Η αγιογραφία στους καθολικούς ναούς

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
2 ο ΓΕΛ ΣΠΑΡΤΗΣ ΤΑΞΗ:Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΧΟΡΟΣ ΚΑΙ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ – ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ:ΑΝΘΗ ΤΣΑΤΟΥΜΑ.
Advertisements

ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ. Αρχαίο ελληνικό θέατρο Θεός Διόνυσος Διθύραμβος Αρχαίο δράμα Αριστοτέλης Αρίωνας Θέσπης.
Τουρκική παροιμία Στο πλαίσιο της σύγχρονης εποχής, όπου πολιτισμοί και παραδόσεις διασχίζουν τα εθνικά σύνορα της κάθε χώρας και αναμιγνύονται,
ΗΦΑΙΣΤΕΙΑ ΚΑΙ ΗΦΑΙΣΤΕΙΑΚΑ ΤΟΞΑ. Σε αυτή την παρουσίαση θα δείτε σημαντικές πληροφορίες για τα σημαντικότερα ηφαίστεια στον κόσμο.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ( ΗΜΕΡΗΣΙΟ - ΕΣΠΕΡΙΝΟ ) Τάξη Β ΄ Ι. Π. Αμπελάς, Δρ Φιλοσοφίας Αναδιάρθρωση και εξορθολογισμός διδακτέας ύλης.
Η γυναίκα στην αρχαιοτητα
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ
ΜΑθητησ: Αλεξανδρος Ντατσης Υπευθυνη καθηγητρια: Κωνσταντινα μαλαμου
ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ: ΠΕΙΡΑΙΩΣ- ΓΚΑΖΙ
Μαργαρίτα Παπαδάκη – Άννα Τσακάλη
Εισαγωγή στην Αυτοάμυνα
Επεξεργασία και διαχείριση στερεών αποβλήτων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
15/10/2017 Σχέδιο Δράσης 3C Πιλοτική εφαρμογή του Βιβλίου: «Οικονομική ευημερία για άτομα ώριμης ηλικίας» Lifelong Learning programme Φεβρουάριος 2013.
ΓΗ Μανέτα Γεωργία Μπιτούνη Κωνσταντίνα Κατσουλιέρη Μαριλένα
Χρόνος καί αἰωνιότητα στόν Πλωτῖνο Ενότητα 5η: Αἰωνιότητα ΙΙΙ Ελένη Περδικούρη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Το σεισμικό τόξο που μας ενώνει 6ο Δημοτικό Σχολείο Αλίμου
Διερευνώντας το οικολογικό μας αποτύπωμα
Δομικά Πεδία της Σελίδας του Μαθητή (Αναλυτικά) – Ενδεικτικά Παραδείγματα
Χριστίνα Γεωργιάδη Δανάη Χατζηαποστόλου
PROJECT Β' ΛΥΚΕΙΟΥ ΡΙΟΛΟΥ
Ψηφιακό συμπιεσόμετρο κινητήρων Diesel ναυτικού τύπου
«Πειράματα σε ζώα & ανθρώπους και κλωνοποίηση»
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ..
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΤΗ ΡΩΜΑΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ κΑΙ ΤΗ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ καρολινα κορωνακου-παξιμαδη β’3.
4ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ «Γ. ΡΙΤΣΟΣ»
ΓΕΛ ΜΑΡΤΙΝΟΥ ΣΧ.ΕΤΟΣ: ΤΑΞΗ:Α ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ:ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Οι κατακομβεΣ στην ελλαδα
Στερεότυπα.
Εργασία Γυμναστικής Πρόλογος: ΡΙΚΑΡΝΤΟ ΜΠΑΡΙΑΜΠΑ
Η εικονομαχία αποτελεί να θεολογικό λατρευτικό ζήτημα που συντάραξε τη ζωή της βυζαντινής αυτοκρατορίας ολόκληρο τον 8ο και τις αρχές του 9ου μ.Χ. αιώνα.
ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ζητειται ελπισ – το ποταμι αντωνησ σαμαρακησ
Γενικό Λύκειο Αναβύσσου Ερευνητική εργασία Β΄ τάξης Σχολικό έτος:
Ελβετία Ελένη Πλιάκου Β4.
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΔΕ ΣΑΠΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ
Υπεύθυνος Καθηγητής: Καπετανάκης
Αγγελικη χαραλαμποπουλου β3 Αρχαια ελληνικη γραμματεια (ιλιαδα)
Προτυπο γυμνασιο ευαγγελικησ σχολησ σμυρνησ μαθημα: θρησκευτικα
Το πένθος στην σύχγρονη Ελλάδα και στην Αρχαιότητα
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΄Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Απολείπειν ο θεός Αντώνιον
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Διατροφή-Διαιτολογία
480 π .Χ . Βιέννη, Kunsthistorisches Museum
Αντισημιτισμός Μάθημα: Θρησκευτικά Π.Γ.Ε.Σ.Σ. Ομάδα: Κοκομπάια
Θρησκευτικά Α’ Γυμνασίου
ΓΕΛ ΜΑΡΤΙΝΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: ΤΑΞΗ:Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Διατροφή γυναίκας, παιδιού
Μάλτα Μαθήτρια : Διονυσία Θωμά Τάξη : Β΄2
110 ΓΕΛ ΠΑΤΡΑΣ Σχ. Έτος Τμήμα Α1 ΜΟΡΦΕΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ Αθανασοπούλου Ιωάννα Βελισσάρη Ελένη Βεντούρα Λουίζα Δελλαπόρτα Χριστίνα.
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
Εργασία Γυναίκες Στην Γαλλική Επανάσταση
ΒΑΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΥ Γ2 ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Ν. ΣΜΥΡΝΗ ΥΠ.ΚΑΘ.Π.ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ
«ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΠΟΙΗΤΗΣ» ΜΙΛΤΟΣ ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ
Ο Άνθρωπος ως Διάκονος του Πλησίον
Ενώ ο Λύσανδρος βρίσκεται στη Ρόδο, οι Αθηναίοι, με ορμητήριο τη Σάμο, λεηλατούν τις ιωνικές πόλεις που ανήκαν στον Κύρο.
Ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Η παραβολή του Σπλαχνικού Πατέρα
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΒΕΡΑ ΚΑΡΥΩΤΗ Β Π.Γ.Ε.Σ.Σ..
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ στα σχολεια.
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Μέλλου Χριστίνα Μπέτσης Γιώργος Οικονόμου Ευαγγελία Χάμζα Κλέιτον
Αθλητισμός στην Ευρωπαϊκή Ένωση
ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΑΙΩΝΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ( )
Παράδειγμα χρήσης λογισμικού παρουσίασης
Αξιοπιστία Πληροφορίας στο Διαδίκτυο
Το Γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η αγιογραφία στους καθολικούς ναούς Μαριλία Οικονομοπούλου Β2’ Υπεύθυνος καθηγητής: Γ. Καπετανάκης Ημερομηνία: 1-11-2016

