Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΑΡΑΠΟΝΩΝ Για ποιους λόγους φεύγουν οι πελάτες και δεν ξανάρχονται Τρόποι να τους ξανακερδίσετε.
Advertisements

6ο Συνέδριο Ελληνικού Μελιού & Προϊόντων Μέλισσας Δυνατότητες Επιχορήγησης επενδυτικών σχεδίων στον Μελισσοκομικό τομέα Μιχάλης Σμύρης τηλ:
“Ασφάλεια Ηλεκτρονικών Συναλλαγών: κρυπτογραφία και ηλεκτρονική υπογραφή ” ΧΡΥΣΗ ΧΡΥΣΟΧΟΥ Δικηγόρος (LL.M in Internet Law and Telecoms) Θεσσαλονίκη,
1ο ΘΕΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ=Το σύνολο των διαδικασιών με τις οποίες επιτυγχάνεται η πνευματική, η κοινωνική,η ηθική ολοκλήρωση του ατόμου. ΦΟΡΕΙΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
1.Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών 2. Ξένων Γλωσσών και Ευρωπαϊκών Σπουδών 3. Θετικών Επιστημών - Βιοεπιστημών – Πληροφορικής - Τεχνολογίας 4. Οικονομικών.
Ομαδική Παιδαγωγική Σύσκεψη Προϊσταμένων Νηπιαγωγείων 53 ης Περιφέρειας Σχολικής Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής – Ε. ΜΟΥΣΕΝΑ με θέμα: « Διοικητική λειτουργία.
1 Έλεγχος και τα μέσα ελέγχου. 2 Θέματα που αναλύονται Η αναγκαιότητα του ελέγχου Τα χαρακτηριστικά του αποτελεσματικού ελέγχου. Η διαδικασία του ελέγχου.
1 Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ 1 ο. Ο όρος marketing είναι πολύ ευρύς και περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που γίνονται κατά τη διακίνηση των.
ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ Δ. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΟΥ ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟΥ ΣΕ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ.
Ιδέες για διαχείριση του εστιατορίου. Συχνή ερώτηση τι είδους εστιατόριο να ανοίξω.
Διοίκηση Λειτουργιών και Παραγωγής Ενότητα 1: Εισαγωγή στα Συστήματα Παραγωγής Διδάσκων: Βασιλική Καζαντζή Επίκουρος Καθηγήτρια Τμήμα Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Διάλεξη 5 η (2013 – 14) Επιχειρηματικοτητα και Καινοτομια Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΗΛΙΑΚΟΙ ΘΕΡΜΟΣΙΦΩΝΕΣ Ο ηλιακός θερμοσίφωνας είναι ένα ενεργητικό ηλιοθερμικό σύστημα παραγωγής ζεστού νερού χρήσης χρησιμοποιώντας την ηλιακή ενέργεια.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας
ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ ΙΙΙ
Επιλογή τοποθεσίας και προγραμματισμός των εγκαταστάσεων
Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία ΙΙ
Διοίκηση ΜΜΕ και Επιχειρηματικότητα Διάλεξη 3η ( ) Από την Ευκαιρία, στη Δημιουργία μίας Επιχείρησης Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Έρευνα δράσης (action research) Η έρευνα δράσης είναι μια ερευνητική διαδικασία που οι ίδιοι οι άνθρωποι της πράξης διενεργούν, με στόχο να βελτιώσουν.
Λουκία Μπάκα Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια Αθήνα 2011
Η εκπαίδευση δεν ήταν πάντοτε όπως σήμερα ….
Τεχνολογία Επικοινωνιών
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 4η: Διαμόρφωση Ερευνητικού Σχεδιασμού
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Διάλεξη11η: Επαναληπτική Διάλεξη
το αλσοσ μασ ειναι η μεγαλυτερη πηγη
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
2ο ΓΕ.Λ. ΑΛΙΜΟΥ ΤΑΞΗ :Β΄ ΤΜΗΜΑ:4ο
Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΨΩΜΙΟΥ Ο ΣΙΤΑΡΟΥΛΗΣ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ ΣΧ. ΕΤΟΣ
Το Marketing Β΄.
η περινομή (marketing) στην λειτουργία της αγοράς ΑΝΤΩΝΙΟΥ Μαρτίνη
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 8η ( ) Ύλη Εξετάσεων
Περιβαλλοντολόγοι :Παρουσίαση 2
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
“Επιχειρηματικότητα σε περίοδο οικονομικής κρίσης”
ΘΕΜΑ : ΑΘΛΗΣΗ – ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
Μάνος Σατόπουλος Συντάκτης λευκωμάτων και λάτρης των τεχνών
ΘΕΡΜΟΫΔΡΑΥΛΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΤΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ
Ηλεκτρονική Υποβολή Φορολογικών Δηλώσεων μέσω της Υπηρεσίας TAXISnet
Μέθοδοι Έρευνας Στις Επιχειρήσεις και την Οικονομία
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 4η (2016 – 17) Εξυπηρέτηση Πελατών Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
Διάλεξη 13η Προέλευση και λειτουργικότητα του εξεικονισμού της εκπαίδευσης Αναπληρωτής Καθηγητής ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΛΕΙΟΣ.
Διοίκηση ΜΜΕ και Επιχειρηματικότητα Διάλεξη 5η (2017 – 18) H Ελληνική Επιχειρηματικότητα: Η Περίοδος της Κρίσης Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
«ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ»
Θετικό δημιουργικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 4η: Κριτική Βιβλιογραφική Ανασκόπηση
ΕΙΣΟΔΗΜΑ – ΔΑΠΑΝΕΣ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 10η (2017 – 18) Παρουσίαση Πτυχιακής Εργασίας Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης E-class μαθήματος:
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 7η: Ποιοτική Έρευνα
Διοίκηση ΜΜΕ και Επιχειρηματικότητα Διάλεξη 8η (2017 – 18) Δικαιοχρήση (Franchising) Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Οδηγίες σύνταξης σχεδίου μαθήματος
Μεθοδολογία Έρευνας Επαναληπτική Διάλεξη
Α Ο Δ Ε ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Διάγραμμα Πορείας Σχεδιασμού
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 2η (2017 – 18) Τα Συστήματα Ταξινόμησης των Υπηρεσιών Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
Φάσεις ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων
Διοικηση Επισιτιστικών επιχειρήσεων ΜΑΘΗΜΑ 3ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΠΛΑΔΑΣ
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Τουρισμού Διάλεξη 3η ( ) Ποιότητα Υπηρεσιών
Ασφαλής χρήση του Διαδικτύου
Internet safety Λεόντειος Σχολή Αθηνών Δημοτικό Στ2
Τα ψηλά βουνά -Η κατάρα του πεύκου-
Από την επικύρωση στην εφαρμογή
Πρόγραμμα βελτίωσης παροχών προς τους πελάτες
Ημερίδα Πρακτικής Άσκησης Εαρινό Εξάμηνο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Email: aapostolakis@staff.teicrete.gr Τηλ.: 2810379621 E-class μαθήματος: https://eclass.teicrete.gr/courses/DSH208/

