Μορφές Δραματικής Έκφρασης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΦΥΣΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Advertisements

Αναστοπούλου Μαριάννα Καθηγήτρια Μουσικής και Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δημοκρατική και Διαπολιτισμική Αγωγή στην Ελλάδα Φοιτήτρια: Ηλιάνα Τριανταφυλλίδου.
ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Α 1 PROJECT.
Τι πρέπει να ξέρεις για το Γενικό Λύκειο. Όσα ακολουθούν παρακάτω προκύπτουν από την επεξεργασία του νόμου 4186/ΦΕΚ 193/ και τη συνέντευξη που.
Ελεγκτικό Συνέδριο Προγραμματικές συμβάσεις Δήμων. Επίκαιρα νομολογιακά ζητήματα. Π. Παππίδας Πάρεδρος ΕλΣ Πάρεδρος ΕλΣ Διημερίδα ΚΕΔΕ Αθήνα, 14 και
Η νέα δομή του Γενικού Λυκείου  Ωρολόγια π ρογράμματα ανά τάξη  Τρό π ος π ροαγωγής και α π όλυσης  Παρουσιάζονται κατά σειρά :  Α ’ Λυκείου  Β ’
Κων/νος Πατερόπουλος (MSc) Αντιπρόεδρος ΜΓΣ Εθνικού Αντιπρόεδρος ΜΓΣ Εθνικού Αλεξανδρούπολη, 26 Σεπτεμβρίου 2015 Αθλητικά σωματεία: Βελτίωση της λειτουργίας.
Σχολικό έτος B’ Λυκείου  Μαθήματα  Ομάδες προσανατολισμού Γ’ Λυκείου  Ομάδες προσανατολισμού  Επιστημονικά Πεδία
Αντιρατσιστική Εκ π αίδευση Βασικές αρχές ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΩΡΙΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΑΝΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Project Α’ Τετραμήνου Β’ Λυκέιου. Εισαγωγή  Μανιτάρι ονομάζεται κοινώς το ορατό μέρος πολυκύτταρων μυκήτων με τη χαρακτηριστική, συνήθως ομβρελοειδή.
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΟΥΤΡΩΝ ΑΙΔΗΨΟΥ Ερευνητική Εργασία (Project) Ομάδα 1 Αναστασιάδη Ανδριανή Στεργίου Μαρία - Ιωάννα Χασάϊ Φιορίντα Χουλιαράκη Αλεξάνδρα Ομάδα.
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ 6 η Περίπτωση: φυσιοθεραπεία Γιανζίνα Ελίνα 1048.
Δρ. Σπυρούλα Σπύρου C.D.A. Κολλέγιο  Μάθημα 10 
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΣΤΙΒΟΥ Ξεκινώντας από το κάθε παιδί και τις ανάγκες του... Δίνοντας του ποικιλία ερεθισμάτων, ευκαιριών και επιτυχιών... Θα βάλουμε.
1 Ο ΕΠΑΛ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Α΄ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ( PROJECT) ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ : ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΑΜΠΕΡΙΑΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ.
AΘΛΗΤΙΣΜΟΣ 1.Ο αθλητισμός στην Αρχαία Ελλάδα Οι ρίζες του ελληνικού αθλητισμού μπορούν να αναζητηθούν στην Εποχή του Χαλκού. Στους ιστορικούς χρόνους οι.
Όνομα εκπαιδευτικών που συμμετέχουν :, Καλλιόπη Κάμπουρα. Γεωργία Κάσπαρη, Ανδριάνα Μπακόλα. Σχολική Μονάδα : 2 ο και 6 ο Νηπιαγωγείο Χίου. Σχολική τάξη.
Θέμα Εργασίας : ΙΡΙΔΙΣΜΟΣ Project : 5 Μανιφάβα Αλεξάνδρα.
ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ ΤΑ ΨΗΛΑ ΒΟΥΝΑ PROJECT Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΑΡΙΣΤΟΤEΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΝΕΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ………. Ν. 4186/2013 (ΦΕΚ 193)