Η στάση της Δυτικής Εκκλησίας απέναντι στην ζωγραφική των ναών Η Σύνοδος της Φραγκφούρτης το 794 μ.Χ., απετέλεσε μια μεγάλη τομή για την στάση της Δυτικής Εκκλησίας απέναντι στη ζωγραφική των ναών και καθόρισε πλέον την θέση της. Εν αντιθέσει με την Ανατολική Εκκλησία, αναγνώρισε αυτή ως στοιχείο μόνο «διακοσμήσεως των Εκκλησιών», ουδόλως ενδιαφερομένη αν αυτή εκφράζει δογματικές, λειτουργικές ή υψηλές θεολογικές ιδέες. Έτσι αφέθηκε η τέχνη αυτή ελεύθερη και ασύδοτη στα χέρια, τις υποκειμενικές ιδέες και νοοτροπίες των ζωγράφων.

Το κάθε άγαλμα ή εικόνα δεν είναι μόνο σύμβολο, αλλά αυτοδύναμη μορφή με συναισθήματα που πρέπει να εκφραστούν. Όλα τα ανθρώπινα αισθήματα με τον ρεαλιστικότερο τρόπο, απέδωσε η τέχνη αυτή στις εικόνες των ναών. Οι καλλιτέχνες πρέπει να πείσουν με συγκεκριμένες, σύμφωνα με τις προσωπικές τους αντιλήψεις περί τέχνης, ζωγραφικές κινήσεις τον θεατή, πως απέναντί του έχει μια αυτόνομη πραγματικότητα και όχι απλώς μια εικόνα. Εικόνες που αναπαριστούν την Θεοτόκο θρηνούσα τον Χριστό, τον Χριστό πάσχοντα, τη Θεομήτωρα ως Βρεφοκρατούσα Παρθένο, είναι από τα συνηθέστερα θέματα στα οποία, οι δυτικοί αγιογράφοι χρησιμοποίησαν ως πρότυπα, συγκεκριμένα φυσικά πρόσωπα. Ευνοούμενες και ερωμένες των μεγάλων ζωγράφων έγιναν υποδείγματα για την μορφή της Θεοτόκου και επεβλήθησαν στους ναούς δια πολλών αντιγράφων, αφού συνοδεύονταν από το κύρος αυτών και την αναμφισβήτητη καλλιτεχνική τους αξία. Το έργο των αγιογράφων της Δύσης βοηθήθηκε κατά πολύ από την χαρακτική, η οποία ως διάδοχος της μικρογραφίας, αναπτύχτηκε από τον 16ο αιώνα και εφεξής.