Χαρακτηριστικά ενός «καλού» ερευνητικού αντικειμένου Εφικτότητα (Μπορεί να ολοκληρωθεί η έρευνα;) Το θέμα σας ενδιαφέρει πραγματικά Έχετε ή μπορείτε να αναπτύξετε, μέσα στο χρονικό πλαίσιο του έργου, τις απαραίτητες δεξιότητες ώστε να εκπληρώσετε το στόχο σας Η έρευνα μπορεί να ολοκληρωθεί εντός του διαθέσιμου χρόνου Το θέμα θα εξακολουθεί να είναι επίκαιρο όταν ολοκληρώσετε το έργο σας Το θέμα μπορεί να ολοκληρωθεί με το διαθέσιμο προϋπολογισμό Μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση στα δεδομένα που σας χρειάζονται Καταλληλότητα Το θέμα καλύπτει τα πρότυπα που έχουν οριστεί από το εκπαιδευτικό σας ίδρυμα Το θέμα σχετίζεται με τη θεωρία Είστε σε θέση να διατυπώσετε με σαφήνεια τα ερωτήματα και τους στόχους της έρευνάς σας Η έρευνα θα φέρει νέες χρήσιμες γνώσεις στο φως Τα ευρήματα μπορούν να είναι συμμετρικά: δηλαδή παρόμοιας αξίας, όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα Το θέμα σχετίζεται με τους στόχους που έχετε θέσει για τη σταδιοδρομία σας

Χαρακτηριστικά Καλού Θέματος Πτυχιακής Το θέμα σας είναι συγκεκριμένο Το θέμα σας είναι σχετικό. Το θέμα σας είναι εφικτό. Το θέμα σας ικανοποιεί τις κατευθυντήριες γραμμές που διέπουν την εκπόνηση πτυχιακών εργασιών στο τμήμα Το θέμα σας να ενδιαφέρει και άλλους αναγνώστες * Δείτε το αρχείο με τίτλο «Θέματα Πτυχιακών Εργασιών»

