οι εξής : Περιορισμός της τηλεθέασης Παροτρύνετε τα παιδιά να βλέπουν τα κατάλληλα γι’ αυτά προγράμματα Εξηγήστε τις τηλεοπτικές πληροφορίες στα παιδιά Γίνετε πρότυπο καλών τηλεοπτικών συνηθειών Βασιστείτε στο κύρος ως γονείς
Εκπαιδευτική Τηλεόραση και Ενδιαφέρον των Παιδιών για το Κοινωνικό Σύνολο Η σημερινή κρατική τηλεόραση μεταδίδει διάφορα προγράμματα τα οποία έχουν σκοπό να δείξουν δραστηριότητες που γίνονται για το κοινό καλό όπως η συνεργασία , η βοήθεια και η αλληλεγγύη. Ωστόσο θα πρέπει και οι γονείς να παροτρύνουν τα παιδιά τους να παρακολουθούν τέτοιου είδους προγράμματα για να έχουμε τα ιδανικά αποτελέσματα . Επιπλέον είχε δημιουργηθεί το Sesame Street το οποίο απευθυνόταν σε παιδιά από 3 έως 5 ετών και τους έδινε τη δυνατότητα να μπορούν να προετοιμαστούν καλύτερα για το σχολείο μέσα από την τακτική παρακολούθησή του. Έρευνες όμως έδειξαν πως το παραπάνω πρόγραμμα παρακολουθούνταν και από παιδιά που βρισκόντουσαν σε πλεονεκτική θέση . Για αυτό οι γονείς θα πρέπει να κατανοήσουν πως τα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι πολύτιμες πηγές γνώσεων για τα παιδιά τους .
Η Ανάπτυξη του Παιδιού στην Εποχή των Υπολογιστών Οι υπολογιστές στην τάξη : Τα αποτελέσματα μελετών δείχνουν ότι η χρήση των υπολογιστών στην τάξη έχει πάρα πολλά πλεονεκτήματα , καθώς η τακτική χρήση προγραμμάτων που περιέχουν ασκήσεις φαίνεται ότι βελτιώνει τις δεξιότητες των παιδιών στην ανάγνωση και στα μαθηματικά και ιδιαίτερα εκείνον που έχουν χαμηλές επιδόσεις. Έπειτα οι υπολογιστές πέρα από τις ασκήσεις βοηθούν τα παιδιά να βελτιωθούν στην γραφή και στην επικοινωνία . Επιπλέον η χρήση του υπολογιστή αυξάνει τη αυτοδυναμία και προάγει νέους τρόπους σκέψης που δεν μπορούν να προκύψουν μέσα από τις σχολικές ασκήσεις. Τέλος είναι εξίσου σημαντικό να αναφέρουμε πως οι μαθητές που μαθαίνουν να προγραμματίζουν ή να λύνουν προβλήματα με τον υπολογιστή είναι πιο συνεργάσιμοι και επιμένουν για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους .
Ανησυχίες για τους Υπολογιστές : Τρεις είναι οι ανησυχίες που διατυπώνονται συχνότερα Ανησυχίες για τα Ηλεκτρονικά παιχνίδια Ανησυχίες σχετικά με τις Κοινωνικές Ανισότητες Ανησυχίες για την έκθεση στο διαδίκτυο
Το Σχολείο ως Παράγοντας Κοινωνικοποίησης Το σχολείο προάγει τη γνωστική και τη μεταγνωστική ανάπτυξη διδάσκοντας στα παιδιά κανόνες και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. Ο Frederick Morrison και οι συνεργάτες του , σύγκριναν τις γνώσεις παιδιών που έχουν κερδίσει τάξη με παιδία που συνέχιζαν κανονικά και διαπίστωσαν πως τα παιδιά που είχαν κερδίσει τάξη είχαν καλύτερες επιδόσεις στις δεξιότητες ανάγνωσης , μνήμης , γλώσσας και αριθμητικής σε σχέση με τα συνομήλικά τους. Επιπλέον οι μαθητές μέσω του σχολείου έρχονται σε επαφή με ένα ανεπίσημο πρόγραμμα σπουδών στο οποίο μαθαίνουν να υπακούουν σε κανόνες , να συνεργάζονται και να σέβονται , ώστε να γίνουν σωστή πολίτες . Συμπεραίνουμε λοιπόν πως το σχολείο είναι ένας φορέας κοινωνικοποίησης που έχει σκοπό να επηρεάσει την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών για να μπορέσουν να προετοιμαστούν για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία .
Εργασία : Κωνσταντίνος Κάτσιαβος Εκπαιδευτικών Μηχανολόγων Μηχανικών Εξάμηνο 1