Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτικοί σκοποί  Στο σύνταγμα κάθε χώρας καθορίζονται οι γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης  Με βάση τον γενικό σκοπό.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Στάδια διεξαγωγής εκπ/κής έρευνας
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Συγγραφή και παρουσίαση άρθρων Περιεχόμενο Δομή Διαδικασία Πως γίνομαι καλύτερος Μέρος Α: Περιεχόμενο + Δομή + Διαδικασία Μέρος Β: Πως γίνομαι καλύτερος.
ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΚΟΙΤΑΖΩ ΓΥΡΩ ΜΟΥ. Η Διαδικασία της λήψης απόφασης στην επιλογή σπουδών και επαγγελμάτων ΓΡΑΣΕΠ Γ/σιο Ερασμίου Ξάνθης.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας - Διαδικασία της Αυτοαξιολόγησης (ΑΕΕ) 2 ο Βήμα: Επιλογή και διαμόρφωση Σχεδίου Δράσης Σχολικοί Σύμβουλοι.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 3 η (2015 – 16) Διαχειριση ερευνητικου προγραμματος Δρ. Αλέξανδρος Αποστολακης
14-1 STEPHEN P. ROBBINS, DAVID A. DECENZO, MARY COULTER Διοίκηση επιχειρήσεων Αρχές και εφαρμογές.
► ► Η συγγραφή μιας ερευνητικής εργασίας ► ► Επιστημονικά κείμενα ► ► Οδηγίες για την συγγραφή και δημοσίευση εργασίας σε επιστημονικά περιοδικά ► ► Οδηγίες.
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 4 η (2015 – 16) Βιβλιογραφική Έρευνα Δρ. Αλέξανδρος Αποστολακης
1 Βιβλιογραφική Ανασκόπηση Literature Review. 2 Τι είναι η Βιβλιογραφική Ανασκόπηση;  Είναι η ικανότητα του σπουδαστή- συγγραφέα-ερευνητή να ανατρέχει.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
► Η επιλογή του θέματος της έρευνας ► Ερευνητικά προβλήματα ► Διαθέσιμες πηγές ερευνητικών προβλημάτων ► Αξιολόγηση και διατύπωση ερευνητικού προβλήματος.
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο Ι Στις ανθρωπιστικές επιστήμες επικράτησαν δύο ερευνητικές κατευθύνσεις: Η στατιστική ανάλυση (συνυπολογίζει.
Διεθνής Κινητικότητα: Μια πρώτη αποτίμηση Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 22 Οκτωβρίου 2015 Αθανάσιος Καυκαλίδης Υπεύθυνος για τη Διεθνή Κινητικότητα & τις.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΓΟΡΑΣ
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Κατάρτιση και αποδελτίωση βιβλιογραφίας
Αναφορά προόδου ή κατάστασης
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο
Σεμινάριο Τελειοφοίτων
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μελλοντικές Προκλήσεις στην Επιστήμη και Μηχανική του Περιβάλλοντος
Παρουσίαση στο Slideshare «Η ελληνική εκπαιδευτική blogoσφαιρα»
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Δρ. Α. Ραφαηλίδης Τμ. Διοίκησης Επιχειρήσεων (Πάτρα) ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδας
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Δομή ερευνητικής εργασίας
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
Μαθησιακοί στόχοι κεφαλαίου
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας
Διδακτικές ενότητες Αξιολόγηση μαθήματος
Ακαδημαϊκές και Επαγγελματικές Δεξιότητες
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Επιλογή κατάλληλης μεθόδου στην ποιοτική έρευνα
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 6η: Δευτερογενή Δεδομένα: Τύποι δευτερογενών δεδομένων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Διατύπωση και αποσαφήνιση του ερευνητικού θέματος Δρ. Λουκία Ευριπίδου.
Βιβλιογραφική Ανασκόπηση
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο Αλέξανδρος Αποστολάκης Email: aapostolakis@staff.teicrete.gr Τηλ.: 2810379621 E-class μαθήματος: https://eclass.teicrete.gr/courses/PGRAD_OMM104/