Υποθετικά Θέματα Πτυχιακών Εργασιών Προτιμήσεις Καταναλωτών στην Κρήτη για Προϊόντα Οίνου με Ονομασία Προέλευσης Μια Χρηματοοικονομική Ανάλυση στα Ξενοδοχεία του Νομού Ηρακλείου ‘Ένα Πλάνο Μάρκετινγκ (Marketing Plan) για Μικρά Ξενοδοχεία στην Σύρο Αειφόρος Τουριστική Ανάπτυξη Τουριστική Ανάπτυξη και Περιββάλον Η Ανάλυση της Οικονομικής Κρίσης στην Ελλάδα Τουρισμός – Μια Πρώτη Διερεύνηση των Παραμέτρων Υγείας, Ασφάλειας και Προστασίας στο Σημερινό Κόσμο Πλάνο Τουριστικής Ανάπτυξης Δήμου Ν. Καζαντζάκη Οργανόγραμμα Επιχείρησης (Μια Μελέτη Περίπτωσης) Οργάνωση και Λειτουργία του Τμήματος Housekeeping σε Νέες Μικρό-Μεσαίες Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις Μια Μελέτη Διαχείρισης της Κρίσης στην Συρία και οι Επιπτώσεις της στην Περιοχή της Κρήτης.

Παραγωγή ερευνητικών ιδεών Εάν δεν σας έχει δοθεί ήδη μια ερευνητική ιδέα, από τον καθηγητή σας ή τον εργοδότη σας, οι τεχνικές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να καταλήξετε στο θέμα που θα ερευνήσετε χωρίζονται σε εκείνες που απαιτούν κυρίως λογική σκέψη και σε εκείνες που απαιτούν κυρίως δημιουργική σκέψη

Παραγωγή ερευνητικών ιδεών Λογική σκέψη Δεξιότητες και ενδιαφέροντά σας αυξημένες πιθανότητες να έχετε καλά αποτελέσματα διαθέτετε τις γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται σκεφτείτε την καριέρα που σχεδιάζετε Ερευνητικά ενδιαφέροντα των καθηγητών σας βιογραφικά τους στο Internet εργασίες που έχουν δημοσιεύσει εργασίες που έχουν επιβλέψει Τίτλοι παλαιότερων εργασιών πτυχιακές εργασίες, διπλωματικές εργασίες, διδακτορικές διατριβές πηγές στο Internet βιβλιοθήκη του ιδρύματός σας (γκρίζα βιβλιογραφία) Συζήτηση με καθηγητές και συμφοιτητές επαγγελματίες και επαγγελματικές ομάδες Αναζήτηση στη βιβλιογραφία άρθρα σε ακαδημαϊκά και επαγγελματικά περιοδικά εκθέσεις, εργασίες, διατριβές Βιβλία (ιδιαίτερα σημαντικά τα ακαδημαϊκά άρθρα βιβλιογραφικής επισκόπησης) Μέσα μαζικής επικοινωνίας Internet, τηλεόραση, εφημερίδες, περιοδικά

Παραγωγή ερευνητικών ιδεών Δημιουργική σκέψη Τήρηση σημειωματάριου ιδεών καταγράφετε όλες τις ερευνητικές ιδέες τη στιγμή που γεννιούνται μέσα σας μαζί με το γεγονός που πυροδότησε την κάθε μία Προσωπικές προτιμήσεις στη βάση παλαιότερων ερευνητικών έργων Επιλέξτε έξι εργασίες που σας αρέσουν. Καταγράψτε για την κάθε μία (δεν έχει σημασία αν οι απαντήσεις για διαφορετικές εργασίες είναι ίδιες): Τι σας τραβά στην εργασία Τι καλό έχει η εργασία Γιατί είναι καλό το ερευνητικό έργο Επιλέξτε τρεις εργασίες που δε σας αρέσουν. Καταγράψτε για την κάθε μία (δεν έχει σημασία αν οι απαντήσεις για διαφορετικές εργασίες είναι ίδιες ή δεν είναι ξεκάθαρες): Τι δε σας αρέσει στην εργασία Τι κακό έχει η εργασία Γιατί το ερευνητικό έργο είναι κακό Συνάφεια με τον κόσμο των επιχειρήσεων (στη βάση της βιβλιογραφίας) δημιουργική προσέγγιση της βιβλιογραφίας με σκοπό τη μετατροπή δημοσιευμένου ερευνητικού έργου σε πρακτικά εφαρμοσμένη μελέτη

