Δημιουργικότητα και αποκλίνουσα σκέψη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Σεμινάρια Φεβρουαρίου 2009 Μ. Τορτούρης
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
H λειτουργία της Μαθητείας των ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ : Μια σύγχρονη καινοτομική εκπαιδευτική προσέγγιση στην Επαγγελματική Κατάρτιση Γιάννης Χαλάς Εκπαιδευτικός ΟΑΕΔ.
Εφαρμογές των νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία και μάθηση
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
5. Χαρακτηρισμός των μαθηματικών γνώσεων των μαθητών.
 Π.Ε.ΚΑ.Π. Νικ. Καλογερόπουλος Αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση. Η εξέλιξη της τεχνολογίας.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Όψεις της Πραγματικότητας Ερευνητική Εργασία Α΄ τάξης Γενικό Λύκειο Σπήλιου Μελέτη Περίπτωσης με αποτελεσματικές πρακτικές.
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Δημιουργική σκέψη και δημιουργικά άτομα Επιπτώσεις για την πρακτική στη σχολική τάξη.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Αλέξης Κόκκος. 1. Επικοινωνία στη μητρική γλώσσα 2. Επικοινωνία στις ξένες γλώσσες 3. Μαθηματική ικανότητα και βασικές ικανότητες στην επιστήμη και την.
Δημιουργικότητα και Καινοτομία. Επίσημη ιστοσελίδα Ενημέρωση για: -ειδήσεις -εκδηλώσεις.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Xρήση Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (692) Χρήση Ψηφιακών Εργαλείων στη Διδασκαλία των Μαθηματικών Εαρινό εξάμηνο 2008 Μαθηματικό Τμήμα ΕΚΠΑ.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Η οργάνωση του χώρου στο συνεργατικό δημοτικό σχολείο
«ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ»
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ 11/14/ Κοινωνία στην Οικονομία της Γνώσης.
Δρ Παναγιώτα Βάθη Κοινωνική Ερευνήτρια Επιστημονικός Συνεργάτης ΠΤΔΕ Παν/μιου Πατρών & ΤΕΙ Δ.Ελλάδας.
Αγορά Εργασίας - Καινοτομία στην Οικονομία της Γνώσης
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
“Τα παιδιά μαθαίνουν όλη την ώρα σαν τρελά, μέχρι να πάνε σχολείο” – Jean Liedloff
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
«Η ανάπτυξη της τριαρχικής νοημοσύνης»
Δημιουργία σεναρίου.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής Βαγής Σαμαθρακής 1.
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
           ΠΡΑΣΙΝΗ   ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ   ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ   ΑΝΑΠΤΥΞΗ Μία  δυναμική  Οικονομική και Κοινωνική διέξοδος για  τους κατόχους πτυχίων.
Πρακτική Άσκηση στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Project.
Αυθεντικό πλαίσιο μάθησησ και αξιολόγησησ για την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα Βουδούρη Γεωργία Α.Μ.:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δημιουργικότητα και αποκλίνουσα σκέψη Γιαννούλα Ανδρέου, PhD, ΒΔ, ΔΕ Συνέδριο Εκπαιδευτικού Ομίλου Κύπρου 3 Φεβρουαρίου 2018

Δομή παρουσίασης Eισαγωγή (ορισμοί, έννοιες) Προσέγγιση της έννοιας «δημιουργικότητα» μέσα από το παράδειγμα του Ken Robinson Η εκπαίδευση θα πρέπει να προωθεί την πολυμορφία και την περιέργεια του μαθητή, και Θα πρέπει να επικεντρωθεί στην αφύπνιση της δημιουργικότητας μέσω εναλλακτικών διδακτικών διαδικασιών δίνοντας λιγότερη έμφαση στην τυποποίηση των εξετάσεων Δημιουργικότητα και Κριτική σκέψη στα σχολεία μας – καλές τεχνικές Δομή παρουσίασης

H δημιουργικότητα συνδέεται με τους όρους «κριτική σκέψη» και «δημιουργική σκέψη» και αφορά την ανάπτυξη της συνολικής λειτουργίας της ανθρώπινης νόησης.

