UAV-RPV DRONES 8/11/2018
Σπυροσ γιανκοβιτσ ελληνικη αεροπορικη ενωση Σπυροσ γιανκοβιτσ ελληνικη αεροπορικη ενωση UAV- unmanned air vehicles RPV- remote pilot vehicles 8/11/2018
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ UAV στόχου και καταστροφής(target & decoy) Αναγνώρισης (Recconnaisance) Μάχης (combat) Μεταφορών ( logistics) Ερευνας & Ανάπτυξης(research&development Πολιτικών & Εμπορικών χρήσεων 8/11/2018
ΚατηγορIεΣ επιδΟσεων Ελαφρά φορητά τηλεκατευθυνόμενα- Ύψος 2000’ ακτ. Δράσης 2 χλμ Ελαφρά μέσης απόστασης: 5000’, 10 xlm ΝΑΤΟ type: 10000’, ακτίνα 50 χλμ Tactical: alt 18000’ ακτίνα 160 χλμ MALE (medium alt. long endurance) 30000’, 200 χλμ 8/11/2018
HALE( high alt. long endurance) Ανω των 30000’ απεριόριστης εμβέλειας HYPERSONIC ταχ. Mach 1-5, εμβέλεια 200km ORBITAL Alt. Χαμηλής γήϊνης τροχιάς, ταχ. Mach 25 8/11/2018
ΧΡΗΣΕΙΣ Στρατιωτικές- πολεμικές δραστηριότητες Εναέριας επίβλεψης- εναέριας φωτογράφισης- έρευνας και διάσωσης- εναέριας επιθεώρησης γραμμών ισχύος και αγωγών- επίβλεψη δασών και άγριας πανίδας- μεταφορά ιατρικών προμηθειών σε απόμακρες και δύσβατες περιοχές- 8/11/2018
Επιχειρήσεις αναγνώρισης και φύλαξης συνόρων Επιχειρήσεις αναγνώρισης και φύλαξης συνόρων Παρακολούθηση και συντονισμός πυρκαϊών Συντονισμός ανθρωπιστικής βοήθειας Παρακολούθηση παράνομων δραστηριοτήτων ( μεταφορά ναρκωτικών, παράνομο κυνήγι και αλιεία) Παρακολούθηση διαδηλώσεων(crowd control) 8/11/2018
Μεταφορά και παραλαβή δεμάτων Μεταφορά τραυματιών Επιθεώρηση επικίνδυνων περιοχών όπως πυρηνικά εργοστάσια, ναρκοπέδια, περιοχές μεγάλης μόλυνσης 8/11/2018
ΠολεμικΕΣ χρΗσειΣ Drones όπως το US Reaper και Predator επιχειρούν ήδη στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν Ελέγχονται μέσω δορυφόρων από τις αεροπορικές βάσεις Nellis και Creech στο Las Vegas, Nevada Εκτοξεύονται από πληρώματα στις εμπόλεμες ζώνες και στη συνέχεια ο έλεγχος τους μεταφέρεται μέσω οθονών στους «πιλότους» της Nevada 8/11/2018
Ένας ελεγκτής κατευθύνει το αεροπλάνο, ένας άλλος παρακολουθεί τις κάμερες και τους αισθητήρες, και ένας τρίτος είναι υπεύθυνος για τους επιλεκτικούς βομβαρδισμούς και τις επιθέσεις σε συνεργασία με τον στρατό που βρίσκεται στην εμπόλεμη ζώνη 8/11/2018
SOME FACTS 1) Ένα τυπικό μαχητικό drone όπως το Predator κοστίζει 8 εκατομμύρια δολάρια. Τιμή αρκετά χαμηλότερη από το αντίστοιχο επανδρωμένο μαχητικό αεροπλάνο με δεδομένο ότι έχουν σχεδόν την ίδια επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα. Η μετεξέλιξη του Predator, το Reaper κοστίζει 16 εκατομμύρια δολλάρια 8/11/2018