Παραγωγή ερευνητικών ιδεών Δημιουργική σκέψη Δέντρα συνάφειας χρήσιμα στην παραγωγή ιδεών έρευνας ξεκινάτε με μια ευρεία έννοια από την οποία παράγετε περισσότερα πιο συγκεκριμένα θέματα (δείτε επόμενη διαφάνεια) Καταιγισμός ιδεών (brainstorming) με ομάδα ατόμων ή και ατομικά Ορισμός του προβλήματος. Εστιάζει στα είδη των ιδεών που σας ενδιαφέρουν, π.χ. «Ενδιαφέρομαι για το μάρκετινγκ, αλλά δε γνωρίζω τι να κάνω για το δικό μου αντικείμενο έρευνας». Επιδίωξη προτάσεων από άλλους. Σε σχέση με το πρόβλημα. Καταγραφή των προτάσεων. Καμία πρόταση δεν επικρίνεται ή αξιολογείται με κανέναν τρόπο πριν κατατεθούν όλες οι ιδέες. Όλες οι προτάσεις, όσο ακραίες κι αν είναι, καταγράφονται και εξετάζονται. Καταγράφονται όσο το δυνατόν περισσότερες προτάσεις. Επανεξέταση προτάσεων. Εξερευνήστε τι σημαίνει καθεμία κατά την επανεξέτασή τους. Ανάλυση προτάσεων. Αποφασίστε ποιες σας φαίνονται πιο ελκυστικές ως ερευνητικές ιδέες και γιατί.

Παραγωγή ερευνητικών ιδεών Δημιουργική σκέψη Τεχνική των Δελφών Οργανωμένη συζήτηση με ομάδα ανθρώπων που εμπλέκονται με την ερευνητική ιδέα, ή ενδιαφέρονται γι' αυτήν. ενημερώστε τα μέλη της ομάδας σχετικά με την ερευνητική ιδέα στο τέλος της ενημέρωσης, ενθαρρύνετε τα μέλη της ομάδας να ζητήσουν αποσαφηνίσεις και περισσότερες πληροφορίες, ζητήστε από κάθε μέλος της ομάδας, να παράγει ανεξάρτητα έως τρεις συγκεκριμένες ερευνητικές ιδέες στη βάση της ιδέας που έχει ήδη περιγραφεί συλλέξτε τις ερευνητικές ιδέες όπως έχουν καταγραφεί, χωρίς επεξεργασία και χωρίς επεξηγήσεις, και διανείμετέ τις σε όλα τα μέλη της ομάδας, δεύτερος κύκλος της διαδικασίας (βήματα 2 ως 4) στον οποίο τα άτομα σχολιάζουν τις ερευνητικές ιδέες και αναθεωρούν τις δικές τους προτάσεις υπό το φως όσων έχουν συζητηθεί, επόμενοι κύκλοι στη διαδικασία μέχρι να επιτευχθεί ομοφωνία.

Δέντρο συνάφειας (παράδειγμα) SST – Self Service Technology «τεχνολογία αυτοεξυπηρέτησης». Συχνά αναφέρεται και ως «TBSS»

Μετατροπή μιας ιδέας σε ερευνητικό έργο

Η σημασία των ερευνητικών ερωτημάτων Θέτουν όρια. Βοηθούν να προτείνουμε μια κατάλληλη μεθοδολογία. Βοηθούν να παράγουμε ένα εκλεπτυσμένο σύνολο των αποτελεσμάτων. Επιτρέπουν την ευκολότερη ανάλυση. Βοηθούν να συγκεντρωθεί ένα λογικό σύνολο των συμπερασμάτων και κάνουν αναφορά σε προηγούμενη έρευνα.

Οι Δικές σας Ερευνητικές Υποθέσεις Πρέπει να είναι συνεπείς με τις αναμενόμενες προδιαγραφές Σε θέση να παράγουν σαφή συμπεράσματα Σύμφωνα με τις δυνατότητες και την ικανότητά σας Όχι πάρα πολύ περιγραφική

Διαμόρφωση ερευνητικών ερωτημάτων Βασικό κριτήριο επιτυχίας της έρευνάς σας είναι η ανάπτυξη ενός σαφούς συνόλου συμπερασμάτων με βάση τα δεδομένα που έχετε συγκεντρώσει και αναλύσει. Η έκταση στην οποία μπορείτε να το κάνετε θα καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό από τη σαφήνεια με την οποία θα έχετε διατυπώσει τα ερευνητικά σας ερωτήματα Ερευνητικά Ερωτήματα περιγραφής αξιολόγησης επεξήγησης Τι, Πότε, Πού, Ποιος, Πώς Πόσο, Σε ποιο βαθμό, Πώς Γιατί