Ως κριτική σκέψη θα μπορούσε να θεωρηθεί η πειθαρχημένη, στοχαστική σκέψη, η οποία εστιάζεται σε αποφάσεις του ατόμου σχετικά με το τι πρέπει να κάνει ή να πιστέψει(Αλαχιώτης&Καρατζιά- Σταυλιώτη,2009). Η δημιουργική σκέψη αφορά την ικανότητα του ατόμου να βλέπει τα πράγματα με ένα νέο και ασυνήθιστο τρόπο και να δίνει νέες, ασυνήθιστες και αποτελεσματικές λύσεις στα προβλήματα (Κουτσελίνη,2009).

Ο Guilford (1967) διακρίνει την ανθρώπινη σκέψη σε συγκλίνουσα και αποκλίνουσα. Η συγκλίνουσα σκέψη- convergent thinking- ταυτίζεται με την κριτική σκέψη, καθότι εστιάζεται στην εξεύρεση μιας λογικής και σωστής απάντησης. Ανάλυση –αξιολόγηση- συμπέρασμα Η αποκλίνουσα σκέψη-Divergent Thinking- απαραίτητη ιδιότητα της δημιουργικότητας- τείνει προς την εξεύρεση πολλών, διαφορετικών και εξίσου αποδεκτών και καινοτόμων λύσεων σε ένα πρόβλημα. Φαντασία -έμπνευση- διαίσθηση

Πιο γενικά μπορούμε να πούμε ότι η αποκλίνουσα σκέψη –Divergent Thinking- συνδέεται με την ικανότητα του ατόμου να επινοεί λογικά πιθανές λύσεις για κάποιο πρόβλημα, ενώ η συγκλίνουσα σκέψη- convergent thinking- περιορίζει τις λύσεις σε ό,τι είναι λογικά αναγκαίο»

Σύμφωνα με αποτελέσματα ερευνών (European Commission, Joint Research Centre,2010) Ο κάθε ένας μπορεί να είναι δημιουργικός και η δημιουργικότητα είναι μια θεμελιώδης δεξιότητα η οποία πρέπει να καλλιεργείται στο σχολείο Δυστυχώς όμως, όπως υποστηρίζει ο Κεν Ρόμπισον (2006,2008,2010, 2013) το παραδοσιακό σχολείο παρά τις συνεχόμενες προσπάθειες των παιδαγωγών, όχι μόνο δεν έδινε και δεν δίνει σημασία στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης των παιδιών, αλλά και με τις διάφορους μεθόδους διδασκαλίας και αγωγής, καταπνίγει και βάζει φρένο στην έμφυτη και δυναμική αυτή ικανότητά τους.

Σε ένα κόσμο με αυξανόμενη πολυπλοκότητα στον οποίο γίνονται ριζικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα της ζωής και στον οποίο διακυβεύεται η περιβαλλοντική, οικονομική και κοινωνική βιωσιμότητα της παγκόσμιας κοινωνίας, θα πρέπει να αναθεωρήσουμε και την εκπαίδευση. Το πρόβλημα, σύμφωνα με τον Robinson (2008), είναι ότι προσπαθούμε να συναντήσουμε το μέλλον χρησιμοποιώντας μεθόδους από το παρελθόν με αποτέλεσμα η εκπαίδευση αντί να διευρύνει τις ικανότητες αποκλίνουσας σκέψης και δημιουργικότητας να οδηγεί τους μαθητές στην αντίθετη κατεύθυνση, λόγω της κυριαρχίας της «μοναδικής λύσης».

Χωρίς όμως να λαμβάνουμε υπόψη ότι : Tο εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι στοιχειοθετημένο στην ιδέα της ακαδημαϊκής ικανότητας. Στην κορυφή είναι τα πιο “χρήσιμα” μαθήματα για την εισαγωγή των μαθητών μας στα πανεπιστήμια και για την εύρεση εργασίας. Χωρίς όμως να λαμβάνουμε υπόψη ότι : πολλά από τα επαγγέλματα που τα παιδιά μας θα κληθούν να ακολουθήσουν δεν έχουν ακόμη δημιουργηθεί οι ραγδαίες τεχνολογικές και ψηφιακές αλλαγές και εξελίξεις που συμβαίνουν καθημερινά δημιουργούν συνεχώς νέες ανάγκες άρα και νέα επαγγέλματα τα παιδιά μας θα κληθούν να βρουν λύσεις σε προβλήματα τα οποία είναι άγνωστα σε μας σήμερα H τεχνολογία που θα χρησιμοποιούν όταν αποφοιτήσουν και βγουν στην αγορά εργασίας δεν έχει ακόμα εφευρεθεί … … …

Μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες Επιβάλλεται να αλλάξει το περιβάλλον μάθησης. Το ζητούμενο μιας εκπαίδευσης που θα ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού και θα προωθεί τη δημιουργικότητα του μπορεί να βρεθεί μόνο μέσα από την ευελιξία διαμόρφωσης του μαθησιακού του περιβάλλοντος. Χαρισματικοί μαθητές Μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες Φιλότιμες προσπάθειες εκπαιδευτικών χωρίς όμως να έχουν ούτε τα απαραίτητα εργαλεία, ούτε και τον απαιτούμενο χρόνο Η γνώση δεν μπορεί πλέον να θεωρείται ως «εφόδια» τα οποία κάποιος θα πρέπει να αποκτήσει νωρίς στη ζωή του. Έχει διαρκή ροή, δεν περιορίζεται σε ένα συγκεκριμένο χώρο και εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου

Επομένως για να προωθήσουμε και να ενισχύσουμε τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη στα σχολεία μας πρέπει να δομήσουμε μια άλλη σχέση με τη γνώση και να μετακινηθούμε από την προσέγγιση της στεγνής μετάδοσης σε μια διαδικασία δόμησης, έρευνας, αυτό-αξιολόγησης και τεκμηρίωσης

Στην βιβλιογραφία αναφέρονται πολλές τεχνικές ανάπτυξης της δημιουργικότητας ενδεικτικά αναφέρονται: Brainstorming (Κατιδεασμός) Ερωτήσεις SCAMPER (Osborn, 1963) Συνειρμικές αναπαραστάσεις Τα 6 «σκεπτόμενα» καπέλα του de Bono Εννοιολογικοί χάρτες (Novak, 1972)

Tο παιχνίδι ως τρόπος γνωριμίας με τον κόσμο και ο πειραματισμός ως μέσο κατάκτησης της γνώσης, εφοδιάζουν κάθε παιδί για μια υγιή, ισορροπημένη και δημιουργική ζωή, κρατώντας ζωντανή την επαφή με τον καλλιτέχνη που κρύβει κάθε παιδί μέσα του… … και το παιδί που θέλει να ξαναβρεί κάθε ενήλικας. “μου πήρε τέσσερα χρόνια να ζωγραφίσω σαν τον Ραφαήλ, αλλά μια ολόκληρη ζωή να ζωγραφίσω σαν παιδί…”, διατείνεται ο Picasso. Ευχαριστώ για την προσοχή σας

Ενδεικτική βιβλιογραφία Αλαχιώτης Σταμάτης & Καρατζιά-Σταυλιώτη Ελένη (2009). Διαθεματική και Βιοπαιδαγωγική Θεώρηση της Μάθησης και της Αξιολόγησης. Αθήνα:Λιβάνης. Δημόπουλος, Κ. (2007). Δημιουργική σκέψη και δημιουργικά άτομα: Επιπτώσεις για την πρακτική στη σχολική πράξη. Αθήνα: ΟΕΠΕΚ. Λυμπερόπουλος, Κ. (1991). Δυναμική των ομάδων και δημιουργικότητα. Αθήνα : Παπαζήση. Μαγνήσαλης, Κ. (2003). Δημιουργική σκέψη, Θεωρία, Τεχνική, Ασκήσεις, Τεστ, Παιχνίδια. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Μανιφέστο των Εκπαιδευτικών για τον 21ο αιώνα από το Συνέδριο: Η επαγγελματική εικόνα και το ήθος των εκπαιδευτικών, Απρίλιος 2014, Συμβούλιο της Ευρώπης, Στρασβούργο Παρασκευόπουλος, Ι. Ν. (2004). Δημιουργική σκέψη στο σχολείο και στην οικογένεια. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Brand, J. (2006). The cognition of creativity. De Bono, E. (1973). CoRΤ Thinking. Elmsford, NY: Pergamon. Fraser, A. (2007). Creativity and innovation in education: Moving beyond best practice. Gardner, H. (1993). Multiple intelligences. New York: Basic Books. Maslow, A. (1962). Towards a psychology of Being. Van Nostrand: Princeton N.J. Morris, W. (2006). Creativity, its place in education. Robinson, K. (2008). Do Schools kill creativity? Ενδεικτική βιβλιογραφία