Αστρονομία και STEM
Θέματα Μία ερμηνεία του όρου STEM Δέκα μαθήματα Αστρονομίας Υλικό για το κάθε μάθημα Δομή κάθε μαθήματος
Μία ερμηνεία του όρου STEM Science: Επιστήμες + Μεθοδολογία Επιστημών Technology Engineer Mathematics Διεπιστημονική προσέγγιση για τη διδασκαλία ενός από τα παραπάνω αντικείμενα
Δέκα μαθήματα Αστρονομίας Οι απόψεις μας για τον Κόσμο (ηλιοκεντρική – γεωκεντρική) Το Ηλιακό Σύστημα Ταξίδι στο Διάστημα Ο ήλιος Το φαινόμενο του θερμοκηπίου Δορυφόροι Ι Δορυφόροι ΙΙ Η Συμβολή της Αστρονομίας στις επιστήμες – Νόμοι Keppler Ο κόσμος είναι κατανοητός μέσω της επιστήμης – Νόμος παγκόσμιας έλξης Προσομοιώνοντας τα φαινόμενα του Σύμπαντος - Drone, arduino, Επιστημονικές διαδικασίες
Μ1. Το Γεωκεντρικό - Ηλιοκεντρικό Σύστημα (Γαλιλαίος -Κοπέρνικος) Το έργο αυτό χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Horizon 2020 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την έρευνα και την καινοτομία με βάση τη σύμβαση χρηματοδότησης No. 710577
Μ2. Μοντελοποίηση τροχιών στο Ηλιακό Σύστημα Στην κατασκευή που σας παρουσιάζεται να παρατηρήσετε και να καταγράψετε: Τροχιά μικρής σφαίρας σε επίπεδο. Τι είδους τροχιά εκτελεί η μικρή σφαίρα; Τροχιά μικρής σφαίρας σε καμπύλο χώρο. Τοποθετούμε το βαρύδι στο εσωτερικό του δακτυλίου. Τι είδους τροχιά εκτελεί η μικρή σφαίρα; Η ίδια σφαίρα κυλά με μικρή αρχική ταχύτητα αλλά με γωνία 90° σε σχέση με το προηγούμενο βήμα. Τι είδους τροχιά εκτελεί τώρα η μικρή σφαίρα; Χρησιμοποιούμε 4 σφαίρες. Τι είδους τροχιά εκτελούν τώρα οι μικρές σφαίρες; Το έργο αυτό χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Horizon 2020 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την έρευνα και την καινοτομία με βάση τη σύμβαση χρηματοδότησης No. 710577
Μ5. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Μ8. Η Συμβολή της Αστρονομίας στις επιστήμες – Νόμοι Keppler Κίνηση πλανητών
Μ9. Βαρύτητα. Τι κάνει ένας επιστήμονας; Τι κάνει ένας επιστήμονας για να ανακαλύψει, διατυπώσει τους νόμους της φύσης; Ο χρόνος περιστροφής της γης είναι ….. Ο χρόνος περιστροφής της σελήνης είναι ….. Η δύναμη βαρύτητας ………………….. με την αύξηση των μαζών Η δύναμη βαρύτητας ελαττώνεται με την ………………. της απόστασης μαζών 5. Καταλήγει σε συμπεράσματα - Νόμους This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No. 710577
Μ. 10 Επιστημονικές διαδικασίες Drone https://pixabay.com/el/%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%BA%CE%AC%CF%86%CE%B7-drone-%CF%86%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%B1-4-1846656/ This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No. 710577
Υλικό για το κάθε μάθημα Σενάριο Φύλλο εργασίας Παρουσίαση PP Φύλλο αξιολόγησης
Δομή κάθε μαθήματος (Διδακτική Πορεία) Δομή κάθε μαθήματος (Διδακτική Πορεία) Ανοικτή – Δομημένη διερεύνηση Φαινόμενα- Αφήγηση - Ερωτήματα μαθητών Ερωτήματα μαθήματος Απαντήσεις/ Υποθέσεις Διερεύνηση (Πείραμα, Προσομοίωση, εικόνες…) Συμπεράσματα Σύγκριση Απαντήσεων/ Υποθέσεων – Συμπερασμάτων Επέκταση