Χαρακτηριστικά ενός «καλού» ερευνητικού αντικειμένου Εφικτότητα (Μπορεί να ολοκληρωθεί η έρευνα;) Το θέμα σας ενδιαφέρει πραγματικά Έχετε ή μπορείτε να αναπτύξετε, μέσα στο χρονικό πλαίσιο του έργου, τις απαραίτητες δεξιότητες ώστε να εκπληρώσετε το στόχο σας Η έρευνα μπορεί να ολοκληρωθεί εντός του διαθέσιμου χρόνου Το θέμα θα εξακολουθεί να είναι επίκαιρο όταν ολοκληρώσετε το έργο σας Το θέμα μπορεί να ολοκληρωθεί με το διαθέσιμο προϋπολογισμό Μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση στα δεδομένα που σας χρειάζονται Καταλληλότητα Το θέμα καλύπτει τα πρότυπα που έχουν οριστεί από το εκπαιδευτικό σας ίδρυμα Το θέμα σχετίζεται με τη θεωρία Είστε σε θέση να διατυπώσετε με σαφήνεια τα ερωτήματα και τους στόχους της έρευνάς σας Η έρευνα θα φέρει νέες χρήσιμες γνώσεις στο φως Τα ευρήματα μπορούν να είναι συμμετρικά: δηλαδή παρόμοιας αξίας, όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα Το θέμα σχετίζεται με τους στόχους που έχετε θέσει για τη σταδιοδρομία σας

Χαρακτηριστικά Καλού Θέματος Πτυχιακής Το θέμα σας είναι συγκεκριμένο Το θέμα σας είναι σχετικό. Το θέμα σας είναι εφικτό. Το θέμα σας ικανοποιεί τις κατευθυντήριες γραμμές που διέπουν την εκπόνηση πτυχιακών εργασιών στο τμήμα Το θέμα σας να ενδιαφέρει και άλλους αναγνώστες * Δείτε το αρχείο με τίτλο «Θέματα Πτυχιακών Εργασιών»

Παραγωγή ερευνητικών ιδεών Εάν δεν σας έχει δοθεί ήδη μια ερευνητική ιδέα, από τον καθηγητή σας ή τον εργοδότη σας, οι τεχνικές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να καταλήξετε στο θέμα που θα ερευνήσετε χωρίζονται σε εκείνες που απαιτούν κυρίως λογική σκέψη και σε εκείνες που απαιτούν κυρίως δημιουργική σκέψη

Παραγωγή ερευνητικών ιδεών Λογική σκέψη Δεξιότητες και ενδιαφέροντά σας αυξημένες πιθανότητες να έχετε καλά αποτελέσματα διαθέτετε τις γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται σκεφτείτε την καριέρα που σχεδιάζετε Ερευνητικά ενδιαφέροντα των καθηγητών σας βιογραφικά τους στο Internet εργασίες που έχουν δημοσιεύσει εργασίες που έχουν επιβλέψει Τίτλοι παλαιότερων εργασιών πτυχιακές εργασίες, διπλωματικές εργασίες, διδακτορικές διατριβές πηγές στο Internet βιβλιοθήκη του ιδρύματός σας (γκρίζα βιβλιογραφία) Συζήτηση με καθηγητές και συμφοιτητές επαγγελματίες και επαγγελματικές ομάδες Αναζήτηση στη βιβλιογραφία άρθρα σε ακαδημαϊκά και επαγγελματικά περιοδικά εκθέσεις, εργασίες, διατριβές Βιβλία (ιδιαίτερα σημαντικά τα ακαδημαϊκά άρθρα βιβλιογραφικής επισκόπησης) Μέσα μαζικής επικοινωνίας Internet, τηλεόραση, εφημερίδες, περιοδικά

Παραγωγή ερευνητικών ιδεών Δημιουργική σκέψη Τήρηση σημειωματάριου ιδεών καταγράφετε όλες τις ερευνητικές ιδέες τη στιγμή που γεννιούνται μέσα σας μαζί με το γεγονός που πυροδότησε την κάθε μία Προσωπικές προτιμήσεις στη βάση παλαιότερων ερευνητικών έργων Επιλέξτε έξι εργασίες που σας αρέσουν. Καταγράψτε για την κάθε μία (δεν έχει σημασία αν οι απαντήσεις για διαφορετικές εργασίες είναι ίδιες): Τι σας τραβά στην εργασία Τι καλό έχει η εργασία Γιατί είναι καλό το ερευνητικό έργο Επιλέξτε τρεις εργασίες που δε σας αρέσουν. Καταγράψτε για την κάθε μία (δεν έχει σημασία αν οι απαντήσεις για διαφορετικές εργασίες είναι ίδιες ή δεν είναι ξεκάθαρες): Τι δε σας αρέσει στην εργασία Τι κακό έχει η εργασία Γιατί το ερευνητικό έργο είναι κακό Συνάφεια με τον κόσμο των επιχειρήσεων (στη βάση της βιβλιογραφίας) δημιουργική προσέγγιση της βιβλιογραφίας με σκοπό τη μετατροπή δημοσιευμένου ερευνητικού έργου σε πρακτικά εφαρμοσμένη μελέτη