Ερευνητική εργασία της Α΄ τάξης του ΓΕΛ Λουτρών Αιδηψού
Project για την κολύμβηση για όλες τις ηλικίες και κατηγορίες ατόμων
ΧΠΕ - ΟΙ ΠΟΡΟΙ ΣΤΟ MS PROJECT
2η ΔΙΑΛΕΞΗ ΕΡΓΟ.
ΠΤN - ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Η ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΤΑΞΗ-ΤΜΗΜΑ: Α’2 ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:
Project: ΟΙ ΜΙΚΡΟΕΛΕΓΚΤΕΣ στη ζωΗ μαΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΤΖΕΚΤ (PROJECT)
Η ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οδηγίες διατροφής για Παιδιά
Άννα Κυπαρισσού,Γιουτζίν Κασεμάι.
67ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
Ενημέρωση για το Σεπτέμβριος, 2017 Κων/νος Παραστατίδης
Εργασία Β’ Λυκείου Μάθημα: Project
ΞΕΝΑΓΟΙ Η ομάδα μας αποτελείται από άτομα τα οποία συνεργάστηκαν και ολοκλήρωσαν την εργασία της ξενάγησης.
ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΧΑΡΤΗ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΟΔΩΝ
…την Ερευνητική Εργασία (project) με θέμα την κοινωνική διάσταση του ελληνικού κινηματογράφου (Οικογένεια, θέση γυναίκας, σχέση δύο φύλων).
Ερευνητική Εργασία project Σχεδιασμός Έρευνας
Βρεφική Ηλικία.
Το νερό στην λογοτεχνία
…PROJECT… ΑΝΔΕΙΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ ΕΛΕΝΑ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ ΧΡΥΣΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΡΧΑΝΩΝ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Τα παιδιά προσπαθούν να μεταφράσουν τα μαθηματικά.
Οδηγίες Α’ Λυκείου.
1 ο ΕΠΑ.Λ ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ Project A1
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) & Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) Τρύφων Μαυροπαλιάς.
Οι οδοί και η ιστορία τους
Γενικό λύκειο Νιγρίτας
Project Κοκκινοπηλός Πένυ Εξαρχου Γ2.
Μαθηση για ολα τα παιδια
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
«Τα παιχνίδια των παππούδων και των γονέων μας πριν την επέλαση των ηλεκτρονικών» Project 2015.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Οργάνωση- Προγραμματισμός
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΟΥ PROJECT
67ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
19η Περιφέρεια Προσχολικής Αγωγής
Νηπιαγωγείο Περιθωρείου 2007
Εσθονία Project
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ “Γίνε φίλος με το φύλο σου”
Μουσειοπαιδαγωγικές δραστηριότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Αρχές Διοίκησης έργων βασικοί στόχοι κάθε έργου:
Project 2013 Γ΄ Ομάδα: Η πειθώ στον επιστημονικό λόγο
ΚΑΣΤΡΑ ΚΑΙ ΚΑΣΤΡΟΠΟΛΙΤΕΙΕΣ
H γνωστικο-εξελικτική προσέγγιση
Ανταγωνιστεσ ασβεστιου
Τό στάδιο των συγκεκριμένων λογικών νοητικών ενεργειών του Piaget
Γνωστική ανάπτυξη Piaget
ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μορφές Δραματικής Έκφρασης