Η προοπτική ‘μπαίνει’ στην ζωγραφική Από τον 15ο  αιώνα στη ζωγραφική ανοίγεται ένας καινούργιος και μεγάλος δρόμος. Αυτό που αναζητούνταν εδώ και αιώνες από την αρχαιότητα κατακτάται επιτέλους. Και αυτό δεν είναι άλλο από την τρίτη διάσταση, το βάθος ή προοπτική. Μέχρι τον 15ο  αιώνα η ζωγραφική απέδιδε τα έργα της με δύο διαστάσεις, μη μπορώντας να αποδώσει τον τρισδιάστατο κόσμο, στον οποίο είναι συνηθισμένο το μάτι μας. Τώρα πλέον οι ζωγράφοι της Αναγέννησης «παίζοντας» με το χρώμα ή την σύγκλιση των γραμμών, δημιουργούν την ψευδαίσθηση του βάθους. Το βάθος ή προοπτική αναπτύσσεται ιδιαίτερα στην Ιταλία, αλλά και στις Κάτω Χώρες. Με τα εφόδια αυτά, και την καθιέρωση της ελαιογραφίας που δίνει έντονα και ζωηρά χρώματα οι ζωγράφοι εργάζονται για τις εικόνες των ναών, τα παρεκκλήσια, τα antependia (γλυπτά ή ζωγραφισμένα προκαλύμματα που κοσμούν την αγία τράπεζα) και όπου αλλού ο χώρος προσφέρεται.

Ναοί γοτθικού ρυθμού Στους ναούς της Δύσης η ζωγραφική εξαπλώθηκε σε όσους από αυτούς ο ρυθμός το επέτρεπε, αφού υπήρχε αφθονία ελεύθερων επιφανειών και ο χώρος προσφέρονταν. Αντίθετα στους ναούς γοτθικού ρυθμού η αγιογραφία σχεδόν εξέλιπε. Η κυριαρχία των γλυπτών επιφανειών, το δάσος των κιόνων και των διαγωνίων τόξων που διαμορφώνονταν πάνω από αυτούς στις οροφές, δεν άφηνε καθόλου χώρο για την αγιογραφία. Βρήκε όμως καταφύγιο στα πολλά παράθυρα που υπάρχουν στον ρυθμό αυτό, δηλαδή στα τζάμια αυτών. Έτσι προέκυψε η τέχνη της υαλογραφίας, η οποία στη Δύση αντικατέστησε την παλιά τέχνη των ψηφιδωτών, δίνοντας θαυμαστά έργα και μικρά αριστουργήματα, συμβάλλοντας έτσι στην γοητεία και την όλη ανάδειξη των καθεδρικών ναών. Ο καθεδρικός ναός της Παναγίας των Παρισίων είναι ένα τέτοιο δείγμα.

Οι διαφορές της Δυτικής και της Ορθόδοξης τέχνης Με άλλα λόγια ενώ στη Δυτική τέχνη το ρεαλιστικό στοιχείο αποτελεί αυτοσκοπό, αντίθετα στην Ορθόδοξη τέχνη η παρουσία του ρεαλιστικού στοιχείου γίνεται, για να καταδείξει την υποταγή τού υλικού μας στοιχείου στο πνευματικό, της κατώτερης φύσης μας στην ανώτερη. Η υποταγή αυτή του υλικού στο πνευματικό που απεικονίζεται στις εικόνες εμφανίζει και την ομορφιά που αποκτά το πρώτο από το δεύτερο, όπως ακριβώς ο Χριστός γινόμενος άνθρωπος θέωσε την ανθρώπινη σάρκα. Την θέωση αυτή τής ανθρώπινης σάρκας, αισθητοποιούν θαυμάσια οι τέτοιου είδους Ορθόδοξες αγιογραφίες.          

Πηγές http://3.bp.blogspot.com/-XfOQ40fLU8U/UfGd6WzgxGI/AAAAAAAAAsA/eMK2YmPLfFg/s1600/jesus-cristo-biblia0.png http://wikiimages.qwika.com/thumb/en/d/d6/Heart2.jpg/150px-Heart2.jpg https://4.bp.blogspot.com/-MfyAEuqf_-w/VB2WlhnSP6I/AAAAAAAAC4o/97CLwNUF9Vs/s1600/KARDIA-PANAGIAS.jpg https://www.google.gr/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwit4ezLqIXQAhWEQZoKHdxJBZAQjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fproskynitis.blogspot.com%2F2012%2F03%2Fblog-post_20.html&bvm=bv.137132246,d.bGg&psig=AFQjCNGYY6zuPOUMwLoEl9voKv1lChubtA&ust=1478012707567551 http://www.pameparisi.gr/img/image/Towers_of_Notre_Dame_7.jpg http://www.pameparisi.gr/img/image/Towers_of_Notre_Dame_3.jpg Τέχνη στην πίστη: Καθολικοί και Ορθόδοξοι http://antiairetikos.blogspot.gr/2014/10/blog-post.html