Διδασκαλία με χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και προβολέα Βασίλης Συμεωνίδης 3ο Γενικό Λύκειο Δράμας simeonidis22@yahoo.gr
Τίτλος Δραστηριότητας Αντικείμενο: Αρχαία Ελληνικά Τάξη: Α΄ Γενικού Λυκείου Σκοπός: Εξάσκηση στη αναγνώριση των κύριων όρων μιας πρότασης, κατανόηση του συντακτικού ρόλου των δευτερευουσών προτάσεων. Λογισμικό: Word, PowerPoint, Photo Editor. 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
Περιγραφή δραστηριότητας Μέθοδος διδασκαλίας: Καθοδηγούμενη, συνεργατική και κειμενοκεντρική διδασκαλία. Προετοιμασία διδασκαλίας: Προετοιμασία αρχείων κειμένου. Εύρεση οπτικού υλιού. Δημιουργία εικόνας .jpg Προετοιμασία αίθουσας. Υλικό: Η/Υ και προτζέκτορας. 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
Διδασκαλία Οργάνωση τάξης: ενιαία Διάρκεια του μαθήματος: μία διδακτική ώρα. Στόχοι διδασκαλίας: Να εντοπίσουν στο κείμενο συγκεκριμένα στοιχεία με σκοπό την κριτική ανάγνωσή του. Να εντοπίσουν τους κύριους όρους και τις δευτερεύουσες προτάσεις. Υλικό: Το αρχαίο ελληνικό κείμενο σε αρχείο word, χωρίς ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μορφοποίησης. 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
Παραδείγμα Αρχαία Ελληνικά: Ξενοφών, ελληνικά, 2.1.27 Επεξεργασία κειμένου με σκοπό την εξάσκηση στη αναγνώριση των κύριων όρων μιας πρότασης και την κατανόηση του συντακτικού ρόλου των δευτερευουσών προτάσεων 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
το κείμενο χωρίς ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μορφοποίησης Λύσανδρος δ’, ἐπεὶ ἦν ἡμέρα πέμπτη ἐπιπλέουσι τοῖς Ἀθηναίοις, εἶπε τοῖς παρ’ αὐτοῦ ἑπομένοις, ἐπὰν κατίδωσιν αὐτοὺς ἐκβεβηκότας καὶ ἐσκεδασμένους κατὰ τὴν Χερρόνησον, ὅπερ ἐποίουν πολὺ μᾶλλον καθ’ ἑκάστην ἡμέραν, τά τε σιτία πόρρωθεν ὠνούμενοι καὶ καταφρονοῦντες δὴ τοῦ Λυσάνδρου, ὅτι οὐκ ἀντανῆγεν, ἀποπλέοντας τοὔμπαλιν παρ’ αὐτὸν ἆραι ἀσπίδα κατὰ μέσον τὸν πλοῦν. 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
χρήση οπτικού υλικού για καλύτερη κατανόηση του κειμένου (Η περιοχή Λαμψάκου και Αιγός ποταμών) 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
χρήση οπτικού υλικού για καλύτερη κατανόηση του κειμένου (Αρχαία τριήρης) 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
το κείμενο με υπογραμμισμένα τα ρήματα Λύσανδρος δ’, ἐπεὶ ἦν ἡμέρα πέμπτη ἐπιπλέουσι τοῖς Ἀθηναίοις, εἶπε τοῖς παρ’ αὐτοῦ ἑπομένοις, ἐπὰν κατίδωσιν αὐτοὺς ἐκβεβηκότας καὶ ἐσκεδασμένους κατὰ τὴν Χερρόνησον, ὅπερ ἐποίουν πολὺ μᾶλλον καθ’ ἑκάστην ἡμέραν, τά τε σιτία πόρρωθεν ὠνούμενοι καὶ καταφρονοῦντες δὴ τοῦ Λυσάνδρου, ὅτι οὐκ ἀντανῆγεν, ἀποπλέοντας τοὔμπαλιν παρ’ αὐτὸν ἆραι ἀσπίδα κατὰ μέσον τὸν πλοῦν. 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
η κύρια και οι δευτερεύουσες προτάσεις Λύσανδρος δ’, ἐπεὶ ἦν ἡμέρα πέμπτη ἐπιπλέουσι τοῖς Ἀθηναίοις, εἶπε τοῖς παρ’ αὐτοῦ ἑπομένοις, ἐπὰν κατίδωσιν αὐτοὺς ἐκβεβηκότας καὶ ἐσκεδασμένους κατὰ τὴν Χερρόνησον, ὅπερ ἐποίουν πολὺ μᾶλλον καθ’ ἑκάστην ἡμέραν, τά τε σιτία πόρρωθεν ὠνούμενοι καὶ καταφρονοῦντες δὴ τοῦ Λυσάνδρου, ὅτι οὐκ ἀντανῆγεν, ἀποπλέοντας τοὔμπαλιν παρ’ αὐτὸν ἆραι ἀσπίδα κατὰ μέσον τὸν πλοῦν. 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
η κύρια και τα είδη των δευτερευουσών προτάσεων Λύσανδρος δ’, Χρονική πρόταση (πότε εἶπε ο Λύσανδρος) εἶπε τοῖς παρ’ αὐτοῦ ἑπομένοις, Χρονική / υποθετική πρόταση (πότε να αποπλέυσουν πίσω σ’ αυτόν) Αναφορική πρόταση (προσδιορίζει το περιεχόμενο της προηγούμενης πρότασης) Αιτιολόγική πρόταση (γιατί καταφρονούσαν το Λύσανδρο) ἀποπλέοντας τοὔμπαλιν παρ’ αὐτὸν ἆραι ἀσπίδα κατὰ μέσον τὸν πλοῦν. 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
τελική απόδοση της δομής του κειμένου με χρήση διαγράμματος 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
Σύγκριση Με τη χρήση των νέων τεχνολογιών επιτεύχθηκε: Θετικότερο παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη. Αύξηση της συμμετοχής των μαθητών. Ενεργητική προσέγγιση του κειμένου. Αξιοποίηση των γνώσεων που έχουν οι μαθητές στις νέες τεχνολογίες. 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
Αξιολόγηση Η διαδικασία του μαθήματος και η διδασκαλία έγινε αποτελεσματικότερη. Θετική αντίδραση των μαθητών. Έξαψη της περιέργειας για το πώς μπορούν να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών. Αξιολογήθηκαν οι σημειώσεις που κλήθηκαν να κρατήσουν οι μαθητές στα τεράδιά τους. Παρακινήθηκαν και άλλοι συνάδελφοι να «πειραματιστούν» με ανάλογες δικές τους εφαρμογές. 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης
Επιπλέoν Σχόλια Το 3ο Γενικό Λύκειο Δράμας διαθέτει τρείς αίθουσες με τον απαραίτητο εξοπλισμό και την ανάλογη διαμόρφωση ώστε να γίνονται μαθήματα με χρήση νέων τεχνολογιών. Είναι απαραίτητη η ύπαρξη υποδομών και εξοπλισμού ώστε η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδακτική πράξη να μην είναι ευκαιριακή αλλά συνεχής. 11/11/2018 Βασίλης Συμεωνίδης