Μέση και Στιγμιαία ταχύτητα κινούμενων σωμάτων   Μιλτιάδης Συμεωνίδης Φυσική Β’ Γυμνασίου Μ. Συμεωνίδης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ Ή ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΗ ;
Advertisements

Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Κεφάλαιο: 1.2 (Φυσική Γ.Π Α’ ΕΠΑΛ)
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Από τη Θερμότητα στη Θερμοκρασία Η Θερμική Ισορροπία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ταχύτητα: το πηλίκο της μετατόπισης δια τη χρονική διάρκεια υ=Δχ/Δt
ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ.
Αν θέλουμε να περιγράψουμε με ακρίβεια τις κινήσεις χρειαζόμαστε και άλλα μεγέθη. Κατά τη διάρκεια κάθε κίνησης ένα άλλο μέγεθος που αλλάζει συνεχώς.
 Να δούμε το υλικό  Διδακτικοί στόχοι  Διδακτικές στρατηγικές  Αλληλεπίδραση στην τάξη  Τι είναι φυσική, χημεία, βιολογία;  Αξιολόγηση μαθητών και.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Παράλληλη σύνδεση αντιστατών
Τάξεις στις οποίες απευθύνεται: Β Γυμνασίου
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
2.2 Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ.
Φυσική Α΄ Γυμνασίου Στόχοι και μέσα
Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
«Πλακόστρωση» Μαρίνα Πάλλα.
Πειραματικός Υπολογισμός της Πυκνότητας Υγρού Σώματος
Kίνηση.
Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες Φύλλο Εργασίας 2 ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων Αθ. Βελέντζας ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης.
ΥΛΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ Η κίνηση είναι χαρακτηριστική ιδιότητα της ύλης. Κίνηση παρατηρούμε από τους μακρινούς γαλαξίες έως μέχρι το εσωτερικό των ατόμων. Η.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Α. Δρίβας 3ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου
2.2 Η έννοια της ταχύτητας.
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες Φύλλο Εργασίας 1 ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων Αθ. Βελέντζας ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης.
Σύνδεση αντιστατών σε σειρά
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης.  Σωλήνας με νερό και φυσαλίδα  Μετροταινία  Χρονόμετρο  Στήριγμα για πλάγια θέση του σωλήνα ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ 2009.
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης  ΣΤΟΧΟΙ να εξοικειωθούν οι μαθητές με την μελέτη της ευθύγραμμης ομαλής κίνησης να σχεδιάζουν και να επεξεργάζονται.
Μελέτη της ευθύγραμμης ομαλής κίνησης
ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Αλληλεπίδραση σωμάτων O 3ος νόμος του Newton
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
Πειραματικός Υπολογισμός της Πυκνότητας Στερεού Σώματος
Πειραματικός Υπολογισμός της Άνωσης
από τον Εργαστηριακό Οδηγό Φυσικής
Στέκομαι, περπατώ…φρενάρω
Πειραματικός έλεγχος των νόμων του απλού εκκρεμούς Εργαστηριακή Άσκηση 7 από τον Εργαστηριακό Οδηγό Φυσικής Γ′ Γυμνασίου και το αντίστοιχο Τετράδιο Εργασιών.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
ΜΕΛΕΤΗ ΚΥΜΑΤΩΝ Εργαστηριακή Άσκηση 9 από τον Εργαστηριακό Οδηγό Φυσικής Γ′ Γυμνασίου και το αντίστοιχο Τετράδιο Εργασιών των Ν. Αντωνίου, Π. Δημητριάδη,
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ ΣΟΦΙΑ ΠΟΠΟΡΗ. Το συγκεκριμένο σενάριο εργασίας αφορά τη διδασκαλία των παρακάτω αντικειμένων της ενότητας 14.4 Τα είδη και οι νόμοι.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός 1 Η έννοια της ταχύτητας.
ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΔΙΑΘΛΑΣΗΣ ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΔΕΣΜΗΣ ΣΕ ΠΡΙΣΜΑ
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Γραμμική κίνηση Η κίνηση είναι σχετική Βασικές έννοιες Ταχύτητα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ – ΠΟΛΥΜΕΣΑ
«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
Εκπαιδευτικη τεχνολογια-πολυμεσα
ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑ
Δημιουργία σεναρίου.
Φυσική Β’ Γυμνασίου Ασκήσεις.
Η έννοια της ταχύτητας.
Διδασκαλία φυσικών Επιστημών δημοτικό
Κρυστα ρακαλλιδου.
Εισήγηση Δρ. Δ. Δαποντας.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός
Μέτρηση δύναμης (βάρους)
ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΝΑΔΕΣ ΤΟΥΣ
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Θέση Αλέξης Μπρες. o Φέρνουμε την ευθεία πάνω στην οποία είναι το αντικείμενο, τη θέση του οποίου θέλουμε να περιγράψουμε. o Επιλέγουμε ένα σημείο αναφοράς.
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΜΗΚΟΥΣ ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ
ΘΕΣΗ-ΜΕΤΑΤΟΠΙΣΗ-ΔΙΑΣΤΗΜΑ-ΜΕΣΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μέση και Στιγμιαία ταχύτητα κινούμενων σωμάτων   Μιλτιάδης Συμεωνίδης Φυσική Β’ Γυμνασίου Μ. Συμεωνίδης