Παραγωγή ερευνητικών ιδεών Δημιουργική σκέψη Δέντρα συνάφειας χρήσιμα στην παραγωγή ιδεών έρευνας ξεκινάτε με μια ευρεία έννοια από την οποία παράγετε περισσότερα πιο συγκεκριμένα θέματα (δείτε επόμενη διαφάνεια) Καταιγισμός ιδεών (brainstorming) με ομάδα ατόμων ή και ατομικά Ορισμός του προβλήματος. Εστιάζει στα είδη των ιδεών που σας ενδιαφέρουν, π.χ. «Ενδιαφέρομαι για το μάρκετινγκ, αλλά δε γνωρίζω τι να κάνω για το δικό μου αντικείμενο έρευνας». Επιδίωξη προτάσεων από άλλους. Σε σχέση με το πρόβλημα. Καταγραφή των προτάσεων. Καμία πρόταση δεν επικρίνεται ή αξιολογείται με κανέναν τρόπο πριν κατατεθούν όλες οι ιδέες. Όλες οι προτάσεις, όσο ακραίες κι αν είναι, καταγράφονται και εξετάζονται. Καταγράφονται όσο το δυνατόν περισσότερες προτάσεις. Επανεξέταση προτάσεων. Εξερευνήστε τι σημαίνει καθεμία κατά την επανεξέτασή τους. Ανάλυση προτάσεων. Αποφασίστε ποιες σας φαίνονται πιο ελκυστικές ως ερευνητικές ιδέες και γιατί.

Παραγωγή ερευνητικών ιδεών Δημιουργική σκέψη Τεχνική των Δελφών Οργανωμένη συζήτηση με ομάδα ανθρώπων που εμπλέκονται με την ερευνητική ιδέα, ή ενδιαφέρονται γι' αυτήν. ενημερώστε τα μέλη της ομάδας σχετικά με την ερευνητική ιδέα στο τέλος της ενημέρωσης, ενθαρρύνετε τα μέλη της ομάδας να ζητήσουν αποσαφηνίσεις και περισσότερες πληροφορίες, ζητήστε από κάθε μέλος της ομάδας, να παράγει ανεξάρτητα έως τρεις συγκεκριμένες ερευνητικές ιδέες στη βάση της ιδέας που έχει ήδη περιγραφεί συλλέξτε τις ερευνητικές ιδέες όπως έχουν καταγραφεί, χωρίς επεξεργασία και χωρίς επεξηγήσεις, και διανείμετέ τις σε όλα τα μέλη της ομάδας, δεύτερος κύκλος της διαδικασίας (βήματα 2 ως 4) στον οποίο τα άτομα σχολιάζουν τις ερευνητικές ιδέες και αναθεωρούν τις δικές τους προτάσεις υπό το φως όσων έχουν συζητηθεί, επόμενοι κύκλοι στη διαδικασία μέχρι να επιτευχθεί ομοφωνία.

Δέντρο συνάφειας (παράδειγμα) SST – Self Service Technology «τεχνολογία αυτοεξυπηρέτησης»

Μετατροπή μιας ιδέας σε ερευνητικό έργο

Η σημασία των ερευνητικών ερωτημάτων Θέτουν όρια. Βοηθούν να προτείνουμε μια κατάλληλη μεθοδολογία. Βοηθούν να παράγουμε ένα εκλεπτυσμένο σύνολο των αποτελεσμάτων. Επιτρέπουν την ευκολότερη ανάλυση. Βοηθούν να συγκεντρωθεί ένα λογικό σύνολο των συμπερασμάτων και κάνουν αναφορά σε προηγούμενη έρευνα.