Μιμόδραμα Θεατρικό Παιχνίδι Παιχνίδια ρόλων Αυτοσχεδιασμός

1. Μιμόδραμα Ἐστὶν οὖν τραγωδία μίμησις πράξεως… -Αριστοτέλης ( Ποιητική, VI 2-3 ) Μιμητικό παιχνίδι Παντομίμα Μίμηση

Μιμική : Δίνεται έμφαση στην έκφραση του προσώπου και δευτερευόντως, στη σωματική έκφραση. Παντομίμα : Συμμετοχή όλου του σώματος. Μη λεκτικοί τρόποι έκφρασης βιωμάτων, σκέψεων, παρορμήσεων και συναισθημάτων χρησιμοποιώντας το σώμα και τη φαντασία.

Σύμφωνα με τον Piaget, το παιδί από την αρχή της ζωής του χρησιμοποιεί τη μίμηση προκειμένου να ενταχθεί στον κόσμο των ενηλίκων. Αργότερα, με το μιμητικό παιχνίδι δοκιμάζει τον εαυτό του σε διάφορους ρόλους χρησιμοποιώντας το σώμα, τις εκφράσεις και λιγότερο τον λόγο.

Ο εκπαιδευτικός μπορεί : Αρχικά, να αξιοποιήσει αυτή την έμφυτη τάση των μαθητών δίνοντάς τους την ευκαιρία να παρουσιάσουν ελεύθερα και αυθόρμητα θέματα, κυρίως από το οικογενειακό και το σχολικό τους περιβάλλον. Παράλληλα, να εντάξει στο θεατρικό παιχνίδι ασκήσεις σωματικής εκφραστικότητας.

Α) Μαθητές Προσχολικής ηλικίας Προσφέρεται καλύτερα η παντομίμα ως τεχνική, σε σχέση με την μιμική. Αρχικά, ο εκπαιδευτικός προτρέπει τους μαθητές να αναπαραστήσουν τις κινήσεις κάποιων : προσώπων ( π.χ. γονείς, επαγγελματίες), χαρακτηριστικών τύπων ( Καραγκιόζης, Τσάρλι Τσάπλιν), ζώων ή φανταστικών όντων ( μαϊμού, δράκος, νεράιδα κλπ. ), αντικειμένων-μηχανών ( π.χ. αεροπλάνο, τρενάκι κλπ. ). Αργότερα, ο εκπαιδευτικός ορίζει μια συγκεκριμένη συνθήκη ενθαρρύνοντας τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν πιο πολύ την έκφραση του προσώπου, τα συναισθήματα και τις αισθήσεις τους για να παρουσιάσουν μια ορισμένη ενέργεια ( π.χ. μυρίζουν ένα φανταστικό λουλούδι) ή πιο σύνθετες κινήσεις ( π.χ. ένα άγαλμα που ζωντανεύει και αποκτά σιγά-σιγά κίνηση) .

Β) Μαθητές Α’ – Δ’ Δημοτικού Στους μεγαλύτερους μαθητές οι μιμήσεις μπορούν να γίνονται πιο συνδυασμένα σε ζεύγη καθώς και σε μικρές ομάδες. Ο εκπαιδευτικός ζητάει από κάθε ζευγάρι ή ομάδα μαθητών : είτε να προετοιμαστούν και να παρουσιάσουν με παντομίμα ένα δοσμένο θέμα ( π.χ. μια ομάδα ανθρώπων που χάθηκε στο δάσος) ή να επινοήσει το δικό της θέμα, να το παρουσιάσει στους υπόλοιπους και αυτοί προσπαθούν να μαντέψουν ( ένα παιχνίδι, ένα άθλημα κλπ. ) . Τέλος, οι μαθητές δημιουργούν παγωμένες εικόνες για να αναπαραστήσουν ένα θέμα ( π.χ. αγάλματα, ένα πίνακα ζωγραφικής κλπ.).

Γ) Μαθητές Ε’ – Στ’ Δημοτικού και Γυμνασίου Οι δραστηριότητες μπορούν να γίνονται με τον ίδιο τρόπο με τη διαφορά ότι τα θέματα μπορούν να αφορούν έννοιες, φυσικές καταστάσεις και ιδιότητες ( π.χ. μοναξιά- φιλία, σεισμός, ζεστό-κρύο κλπ. ) . Ο εκπαιδευτικός μπορεί ακόμα να αξιοποιήσει την τεχνική της μίμησης ενθαρρύνοντας τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν μόνο την εκφραστικότητα του προσώπου τους ( π.χ. μαθητής που έκανε κάποια αταξία αντικριστά από τον διευθυντή του σχολείου στο γραφείο του ).

Σημασία έχει η δυνατότητα που δίνεται στους μαθητές να μπορέσουν να εκφράσουν ευχάριστα, αυθόρμητα και δημιουργικά τον πνευματικό τους κόσμο χρησιμοποιώντας το σωματικό τους λεξιλόγιο. Ενώ ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι να δημιουργεί τις συνθήκες εκείνες που βοηθούν τους μαθητές : να εσωτερικεύουν τα θέματα που καλούνται κάθε φορά να αναπαραστήσουν, να τους δημιουργεί την πρόθεση και το κίνητρο να τα παρουσιάζουν και να τους ενθαρρύνει να απελευθερώνουν την φαντασία και το συναίσθημα.