Διδακτικοί στόχοι Γνώσεις   Γνώσεις Να αντιλαμβάνονται την έννοια της ταχύτητας. Να διατυπώνουν τον ορισμό της μέσης ταχύτητας και να αναφέρουν τη μονάδα μέτρησης της στο S.I. Να γνωρίζουν ποιοτικά την έννοια της στιγμιαίας ταχύτητας και να τη διακρίνουν από τη μέση σε παραδείγματα της καθημερινής τους εμπειρίας. Ικανότητες Να πραγματοποιούν μετρήσεις της απόστασης, της μέσης και στιγμιαίας ταχύτητας, να αξιοποιούν πειραματικά δεδομένα για την εξαγωγή συμπερασμάτων, να αναπτύσσουν δεξιότητες χειρισμού οργάνων και συσκευών και να εφαρμόζουν τις γνώσεις τους σε καταστάσεις της καθημερινής ζωής. Να μπορούν να αυτοαξιολογούνται βάσει των διδακτικών στόχων. Στάσεις Ανάπτυξη ενδιαφέροντος για τις φυσικές επιστήμες με την αναγνώριση επιστημονικών προβλημάτων σε καταστάσεις της καθημερινής ζωής, ενίσχυση της κοινωνικοποίησης μέσα από τη συνεργατική εργασία, δημιουργία θετικών στάσεων για τις φυσικές επιστήμες με την αναγνώριση του σημαντικού ρόλου που παίζει η επίλυση προβλήματος στην οικοδόμηση των φυσικών εννοιών. Μ. Συμεωνίδης

Περιγραφή Διδακτικής Πρακτικής   Εμπλουτισμένη διδασκαλία, ομαδοσυνεργατική εργασία. Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε ομάδες 2-3 ατόμων στο εργαστήριο φυσικών επιστημών και στο εργαστήριο πληροφορικής όπου πραγματοποιούν διάφορες δραστηριότητες. Ο/η εκπαιδευτικός: (α) θέτει προβλήματα προς επίλυση και βοηθά τους/τις μαθητές/τριες να οικοδομήσουν τις απαραίτητες έννοιες (β) προκαλεί συζητήσεις σχετικές με τις δραστηριότητες (γ) καθοδηγεί, επισημαίνει, συμβουλεύει και συντονίζει τη συζήτηση (δ) παρουσιάζει προσομοιώσεις επίδειξης στα οποία οι μαθητές/τριες συμμετέχουν ενεργά με παρατηρήσεις, ερωτήσεις, καταγραφή μετρήσεων, υπολογισμούς και εξαγωγή συμπερασμάτων. Χρόνος υλοποίησης σεναρίου: 3 διδακτικές ώρες (με το φύλλο αξιολόγησης). Μ. Συμεωνίδης

Φύλλο Εργασίας 1 Φύλλο Αξιολόγησης Βήματα διδασκαλίας Φύλλο Εργασίας 2 Δραστηριότητα 1   Διάγνωση ιδεών των μαθητών. Δραστηριότητα 2 Οικοδόμηση της έννοιας της ταχύτητας. Δραστηριότητα 3 Οικοδόμηση της έννοιας της ταχύτητας. Γνωστική σύγκρουση. Φύλλο Εργασίας 2 Δραστηριότητες 1,2 Δραστηριότητες 1,2,3 Οικοδόμηση της έννοιας της μέσης ταχύτητας. Οικοδόμηση της έννοιας της στιγμιαίας ταχύτητας. Μ. Συμεωνίδης

