ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ 1ο Δημοτικό Σχολείο Βροντάδου Συντελεστές: Οι εκπ/κοί του σχολείου
Περιγραφή της καλής πρακτικής. Στα πλαίσια της συμμετοχής του σχολείου στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus Plus και με αφορμή την επαφή μας με άλλα σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ,προχωρήσαμε στην οργάνωση μαθητικού συμβουλίου, ενός θεσμού πολύ διαδεδομένου στα Ευρωπαϊκά σχολεία. Προσπαθήσαμε να μεταδώσουμε στα παιδιά την ιδέα της δημοκρατίας και την υπευθυνότητα που πρέπει να έχει κανείς όταν επιλέγει αυτόν που θα τον αντιπροσωπεύει και θα υπερασπίζεται τα δικαιώματα του. Μέσα από βιωματικά παιχνίδια και δραστηριότητες ενίσχυσης του ομαδικού πνεύματος, καταλήξαμε στην οργάνωση εκλογών μέσα στο χώρο του σχολείου τηρώντας όλες τις δημοκρατικές διαδικασίες. Ασχοληθήκαμε με τα δικαιώματα του παιδιού και τις πρωτοβουλίες που μπορεί να πάρει ένα συμβούλιο μαθητών για τη βελτίωση του σχολείου του γενικά .Έτσι, δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στο σχολείο ένας πυρήνας σκέψεων και πρωτοβουλιών που έφερε έναν άλλο αέρα στη λειτουργία του σχολείου και αποδεικνύει ότι παιδιά αυτής της ηλικίας είναι ικανά να διαχειριστούν με επιτυχία πολλά σοβαρά θέματα. Αυτό που χρειάζονται είναι να τους δίνονται ευκαιρίες. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Σκοπός της καλής πρακτικής. Άξονες γνωστικού περιεχομένου Το άτομο και η σχολική κοινότητα, ο μαθητής ως μέλος της σχολικής κοινότητας, δικαιώματα και υποχρεώσεις Το άτομο και η Ευρωπαϊκή Ένωση Γενικοί στόχοι (γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες) Να αναγνωρίσουν τους ρόλους των ατόμων στις διάφορες ομάδες και θεσμούς και την αλληλεπίδραση ατόμου – ομάδας Να αναπτύξουν θετική στάση για την έννοια της δημοκρατίας Να υιοθετήσουν στάσεις υπευθυνότητας τόσο για την άσκηση των δικαιωμάτων τους όσο και για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Σκοπός της καλής πρακτικής. Να περιφρουρούν τα δικαιώματά τους και να αναλαμβάνουν τις υποχρεώσεις που έχουν ως πολίτες. Να υιοθετήσουν θετικές στάσεις για τους διαφορετικούς λαούς και τις διάφορες ομάδες που ζουν στη χώρα μας. Να ενθαρρυνθούν να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες που να προωθούν την κατανόηση και τη συνεργασία ανάμεσα σε οργανωμένες ομάδες που βρίσκονται στην Ελλάδα. Ενδεικτικές Θεμελιώδεις έννοιες Διαθεματικής προσέγγισης Άτομο – σύνολο , αλληλεπίδραση, σύστημα ,ομοιότητα - διαφορά, οργάνωση Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Ρόλος του εκπαιδευτικού. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διάρκεια της οργάνωσης και λειτουργίας του μαθητικού συμβουλίου είναι: συμβουλευτικός διαμεσολαβητικός υποστηρικτικός. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Ρόλος των μαθητών. Οι μαθητές αντιλαμβάνονται τις υποχρεώσεις τους για την επιτυχία της λειτουργίας του συμβουλίου και αναλαμβάνουν δράσεις για τη βελτίωση της σχολικής ζωής και του σχολικού περιβάλλοντος. Υπερασπίζονται τα δικαιώματα τους και συμμετέχουν ενεργά στις αποφάσεις που αφορούν άμεσα την καθημερινότητα τους στο σχολείο. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Εμπλοκή τρίτων στην καλή πρακτική. Ο σύλλογος γονέων του σχολείου αλλά και οι περισσότεροι γονείς συμμετείχαν στις δραστηριότητες που οργανώθηκαν από τους μαθητές τόσο με την ενεργή παρουσία τους αλλά και την εθελοντική τους προσφορά στις δραστηριότητες. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Εμπόδια που παρουσιάστηκαν. Τα αρχικά εμπόδια εντοπίστηκαν στην αλλαγή νοοτροπίας ως προς τη διαχείριση σοβαρών θεμάτων από μαθητές μικρής ηλικίας. Η σωστή οργάνωση, η ενημέρωση και η σοβαρή αντιμετώπιση του ρόλου του συμβουλίου από όλους τους εμπλεκόμενους, βοήθησε στην αλλαγή της αρχικής επιφυλακτικής στάσης και στην καθιέρωση κλίματος εμπιστοσύνης. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Παρουσίαση καλής πρακτικής. Ξεκινήσαμε με αφορμή να γνωρίσουμε καλύτερα τις χώρες που είναι εταίροι μας στην Ευρωπαϊκή συνεργασία Erasmus plus,δηλαδή την Τσεχία, Γαλλία, Πολωνία, Εσθονία και Τουρκία. Βρήκαμε ποιες από αυτές τις χώρες είναι πλήρη μέλη της ΕΕ και ποιες είναι υπό ένταξη. Μάθαμε ποιες ανήκουν στη ζώνη του Ευρώ. Έτσι σιγά σιγά μάθαμε ποιες χώρες απαρτίζουν την Ευρωπαϊκή Ένωση και πότε έγινε η ένταξη της κάθε μιας καθώς και πότε η κάθε χώρα μπήκε στη ζώνη του ευρώ. Η δεύτερη δραστηριότητα ήταν να γνωρίσουμε την ιστορία της ΕΕ, τη δομή της ,την εξέλιξη της και πώς λειτουργούν τα όργανα της μέσα από το site της ευρωπαϊκής ένωσης με online παιχνίδια αλλά και με κυνήγι θησαυρού με ερωτήσεις γραμμένες με QR code. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Παρουσίαση καλής πρακτικής. Η τρίτη δραστηριότητα ήταν να μελετήσουμε τις αρχές της ΕΕ με επίκεντρο την ισότητα, την ελευθερία στη διακίνηση ιδεών και αγαθών και την ασφάλεια των πολιτών. Επικεντρωθήκαμε στα παιδιά και στα δικαιώματα τους. Αφού μελετήσαμε τη διεθνή σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού, κάναμε δραστηριότητες βασισμένες στο υλικό της Action Aid και μέσα από αυτές καταλήξαμε σε συμπεράσματα για το ποια είναι τα δικαιώματα των παιδιών και πώς πρέπει όλοι να τα υπερασπιζόμαστε. Ο διάλογος για τα δικαιώματα μας οδήγησε να σκεφτούμε τρόπους υπεράσπισης των δικαιωμάτων μέσα στο σχολείο. Καταλήξαμε στην ανάγκη εκπροσώπησης των μαθητών στις συλλογικές αποφάσεις του σχολείου που αφορούν στη βελτίωση της καθημερινότητας τους και τη συνεργασία με δασκάλους και γονείς για βελτίωση του σχολείου. Έτσι φτάσαμε στη δημιουργία ενός σχολικού συμβουλίου με συμμετοχή μαθητών από την Δ΄,Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη του σχολείου. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Παρουσίαση καλής πρακτικής. Προχωρήσαμε στη σύνταξη καταστατικού λειτουργίας του μαθητικού συμβουλίου υπογεγραμμένο από τα μέλη και το διευθυντή. Έγινε αρχικός προγραμματισμός δράσεων και ακολούθησαν τακτικές συνεδριάσεις ανά δεκαπενθήμερο με τον εκπαιδευτικό υπεύθυνο συντονιστή του συμβουλίου για την επικαιροποίηση και αξιολόγηση των δράσεων. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Προστιθέμενη αξία/Επεκτασιμότητα της καλής πρακτικής (1/2). Το σχολικό συμβούλιο έδωσε στους μαθητές τη δυνατότητα να σκεφτούν ότι το σχολείο στο οποίο περνούν ένα μεγάλο μέρος της ζωής τους, τους ανήκει και είναι υπεύθυνοι και οι ίδιοι για την καθαριότητα, τη διαχείριση των σκουπιδιών, τη βελτίωση της συμπεριφοράς τους και μπορούν μέσα από συνεργασίες και διάλογο με εκπαιδευτικούς και γονείς να αλλάξουν πράγματα που δεν τους ικανοποιούν στη σχολική ζωή. Η δράση αυτή τους μετέτρεψε από παθητικούς δέκτες όλων των αποφάσεων που τους αφορούν σε ενεργούς μαθητές που ξέρουν τα δικαιώματα τους και τις υποχρεώσεις τους. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Προστιθέμενη αξία/Επεκτασιμότητα της καλής πρακτικής (2/2). Οι δράσεις του μαθητικού συμβουλίου επεκτάθηκαν και πέραν του σχολικού προγράμματος. Με την οργάνωση ενός χριστουγεννιάτικου παζαριού με φιλανθρωπικό στόχο αναζήτησαν ομάδες κοινωνικές που αντιμετωπίζουν προβλήματα και τις βοήθησαν. Παρακολούθησαν συνεδρίαση του τοπικού δημοτικού συμβουλίου και έμαθαν κάποια από τα θέματα που απασχολούν την τοπική κοινωνία. Επαναλειτούργησαν το δανειστικό τμήμα της βιβλιοθήκης του σχολείου. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Συμπεράσματα. Η λειτουργία του μαθητικού συμβουλίου συνέβαλε στην καθιέρωση κλίματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών και οδήγησε στην καλύτερη εμπέδωση της δημοκρατίας ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη δημιουργία καλού κλίματος μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών και για τη βελτίωση της σχολικής ζωής. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Δημοσιοποίηση Καλής Πρακτικής. Όλες οι δραστηριότητες είναι δημοσιευμένες στην ιστοσελίδα του σχολείου http://1dim-vront.chi.sch.gr και στην κοινή ιστοσελίδα μεταξύ των εταίρων στα πλαίσια του Erasmus plus http://bigissuesinsmallhands.weebly.com και με συνεχόμενα δελτία τύπου αποστέλλονται σε μέσα μαζικής ενημέρωσης για την έγκαιρη ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας. Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".
Βιβλιογραφικές αναφορές. ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ www.invlolver.org Χίος, 16-18/6/2015 "Καλές Πρακτικές".