Διαμόρφωση ερευνητικών ερωτημάτων Παραδείγματα ερευνητικών ιδεών και αντίστοιχων ερευνητικών ερωτημάτων γενικού ενδιαφέροντος Ερευνητική ιδέα Ερευνητικά ερωτήματα Διαφήμιση και τιμές μετοχών Πώς επηρεάζει την τιμή της μετοχής μιας εταιρείας μια τηλεοπτική εκστρατεία ενίσχυσης της εικόνας της εταιρείας; Προσλήψεις μέσω Internet Πόσο αποτελεσματική είναι η πρόσληψη νέου προσωπικού μέσω Internet σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους; Η χρήση αρωμάτων ως μηχανισμός μάρκετινγκ Με ποιους τρόπους επηρεάζει η χρήση συγκεκριμένων αρωμάτων τη συμπεριφορά των αγοραστών στα σούπερ μάρκετ; Η χρήση του Internet banking Ποια επίδραση είχε η ανάπτυξη του Internet banking στο πώς οι καταναλωτές χρησιμοποιούσαν τα υποκαταστήματα και γιατί;

Ερευνητικοί Στόχοι Ερευνητικά ερωτήματα: διατύπωση του προβλήματος ή του θέματος που θέλετε να μελετήσετε - τι αφορά η έρευνα Ερευνητικοί στόχοι: Λειτουργικοποιούν τα ερευνητικά ερωτήματα, δηλώνοντας τα βήματα που σκοπεύετε να ακολουθήσετε για να δώσετε απαντήσεις - πώς θα δομήσετε την ερευνητική διαδικασία προκειμένου να απαντήσετε στα ερωτήματά σας. Αποτελούν το σημαντικό βήμα μετασχηματισμού του ερευνητικού σας ερωτήματος σε ερευνητικό έργο. Η Βασική Έρευνα και η Απόλυτα Εφαρμοσμένη Έρευνα βρίσκονται στους δύο αντίθετους πόλους αυτού που λέμε Ερευνητικό Συνεχές. Τις περισσότερες φορές η έρευνα περιλαμβάνει ένα μίγμα θεωρίας και εφαρμογής. Στο δικό σας επίπεδο η ερευνητική δουλειά που θα κληθείτε να υλοποιήσετε θα πρέπει να έχει ισχυρό εφαρμοσμένο προσανατολισμό ( να αφορά δηλαδή πραγματικά προβλήματα και καταστάσεις) αλλά με την απαραίτητη δόση θεωρητικής βάσης ώστε να πληροί τα ακαδημαϊκά κριτήρια.

Ερευνητικοί Στόχοι και Σκοποί Σκοπός Ο ειδικός σκοπός του έργου. Συνήθως παρουσιάζονται ως ερευνητικά ερωτήματα. Στόχοι Τα βήματα ή τις δράσεις που αναλαμβάνονται προκειμένου να υλοποιήσουμε τους στόχους του έργου. Ορίζουμε πώς η έρευνα θα συμβάλει στη γνώση.

Ορισμός Ερευνητικού Προβλήματος & Στόχων ΛΑΘΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Μάθε ό,τι μπορείς σχετικά με τις ανάγκες των επιβατών ΣΩΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: H δυνατότητα οι επιβάτες να τηλεφωνήσουν κατά τη διάρκεια της πτήσης θα δημιουργήσει αρκετή επιπλέον προτίμηση και κέρδος για την εταιρία, ώστε να δικαιολογεί το κόστος σε σύγκριση με άλλες πιθανές επενδύσεις που θα μπορούσε η εταιρία να κάνει; Στόχοι: Ποιοι λόγοι θα έκαναν τους επιβάτες να τηλεφωνούν κατά τη διάρκεια της πτήσης αντί μετά την προσγείωση; Τι είδους επιβάτες θα προτιμούσαν πιθανότατα να τηλεφωνούν κατά τη διάρκεια της πτήσης; Ποια τιμή θα ήταν καλύτερα να καθιερώσουμε;

