ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Advertisements

Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
NUR211-Ψυχολογία Τμήμα Νοσηλευτικής
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
ΘΕΜΑ : « Διαπροσωπικές σχέσεις των νέων»
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
EDUE 240: Βάσεις και Βασικές Έννοιες των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Maria Evagorou Fall UNIC, Συνάντηση 2η.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Λήψη Αποφάσεων στην Ομάδα Γιάννης Ρουσσάκης.
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
Εξερευνώντας το πρότυπο (συναίσθημα, περιεχόμενο, αποτελέσματα) για τη διευκόλυνση της ανατροφοδότησης πολλαπλών πηγών Ομάδα Χάβαρη Χριστιάνα Καρασμάνη.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 3
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 6-7
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1 Γκέκα Μαρία Πανεπιστήμιο Κρήτης
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
ΑΡΙΣΤΕΑ ΓΙΑΝΝΟΥ ΣΩΣΩ ΚΑΤΣΕΛΗ ΑΣΠΑ ΙΑΚΩΒΟΥ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Μεθοδολογικές προσεγγίσεις των κοινωνικών αναπαραστάσεων 1. Πειραματική μελέτη των κοινωνικών αναπαραστάσεων 2. Πειραματικές έρευνες- αναπαράσταση και.
Ποιοτικη συνεντευξη – αναλυση περιεχομενου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΜΑΘΗΜΑ.
Η Θεωρία του Κ. Lewin για το ζωτικό χώρο E ργασία στο πλαίσιο του μαθήματος «Ψυχολογία» από τους φοιτητές: Γεράσιμο Βαρσάνη Δέσποινα Μπρέκου Σπύρο Ζαρογιάννη.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΣΥΜΜΌΡΦΩΣΗ ΠΡΟΚΑΤΑΛΉΨΕΙΣ - ΣΤΕΡΕΌΤΥΠΑ Δήμητρα Παπαστεργίου Λάρισα 2016.
Η Ψυχολογία της Λήψης Αποφάσεων. Εισαγωγή Έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε την λήψη των αποφάσεων από την οπτική γωνία της Ψυχολογίας.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑ 10. Επιθετικότητα Συνηθισμένο φαινόμενο Μπορεί να αποτελεί από τη μαζική βία ενός πολέμου ως τα καθημερινά περιστατικά λεκτικής.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Υποδείγματα Συμπεριφοράς n Η ερμηνεία της χωροθέτησης πρέπει να στηρίζεται στην συμπεριφορά: –των ατόμων (decision makers) –των επιχειρήσεων (decision.
Θέματα Υπολογισμού στον Πολιτισμό Εύη Παπαϊωάννου
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
ΟμΑδα 1 - Ενδοοικογενειακη Βια
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΡΟΥΣΗ – ΒΕΡΓΟΥ, PhD Ψυχολόγος
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Διαπολιτισμική Νοσηλευτική Το Μοντέλο της Πολιτισμικής Ικανότητας
Ανάλυση λόγου Discourse Analysis.
Eργαστήριο ομαδικής παρέμβασης στην προσωπική ανάπτυξη ΙΙ
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
ΟΜΑΔΑ1 - ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΜΑΡΙΑ ΣΟΥΡΤΖΙΝΟΥ ΤΖΕΝΗ ΣΤΑΜΟ ΕΛΕΝΗ ΦΩΤΙΑΔΗ
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
Επιστήμες της εκπαίδευσης
Μάθημα: «Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ» Παρουσίαση Μαθήματος
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ ΡΑΤΣΙΣΜΟ
«ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ»
Συνεργασία νηπιαγωγείου -οικογένειας
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ.
Στερεότυπα- Προκαταλήψεις- Ρατσισμός
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
Τεχνολογία και Επιστήμη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Εισηγήτρια: Μαρία Μανωλίκα (maria.manolika@yahoo.gr)

Σχήμα 1.1: Δομή Μαθημάτων Διάλεξη Παραδείγματα Παρουσιάσεις Παρουσίαση άρθρων Συζήτηση Ερωτήσεις/ Απαντήσεις Παραδείγματα και ασκήσεις Εισαγωγή στο θεωρητικό μέρος Διάλεξη Παραδείγματα Παρουσιάσεις

Αξιολόγηση Μαθήματος Σύντομη γραπτή εξέταση Ερωτήσεις ανοιχτού/κλειστού τύπου Ερωτήσεις σύντομης απάντησης Εργασία Βιβλιογραφική επισκόπηση Συμπεράσματα Βιβλιογραφικές αναφορές Παρουσίαση άρθρων (+20%), Συμμετοχή (+10%) και Παρουσίαση σύντομης εργασίας (+20%).

