Γερολυμάτου Σταυρούλα ΑΜ: ΣΧΨ1011703 Κοινωνική και Διαπολιτισμική Ψυχολογία στη Σχολική Κοινότητα ΠΜΣ Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών Γερολυμάτου Σταυρούλα ΑΜ: ΣΧΨ1011703
Μετανάστευση σημαντική αύξηση τα τελευταία χρόνια Μεταβολή της σύστασης του πληθυσμού > πολυπολιτισμικές κοινωνίες
Στερεότυπα είναι η ευρέως αποδεκτή και απλοποιημένη αξιολογική εικόνα μιας κοινωνικής ομάδας και των μελών της (Hogg, 2010) Δυσλειτουργικό φαινόμενο Ένα τέτοιο θέμα προφανώς δεν μπορεί να επιλυθεί σε ατομικό επίπεδο αφού αφορά μεγάλη μάζα του πληθυσμού. Η επίλυσή του έγκειται στην κοινωνία > κοινωνικό πρόβλημα
Θεωρητικό υπόβαθρο Θεωρία Kolb για ενεργητική μάθηση -τα παιδιά μέσα από την ενεργητική και βιωματική συμμετοχή στη μαθητική διαδικασία αναζητούν νοήματα, ενεργοποιούν τη δημιουργικότητά τους και κινητοποιούνται για κοινωνική δράση Στόχος είναι να αναπτύξουν τα παιδιά τη γνώση, τις δεξιότητες, τις αξίες και τις συμπεριφορές που χρειάζονται για να συμμετέχουν μέσα στην κοινωνία (Κolb, 1975)
Τέσσερα στάδια 1.Συγκεκριμένη εμπειρία (απλή παρόρμηση/αυθόρμητη διάθεση) 2.Στοχαστική παρατήρηση (προβληματισμός και ανάκληση πληροφοριών) 3.Σχηματισμός αφηρημένων εννοιών (γενίκευση που συμπυκνώνει τη σημασία όλων των προηγούμενων) 4.Ενεργός πειραματισμός Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί ως διαμεσολαβητής και προσπαθεί να βοηθήσει τους μαθητές στη μαθητική διαδικασία
Στόχοι Να γνωρίσουν άλλους πολιτισμούς Να εντοπίσουν οι μαθητές τις επιρροές άλλων πολιτισμών στην κοινωνία τους και τη συνεισφορά που έχουν κάνει σε αυτήν Να κατανοήσουν πως η σχέση μεταξύ διαφόρων πολιτισμών και η αλληλεπίδρασή τους συνεπάγεται τον περαιτέρω εμπλουτισμό τους ευαισθητοποίηση σε θέματα διαφορετικότητας και στερεοτύπων αποδοχή διαφορετικότητας και πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων
Άμεσα ωφελούμενοι παιδιά Έμμεσα ωφελούμενοι σχολείο
Περιγραφή δραστηριότητας Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες το πολύ έξι ατόμων. 1ο μέρος Ζητάμε από τους μαθητές να εξερευνήσουν το τοπικό τους περιβάλλον (χωριό, περιοχή, πόλη) και να καταγράψουν ίχνη από άλλες χώρες και άλλους πολιτισμούς με φωτογραφίες, ήχους, βίντεο κ.λπ. ή εναλλακτικά (ελλείψει εξοπλισμού) να δημιουργήσουν μια λίστα με αυτά. (ΟΗΕ, 2014)
Περιγραφή δραστηριότητας 2ο Μέρος: Εντοπίζοντας τα ίχνη (2,5 ώρες) Ζητάμε από τις ομάδες να βρεθούν μέσα στη βδομάδα και για ένα δίωρο να εξερευνήσουν επιλεγμένα σημεία αναζητώντας ίχνη, όπως τα παραπάνω. Στη συνέχεια ομαδοποιούν τα ευρήματά τους και βγάζουν συμπεράσματα. 3ο Μέρος: Παρουσίαση (1 ώρα) Οι ομάδες παρουσιάζουν μια περίληψη των ευρημάτων τους καθώς και τα συμπεράσματα της έρευνάς τους. Ανασκόπηση και Συζήτηση
Διάρκεια: 4 ώρες Προτεινόμενες τάξεις: Β΄ Γυμνασίου - Γ΄ Λυκείου Υλικά:Χαρτιά, στυλό, χαρτοπίνακα και μαρκαδόρους Τα υλικά εξαρτώνται από τον διαθέσιμο εξοπλισμό. Ιδανικά θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κάμερα, φωτογραφίες/βίντεο
Αξιολόγηση Εσωτερική αξιολόγηση: από τους συμμετέχοντες και τους άμεσα ωφελούμενους δηλαδή τα ίδια τα παιδιά
Ευχαριστώ για την προσοχή σας