2. Θεατρικό Παιχνίδι Το παιχνίδι αποτελεί το πρώτο μέσο για την επαφή του παιδιού με την τέχνη και συγκεκριμένα, το θεατρικό παιχνίδι αποτελεί το σημείο συνάντησης μεταξύ παιχνιδιού και θεάτρου αξιοποιώντας πιο ελεύθερα και δημιουργικά στοιχεία και τεχνικές του θεάτρου. Επίσης, συμπεριλαμβάνει όλα τα είδα του παιχνιδιού προσποίησης, δηλαδή το παιχνίδι ρόλων ( play role), το φανταστικό παιχνίδι ( fantasy play), το παιχνίδι προσωποποίησης, το διερευνητικό, το κοινωνιοδραματικό ( sociodramatic play ) και το συμβολικό παιχνίδι.

Το Θεατρικό Παιχνίδι βοηθάει τους μαθητές να οργανώσουν και να εξωτερικεύσουν τις εμπειρίες, τις γνώσεις, τις ιδέες, τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς τους χρησιμοποιώντας το σύνολο των εκφραστικών τους μέσων ( λεκτικών και μη λεκτικών ).

Συμβάλλει : στην συνειδητοποίηση του εαυτού την αυτοπραγμάτωση τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του ατόμου την κινητική, συναισθηματική και γλωσσική ανάπτυξη στη βιωματική γνώση του χώρου στην καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος και κλίματος εμπιστοσύνης στην ανακάλυψη του σώματος στον πειραματισμό χωρίς περιορισμούς και στη δοκιμή διαφόρων οπτικών και λύσεων

Ξεκινάει από μία επινόηση της στιγμής προκύπτει από μια ιδέα, ένα στίχο, ένα απρόοπτο συμβάν και στη συνέχεια- με μια σειρά ενεργειών άμεσα σχετιζόμενες με το αυτοσχεδιαστικό παιχνίδι και το μιμόδραμα- δημιουργείται περιβάλλον δράσης και προκύπτουν ρόλοι. Διεξάγεται συνήθως σε τέσσερις φάσεις : α) την απελευθέρωση, β) την αναπαραγωγή, γ) τη θεατρική δράση και δ) την αξιολόγηση.

Α) Απελευθέρωση Στη φάση αυτή ο εκπαιδευτικός μπορεί να υλοποιήσει μια σειρά δραστηριοτήτων σύντομης διάρκειας, όπως αισθητηριακά, φωνητικά και σωματικά παιχνίδια, ασκήσεις αναπνοής, χαλάρωσης, εμπιστοσύνης κ.ά., προκειμένου να δημιουργηθεί κλίμα ομάδας, να αρθούν οι δυσκολίες και προσωπικές αναστολές στην επικοινωνία των μελών της ομάδας και να ενεργοποιηθεί η φαντασία των παιδιών.

Β) Αναπαραγωγή Το θέμα του θεατρικού παιχνιδιού μπορεί να προκύπτει από ερέθισμα από τον εκπαιδευτικό ή- κυρίως σε μεγαλύτερες ηλικίες- να συζητάει με τα παιδιά θέματα που τα ενδιαφέρουν. Η διαδικασία της μεταμόρφωσης ξεκινάει πρώτα με την μεταμόρφωση του χώρου και στη συνέχεια χωρίζοντας ομάδες και διευθετώντας ρόλους μέσα από την ανάπτυξη των οποίων προκύπτουν υποτυπώδεις συγκρούσεις που συντελούν στην ανάπτυξη της δράσης.

Γ) Θεατρική δράση Η φάση του σκηνικού αυτοσχεδιασμού ή αλλιώς θεατρικού δρώμενου όπου τα παιδιά με εργαλεία το σώμα, την κίνηση , τον λόγο και την εικόνα φτάνουν σε μία σύνθεση την οποία και εκτελούν. Εδώ τίθεται σε λειτουργία μια λανθάνουσα μορφή σύμβασης όπου τα δρώντα πρόσωπα εναλλάσσονται συνεχώς και δυναμικά με τους θεατές.

Δ) Αξιολόγηση Η ομάδα συγκεντρώνεται και επεξεργάζεται τα όσα διαδραματίστηκαν, συζητάει κάτι που την απασχόλησε ή ακόμα και αξιολογεί κατά πόσο η συγκεκριμένη εμπειρία μπορεί να αποτελεί τη βάση για περαιτέρω καλλιτεχνική αναζήτηση.

