ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
8. Οι διάδοχοι του Μέγα Κωνσταντίνου Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε
Advertisements

Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
1. Ο Ελληνορωμαϊκός κόσμος την εποχή του Χριστού στη γη Ισραήλ
5. Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
6. Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Μέγας Κωνσταντίνος ( μ. Χ
Μεταφορά της πρωτεύουσας από τη Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
Θε5: διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες
ΣΥΜΒΟΛΑ.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Η ελληνοχριστιανική οικουμένη Γιάννης Παπαδόπουλος Φιλόλογος.
Αλλάζει ο τρόπος διοίκησης και ανοίγει ο δρόμος για το Χριστιανισμό
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 8η ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΡΑΓΚΟΙ ΠΑΠΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ
Φανατισμός και ανεξιθρησκία
ΜΑΡΘΑ, ΑΘΗΝΑ, ΓΙΩΤΑ, ΝΙΚΟΣ, ΗΛΙΑΣ
Η πτώση του Βυζαντίου.
Ποιος από τους παρακάτω είναι Φυσικό Πρόσωπο; (Φ.Π)
Γρήγορη επανάληψη.
8. Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΠΙΣΗΜΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
ΑΡΙΣΤΕΑ ΓΙΑΝΝΟΥ ΣΩΣΩ ΚΑΤΣΕΛΗ ΑΣΠΑ ΙΑΚΩΒΟΥ
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Φονταμεταλισμός Ελένη Κολιό Γ’1.
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
Ανθρώπινα Δικαιώματα Τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι «βασικά δικαιώματα και θεμελιώδεις ελευθερίες που δικαιούνται όλοι οι άνθρωποι», τα οποία περιλαμβάνουν.
Β1, Β2 Ιστορία. Ύλη διαγωνίσματος για το α΄ τρίμηνο  Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη (σελίδες 7 – 9)  Ο Ιουστινιανός και το έργο του (σελίδες 16 – 18)  Οι.
I. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ 1. Οι συνέπειες της μετανάστευσης των γερμανικών φύλων για την Ευρώπη.
ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ.
ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ. Από την ακμή στην παρακμή Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία τον 1 ο αιώνα Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία τον 1 ο αιώνα.
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
«ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ»
Οι νέες πολιτικές έννοιες
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Αρχαία Εποχή.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
ΠΟΛΕΜΟΣ Ή ΕΙΡΗΝΗ; ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΟΜΑΔΑ: ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΣ
ΔΙΟΚΛΗΤΙΑΝΟΣ Ι Σ Τ Ο Ρ Ι Α Έ Τάξη ΠΠΣΠΘ Ένα έργο των: Πάνος Κελέκης
Η ετυμολογία της λέξης «Εκκλησία»
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ Θ.Α.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Χώροι λατρείας μέχρι το διάταγμα των Μεδιολάνων
Πίστη και επιστήμη. Αλληλοαποκλειόμενα ή αλληλοσυμΠληρούμενα
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΘΕ 1. ΑΣΚ. 10 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Δημήτρης Κασιμάτης.
Κεφάλαιο 19 Γλώσσες και θρησκείες.
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
ΧΩΡΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
ΜΑΡΤΙΝΟΣ ΛΟΥΘΗΡΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ, ΜΙΧΑΙΑΣ ΕΙΡΗΝΗ
Οι μεγάλοι διωγμοί των Χριστιανών: Δέκιος
Ἱστορία τοῦ Νεότερου καὶ Σύγχρονου Κόσμου ἀπὸ τὸ 1453 ἕως σήμερα
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ Θ.Α.
Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας Ούρδας Ιωάννης 2014.
Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη μάθημα 6 Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης2013.
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης 2013.
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ

Η χρησιμοποίηση της θρησκείας για πολιτικούς σκοπούς και για εδραίωση της εξουσίας είναι φαινόμενο που παρατηρείται ανά τους αιώνες. Τούτο γίνεται πιο έντονο όταν πολιτική και θρησκευτική εξουσία πηγάζουν από την ίδια αρχή και συνεπώς δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ τους. Μια τέτοια περίπτωση που είχε τεράστια απήχηση στην εξέλιξη των τότε ιστορικών γεγονότων ήταν η πολιτική πράξη του Ρωμαίου αυτοκράτορα Κωνσταντίνου να εκδώσει το Διάταγμα των Μεδιολάνων [313μ.Χ.] με το οποίο κατοχυρώνεται η ανεξιθρησκεία και η θρησκευτική ελευθερία στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία και νομιμοποιήθηκε ο χριστιανισμός ως επιτρεπόμενη θρησκεία. Για αυτή του την απόφαση ο Κωνσταντίνος έτυχε μεγάλη αναγνώριση από πολλές πλευρές. Η ιστορία τον ονόμασε Μέγα και η Εκκλησία τον ανακήρυξε άγιο και ισαπόστολο.