Οι Δικές σας Ερευνητικές Υποθέσεις Πρέπει να είναι συνεπείς με τις αναμενόμενες προδιαγραφές Σε θέση να παράγουν σαφή συμπεράσματα Σύμφωνα με τις δυνατότητες και την ικανότητά σας Όχι πάρα πολύ περιγραφική

Διαμόρφωση ερευνητικών ερωτημάτων Βασικό κριτήριο επιτυχίας της έρευνάς σας είναι η ανάπτυξη ενός σαφούς συνόλου συμπερασμάτων με βάση τα δεδομένα που έχετε συγκεντρώσει και αναλύσει. Η έκταση στην οποία μπορείτε να το κάνετε θα καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό από τη σαφήνεια με την οποία θα έχετε διατυπώσει τα ερευνητικά σας ερωτήματα Ερευνητικά Ερωτήματα περιγραφής αξιολόγησης επεξήγησης Τι, Πότε, Πού, Ποιος, Πώς Πόσο, Σε ποιο βαθμό, Πώς Γιατί

Διαμόρφωση ερευνητικών ερωτημάτων Παραδείγματα ερευνητικών ιδεών και αντίστοιχων ερευνητικών ερωτημάτων γενικού ενδιαφέροντος Ερευνητική ιδέα Ερευνητικά ερωτήματα Διαφήμιση και τιμές μετοχών Πώς επηρεάζει την τιμή της μετοχής μιας εταιρείας μια τηλεοπτική εκστρατεία ενίσχυσης της εικόνας της εταιρείας; Προσλήψεις μέσω Internet Πόσο αποτελεσματική είναι η πρόσληψη νέου προσωπικού μέσω Internet σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους; Η χρήση αρωμάτων ως μηχανισμός μάρκετινγκ Με ποιους τρόπους επηρεάζει η χρήση συγκεκριμένων αρωμάτων τη συμπεριφορά των αγοραστών στα σούπερ μάρκετ; Η χρήση του Internet banking Ποια επίδραση είχε η ανάπτυξη του Internet banking στο πώς οι καταναλωτές χρησιμοποιούσαν τα υποκαταστήματα και γιατί;

Ερευνητικοί Στόχοι Ερευνητικά ερωτήματα: διατύπωση του προβλήματος ή του θέματος που θέλετε να μελετήσετε - τι αφορά η έρευνα Ερευνητικοί στόχοι: Λειτουργικοποιούν τα ερευνητικά ερωτήματα, δηλώνοντας τα βήματα που σκοπεύετε να ακολουθήσετε για να δώσετε απαντήσεις - πώς θα δομήσετε την ερευνητική διαδικασία προκειμένου να απαντήσετε στα ερωτήματά σας. Αποτελούν το σημαντικό βήμα μετασχηματισμού του ερευνητικού σας ερωτήματος σε ερευνητικό έργο. Η Βασική Έρευνα και η Απόλυτα Εφαρμοσμένη Έρευνα βρίσκονται στους δύο αντίθετους πόλους αυτού που λέμε Ερευνητικό Συνεχές. Τις περισσότερες φορές η έρευνα περιλαμβάνει ένα μίγμα θεωρίας και εφαρμογής. Στο δικό σας επίπεδο η ερευνητική δουλειά που θα κληθείτε να υλοποιήσετε θα πρέπει να έχει ισχυρό εφαρμοσμένο προσανατολισμό ( να αφορά δηλαδή πραγματικά προβλήματα και καταστάσεις) αλλά με την απαραίτητη δόση θεωρητικής βάσης ώστε να πληροί τα ακαδημαϊκά κριτήρια.

Ερευνητικοί Στόχοι και Σκοποί Σκοπός Ο ειδικός σκοπός του έργου. Συνήθως παρουσιάζονται ως ερευνητικά ερωτήματα. Στόχοι Τα βήματα ή τις δράσεις που αναλαμβάνονται προκειμένου να υλοποιήσουμε τους στόχους του έργου. Ορίζουμε πώς η έρευνα θα συμβάλει στη γνώση.

