Επιχειρηματική Πολιτική και Στρατηγική Επιχειρηματική Πολιτική και Στρατηγική Πρακτικά Θέματα Δρ Αντώνης Λιβιεράτος, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, Ακαδημαϊκό Έτος 2018-2019
Σκοπός του μαθήματος - Κατανόηση της έννοιας της στρατηγικής - Δυνατότητα περιγραφής της στρατηγικής μίας επιχείρησης - Το μάθημα αποτελεί μια βάση για να μπορούν οι φοιτητές να αναπτύξουν τις γνώσεις τους γύρω από το θέμα - “Η στρατηγική αφορά κάθε επιχείρηση” «Όταν ήμουν νεώτερος πάντα φανταζόμουν ένα δωμάτιο μέσα στο οποίο όλες οι στρατηγικές της επιχείρησης ξεκινούσαν. Αργότερα, βρήκα ότι τέτοιο δωμάτιο δεν υπάρχει... Η στρατηγική της επιχείρησης μπορεί να μην υπάρχει κιόλας στο μυαλό ενός ανθρώπου. Απλά μεταφέρεται μέσα από μία σειρά στρατηγικών αποφάσεων που έχουν παρθεί στο παρελθόν». Συνέντευξη στελέχους στον καθηγητή James Brian Quinn
Σκοπός του μαθήματος + - Κατανόηση της έννοιας της στρατηγικής - Δυνατότητα περιγραφής της στρατηγικής μίας επιχείρησης - Το μάθημα αποτελεί μια βάση για να μπορούν οι φοιτητές να αναπτύξουν τις γνώσεις τους γύρω από το θέμα - “Η στρατηγική αφορά κάθε επιχείρηση”. - “Η στρατηγική δεν αφορά μόνο τα υψηλά στελέχη, αφορά το σύνολο των εργαζομένων μίας επιχειρήσεις”. + - Οδηγός για την λήψη στρατηγικών αποφάσεων ή/και την παροχή πληροφοριών/γνώσεων σε αυτούς που παίρνουν τις στρατηγικές αποφάσεις σε μια επιχείρηση
Θεματικές Ενότητες 1. Εισαγωγή σε βασικές έννοιες – Ανάγκη στρατηγικού σχεδιασμού σε ένα πολύπλοκο περιβάλλον 2. Εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης 3. Εσωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης 4. Σύνδεση εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος (SWOT) 5. Στρατηγικές ανάπτυξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματα 6. Επιχειρηματική στρατηγική 7. Στρατηγική Ανάπτυξης Καινοτομίας
Αξιολόγηση Ο τελικός βαθμός του φοιτητή διαμορφώνεται από τον βαθμό της τελικής εξέτασης (100%). Οι φοιτητές που θα επιλέξουν εργασία μπορούν να βαθμολογηθούν μέχρι και με maximum 3 μονάδες επιπλέον του βαθμού της τελικής εξέτασης. Ο βαθμός της εργασίας είναι προσθετικός στον βαθμό της εξέτασης (Φεβρουαρίου και Σεπτεμβρίου), μόνο αν ο βαθμός της εξέτασης είναι από 5 και πάνω. Σε κάθε άλλη περίπτωση η εργασία ακυρώνεται.
Εργασίες Δήλωση εργασίας έως την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2018. Δηλώσεις εργασιών μετά την παραπάνω ημερομηνία δεν θα γίνονται αποδεκτές. Η εργασία θα είναι ατομική ή σε ομάδες των max 2 ατόμων. Κάθε εργασία έχει και υποχρεωτική παρουσίαση στην αίθουσα η οποία θα πραγματοποιηθεί στο τέλος του εξαμήνου. Κάθε εργασία θα βαθμολογηθεί μέχρι και 3 μονάδες (2 μονάδες για το κείμενο και 1 μονάδα για την παρουσίαση). Παράδοση, αυστηρά μέχρι Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2019.
Εργασίες Μέγεθος εργασίας: 3.000-6.000 λέξεις για ατομική εργασία 5.000-8.000 λέξεις για εργασία δύο ατόμων Θα υπάρξει βοήθεια στο: α) στο πως γράφουμε μια εργασία β) στο πως παρουσιάζουμε μια εργασία
Θέματα Εργασιών Α. Περιγραφή Στρατηγικής και Προτάσεις Στρατηγικής για μια επιχείρηση από το περιβάλλον σας (σε συνεννόηση με τον διδάσκοντα). Π.χ. οικογενειακή επιχείρηση Β. Περιγραφή Στρατηγικής και Προτάσεις Στρατηγικής για μια μεγάλη (κατά προτίμηση ελληνική) επιχείρηση. Π.χ. Korres, Intralot, 3E Γ. Θέματα με βάση τη θεωρία που θα προταθούν από τον διδάσκοντα
Ύλη μαθήματος Το e-class θα αποτελεί τον οδηγό του μαθήματος Για κάθε διδακτική ενότητα θα προτείνεται και ύλη Προτεινόμενα Διδακτικά Βοηθήματα 1. Παπαδάκης Β. (2016) Στρατηγική των επιχειρήσεων, Θεωρία, 7η έκδοση, Εκδόσεις Μπένου, Αθήνα 2. Λιβιεράτος, Α. (2013) Οδηγός Καινοτομίας, ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, Αθήνα http://www.kainotomia.imegsevee.gr/images/pdf/odigoi/odigos_kainotomias.pdf (ελεύθερο στο διαδίκτυο) 3. Παπούλιας Δ. (2002) Στρατηγική Διοίκηση επιχειρήσεων και Αλλαγών, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα
Επικοινωνία Αντώνης Λιβιεράτος alivieratos@econ.uoa.gr