Εφαρμογή Σκοπού - Στόχων Θέμα Διπλωματικής Εργασίας: «Έρευνα Εργασιακής Ικανοποίησης των Εργαζομένων του ΤΕΙ Κρήτης» Υπόθεση εργασίας | ερευνητικό πρόβλημα (ένα από τα παρακάτω….): Έχει παρατηρηθεί ότι οι εργαζόμενοι την περίοδο της κρίσης παρουσιάζουν υψηλά επίπεδα εργασιακού στρες Να το διερευνήσουμε…. Για να χρησιμοποιηθεί ως τεκμηρίωση στην εξωτερική αξιολόγηση του ιδρύματος στο μέλλον Για να διερευνήσουμε τι είδους παράγοντες επηρεάζουν την εργασιακή ικανοποίηση περισσότερο (χρηματικοί ή μη χρηματικοί); Ερευνητικός Σκοπός: Να διερευνηθούν οι παράγοντες που επηρεάζουν την εργασιακή ικανοποίηση στο ΤΕΙ Κρήτης Στόχος/-οι: Να αναλυθούν οι διαφορές στις επιδράσεις διαφόρων παραγόντων εργασιακής ικανοποίησης για κάθε κατηγορία εργαζομένου στο ΤΕΙ Κρήτης Να διερευνηθεί η σημασία και η σπουδαιότητα των οικονομικών παραγόντων στην εργασιακή ικανοποίηση. Να προταθούν κατάλληλες πολιτικές και δράσεις που επηρεάζουν τη βελτίωση του εργασιακού κλίματος.

Κριτήρια διαμόρφωσης ερευνητικών στόχων Ας δούμε τώρα πως είναι δομημένη η ερευνητική διαδικασία. Ξεκινάει από μια αρχική ιδέα που προκύπτει από την εμπειρία ή τη θεωρητική γνώση του ερευνητή, προχωρά στην επεξεργασία της ιδέας αυτής ώστε να πάρει τη μορφή ενός ή περισσότερων ερευνητικών ερωτημάτων και καταλήγει στη συγγραφή της τελικής διατριβής (στην περίπτωσή σας) ή στην συγγραφή και παρουσίαση της τελικής ερευνητικής έκθεσης. Τα επί μέρους βήματα θα τα συζητήσουμε αναλυτικά σε επόμενες παρουσιάσεις, τις εβδομάδες που ακολουθούν. Αυτό στο οποίο αξίζει τον κόπο να αναφερθούμε εδώ είναι ότι παρά την εμφανιζόμενη γραμμικότητα της διαδικασίας, το ένα βήμα δηλαδή μετά το άλλο, στην πραγματικότητα η έρευνα αποτελείται από μια σειρά διαδικασιών που υλοποιούνται παράλληλα και αλληλοεπηρεάζονται συνεχώς. Για παράδειγμα η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας συνεχίζεται καθόλη τη διάρκεια του ερευνητικού έργου. Νέες γνώσεις που αποκαλύπτονται στον ερευνητή μέσα από την ανασκόπηση αυτή επηρεάζουν βήματα που στο πλάνο είτε προηγούνται είτε έπονται της βιβλιογραφικής ανασκόπησης και μάλιστα ο επηρεασμός μπορεί να φτάσει ακόμα μέχρι την επαναδιατύπωση του ερευνητικού θέματος ή των ερευνητικών ερωτημάτων. Ο καλύτερος τρόπος για να φανταστείτε την ερευνητική διαδικασία είναι με τη μορφή μιας σπειροειδούς ακολουθίας όπου τα επί μέρους βήματα υλοποιούνται ξανά και ξανά μέχρις ότου η έρευνα φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Θα έχομε την ευκαιρία όμως να τα συζητήσομε αυτά με λεπτομέρειες αργότερα

Η Θεωρία και ο ρόλος της Τι είναι η θεωρία; Γιατί η θεωρία είναι σημαντική; Πώς αναπτύσσεται η θεωρία; Ποιοι τύποι θεωρητικής συνεισφοράς μπορεί να δημιουργηθούν;

Τι είναι θεωρία Η θεωρία αποτελείται από τέσσερα στοιχεία Τι; ποιες είναι οι μεταβλητές ή οι έννοιες που εξετάζονται; Πώς; πώς σχετίζονται μεταξύ τους οι μεταβλητές ή έννοιες; αιτιώδης σχέση – αίτιο και αιτιατό Γιατί; γιατί σχετίζονται μεταξύ τους οι μεταβλητές ή έννοιες; Ποιος, πού, πότε; για ποιον ισχύει η θεωρία; πού εφαρμόζεται; πότε εφαρμόζεται; (περιορισμοί της θεωρίας)