Θεματικές Ενότητες Μέθοδοι έρευνας και δεοντολογία → 2η εβδομάδα Έλξη → 3η εβδομάδα Διομαδικές Σχέσεις → 4η εβδομάδα Ποιες μεθόδους έρευνας χρησιμοποιεί η κοινωνική ψυχολογία για τη μελέτη διομαδικών φαινομένων; Ποια είναι η φύση της έλξης; Ποιοι παράγοντες την επηρεάζουν; Πως η έλξη επηρεάζει τα διομαδικά φαινόμενα; Τι ορίζεται ως ομάδα; Για ποιο λόγο ανήκουν οι άνθρωποι σε ομάδες;

Θεματικές Ενότητες Ηγεσία και λήψη αποφάσεων → 5η εβδομάδα Ψυχανάλυση και ομάδες → 6η εβδομάδα Προκατάληψη και διάκριση → 7η εβδομάδα Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του χαρισματικού ηγέτη; Πως λαμβάνονται οι αποφάσεις σε μια ομάδα; Ποιοι είναι οι βασικοί μηχανισμοί άμυνας και πως λειτουργούν σε μια ομάδα; Πως ορίζεται η προκατάληψη και ποιες είναι οι επιπτώσεις της; Ποιες μορφές διακρίσεων υπάρχουν; Ποιες θεωρίες ερμηνεύουν την προκατάληψη;

Θεματικές Ενότητες Διομαδική συμπεριφορά → 8η εβδομάδα Παρακολούθηση ταινίας → 9η εβδομάδα Κοινωνική ψυχολογία ρατσισμού → 10η εβδομάδα Πως αλλάζει η συμπεριφορά του ατόμου στα πλαίσια μιας ομάδας; Ποιοι είναι οι τρόποι βελτίωσης των διομαδικών σχέσεων; Ποιες είναι οι νέες μορφές ρατσισμού που στηρίζονται σε προκαταλήψεις; Πως η κοινωνική ψυχολογία εξετάσει τα φαινόμενα του ρατσισμού;

Θεματικές Ενότητες Μ.Μ.Ε., στάσεις και προκατάληψη 11η εβδομάδα Θετική συμπεριφορά → 12η εβδομάδα Ανακεφαλαίωση/παρουσιάσεις εργασιών → 13η εβδομάδα Πως διαμορφώνονται και αλλάζουν οι στάσεις; Πως επιδρά το περιεχόμενο των M.M.E. στη διαμόρφωση, στην αλλαγή και στην αναπαραγωγή στερεοτύπων και προκαταλήψεων; Για ποιο λόγο οι άνθρωποι επιδεικνύουν θετικές κοινωνικές συμπεριφορές; Ανακεφαλαίωση, συζήτηση και εξαγωγή συμπερασμάτων. Παρουσίαση των εργασιών και ενημέρωση σχετικά με τις γραπτές εξετάσεις.

Κοινωνική Ψυχολογία και Μελέτη του Ρατσισμού: Εισαγωγή Ποιο είναι το αντικείμενο μελέτης της κοινωνικής ψυχολογίας; Πως ορίζεται ο ρατσισμός; Τα ατομικά χαρακτηριστικά ή το κοινωνικό πλαίσιο ερμηνεύουν καλύτερα τα φαινόμενα του ρατσισμού;

Κοινωνική Ψυχολογία: Εισαγωγή Πως ορίζεται η κοινωνική ψυχολογία; «Η επιστημονική διερεύνηση του πως οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι συμπεριφορές των ατόμων επηρεάζονται από την πραγματική, φανταστική ή υπαινισσόμενη παρουσία των άλλων» Allport (1954).

Κοινωνική Ψυχολογία: Εισαγωγή Οι κοινωνικοί ψυχολόγοι: Εστιάζουν στην ανθρώπινη συμπεριφορά, καθώς αυτή μπορεί να παρατηρεί και να μετρηθεί. Μελετούν τα συναισθήματα, τις σκέψεις, τις πεποιθήσεις, τις στάσεις και τους στόχους των ανθρώπων. Ασχολούνται με το πώς τα άτομα επηρεάζονται από άλλα άτομα που είναι φυσικά παρόντα, φανταστικά παρόντα ή υπονοείται η παρουσία τους. Χρησιμοποιούν την επιστημονική μέθοδο για να προτείνουν και να ελέγξουν θεωρίες.