Ουσιαστικά, όμως, το θεατρικό παιχνίδι ολοκληρώνεται με την τελευταία φάση και δεν είναι εφικτό να επαναληφθεί αφού γεννιέται και πεθαίνει τη στιγμή που γίνεται και για αυτό το λόγο , ενώ αποτελεί προϋπόθεση μιας θεατρικής παράστασης, διαδικασίας προθέρμανσης και προετοιμασίας για τον ρόλο, από μόνο του δεν γίνεται παράσταση.

Καθοριστικός παράγοντας στη διαδικασία του θεατρικού παιχνιδιού είναι ο εμψυχωτής, καθώς αυτός με την ψυχοπαιδαγωγική του επάρκεια και την θεατρική του ευαισθησία θα μεταγράψει σε ερεθίσματα τις ανάγκες των μελών της ομάδας, θα ενεργοποιήσει και θα οργανώσει τη δράση τους μέσα σε ένα κλίμα ισοτιμίας όπου πρώτος ο ίδιος θα απολαμβάνει το παιχνίδι των μεταμορφώσεων. Είναι , επίσης, απαραίτητο να δημιουργήσει μεταξύ των μελών της ομάδας επικοινωνία και εμπιστοσύνη και να διαμορφώνει κάθε φορά το κατάλληλο περιβάλλον που θα ευνοεί την εκδήλωση του συναισθήματος, την ανάπτυξη της γλωσσικής και κινητικής έκφρασης, τον αυθορμητισμό, την αυτενέργεια και την ελεύθερη έκφραση των απόψεων των μαθητών.

Για να πραγματοποιηθούν, όμως, τα παραπάνω θα πρέπει πρώτα να διαμορφωθεί κατά τέτοιο τρόπο η αίθουσα ώστε η κίνηση των μαθητών να είναι ανεμπόδιστη, ενώ καλό θα ήταν να μπορούσε να στρωθεί μια μοκέτα στην οποία οι μαθητές θα μπορούσαν ακόμη και να ξαπλώσουν και τοποθετηθεί ένα κουτί ή ένα μπαούλο με παλιά ρούχα, υφάσματα, μουσικά όργανα κ.ά. Αντικείμενα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές για να μεταμορφωθούν.

3. Παιχνίδια ρόλων Στα παιχνίδια ρόλων οι μαθητές καλούνται να υποδυθούν προκειμένου να διερευνήσουν ένα πρόβλημα, να αναζητήσουν τις αιτίες που το προκάλεσαν και να προσπαθήσουν μέσα από τη δράση, τη δημιουργική αντιπαράθεση και τη σύνθεση να το επιλύσουν. Τα παιχνίδια αυτά προσφέρουν στους μαθητές τη δυνατότητα να αλλάξουν την οπτική που βλέπουν τον κόσμο και να εμβαθύνουν στις ανθρώπινες σχέσεις και συμπεριφορές και προσφέρουν στους μαθητές ευκαιρίες έκφρασης και επικοινωνίας, μεταμφίεσης, δράσης και σύγκρουσης, εξοικειώνοντάς τους με την έννοια του θεατρικού ρόλου.

Μικρότεροι μαθητές Οι μικρότεροι μαθητές αναλαμβάνουν ρόλους που σχετίζονται με το οικογενειακό και σχολικό τους περιβάλλον π.χ. ο τραυματισμός του αδερφού μου, η πρώτη μέρα ενός νέου μαθητή στην τάξη μας, κλπ.

Μεγαλύτερες τάξεις Στις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού, τα θέματα αντλούνται από γεγονότα και προβλήματα της κοινωνίας όπως ο δήμαρχος της πόλης θέλει να χτίσει εμπορικό κέντρο σε ένα οικόπεδο που μέχρι τώρα ήταν χώρος παιχνιδιού. Οι μαθητές αναλαμβάνουν τους αντίστοιχους ρόλου και παρουσιάζουν αυτοσχεδιαστικά το θέμα χρησιμοποιώντας το σώμα, την έκφραση και το λόγο τους. Ο εκπαιδευτικός αξιολογεί άτυπα το επίπεδο κατανόησης του θέματος από τους μαθητές. Η ίδια διαδικασία ακολουθείται και για τους μαθητές του Γυμνασίου με τη διαπραγμάτευση πιο σύνθετων κοινωνικών θεμάτων όπως μετανάστευση, ρατσισμός, ναρκωτικά, κ.ά. αλλά και αφηρημένων εννοιών - ιδεών.

