Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γενικού τύπου χαρακτηριστικά
Advertisements

Διδακτική εφαρμογή ενός προγράμματος νοητικού χάρτη στην Ιστορία
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Πειραματικά Σχέδια Ομάδων
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Γενικό πλαίσιο παρουσιάσεων Διάρκεια παρουσιάσεων: 10 λεπτά με 5 λεπτά για ερωτήσεις Φόρματ παρουσιάσεων: PowerPoint ή αντίστοιχο πρόγραμμα Αριθμός ομιλητών:
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
EDUE 240: Βάσεις και Βασικές Έννοιες των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Maria Evagorou Fall UNIC, Συνάντηση 2η.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Εξερευνώντας το πρότυπο (συναίσθημα, περιεχόμενο, αποτελέσματα) για τη διευκόλυνση της ανατροφοδότησης πολλαπλών πηγών Ομάδα Χάβαρη Χριστιάνα Καρασμάνη.
Σχόλια για τον επιστημονικό εγγραμματισμό
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Πρόγραμμα Kidspiration
Σεμινάριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στο πλαίσιο του μαθήματος ΕΠΑ 429: Σχολική Εμπειρία Μάριος Παπαευριπίδου – Δήμητρα Χατζηχαμπή Ειδικό Εκπαιδευτικό.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Επιστημολογική Επάρκεια
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Τι είναι το Εκπαιδευτικό Σενάριο
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη Εκπαιδευτική Παρουσίαση στο πλαίσιο του μαθήματος Γνωστικής.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Αθήνα, Νοέμβριος 2011 Το ηλεκτρο-δωμάτιο: ένα διαδραστικό παιχνίδι για τον ηλεκτρισμό Μαρίνα Τομαρά MEd, Εκπαιδευτικός, Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος,
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη Διδάσκουσα Πόταρη Δ. Καρατράσογλου Αθανασία Δ
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Ανάπτυξη και οικοδόμηση της γνώσης στις Φυσικές Επιστήμες
Μέθοδοι εμπειρικής Παιδαγωγικής
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
ΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΟΜΟΙΟΓΕΝΕΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
MEΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΔΚΣ
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Πρακτική Άσκηση σε Σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Εργαστήριο Παιδαγωγικές Εφαρμογές και ΤΠΕ
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
Ο Παράγοντας της Αυτοδιαχείρισης σε Σχέση με την Υγεία των Καρδιοπαθών
ΕΦΕΙΑ – 4ο Μάθημα Ανάδειξη των ι.μ. Μεθοδολογία Workshop.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Διδασκαλία και μάθηση των Μαθηματικών με διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων Εργασία 1ης Ενότητας Kapetanas Ε. & Zachariadis Τ. (2007). Students’ beliefs.
Γνωστική ανάπτυξη Μια ματιά στη θεωρία του Piaget και την κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky.
Επιμέρους Στοιχεία Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ Πρώτη γνωριμία με διαθέσιμο εκπαιδευτικό λογισμικό. Το Εκπαιδευτικό Λογισμικό που παρουσιάζεται έχει παραχθεί για λογαριασμό του.
