Το παγκόσμιο περιβάλλον του μάρκετινγκ Διάλεξη 2η (2017 – 18) Το παγκόσμιο περιβάλλον του μάρκετινγκ
Το περιβάλλον του μάρκετινγκ Το περιβάλλον του μάρκετινγκ απαρτίζεται από δυνάμεις και παράγοντες που επηρεάζουν την ικανότητα μιας εταιρείας να λειτουργεί αποτελεσματικά για την παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών για τους πελάτες της. Διακρίνεται σε: Μικροπεριβάλλον Μακροπεριβάλλον
Το περιβάλλον του μάρκετινγκ
Οικονομικές δυνάμεις Οικονομική ανάπτυξη και ανεργία Επιτόκια και συναλλαγματική ισοτιμία Φορολόγηση και πληθωρισμός Note: Changed points 2 and 3
Κοινωνικές δυνάμεις Δημογραφικές δυνάμεις Πολιτισμικές δυνάμεις Εταιρική κοινωνική ευθύνη και ηθική/δεοντολογία του μάρκετινγκ Το καταναλωτικό κίνημα Note: Moved slide and included point 4
Δημογραφικές δυνάμεις: Προβλέψεις για την αύξηση του πληθυσμού
Οι μάρκες που θεωρούνται πιο ηθικές σε επιλεγμένες χώρες Κατάταξη Μ. Βρετανία Γαλλία Γερμανία 1 Co-op Danone Adidas 2 Body Shop Nike 3 Marks & Spencer Puma 4 Green & Blacks Nestle BMW 5 Ecover Renault Demeter 6 Traidcraft Peugeot Gepa 7 Cafedirect Philips Volkswagen 8 Innocent Carrefour Sony 9 Divine Coca-Cola Trigema ΠΗΓΗ: GfK Nop
Πολιτικές και νομικές δυνάμεις Η Ευρωπαϊκή Ένωση Νομοθεσία υπέρ της ανταγωνιστικότητας Νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών Κώδικες πρακτικής
Φυσικές δυνάμεις Κλιματική αλλαγή Μόλυνση Ανακύκλωση και δημιουργία λιγότερο επιβλαβών συσκευασιών Χρήση φιλικών προς το περιβάλλον συστατικών Πειράματα στα ζώα
Τεχνολογικές δυνάμεις Διαδίκτυο Κινητά τηλέφωνα Υπολογιστές Τεχνολογικές δυνάμεις Εφαρμογές Ρομποτική Σαρωτές σώματος Ψηφιακές βιντεοκάμερες
Το μικροπεριβάλλον Πελάτες Διανομείς Προμηθευτές Ανταγωνιστές Inserted new slide
Ανίχνευση περιβάλλοντος– Στρατηγική εναρμόνιση του μάρκετινγκ Ανίχνευση περιβάλλοντος– Στρατηγική εναρμόνιση του μάρκετινγκ
Αντιδράσεις στην περιβαλλοντική αλλαγή Αντιδράσεις στην περιβαλλοντική αλλαγή
Πως Ανταποκρίνεται η Επιχείρηση Για να ανταποκριθούν στις επιδράσεις του περιβάλλοντος (εσωτερικό – εξωτερικό) οι επιχειρήσεις: Διαφοροποιούν το προϊόν/υπηρεσία που προσφέρουν Βελτιώνουν την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών τους (ποιότητα) Βελτιώνουν την αποδοτικότητα τους (κέρδη)
Διαφοροποίηση Προϊόντος/Υπηρεσίας Μετατόπιση προσοχής από τιμολογιακό ανταγωνισμό (price competition) σε μη – τιμολογιακό ανταγωνισμό (non – price competition), διαφοροποίηση από τους ανταγωνιστές Μέσω: Ανθρώπινου Δυναμικού Φυσικού περιβάλλοντος (μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι) Διαδικασίες παραγωγής
Βελτίωση της Ποιότητας Υπηρεσιών Οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται πως μεγιστοποίηση της παρεχόμενης ποιότητας υπηρεσιών μπορεί να δημιουργήσει ένα ανταγωνιστικό προϊόν Μέσω: Καταναλωτικών προσδοκιών Προηγούμενη εμπειρία Διαφήμιση Από στόμα σε στόμα διαφήμιση
Βελτίωση της Αποδοτικότητας Ανάπτυξη οικονομικών και αποτελεσματικών διαδικασιών προσφοράς υπηρεσιών Αλλά: ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Οργάνωση του φυσικού περιβάλλοντος Μείωση του αναμενόμενου ρίσκου (perceived risk) Διαχείριση φέρουσας ικανότητας (carrying capacity) και ζήτησης (demand)
Πρόσθετη Βιβλιογραφία Για μια πρακτική εφαρμογή της περιβαλλοντικής αλλαγής και πως αντιδρούν οι επιχειρήσεις, παρακαλώ διαβάστε το: Δοξαστάκης Ν., Αποστολάκης Α., (2017), «Ανάλυση Περιβάλλοντος Χειροτεχνικών Προϊόντων και οι τρόποι αντιδράσεων στην Περιβαλλοντική Αλλαγή. Μελέτη Περίπτωσης των Αγγειοπλαστών του Θραψανού», Πτυχιάκή εργασία, https://www.researchgate.net/publication/319236717_Analyse_Periballontos_Cheirotechnikon_Proionton_kai_oi_tropoi_antidraseon_sten_Periballontike_Allage_Melete_Periptoses_ton_Angeioplaston_tou_Thrapsanou
Περίληψη κεφαλαίου Το περιβάλλον του μάρκετινγκ συνίσταται από ένα μικροπεριβάλλον και ένα μακροπεριβάλλον. Πέντε είναι τα κύρια συστατικά του μακροπεριβάλλοντος: οι δυνάμεις της οικονομίας, οι κοινωνικές δυνάμεις, οι νομικές/πολιτικές δυνάμεις, οι τεχνολογικές δυνάμεις και οι φυσικές δυνάμεις. Οι οικονομικές δυνάμεις επηρεάζουν σημαντικά το πόσο οικονομικά άνετοι αισθάνονται οι καταναλωτές και τη συνακόλουθη ροπή τους προς την αγορά αγαθών και υπηρεσιών. Οι κοινωνικές δυνάμεις έχουν καταστεί εξαιρετικά σημαντικές, λόγω της μεγάλης προσοχής που δίνεται στον αντίκτυπο των επιχειρήσεων στην κοινωνία.
Περίληψη κεφαλαίου (συν.) Οι πολιτικές και νομικές δυνάμεις μπορεί να έχουν εθνική ή ευρωπαϊκή ισχύ και έχει σχεδιαστεί κατά βάση για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και τη διασφάλιση ενός δίκαιου πεδίου ανταγωνισμού. Αλλαγές στο φυσικό περιβάλλον βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές. Η τεχνολογία μεταβάλλεται ραγδαία και πρέπει να παρακολουθείται στενά. Τέσσερα είναι τα συστατικά στοιχεία του μικροπεριβάλλοντος: οι προμηθευτές, οι διανομείς, οι πελάτες και οι ανταγωνιστές. Η ανίχνευση περιβάλλοντος συνίσταται στη διαδικασία της διερεύνησης του περιβάλλοντος του μάρκετινγκ.