Σε ένα επόμενο επίπεδο, τα παιχνίδια ρόλων μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε σχέση με κάποιο γνωστικό θέμα. Στις περιπτώσεις αυτές μπορεί να χρησιμοποιηθεί και μια παραπλήσια τεχνική, ο μανδύας του ειδικού. Οι μαθητές αναλαμβάνουν συγκεκριμένους ρόλους ειδικών επαγγελματιών-επιστημόνων -όχι χαρακτήρων - και διερευνούν το θέμα. Πρόκειται, ουσιαστικά, για μια θεατρική μέθοδο project, στην οποία οι μαθητές δε δραστηριοποιούνται ως συγκεκριμένα πρόσωπα για την υλοποίηση μιας συλλογικής εργασίας, αλλά αναπτύσσουν δράση ως θεατρικοί ρόλοι στα πλαίσια ενός επινοημένου μυθοπλαστικού περιβάλλοντος. Το γεγονός αυτό δίνει άλλη διάσταση στην προσωπική τους εμπλοκή. Ο εκπαιδευτικός εισάγει τους μαθητές στο δραματικό περιβάλλον δίνοντας πληροφορίες για το υποτιθέμενο θέμα, οργανώνει τους ρόλους και τα καθήκοντά τους, τους προτείνει τεχνικές δράσης και τους ανατροφοδοτεί σε κάθε στάδιο διερεύνησης του θέματος.

Εναλλακτικά, για τη διερεύνηση κοινωνικών ζητημάτων, μπορεί να αξιοποιηθεί και η διαδικασία της λεκτικής αντιπαράθεσης (debate), ως ένα ακόμα παιχνίδι ρόλων, με την οποία δίνεται στους μαθητές η ευκαιρία να καλλιεργήσουν περισσότερο την τέχνη της ρητορικής. Οι μαθητές χωρίζονται σε δύο ή περισσότερες ομάδες και αναλαμβάνουν να υποστηρίξουν διαφορετικές απόψεις για κάποιο θέμα. Συζητούν και προετοιμάζουν τα επιχειρήματα που θα χρησιμοποιήσουν. Τέλος, οργανώνουν και υλοποιούν τη διαδικασία της λεκτικής αντιπαράθεσης, στην οποία κάθε ομάδα αντιπροσωπεύεται από ένα ή περισσότερους μαθητές και οι υπόλοιποι παίζουν το ρόλο των δημοσιογράφων.

4. Αυτοσχεδιασμός Αυτοσχεδιασμό στο θέατρο εννοούμε την μη προσχεδιασμένη δημιουργία που προκύπτει από ένα ερέθισμα. Αυτοσχεδιάζω < αυτό- + σχεδιάζω Σχεδιάζω από μόνος μου. Συνιστά ένα πρωτογενές πεδίο επαφής με το θέατρο, μια μύηση στους κώδικες της θεατρικής επικοινωνίας.

Έχει πολύ μεγάλη αξία για τους μαθητές καθώς τους προσφέρει τη δυνατότητα να συμμετέχουν ενεργητικά στη διαδικασία και έτσι αισθάνονται, σκέφτονται και πράττουν ως δημιουργοί. Μέσα από αυτή τη διαδικασία εξωτερικεύουν τις ιδέες, τα συναισθήματα και τις επιθυμίες τους.

Το έναυσμα δίνεται συνήθως από ένα ερέθισμα, που λειτουργεί ως αφορμή για την ανάπτυξη μιας δράσης. Τα ερεθίσματα που μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για έναν αυτοσχεδιασμό ποικίλλουν αρκεί το θέμα να κινητοποιεί το ενδιαφέρον των παιδιών και να είναι παιδαγωγικά κατάλληλο. Ξεκινώντας από κάποιες δεδομένες συνθήκες ή μία δεδομένη κατάσταση , οι μαθητές αναπτύσσουν ρόλους και δράση και οδηγούνται βήμα βήμα μέσα από την κορύφωση της δράσης στη λύση. Με αυτόν τον τρόπο τους εισαγάγουμε και στις έννοιες της σύγκρουσης και της αντίθεσης που ενυπάρχει άλλωστε σε κάθε απόπειρα δραματικής έκφρασης.