Δομή κάθε μαθήματος (Βίντεο - Αφηγήσεις) Δομή κάθε μαθήματος (Βίντεο - Αφηγήσεις) Εκείνα τα χρόνια τα παλιά τότε που θεοί και άνθρωποι ζούσαν μαζί σε τούτο τον κόσμο, στην αρχαία Ελλάδα, σε έναν τόπο που τον έλεγαν Θεσσαλία, βασίλευε ο Ερυσίχθων. Το παλάτι του ήταν κοντά σε ένα δάσος γεμάτο από λογής λογής δέντρα: μηλιές, πεύκα, αχλαδιές, φτελιές… Κι ήταν ένα δάσος ιερό, γιατί οι κάτοικοι το είχαν αφιερώσει στη θεά Δήμητρα. Κάποτε ο βασιλιάς θέλησε να μεγαλώσει την αίθουσα που έκανε τα συμπόσιά του. Του χρειάζονταν ξύλα. Πήρε τους δούλους του, τσεκούρια και μπήκανε μέσα στο ιερό δάσος. Άρχισαν να κόβουν ανεξέλεγκτα… Τι και αν η θεά τον προειδοποίησε, τι κι αν του είπε πως τα δέντρα ήταν ιερά. Εκείνος έκοβε και έκοβε χωρίς σταματημό. Η θεά οργίστηκε, βαριά κατάρα του 'ριξε. Αιώνια πείνα να νιώθει χωρίς ποτέ να μπορεί να την χορτάσει. Από κείνη τη στιγμή άρχισε το μαρτύριο του Ερυσίχθονα. Έτρωγε χωρίς σταματημό και δεν χόρταινε ποτέ. Από την εποχή της βιομηχανικής επανάστασης ο άνθρωπος σταμάτησε να βλέπει τον εαυτό του σαν ενιαίο κομμάτι του φυσικού περιβάλλοντος. Κοίταξε τη φύση ολόγυρά του και νόμισε πως υπάρχει μονάχα για να την εξουσιάζει, θεωρώντας πως πάντα ο Ήλιος θα στέλνει ζωογόνες τις ακτίνες του στη Γη. Πως πάντα οι θάλασσες θα έχουνε ψάρια για να τρώει, πως τα δάση θα είναι ατέλειωτα για να κόβει όσα ξύλα ήθελε. Πίστευε πως ο μόνος λόγος ύπαρξης της φύσης ήτανε να την εξουσιάζει, χωρίς να σκεφτεί ποτέ μήτε για μια στιγμή πως αυτή η βίαιη συμπεριφορά απέναντί της θα γεννούσε μια βίαιη απάντηση από εκείνη στην προσπάθειά της να αναζητήσει τις χαμένες της ισορροπίες.
Δομή κάθε μαθήματος (Αλληλεπίδραση) Δομή κάθε μαθήματος (Αλληλεπίδραση) Διδασκαλία σε ομάδες 3-4-5 μαθητές
Δομή κάθε μαθήματος (Κατασκευές) Δομή κάθε μαθήματος (Κατασκευές) Μία κατασκευή σχεδόν σε κάθε μάθημα (STEM) Τηλεσκόπιο του Γαλιλαίου Θερμοκήπιο με απλά υλικά Αναπαράσταση του ηλιακού συστήματος Drone-Arduino-sensors
Δομή κάθε μαθήματος (Κατασκευές) Δομή κάθε μαθήματος (Κατασκευές)
Δομή κάθε μαθήματος (Κατασκευές) Δομή κάθε μαθήματος (Κατασκευές)
Δομή κάθε μαθήματος (Κατασκευές) Δομή κάθε μαθήματος (Κατασκευές)
Δομή κάθε μαθήματος (Επιστημονικές διαδικασίες) Δομή κάθε μαθήματος (Επιστημονικές διαδικασίες) Ταυτόχρονη διδασκαλία Επιστημονικών διαδικασιών και περιεχομένου μέσα από: Κινηματογραφικές ταινίες (Edington & Einstein, Υpatia) Εμφανή τρόπο μέσα στη διδασκαλία Έρευνα πεδίου (Drone)
Κινηματογραφικές ταινίες και Επιστημονικές διαδικασίες Eddington & Einstein Ypatia Drone
Δομή κάθε μαθήματος (Ιδέες μαθητών) Ιδέες μαθητών για το περιεχόμενο της Αστρονομίας Οι μαθητές αντιλαμβάνονται τον Ήλιο ως κινούμενο με ακίνητη τη Γη. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου έχει μόνο αρνητικές συνέπειες Ιδέες μαθητών για την επιστήμη Οι επιστημονικές θεωρίες δεν αλλάζουν Η επιστημονική μέθοδος είναι μία και περιλαμβάνει πάντα πείραμα
Δομή κάθε μαθήματος (Αναστοχασμός) Σύγκριση Απαντήσεων/ Υποθέσεων μαθητών – Συμπερασμάτων
Η Έρευνα - Αποτελέσματα Δοκιμάσθηκαν κάποια μαθήματα σε μαθητές Γ γυμνασίου- Α Λυκείου 3-4 διδακτικές ώρες για κάθε μάθημα (μαζί με τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων) Θετικές απόψεις μαθητών Ιδιαίτερα θετικές απόψεις για τις κατασκευές και την κινηματογραφική ταινία
Δύο μαθήματα Μάθημα 1 οι απόψεις για τον κόσμο Μάθημα 9 Βαρύτητα