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Μάθημα 3ο Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η Θεωρία του Νου ως μέσο προώθησης της Εννοιολογικής Αλλαγής στην Επιστήμη. Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εργαστήριο Γνωσιακής Επιστήμης Εννοιολογική Αλλαγή Απαιτεί οντολογικές, επιστημολογικές και αναπαραστασιακές αλλαγές. Ρεαλιστική επιστημολογία Απόλυτο επίπεδο σκέψης Αδυναμία διάκρισης ανάμεσα σε πραγματικότητα και εμφάνιση ↓ Κονστρουκτιβιστική επιστημολογία Κατανόηση διαφορετικών ερμηνειών και ικανότητα σχηματισμού πολλαπλών αναπαραστάσεων ενός ίδιου φυσικού φαινομένου. Σχηματισμός διπλών αναπαραστάσεων και ικανότητα ρητής και συνειδητής χρήσης τους ανάλογα με το πλαίσιο. Διάκριση εμφάνισης-πραγματικότητας. Δυσκολία μικρών παιδιών να διατηρούν μια διπλή οπτική σε ένα μοντέλο, να συντονίζουν πολλαπλές αναπαραστάσεις με την εξωτερική πραγματικότητα, να κινούνται ευέλικτα ανάμεσα σε διαφορετικές αναπαραστάσεις ενός ίδιου φαινομένου (Kyriakopoulou & Vosniadou, 2004, 2008. Vosniadou & Kyriakopoulou, 2006). Απαρχές αυτής της επιστημολογικής οπτικής: στην ικανότητα των παιδιών να σκέφτονται για τις διαφορές ανάμεσα στις πεποιθήσεις τους και τις πεποιθήσεις των άλλων στον κοινωνικό τομέα (θεωρία του νου). Ύπαρξη κοινού γνωστικού-επιστημολογικού στοιχείου ανάμεσα σε θ.τ.ν. και κατανόηση επιστημονικών εννοιών: κατανόηση ότι οι πεποιθήσεις μας μπορεί να διαφέρουν από τις πεποιθήσεις των άλλων κατανόηση ότι οι πεποιθήσεις κατασκευάζονται από το άτομο, αναπαριστούν διαφορετικές οπτικές και δεν είναι απλά σωστές ή λάθος. Σκοπός της παρούσας έρευνας Να διερευνήσει τη σχέση ανάμεσα στη θεωρία του νου, την προσωπική επιστημολογία και την εννοιολογική αλλαγή στις φυσικές επιστήμες. Να μελετήσει τις επιπτώσεις της σχέσης αυτής για την εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες. Αποτελέσματα α) Σχέσεις ανάμεσα στη Θ.τ.ν. και στην Προσωπική επιστημολογία β) Σχέση ανάμεσα στη Θ.τ.ν., στην Προσωπική επιστημολογία και στην Εννοιολογική αλλαγή στις φυσικές επιστήμες Ιεραρχική ανάλυση παλινδρόμησης Εξαρτημένη μεταβλητή: επίδοση των μαθητών στη δοκιμασία Θεωρίας του Φυσικού κόσμου Προβλεπτικοί Παράγοντες: 1ο βήμα: επίδοση στα έργα θεωρίας του νου (F(1,45)=14.726, p≤0.001) 2ο βήμα: επίδοση στα έργα προσωπικής επιστημολογίας (F(2,45)=11.300, p≤0.001) Στο 2ο βήμα η ικανότητα θ.τ.ν προβλέπει το 39% της διακύμανσης στην επίδοση στη δοκιμασία Θεωρίας του Φυσικού Κόσμου και οι πεποιθήσεις των μαθητών για τη φύση της επιστήμης προβλέπουν το 33% της διακύμανσης. Μελέτη 2 Υποθέσεις Υποθέτουμε ότι αν ενισχύσουμε την ικανότητα θεωρίας του νου των παιδιών και τα βοηθήσουμε να κατανοήσουν ότι καθένας μας κατασκευάζει το δικό του νόημα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή τη γνώση για να ενισχύσουμε την επιστημολογική κατανόηση της αβέβαιης φύσης της γνώσης. Επίσης, υποθέτουμε ότι εάν χτίσουμε πάνω σε αυτή την κατανόηση, θα διευκολύνουμε την κατανόηση των πολλαπλών οπτικών του κόσμου μας από τα παιδιά. Μέθοδος Συμμετέχοντες: Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε 22 από τους μαθητές της πέμπτης τάξης που συμμετείχαν στη Μελέτη 1. Πειραματικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Κατανόηση του αβέβαιου και κατασκευαστικού χαρακτήρα της γνώσης και στα τρία πεδία. Διάρκειας 17 ωρών σε βάθος τριών μηνών. 1ο επίπεδο: ενίσχυση ικανότητας θεωρίας του νου 2ο επίπεδο:χρήση κατανόησης στο πεδίο θ.τ.ν. για κατανόηση της φύσης της επιστήμης και της διαδικασίας του γιγνώσκειν στο πεδίο της προσωπικής επιστημολογίας. 3ο επίπεδο: χρήση της κατανόησης του αβέβαιου χαρακτήρα της γνώσης στα πεδία θ.τ.