Τι … δεν είναι θεωρία Αναφορές. Η αναφορά σε υπάρχουσες θεωρίες μπορεί να φαίνεται εντυπωσιακή αλλά συχνά είναι μόνο προπέτασμα καπνού. Δεδομένα. Έχουν την ικανότητα να επιβεβαιώνουν, να αναθεωρούν ή να ανατρέπουν την υπάρχουσα θεωρία και να αναπτύσσουν νέα. Χρησιμοποιούνται για την περιγραφή των σχέσεων ή των μοτίβων που αποκαλύπτονται αλλά από μόνα τους δεν είναι θεωρία. Η θεωρία απαιτεί λογικές εξηγήσεις που εξετάζουν το γιατί υπάρχουν οι σχέσεις ή τα μοτίβα ή το γιατί αναμένεται να αποκαλυφθούν. Λίστες μεταβλητών. Σημαντικές στην ανάπτυξη της θεωρίας, αλλά η απλή παρουσίαση ή αναφορά τους δεν είναι θεωρία. Διαγράμματα. Χρήσιμα για να εμφανιστούν παρατηρούμενες ή αναμενόμενες σχέσεις μεταξύ μεταβλητών αλλά από μόνα τους δεν είναι θεωρία. Απαιτείται γραπτή ανάλυση προκειμένου να εξηγηθεί γιατί υπάρχουν αυτές οι σχέσεις. Υποθέσεις ή Ερωτήματα. Οι υποθέσεις είναι σημαντικό κομμάτι της διαδικασίας ανάπτυξης και δοκιμής της θεωρίας, αλλά δε συνιστούν από μόνες τους θεωρία. Οι προτάσεις ή έννοιες που προσφέρουν τη βάση των ερευνητικών ερωτημάτων δεν αποτελούν από μόνες τους θεωρία.

Γιατί η θεωρία είναι σημαντική Όπως ακριβώς και οι επιστήμονες όλοι μας καθημερινά διατυπώνουμε και ελέγχουμε υποθέσεις και ανάλογα αναθεωρούμε έννοιες. Οργανώνουμε σχηματικά τα αποτελέσματα των ελέγχων αυτών και στη συνέχεια τα τοποθετούμε σε ένα ευρύτερο σύστημα που ονομάζουμε θεωρία. Χρειαζόμαστε θεωρίες προκειμένου να κατανοήσουμε την πολυπλοκότητα του κόσμου. Διαφορετικά δε θα μπορούσαμε να εξηγήσουμε τις ασύνδετες λεπτομέρειες με τις οποίες θα κατακλυζόμαστε Η θεωρία είναι βαθιά ριζωμένη στην καθημερινότητά μας. Υπάρχει σε κάθε απόφαση και ενέργειά μας. Ιδιαίτερα στην έρευνα, η σημασία της θεωρίας είναι θεμελιώδης. Η έρευνα κατηγοριοποιείται με βάση κριτήρια όπως ο σκοπός, τα δεδομένα που εμπλέκονται, η διαδικασία της έρευνας και η λογική της έρευνας. Ας συζητήσουμε κάποια ζητήματα που αφορούν τις δύο πρώτες κατηγοριοποιήσεις. Με βάση το σκοπό η έρευνα κατηγοριοποιείται σε Βασική ή καθαρή , η οποία είναι σχεδιασμένη για να διατυπώνει νέες θεωρίες και να διευρύνει τη γνώση χωρίς να ενδιαφέρεται για την πρακτική εφαρμογή της. Η βασική έρευνα θέτει τα θεμέλια για την εφαρμοσμένη έρευνα που ακολουθεί. Τέτοιου είδους έρευνα είναι πιο διαδεδομένη στις κλασσικές επιστήμες: Μαθηματικά, Φυσική κλπ Στις κοινωνικές επιστήμες (Οικονομικά, Τομέας επιχειρήσεων, Κοινωνία κλπ) επικρατεί η Εφαρμοσμένη έρευνα (applied research) που σχεδιάζεται τόσο για να δημιουργήσει νέα γνώση όσο και για να αντιμετωπίσει πρακτικά ζητήματα.