Φορητός Υπολογιστής, Προβολέας. Εργαστήριο Φυσικών επιστημών. Υλικοτεχνική Υποδομή   Μετροταινία μήκους 20 m. Γυάλινος σωλήνας μήκους 85 cm με χαραγές ανά 5 cm, με νερό και φυσαλίδα αέρα. Χρονόμετρο. Φορητός Υπολογιστής, Προβολέας. Εργαστήριο Φυσικών επιστημών. Εργαστήριο Πληροφορικής. ΤΠΕ Ψηφιακό σχολείο, Β’ Γυμνασίου, Φυσική. http://www.seilias.gr/, Σιτσανλής Ηλίας, 1ο ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης. ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Interactive Physics 2005 Hot Potatoes from Half-Baked Software Inc., version 6. Microsoft office, Word, Power Point. Επέκταση: Φυσική Α’ Λυκείου Βιβλιογραφικές πηγές Οι έννοιες της φυσικής: Paul G. Hewitt, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2005. Αντωνίου, Ν., Δημητριάδης, Π., Καμπούρης, Κ., Παπαμιχάλης, Κ., Παπατσίμπα, Λ. (2008). Φυσική Β' Γυμνασίου, Βιβλίο μαθητή, Εργαστηριακός οδηγός. Τετράδιο Εργασιών Αθήνα: ΟΕΔΒ. Ψηφιακό σχολείο: ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ, ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΠΑΚΕΤΟ, Φυσική Β’ Γυμνασίου Μ. Συμεωνίδης

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 Δραστηριότητα 1 Στις παρακάτω εικόνες το αυτοκίνητο και ο μοτοσικλετιστής κινούνται. Ποιο φυσικό μέγεθος θα χρησιμοποιούσατε για να περιγράψετε πόσο γρήγορα ή αργά κινούνται; Από ποιους παράγοντες νομίζετε ότι εξαρτάται αυτό το φυσικό μέγεθος; …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Δραστηριότητα 2 Στο βίντεο με τους αθλητές, βλέπουμε πως κάνουν όλοι την ίδια απόσταση, κερδίζει αυτός που κάνει τον λιγότερο χρόνο. Για ίδιο μήκος μεγαλύτερη ταχύτητα έχει εκείνος που κάνει τον λιγότερο ……………. Ενώ για ίδιο χρόνο, αν παγώσουμε την εικόνα, μεγαλύτερη ταχύτητα έχει εκείνος που βρίσκεται πιο "μπροστά" δηλαδή αυτός που έχει διανύσει μεγαλύτερο …………………... της διαδρομής. Μ. Συμεωνίδης

Ποιο από τα δύο αυτοκίνητα κινείται πιο γρήγορα;………………………………………. Δραστηριότητα 2 Στην προσομοίωση που ακολουθεί (Race1.IP) συμπληρώστε το παρακάτω πίνακα: Τι συμπεράσματα προκύπτουν σε σχέση με το μήκος της διαδρομής (20 m) και του χρόνου που χρειάζονται τα δύο αυτοκίνητα για να το καλύψουν; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Ποιο από τα δύο αυτοκίνητα κινείται πιο γρήγορα;………………………………………. Το πηλίκο της θέσης του αυτοκινήτου/χρόνο τι περιγράφει;……………………………. Χρόνος (s) 1 2 3 4 5 Θέση αυτοκινήτου 1 (m)   Θέση αυτοκινήτου 2 (m) Δραστηριότητα 3 Η ταχύτητα συνδέεται με δυο μεγέθη: το …………….. της διαδρομής (μονάδες στο SI ……..) και το ………………. (μονάδες στο SI ………). Συζητήστε με την ομάδα σας την αρχική σας άποψη για την ταχύτητα κινούμενου σώματος και από τι εξαρτάται αυτή, με το συμπέρασμα που προκύπτει από τις παραπάνω δραστηριότητες. Αν υπάρχουν διαφορές σημειώστε τις. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Μ. Συμεωνίδης