Ορισμός Ερευνητικού Προβλήματος & Στόχων ΛΑΘΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Μάθε ό,τι μπορείς σχετικά με τις ανάγκες των επιβατών ΣΩΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: H δυνατότητα οι επιβάτες να τηλεφωνήσουν κατά τη διάρκεια της πτήσης θα δημιουργήσει αρκετή επιπλέον προτίμηση και κέρδος για την εταιρία, ώστε να δικαιολογεί το κόστος σε σύγκριση με άλλες πιθανές επενδύσεις που θα μπορούσε η εταιρία να κάνει; Στόχοι: Ποιοι λόγοι θα έκαναν τους επιβάτες να τηλεφωνούν κατά τη διάρκεια της πτήσης αντί μετά την προσγείωση; Τι είδους επιβάτες θα προτιμούσαν πιθανότατα να τηλεφωνούν κατά τη διάρκεια της πτήσης; Ποια τιμή θα ήταν καλύτερα να καθιερώσουμε;

Κριτήρια διαμόρφωσης ερευνητικών στόχων Ας δούμε τώρα πως είναι δομημένη η ερευνητική διαδικασία. Ξεκινάει από μια αρχική ιδέα που προκύπτει από την εμπειρία ή τη θεωρητική γνώση του ερευνητή, προχωρά στην επεξεργασία της ιδέας αυτής ώστε να πάρει τη μορφή ενός ή περισσότερων ερευνητικών ερωτημάτων και καταλήγει στη συγγραφή της τελικής διατριβής (στην περίπτωσή σας) ή στην συγγραφή και παρουσίαση της τελικής ερευνητικής έκθεσης. Τα επί μέρους βήματα θα τα συζητήσουμε αναλυτικά σε επόμενες παρουσιάσεις, τις εβδομάδες που ακολουθούν. Αυτό στο οποίο αξίζει τον κόπο να αναφερθούμε εδώ είναι ότι παρά την εμφανιζόμενη γραμμικότητα της διαδικασίας, το ένα βήμα δηλαδή μετά το άλλο, στην πραγματικότητα η έρευνα αποτελείται από μια σειρά διαδικασιών που υλοποιούνται παράλληλα και αλληλοεπηρεάζονται συνεχώς. Για παράδειγμα η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας συνεχίζεται καθόλη τη διάρκεια του ερευνητικού έργου. Νέες γνώσεις που αποκαλύπτονται στον ερευνητή μέσα από την ανασκόπηση αυτή επηρεάζουν βήματα που στο πλάνο είτε προηγούνται είτε έπονται της βιβλιογραφικής ανασκόπησης και μάλιστα ο επηρεασμός μπορεί να φτάσει ακόμα μέχρι την επαναδιατύπωση του ερευνητικού θέματος ή των ερευνητικών ερωτημάτων. Ο καλύτερος τρόπος για να φανταστείτε την ερευνητική διαδικασία είναι με τη μορφή μιας σπειροειδούς ακολουθίας όπου τα επί μέρους βήματα υλοποιούνται ξανά και ξανά μέχρις ότου η έρευνα φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Θα έχομε την ευκαιρία όμως να τα συζητήσομε αυτά με λεπτομέρειες αργότερα

Η Θεωρία και ο ρόλος της Τι είναι η θεωρία; Γιατί η θεωρία είναι σημαντική; Πώς αναπτύσσεται η θεωρία; Ποιοι τύποι θεωρητικής συνεισφοράς μπορεί να δημιουργηθούν;

Τι είναι θεωρία Η θεωρία αποτελείται από τέσσερα στοιχεία Τι; ποιες είναι οι μεταβλητές ή οι έννοιες που εξετάζονται; Πώς; πώς σχετίζονται μεταξύ τους οι μεταβλητές ή έννοιες; αιτιώδης σχέση – αίτιο και αιτιατό Γιατί; γιατί σχετίζονται μεταξύ τους οι μεταβλητές ή έννοιες; Ποιος, πού, πότε; για ποιον ισχύει η θεωρία; πού εφαρμόζεται; πότε εφαρμόζεται; (περιορισμοί της θεωρίας)