2) Το Watchkeeper, μια αγγλοεβραϊκή κατασκευή ( Thales UK & Ebit Israel) κοστίζει 15 εκατομμύρια λίρες περιλαμβανομένων των επίγειων σταθμών πλοήγησης. Προς το παρόν είναι μόνο μέσο παρακολούθησης με δυνατότητες προσθήκης όπλων μελλοντικά. 8/11/2018
3) Νομικά προβλήματα Σε επίσημη αναφορά των Ηνωμένων Εθνών (Consensus UNGA Resolution 68/178) αναφέρεται ότι τα μαχητικά drones δεν είναι απλώς επιθετικά όπλα αλλά πλατφόρμες επιλεκτικού θανάτου (targeted killing). Και εγείρεται το ερώτημα κατά πόσο μια τέτοια συσκευή νομιμοποιείται να επιχειρεί σε μια άλλη χώρα 8/11/2018
Στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών της 23/10/2015 μελετήθηκε το ηθικό θέμα του κατά πόσον δικαιολογείται μια χώρα να κρατά τους στρατιώτες της μακριά από την εμπόλεμη ζώνη και να αντιμετωπίζει τον εχθρό όχι σαν άλλο άνθρωπο αλλά σαν κουκίδα στην οθόνη του ραντάρ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση πέρασε στο κοινοβούλιό της στις 25/2/2014 απόφαση για την πολεμική χρήση των drones με 534 ψήφους υπέρ και 49 ψήφους κατά… 8/11/2018
4) Αυξανόμενη δυνατότητα παρακολούθησης. Αν και υπάρχουν εξαιρετικές προοπτικές για παρακολούθηση περιοχών που είναι αδύνατη η φυσική παρουσία του ανθρώπου, υπάρχει και η πιθανότητα μελλοντικής καταστρατήγησης των δυνατοτήτων των drones όπως: 8/11/2018
Μαζική αναγνώριση προσώπων και συμπεριφορών. Μαζική αναγνώριση προσώπων και συμπεριφορών. Δυνατότητα παρακολούθησης προσωπικών συνομιλιών Δυνατότητα παρακολούθησης και φωτογράφησης μεμονωμένων ατόμων κατά παράβαση του νόμου περί προσωπικών δεδομένων 8/11/2018
5) Τέλος ένα σοβαρό θέμα που προκύπτει με την μεγάλη εξάπλωση χρήσης αυτών των συσκευών είναι οι παρεμβολές ερασιτεχνικών τηλεκατευθυνόμενων με την κίνηση της πολιτικής αεροπορίας ή και με την κίνηση άλλων drones που πχ επιχειρούν σε κατασβέσεις φωτιάς. 8/11/2018
Όπως σε πολλά άλλα θέματα της αεροπορίας, οι τεχνικές εξελίξεις προηγούνται της αντίστοιχης νομοθεσίας και τώρα καλούνται εσπευσμένα οι διάφοροι επίσημοι φορείς ICAO, EASA και FAA να εκδώσουν κατάλληλες οδηγίες και νομοθεσίες που θα διέπουν την χρήση του εναερίου χώρου από τα πάσης φύσεως drones. Όλες αυτές οι διαδικασίες δεν έχουν ολοκληρωθεί με αποτέλεσμα το νομικό πλαίσιο χρήσης των drones να είναι ακόμα θολό. 8/11/2018
8/11/2018
8/11/2018
8/11/2018
ΤΕΧΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ Ανάλογα με το βάρος και το μέγεθός τους τα drones χρησιμοποιούν ηλεκτροκινητήρες, ηλιακούς συλλέκτες, βενζινοκινητήρες συνηθέστερα τύπου Wankel, ή στροβιλοκινητήρες (turbofans,turboprops) Η σχέση βάρους-ισχύος είναι κοντά στη μονάδα που σημαίνει ότι έχουν πολύ μεγάλη ισχύ για το βάρος τους και συνεπώς κανένα πρόβλημα επιδόσεων Λόγω όμως του σχετικά μικρού βάρους είναι επιρρεπή σε ανέμους, αναταράξεις και wind shears 8/11/2018
ΤΕΧΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ Συνεπώς υπάρχει πρόβλημα ευστάθειας και ελέγχου (stability & control). Αυτό αντιμετωπίζεται με συντηρητική αεροδυναμική σχεδίαση και ώση μεταβαλλόμενου διανύσματος (variable vector thrust) Παρόλα αυτά τα drones παραμένουν πολύ πιο ασταθείς αεροδυναμικά πλατφόρμες από τα συμβατικά αεροπλάνα. 8/11/2018
ΤΕΧΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ Συνεπώς ένα από τα κύρια και μεγαλύτερα προβλήματα που προσπαθούν να αντιμετωπίσουν οι κατασκευαστές τους είναι η περίπτωση της απότομης ανατροπής τους (flight upset) και της επακόλουθης ανάκτησής τους ή της επιστροφής τους σε πτητική λειτουργία. 8/11/2018
Reynolds Nr Re= V*L/v όπου V=ταχύτητα αέρος σε m/s, L= τυπική γραμμική διάσταση πχ η μέση πτερυγική χορδή και ν=το κινηματικό ιξώδες του αέρα (1,621*10^-5) Ο αριθμός Re ως γνωστόν είναι ένας αδιάστατος αριθμός που χρησιμοποιείται σε προσομειώσεις ροής όπου π.χ μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα μοντέλο υπό κλίμακα έτσι ώστε όταν ο αριθμός Re του αεροπλάνου υπό κλίμακα με το πραγματικό αεροπλάνο είναι ίδιος αυτό υποδεικνύει ανάλογες ροές πλεύσης. Ακόμη ο αριθμός Re μας δείχνει την μετάβαση από στρωτή ροή (laminar flow) σε τυρβώδη ροή (turbulent flow). Η τυρβώδης ροή αν και παρουσιάζει μεγαλύτερη οπισθέλκουσα για συγκεκριμένη ταχύτητα και άντωση εν τούτοις είναι ασφαλέστερη γιατί είναι πιο ανθεκτική στη αποκόλληση του οριακού στρώματος, με άλλα λόγια το αεροπλάνο πέφτει δυσκολότερα σε απώλεια στήριξης. Ενδεικτικά η πτήση ενός εντόμου έχει Re=10000, η πτήση ενός μικρού αεροπλάνου (γενικής αεροπορίας) κυμαίνεται σε Re=10^6 και η πτήση ενός μεγάλου επιβατηγού πχ Β747 κυμαίνεται σε αριθμούς της τάξεως Re=10^8 Για ένα τυπικό UAV έχουμε V=250-300kts (128-154 m/s), μέση πτερυγική χορδή της τάξεως του 1m οπότε Re= 154*1/1,621*10^-5= 1,518*10^6 δηλαδή αριθμός που αντιστοιχεί σε συνθήκες πτήσης μικρού αεροπλάνου γενικής αεροπορίας. Αυτό δείχνει ότι τα UAV’s πετούν σε συμβατικά αεροδυναμικά περιβάλλοντα συγκρίσιμα με μικρά υποηχητικά αεροπλάνα 8/11/2018
8/11/2018
Τεχνικές Προδιαγραφές MQ-9 Reaper 1η Πτήση 2/2/2001 1η Πτήση 2/2/2001 In Service 1/5/2007 Nr. Produced 163 Version 1 Κινητήρας FJ44-2A turbofan Payload 215kg Ceiling 60000 ft endurance 12 hrs Version 2 “Altair” TOW 3175 kg Κινητήρας TPE-331 Turboprop Payload 1360 kg Ceiling 52000ft endurance 36 hrs 8/11/2018
8/11/2018
EHANG 184 8/11/2018
Ευχαριστώ για την προσοχή σας ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΜΑΙΟΣ 2016 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΜΑΙΟΣ 2016 8/11/2018