Αυτόνομες δραστηριότητες ή Είναι ανοικτό πεδίο έκφρασης και δημιουργίας και αρκετά οικείος στα παιδιά, αφού είναι μέρος του παιχνιδιού τους ( π.χ. δημιουργούν ιστορίες ή υποδύονται ρόλους ). Γενικότερα, οι αυτοσχεδιασμοί μπορεί να γίνουν μόνο από τους μαθητές ή/και με την ενεργή συμμετοχή του εκπαιδευτικού και μπορούν να αποτελούν : Αυτόνομες δραστηριότητες ή Να δημιουργούνται για να ενταχθούν σε πιο σύνθετες δράσεις ( π.χ. δραματοποίηση, παράσταση κλπ. ) .

Ωστόσο, ο αυτοσχεδιασμός υπακούει σε αρχές και μεθοδολογία, όσο σύντομος κι αν είναι αποτελεί μια ενότητα με αρχή, μέση και τέλος και σε σχέση με τη μορφή και την ελευθερία που παρέχουν οι αυτοσχεδιασμοί για δράση διακρίνεται σε : Κατευθυνόμενους : Ο εμψυχωτής δίνει ένα συγκεκριμένο θέμα ( ως συνθήκη ή ως ερέθισμα) στα παιδιά για να το εκτελέσουν ατομικά ή συλλογικά. Ελεύθερους : Τα παιδιά ανακαλύπτουν μόνα τους το θέμα. Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί μπορεί να προκύψουν και στα πλαίσια ενός κατευθυνόμενου, τροποποιώντας τη δράση του. Αυθόρμητους : Αναδύονται από τα ίδια τα παιδιά με τη μορφή μιας « στάσης» κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού ως αντίδραση σε κάποια ερεθίσματα ή ακαθόριστους ψυχικούς παράγοντες. Σκηνικούς : Είναι η τελική-σκηνική πραγμάτωση των επιλογών που έκαναν τα παιδιά κατά τη διάρκεια των προηγούμενων αυτοσχεδιασμών.

Για να μπορέσουν οι μαθητές να δημιουργήσουν αυτοσχεδιασμούς στα πλαίσια της θεατρικής έκφρασης, ο εκπαιδευτικός διαμορφώνει το ανάλογο περιβάλλον που θα ενθαρρύνει τον αυθορμητισμό και τη φαντασία, την πρωτοβουλία και την πρωτοτυπία, την ανακάλυψη και την επινόηση και θα είναι πλούσιο σε κάθε είδους ερεθίσματα ώστε αυτά να διεγείρουν το συναίσθημα και τη φαντασία των μαθητών και να αξιοποιούν δημιουργικά τη φαντασία τους. Τα ερεθίσματα ποικίλουν κάθε φορά ανάλογα με την δράση που θα υλοποιηθεί, είναι σημαντικό να αξιοποιούν, όσο το δυνατό περισσότερο, το φάσμα των αισθήσεων και για να είναι δημιουργικά να ενταχθούν σε ένα ανάλογο δραματικό περιβάλλον.

Α) Μαθητές Νηπιαγωγείου και Α’-Β’ Δημοτικού Χρήσιμοι καθοδηγούμενοι αυτοσχεδιασμοί με συγκεκριμένο πλαίσιο δράσης. Ανάλογα με την ηλικία των παιδιών, ο εκπαιδευτικός μπορεί να διηγηθεί διαφορετικές ιστορίες και τα παιδιά να τις αναπαραστήσουν που κάθε φορά μπορούν να πάρουν διαφορετική τροπή ανάλογα με τις ιδέες των παιδιών. Κλασσικό παράδειγμα καθοδηγούμενου αυτοσχεδιασμού για μικρότερα παιδιά είναι η ιστορία με τις αρκούδες όπως περιγράφεται στο βιβλίο των G. Faure & S. Lascar Το θεατρικό παιχνίδι (2001).

Μαθητές Γ’ – Στ’ Δημοτικού Αυτοσχεδιασμός με αφορμές για δράση που οριοθετούν αυστηρά τον χώρο π.χ. μια διαδρομή με λεωφορείο κατά την οποία ο εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά να ανέβουν ή να κατέβουν στις στάσεις, τα παιδιά υιοθετούν τύπους συμπεριφοράς και δημιουργούνται μικροσυμβάντα. Σε ένα δεύτερο στάδιο, οι μικρές ομάδες παιδιών συνήθως ανά ζεύγη δουλεύουν σε δοσμένο θέμα από τον εκπαιδευτικό όπως π.χ. καυγάς ανάμεσα σε δύο αδέρφια, τηλεφωνική συνδιάλεξη ανάμεσα σε δύο γείτονες κ.ά. . Με αφορμή αυτές τις πρώτες απόπειρες ο εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά να αναγνωρίσουν τις προϋποθέσεις ενός επιτυχημένου αυτοσχεδιασμού. Η υποθετική κατάσταση βοηθάει στην δημιουργική αξιοποίηση των ερεθισμάτων π.χ. τι θα έκανα αν φορούσα αυτά τα γυαλιά που με κάνουν να βλέπω τις νεράιδες ;