Τι … δεν είναι θεωρία Αναφορές. Η αναφορά σε υπάρχουσες θεωρίες μπορεί να φαίνεται εντυπωσιακή αλλά συχνά είναι μόνο προπέτασμα καπνού. Δεδομένα. Έχουν την ικανότητα να επιβεβαιώνουν, να αναθεωρούν ή να ανατρέπουν την υπάρχουσα θεωρία και να αναπτύσσουν νέα. Χρησιμοποιούνται για την περιγραφή των σχέσεων ή των μοτίβων που αποκαλύπτονται αλλά από μόνα τους δεν είναι θεωρία. Η θεωρία απαιτεί λογικές εξηγήσεις που εξετάζουν το γιατί υπάρχουν οι σχέσεις ή τα μοτίβα ή το γιατί αναμένεται να αποκαλυφθούν. Λίστες μεταβλητών. Σημαντικές στην ανάπτυξη της θεωρίας, αλλά η απλή παρουσίαση ή αναφορά τους δεν είναι θεωρία. Διαγράμματα. Χρήσιμα για να εμφανιστούν παρατηρούμενες ή αναμενόμενες σχέσεις μεταξύ μεταβλητών αλλά από μόνα τους δεν είναι θεωρία. Απαιτείται γραπτή ανάλυση προκειμένου να εξηγηθεί γιατί υπάρχουν αυτές οι σχέσεις. Υποθέσεις ή Ερωτήματα. Οι υποθέσεις είναι σημαντικό κομμάτι της διαδικασίας ανάπτυξης και δοκιμής της θεωρίας, αλλά δε συνιστούν από μόνες τους θεωρία. Οι προτάσεις ή έννοιες που προσφέρουν τη βάση των ερευνητικών ερωτημάτων δεν αποτελούν από μόνες τους θεωρία.

Γιατί η θεωρία είναι σημαντική Όπως ακριβώς και οι επιστήμονες όλοι μας καθημερινά διατυπώνουμε και ελέγχουμε υποθέσεις και ανάλογα αναθεωρούμε έννοιες. Οργανώνουμε σχηματικά τα αποτελέσματα των ελέγχων αυτών και στη συνέχεια τα τοποθετούμε σε ένα ευρύτερο σύστημα που ονομάζουμε θεωρία. Χρειαζόμαστε θεωρίες προκειμένου να κατανοήσουμε την πολυπλοκότητα του κόσμου. Διαφορετικά δε θα μπορούσαμε να εξηγήσουμε τις ασύνδετες λεπτομέρειες με τις οποίες θα κατακλυζόμαστε Η θεωρία είναι βαθιά ριζωμένη στην καθημερινότητά μας. Υπάρχει σε κάθε απόφαση και ενέργειά μας. Ιδιαίτερα στην έρευνα, η σημασία της θεωρίας είναι θεμελιώδης. Η έρευνα κατηγοριοποιείται με βάση κριτήρια όπως ο σκοπός, τα δεδομένα που εμπλέκονται, η διαδικασία της έρευνας και η λογική της έρευνας. Ας συζητήσουμε κάποια ζητήματα που αφορούν τις δύο πρώτες κατηγοριοποιήσεις. Με βάση το σκοπό η έρευνα κατηγοριοποιείται σε Βασική ή καθαρή , η οποία είναι σχεδιασμένη για να διατυπώνει νέες θεωρίες και να διευρύνει τη γνώση χωρίς να ενδιαφέρεται για την πρακτική εφαρμογή της. Η βασική έρευνα θέτει τα θεμέλια για την εφαρμοσμένη έρευνα που ακολουθεί. Τέτοιου είδους έρευνα είναι πιο διαδεδομένη στις κλασσικές επιστήμες: Μαθηματικά, Φυσική κλπ Στις κοινωνικές επιστήμες (Οικονομικά, Τομέας επιχειρήσεων, Κοινωνία κλπ) επικρατεί η Εφαρμοσμένη έρευνα (applied research) που σχεδιάζεται τόσο για να δημιουργήσει νέα γνώση όσο και για να αντιμετωπίσει πρακτικά ζητήματα.