Τα αίτια που οδήγησαν τον Μέγα Κωνσταντίνο ήταν κατά βάση πολιτικά αλλά και θρησκευτικά. Η αχανής Ρωμαϊκή αυτοκρατορία εμαστίζετο από εμφυλίους πολέμους που απειλούσαν την ενότητά της. Εξάλλου ένα μεγάλο μέρος των υπηκόων της ήταν χριστιανοί και οι συνεχείς διωγμοί στους οποίους υποβάλλονταν δεν βοηθούσαν στη συνοχή της αυτοκρατορίας. Ο Μ. Κωνσταντίνος, με την πολιτική διορατικότητα που τον διέκρινε, διέβλεψε ότι η χριστιανική θρησκεία θα λειτουργούσε ως συνεκτικός ιστός και θα συνέβαλλε στη γαλήνη και ειρήνευση της αυτοκρατορίας. Ένα διάταγμα ανεξιθρησκείας θα έφερνε την ηρεμία, θα απέτρεπε θρησκευτικές κρίσεις και η χριστιανική πίστη θα ήταν ο δυναμικός φορέας του ρωμαϊκού πολιτισμού. Οι χριστιανοί, παρόλο που αποτελούσαν μειοψηφία, ήταν μια πολύ δυναμική οντότητα και δυνητικά ήταν συνεχώς κίνδυνος για την ενότητα του κράτους. Οι ηθικές αρχές του χριστιανισμού έδωσαν δύναμη σε λαούς από διαφορετικές πολιτισμικές καταβολές μέσα από την πίστη, την τέχνη, τις κοινωνικές σχέσεις. Ο χριστιανισμός, παρά τις διώξεις που υφίστατο, μιλούσε στις ψυχές τους.

Άμεση συνέπεια του Διατάγματος ήταν να σταματήσουν οι διωγμοί εναντίον των χριστιανών οι οποίοι έπαψαν να κρύβονται και να χρησιμοποιούν τις κατακόμβες για τις λατρευτικές τους εκδηλώσεις. Έτσι αλλάζουν τα κοινωνικά και θρησκευτικά δεδομένα στην αυτοκρατορία και το χριστιανικό πνεύμα επηρεάζει εντονότερα την πολιτική και κοινωνική ζωή. Σε πρακτικό επίπεδο οι χριστιανοί χρησιμοποιήθηκαν χωρίς διακρίσεις στον στρατό, οι κοινότητές τους προστατεύτηκαν με οικονομικές επιχορηγήσεις και τους επεστράφησαν οι δημευμένοι τόποι λατρείας τους. Ακόμη θεσπίστηκε η απαλλαγή του χριστιανικού κλήρου από τα δημόσια βάρη. Το οικουμενικό πνεύμα του χριστιανισμού εγγυόταν την οικουμενικότητα της αυτοκρατορίας. Ανεξάρτητα από τα κίνητρα και τις προθέσεις του Μ. Κωνσταντίνου, το Διάταγμα αποτέλεσε καμπή στην παγκόσμια ιστορία και ώθησε την ανθρωπότητα προς τα εμπρός. Το Διάταγμα της ανεξιθρησκείας αποτελεί μια πρώιμη διακήρυξη ενός θεμελιώδους ανθρώπινου δικαιώματος. Υπό αυτή την έννοια όποιες και αν ήταν οι σκοπιμότητες του Μ. Κωνσταντίνου τα αποτελέσματα του Διατάγματος ήταν θετικά και πρέπει να του πιστωθούν. Μεταξύ των άλλων θετικών επιδράσεων ήταν η εξανθρώπιση του δικαίου χάρη στις επιρροές που δέχτηκε από την ηθική του χριστιανισμού και η αναγνώριση της πολιτιστικής προσφοράς του.