Σύνταξη ερευνητικής πρότασης

Ερευνητική Πρόταση Ένα πρωτόκολλο, ένα δομημένο πλάνο του προτεινόμενου ερευνητικού έργου Τι θα κάνω; Γιατί το κάνω; Αξίζει να το κάνω; Ποια σχέση έχει με όσα έχουν γίνει στο παρελθόν στο συγκεκριμένο κλάδο; Σε ποια θεωρία ή θεωρίες θα βασιστεί αυτό που κάνω και πώς θα τις χρησιμοποιήσω; Ποιο είναι το ερευνητικό μου ερώτημα και ποιοι οι ερευνητικοί μου στόχοι; Πώς θα πραγματοποιήσω την έρευνα; Ποιο είναι το σχέδιο έρευνας; Τι είδους δεδομένα χρειάζομαι; Ποιοι και πού είναι οι κατάλληλοι συμμετέχοντες; Πώς θα αποκτήσω πρόσβαση; Πώς θα τους επιλέξω; Πώς θα συλλέξω τα δεδομένα μου; Πώς θα αναλύσω τα δεδομένα μου για να αναπτύξω θεωρητικά συμπεράσματα; Τι ζητήματα ποιότητας δεδομένων μπορεί να συναντήσω; Πώς θα επιδιώξω να τα ξεπεράσω; Ποια ζητήματα δεοντολογίας μπορεί να συναντήσω σε κάθε στάδιο της έρευνάς μου; Πώς θα τα ξεπεράσω;

Προτεινόμενη Δομή Τίτλος συνοψίζει το ερευνητικό ερώτημα με απλότητα και λιτότητα εκφράζει τις έννοιες ή τις μεταβλητές στην έρευνα Υπόβαθρο Παρουσιάζει το θέμα έρευνας και απαντά στο ερώτημα «τι θα κάνω;» Αιτιολόγηση της έρευνας - «γιατί αξίζει να το κάνω;» εφαρμογή μιας θεωρίας σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο ανάπτυξη μιας θεωρίας σε ένα συγκεκριμένο περιβάλλον έλεγχος μιας θεωρίας σε ένα δεδομένο πλαίσιο Δείχνει «πώς η έρευνα σχετίζεται με όσα έχουν γίνει στο παρελθόν μια περίληψη των βασικών βιβλιογραφικών πηγών που χρησιμοποιούνται και της θεωρίας ή τις θεωρίες που περιέχουν Ερευνητικά ερωτήματα και στόχοι Διατύπωση του ερευνητικού ερωτήματος και των ερευνητικών στόχων, ώστε ο να μην υπάρχει καμία αμφιβολία σχετικά με τα όσα η έρευνα επιδιώκει να επιτύχει Μέθοδος Απαντά στην ερώτηση «πώς θα υλοποιήσω την έρευνά μου;» Ερευνητικός σχεδιασμός (ποσοτικός, ποιοτικό ς ή πολλαπλών μεθόδων) Ερευνητικές στρατηγικές (πείραμα, μελέτη περίπτωσης, δημοσκόπηση κ.λπ.) Δεδομένα Που θα βρεθούν / Πως θα συλλεχθούν / Πως θα αναλυθούν Χρονικό πλαίσιο Ένα διάγραμμα Gantt προτείνεται (δες επόμενη διαφάνεια) Πόροι οικονομική υποστήριξη, πρόσβαση σε δεδομένα, γνώσεις και εξοπλισμός Βιβλιογραφικές αναφορές βασικές βιβλιογραφικές πηγές οι οποίες σχετίζονται με προηγούμενη έρευνα και τη θεωρία και αφορούν ευθέως τη δική σας έρευνα.

Διάγραμμα Gantt

Διάγραμμα Gantt Ένα γράφημα Gantt δείχνει τα καθήκοντα και τις διάρκεια τους γραφικά, σε μορφή ημερολογίου, με μια μπάρα ανά δραστηριότητα. Η μπάρα δείχνει την παλαιότερη ημερομηνία έναρξης και την αναμενόμενη διάρκεια Οριζόντος άξονας: χρόνος (μήνες ή εβδομάδες) Κατακόρυφος άξονας: δραστηριότητες (  Ορόσημο) To διάγραμμα Gantt μπορεί να δείξει επίσης περίληψη των δραστηριοτήτων, εξαρτήσεις (βέλη), και ορόσημα (διαμάντια) στην ερευνητική διαδικασία Επιτρέπει την καταγραφή της προόδου του έργου

Παράδειγμα Γραφήματος Gantt

Προβλήματα Προκύπτουν Όταν: Υπάρχει έλλειψη δέσμευσης με τους επιβλέποντες καθηγητές Ανεπαρκή σχεδιασμό του έργου Κακή διαχείριση του χρόνου Η ανεπαρκής προσπάθεια Σκληρή δουλειά + επίβλεψη = επιτυχία