Σύνταξη ερευνητικής πρότασης

Ερευνητική Πρόταση Ένα πρωτόκολλο, ένα δομημένο πλάνο του προτεινόμενου ερευνητικού έργου Τι θα κάνω; Γιατί το κάνω; Αξίζει να το κάνω; Ποια σχέση έχει με όσα έχουν γίνει στο παρελθόν στο συγκεκριμένο κλάδο; Σε ποια θεωρία ή θεωρίες θα βασιστεί αυτό που κάνω και πώς θα τις χρησιμοποιήσω; Ποιο είναι το ερευνητικό μου ερώτημα και ποιοι οι ερευνητικοί μου στόχοι; Πώς θα πραγματοποιήσω την έρευνα; Ποιο είναι το σχέδιο έρευνας; Τι είδους δεδομένα χρειάζομαι; Ποιοι και πού είναι οι κατάλληλοι συμμετέχοντες; Πώς θα αποκτήσω πρόσβαση; Πώς θα τους επιλέξω; Πώς θα συλλέξω τα δεδομένα μου; Πώς θα αναλύσω τα δεδομένα μου για να αναπτύξω θεωρητικά συμπεράσματα; Τι ζητήματα ποιότητας δεδομένων μπορεί να συναντήσω; Πώς θα επιδιώξω να τα ξεπεράσω; Ποια ζητήματα δεοντολογίας μπορεί να συναντήσω σε κάθε στάδιο της έρευνάς μου; Πώς θα τα ξεπεράσω;

Προτεινόμενη Δομή Τίτλος συνοψίζει το ερευνητικό ερώτημα με απλότητα και λιτότητα εκφράζει τις έννοιες ή τις μεταβλητές στην έρευνα Υπόβαθρο Παρουσιάζει το θέμα έρευνας και απαντά στο ερώτημα «τι θα κάνω;» Αιτιολόγηση της έρευνας - «γιατί αξίζει να το κάνω;» εφαρμογή μιας θεωρίας σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο ανάπτυξη μιας θεωρίας σε ένα συγκεκριμένο περιβάλλον έλεγχος μιας θεωρίας σε ένα δεδομένο πλαίσιο Δείχνει «πώς η έρευνα σχετίζεται με όσα έχουν γίνει στο παρελθόν μια περίληψη των βασικών βιβλιογραφικών πηγών που χρησιμοποιούνται και της θεωρίας ή τις θεωρίες που περιέχουν Ερευνητικά ερωτήματα και στόχοι Διατύπωση του ερευνητικού ερωτήματος και των ερευνητικών στόχων, ώστε ο να μην υπάρχει καμία αμφιβολία σχετικά με τα όσα η έρευνα επιδιώκει να επιτύχει Μέθοδος Απαντά στην ερώτηση «πώς θα υλοποιήσω την έρευνά μου;» Ερευνητικός σχεδιασμός (ποσοτικός, ποιοτικό ς ή πολλαπλών μεθόδων) Ερευνητικές στρατηγικές (πείραμα, μελέτη περίπτωσης, δημοσκόπηση κ.λπ.) Δεδομένα Που θα βρεθούν / Πως θα συλλεχθούν / Πως θα αναλυθούν Χρονικό πλαίσιο Ένα διάγραμμα Gantt προτείνεται (δες επόμενη διαφάνεια) Πόροι οικονομική υποστήριξη, πρόσβαση σε δεδομένα, γνώσεις και εξοπλισμός Βιβλιογραφικές αναφορές βασικές βιβλιογραφικές πηγές οι οποίες σχετίζονται με προηγούμενη έρευνα και τη θεωρία και αφορούν ευθέως τη δική σας έρευνα.

Διάγραμμα Gantt

Διάγραμμα Gantt Ένα γράφημα Gantt δείχνει τα καθήκοντα και τις διάρκεια τους γραφικά, σε μορφή ημερολογίου, με μια μπάρα ανά δραστηριότητα. Η μπάρα δείχνει την παλαιότερη ημερομηνία έναρξης και την αναμενόμενη διάρκεια Οριζόντος άξονας: χρόνος (μήνες ή εβδομάδες) Κατακόρυφος άξονας: δραστηριότητες (  Ορόσημο) To διάγραμμα Gantt μπορεί να δείξει επίσης περίληψη των δραστηριοτήτων, εξαρτήσεις (βέλη), και ορόσημα (διαμάντια) στην ερευνητική διαδικασία Επιτρέπει την καταγραφή της προόδου του έργου

Παράδειγμα Γραφήματος Gantt

Προβλήματα Προκύπτουν Όταν: Υπάρχει έλλειψη δέσμευσης με τους επιβλέποντες καθηγητές Ανεπαρκή σχεδιασμό του έργου Κακή διαχείριση του χρόνου Η ανεπαρκής προσπάθεια Σκληρή δουλειά + επίβλεψη = επιτυχία