ν και προσωπικής επιστημολογίας για διευκόλυνση της εννοιολογικής αλλαγής στις φυσικές επιστήμες σε περιπτώσεις όπου οι μαθητές έπρεπε να στοχαστούν πάνω σε αντικρουόμενα μοντέλα του φυσικού κόσμου. Αποτελέσματα Η ανάλυση διακύμανσης επαναλαμβανόμενων μετρήσεων [time (2) * type of measure (4) across subjects] ] έδειξε στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα σε προέλεγχο και μεταέλεγχο (F(1,19)=12.676;p<0.01). Υποθετική σχέση ανάμεσα στη θεωρία του νου, την προσωπική επιστημολογία και τη θεωρία του φυσικού κόσμου Μελέτη 1 Υποθέσεις 1η υπόθεση: Υποστηρίζουμε ότι υπάρχει υψηλή συσχέτιση ανάμεσα στην ικανότητα των παιδιών να αποδίδουν νοητικές καταστάσεις (θεωρία του νου), στις επιστημικές τους πεποιθήσεις για τη φύση της γνώσης (προσωπική επιστημολογία) και στην κατανόηση της επιστήμης, γιατί ένα κοινό γνωστικό-επιστημολογικό στοιχείο – η κατανόηση του κατασκευαστικού χαρακτήρα της γνώσης-είναι πιθανό να χαρακτηρίζει και τα τρία πεδία. 2η υπόθεση: Θα υπάρχει μια σταδιακή ανάπτυξη όπου η αρχική αναγνώριση του κατασκευάσιμου και αβέβαιου χαρακτήρα της γνώσης που συντελείται στο πεδίο της θεωρίας του νου θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της επιστημικής σκέψης. Περαιτέρω, υποστηρίζουμε ότι η κατανόηση του κατασκευαστικού χαρακτήρα της γνώσης στα πεδία της θεωρίας του νου και της προσωπικής επιστημολογίας θα προχωρά παράλληλα με την καλύτερη κατανόηση φαινομένων του φυσικού κόσμου. Μέσο σκορ για όλες τις δοκιμασίες προέλεγχου-μεταέλεγχου Θ.τ.Ν. (t(19)=3.115;p0.05) Επιστημικές πεποιθήσεις (t(19)=3.246;p0.01) Θεωρία του φυσικού κόσμου (t(19)=4.907;p0.001) Ανάλυση παλινδρόμησης (F(2,17)=10.702, p≤0.001) Το 51% της διακύμανσης στην επίδοση στη δοκιμασία Θεωρίας του Φυσικού Κόσμου μπορεί να προβλεφθεί από την επίδοση στις δοκιμασίες Θεωρίας του Νου και Προσωπικής Επιστημολογίας (πριν την παρέμβαση: 42%). Μέθοδος Συμμετέχοντες 46 παιδιά 5ης τάξης (μ.ο. ηλικίας 10 έτη και 7 μήνες) Διαδικασία Ατομική συνέντευξη (90 λεπτά) Δοκιμασίες Θεωρία του Νου Δοκιμασίες απόδοσης νοητικών καταστάσεων και αναγνώρισης λανθασμένων πεποιθήσεων 2ης και 3ης τάξης για φαινόμενα του κοινωνικού κόσμου. Προσωπική Επιστημολογία: Δοκιμασίες διερεύνησης επιστημικής σκέψης: Ερωτηματολόγιο επιστημικής σκέψης (Kuhn, Cheney & Weinstock, 2000). Συνέντευξη για τη φύση της Επιστήμης (Carey et al., 1989). Δοκιμασία Θεωρίας για το Φυσικό Κόσμο Δοκιμασία Συλλογισμού σε Μοντέλα για φαινόμενα του Φυσικού Κόσμου (Κυριακοπούλου & Βοσνιάδου, 2004,2006) Συμπεράσματα Τα πρώτα βήματα προς την κατανόηση της αβέβαιης φύσης της γνώσης συντελούνται στο πεδίο Θ.τ.Ν και σχετίζονται με τις επιστημικές πεποιθήσεις των παιδιών. Ύπαρξη κοινών γνωστικών στοιχείων που αναφέρονται στην κατανόηση του κατασκευαστικού χαρακτήρα της γνώσης. Η κατανόηση αυτή διευκολύνει την κατανόηση στις φυσικές επιστήμες σε περιπτώσεις όπου τα παιδιά πρέπει να στοχαστούν πάνω σε αντικρουόμενα νοητικά μοντέλα. Αν ενθαρρύνουμε τα παιδιά να στοχάζονται πάνω σε διαφορετικές οπτικές και πεποιθήσεις αρχικά στον κοινωνικό τομέα, μπορούμε να χτίσουμε πάνω σε αυτή την κατανόηση προκειμένου να αναπτύξουν πιο εκλεπτυσμένες επιστημικές πεποιθήσεις → Θετική συμβολή στην κατανόηση επιστημονικών φαινομένων όπου πρέπει να σκεφτούν πάνω σε αναπαραστάσεις και έννοιες που συχνά διαφέρουν σημαντικά από τη διαισθητική τους εμπειρία.