Τέλος, οι μαθητές Γυμνασίου είναι ικανοί να δημιουργήσουν και ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς επιλέγοντας τα θέματα και τις δράσεις τους. Ο εκπαιδευτικός τους εμψυχώνει και διευκολύνει την προσπάθειά τους. Σε κάθε αυτοσχεδιασμό τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν και απαντήσουν μια σειρά από ερωτήματα που θα τα βοηθήσουν να οριοθετήσουν τη δράση και θα δημιουργήσουν τις συνθήκες για την ανάπτυξη του αυτοσχεδιασμού. Τα ερωτήματα αυτά είναι : Ποιος, Πού, Πότε, Τι, Πως

Ποιος Ποιος είμαι; Πως με λένε; Πόσο χρονών είμαι; Από ποια χώρα είμαι; Ποια είναι η σχέση μου με τους άλλους χαρακτήρες στη σκηνή; Πριν ξεκινήσει ο αυτοσχεδιασμός ο μαθητής πρέπει να αποφασίσει « ποιος είναι», δηλαδή ποιον ρόλο παίζει. Δημιουργεί έτσι μια σύντομη « βιογραφία» του χαρακτήρα του που τον βοηθά να υποδυθεί τον ρόλο του και να συμβάλλει στην ανάπτυξη της δράσης.

Που Πού βρίσκομαι; Πού γίνεται αυτή η σκηνή; Που ήμουν πριν ακριβώς ξεκινήσει αυτή η σκηνή; Που θα πάω ακριβώς μετά; Ο χώρος παίζει πολύ μεγάλη σημασία. Οριοθετεί τη δράση και γίνεται ο καμβάς πάνω στον οποίο «ζωγραφίζουμε» τον αυτοσχεδιασμό.

Πότε Πότε συμβαίνει αυτή η σκηνή; Τι ώρα; Τι ημέρα και τι χρονιά; Σε ποιο σημείο στη ζωή του ήρωα;

Τι Τι συμβαίνει; Ποια είναι η ιστορία; Τι θέλει ο ήρωας μου; Ποιος είναι ο στόχος του; Τι τον εμποδίζει να αποκτήσει αυτό που θέλει; Αναλύουμε τις δεδομένες συνθήκες, το έναυσμα για την εκκίνηση της σκηνής ώστε να υπάρξει το κατάλληλο πλαίσιο που θα επιτρέψει την ανάπτυξη της δράσης.

Πως Πώς θα αποκτήσω αυτό που θέλω; Τι πρέπει να κάνω ή τι χρειάζομαι γα να το αποκτήσω; Ποιες δράσεις / επιλογές / τακτικές θα με βοηθήσουν; Ο κάθε ήρωας στο μυαλό του δημιουργεί ένα πλαίσιο δράσης το οποίο σχεδιάζει και μεταφέρει στη σκηνή, έχοντας πάντα όμως στο μυαλό του ότι οι επιλογές του πρέπει να είναι ευέλικτες και να αναπροσαρμόζονται ανάλογα με τις ανατροπές που μπορούν να συμβούν καθώς τα πλαίσια δράσης των συμμετεχόντων συναντιούνται και ανά περιπτώσεις συγκρούονται.

Ο αυτοσχεδιασμός στη Θεατρική Αγωγή είναι χώρος αποκάλυψης και ελευθερίας, χώρος πολύτιμος που μπορεί να μαγέψει τα παιδιά αν τον προσεγγίσουν με τα κατάλληλα μέσα και τον συναντάμε σε όλα τα στάδια εξέλιξης της θεατρικής έκφρασης : στην κίνηση, στο ρυθμό, στην έκφραση, στο θεατρικό παιχνίδι, στη δραματοποίηση και στο χτίσιμο μιας παράστασης.