Μέση ταχύτητα = Μήκος διαδρομής ∕ Χρόνο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2   Στην καθημερινή μας ζωή την έννοια της ταχύτητας την συναντάμε σε δύο εκδοχές την μέση ταχύτητα και τη στιγμιαία ταχύτητα. Δραστηριότητα 1 Μέση ταχύτητα Ορίζουμε μέση ταχύτητα το πηλίκο του μήκους της διαδρομής που διήνυσε ένα κινούμενο σώμα σε ορισμέ­νο χρόνο (χρονικό διάστημα) προς το χρόνο αυτό. Μέση ταχύτητα = Μήκος διαδρομής ∕ Χρόνο Μ. Συμεωνίδης

Μ. Συμεωνίδης

Δραστηριότητα 2 Χρησιμοποιώντας το γυάλινο λεπτό σωλήνα μήκους 0,85 m να βρεθεί η μέση ταχύτητα της φυσαλίδας. Χρονομετρούμε την διαδρομή της φυσαλίδας κατά μήκος του γυάλινου σωλήνα και κατόπιν υπολογίζουμε την μέση ταχύτητα: υμ = 0,85 (m) / Χρονικό διάστημα (s) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Εναλλακτική δραστηριότητα: Χρησιμοποιώντας την μετροταινία και το χρονόμετρο, μετρούμε τον χρόνο που χρειάζεται για να καλύψουμε περπατώντας απόσταση 20 m. Υπολογίζουμε την μέση ταχύτητα μας. Κατόπιν καλύπτουμε την ίδια απόσταση τρέχοντας, μετρούμε τον χρόνο και υπολογίζουμε ξανά την μέση ταχύτητα μας. Τι παρατηρείτε; ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Μ. Συμεωνίδης

Δραστηριότητα 3 Στιγμιαία ταχύτητα   Στιγμιαία ταχύτητα Μπορούμε να μιλήσουμε για την στιγμιαία ταχύτητα ενός αυτοκινήτου σε μια ορισμένη χρονική στιγμή, κοιτάζοντας την ένδειξη του ταχύμετρου (κοντέρ). Η ταχύτητα στο ταχύμετρο εκφράζεται σε Km/h. Παρατηρώντας την προηγουμένη προσομοίωση να καταγράψετε την στιγμιαία ταχύτητα στο α) 10ο δευτερόλεπτο, στο β) 20ο δευτερόλεπτο και γ) να υπολογίσετε την μέση ταχύτητα του αυτοκινήτου. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Η ταχύτητα του σώματος σε μια ορισμένη χρονική στιγμή λέγεται στιγμιαία ταχύτητα. Η μονάδα μέτρησης της στιγμιαίας ταχύτητας στο SI είναι m/s. Μ. Συμεωνίδης

(Ατομική δραστηριότητα) ΦΥΛΛΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΗ (Ατομική δραστηριότητα) Δραστηριότητα 1 Αρχεία\Φύλλοαξιολόγησης1.htm Δραστηριότητα 2 Τύπος Μέσης Ταχύτητας Δραστηριότητα 3 Σε ένα αγώνα 100 m ένας δρομέας καλύπτει αυτό το μήκος διαδρομής σε 10 s. Η μέση του ταχύτητα θα είναι: α) 2 m/s β) 8 m/s γ) 10 m/s (Αιτιολογήστε την απάντηση σας). ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Μ. Συμεωνίδης

Φύλλο Αυτοαξιολόγησης Μαθητή (Ατομική δραστηριότητα)   Θεωρείς ότι καταλαβαίνεις τι είναι η ταχύτητα ενός κινούμενου σώματος; (υπογράμμισε ότι σου ταιριάζει καλύτερα) Καθόλου λίγο πολύ πάρα πολύ Θεωρείς ότι καταλαβαίνεις τι είναι η μέση ταχύτητα ενός κινούμενου σώματος; Θεωρείς ότι καταλαβαίνεις τι είναι η στιγμιαία ταχύτητα ενός κινούμενου σώματος; Θεωρείς ότι τα εικονικά πειράματα-προσομοιώσεις βοηθούν; Προτιμάς την διδασκαλία σε ομάδες; Μ. Συμεωνίδης