Σχήμα 1.2: Κοινωνική Ψυχολογία και Κοντινοί Γείτονες

Τα Επίπεδα Ερμηνείας στην Κοινωνική Ψυχολογία Ένδο-ατομικό: ανάλυση ψυχολογικών διαδικασιών που αφορούν στην οργάνωση της εμπειρίας του κοινωνικού περιβάλλοντος εκ μέρους του ατόμου. Διατομικό: ανάλυση της διαπροσωπικής αλληλεπίδρασης σε προδιαγεγραμμένες κοινωνικές καταστάσεις. Διομαδικό: ανάλυση της διαπροσωπικής αλληλεπίδρασης σε συγκεκριμένες καταστάσεις λαμβάνοντας υπόψη την κοινωνική τοποθέτηση. Ιδεολογικό: ανάλυση της διαπροσωπικής αλληλεπίδρασης που λαμβάνει υπόψη τον ρόλο των κοινωνικών πεποιθήσεων και των κοινωνικών σχέσεων μεταξύ των ομάδων.

Κοινωνική Ψυχολογία Ρατσισμού: Εισαγωγή Από το Β’ παγκόσμιο πόλεμο και μετά, ένα πλέγμα προβλημάτων, σχετικά με τις διομαδικές σχέσεις, αρχίζουν να απασχολούν τους κοινωνικούς ψυχολόγους. Οι κοινωνικές ψυχολογικές θεωρίες ωθούνται στα άκρα εξαιτίας: Του διωγμού των Εβραίων. Της περιθωριοποίησης των μαύρων στη Ν. Αφρική. Των συγκρούσεων στη Β. Ιρλανδία.

Ορίζοντας τον Ρατσισμό Τι είναι ο ρατσισμός; «Η διαδικασία περιθωριοποίησης, αποκλεισμού και διάκρισης ανθρώπων που ορίζονται ως διαφορετικοί είτε βάση του χρώματός του δέρματός τους, είτε βάση της εθνότητάς τους» Whetherell (2005).

Ορίζοντας τον Ρατσισμό Στη βάση του ρατσισμού βρίσκεται η διαδικασία αναπαράστασης ή νοηματοδότησης του άλλου (Miles, 1989). Αυτές οι αναπαραστάσεις μπορεί να οδηγήσουν σε πράξεις: Βίας ή και Διάκρισης/δυσφήμησης.

Ορίζοντας τον Ρατσισμό Με ποιον τρόπο μπορούμε να κατανοήσουμε τη διαδικασία νοηματοδότησης του άλλου; Προκειμένου να κατανοήσουμε τις αναπαραστάσεις των άλλων ατόμων θα πρέπει να λάβουμε υπόψη την ιστορία της συνάντησης μεταξύ διαφόρων ομάδων. Παράλληλα, θα πρέπει να εξετάσουμε τα πολιτισμικά πλαίσια, τις επικρατούσες πολιτικές και τις οικονομικές συνθήκες (Rattansi, 1995).

Σύντομη Ιστορία Ρατσισμού Κατά τον 16ο αιώνα αυξάνονται οι επαφές ανάμεσα στους Ευρωπαίους και στους μη Ευρωπαίους. Κατά το 18ο και 19ο αιώνα οι αντιλήψεις σχετικά με την κατωτερότητα των μαύρων εντείνονται. Κατά τον 19ο αιώνα εμφανίζονται επιστημονικές έννοιες όπως «φυλή» και «φυλετικός τύπος». Στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα η πεποίθηση για την ύπαρξη «φυλετικών τύπων» φτάνει στο απόγειό της.

Ψυχολογικές Διεργασίες ή Κοινωνικό Πλαίσιο; Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ερευνητές που μελετούν φαινόμενα ρατσισμού είναι η σχέση ανάμεσα στα ατομικά χαρακτηριστικά και στο κοινωνικό πλαίσιο. Συνεπώς, οι διάφορες μελέτες μπορούν να τοποθετηθούν κατά μήκος ενός θεωρητικού συνεχούς. Στο ένα άκρο βρίσκονται τα ατομικά χαρακτηριστικά και στο άλλο άκρο το κοινωνικό πλαίσιο.

Ατομικά χαρακτηριστικά Σχήμα 1.3: Ένα Θεωρητικό Συνεχές Ατομικά χαρακτηριστικά Κοινωνικό πλαίσιο (βιολογικές και γνωστικές διεργασίες) (κοινωνική δόμηση των σκέψεων και αντιδράσεων)

ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Εισηγήτρια: Μαρία Μανωλίκα (maria.manolika@yahoo.gr)