Η όξινη βροχή Τι ακριβώς είναι ,ποιά είναι τα αίτια,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γ ΕΩΠΟΝΙΚΟ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΗΡΟΤΡΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑΣ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΣ - ΕΝΟΦΘΑΛΜΙΣΜΟΣ ΜΟΥΡΙΑΣ Αλεξανδρίδου.
Advertisements

ΤΟΓΙΑ ΜΑΡΙΑΝΝΑ – ΑΘΑΝΑΣΙΑ Α.Μ : Ζ15886 ΤΜΗΜΑ: ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ : ΕΔΑΦΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ : ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΣΜΑΣ.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.1: ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΑΚΟΙ ΤΥΠΟΙ LEWIS (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΣΘΕΝΟΥΣ (Kossel, Lewis)  Στους χημικούς.
 Ορισμός περιβάλλοντος, ατμόσφαιρας, υδρόσφαιρας, λιθόσφαιρας  Ορισμός της μόλυνσης του περιβάλλοντος  Τύποι μόλυνσης  Μόλυνση του αέρα  Μόλυνση.
ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ ΑΡΧΕΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Δρ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΩΤΣΙΟΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2015/2016.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΝΕΡΟΥ
ΜΙΚΡΟΒΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΥΓΙΕΙΝΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Η αρχή του σκληρού ή μαλακού οξέος (ή βάσης)
Σχεδιασμός μαθήματος στο Λύκειο
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΞΙΔΙΟΥ ΣΕ ΟΞΙΚΟ ΟΞΥ
ΡΥΠΑΝΣΗ ΥΔΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΔΑΦΟΥΣ
Της Μαθήτριας Α’ Λυκείου Μποσμαλή Αγγελική Υπ. Καθηγητής: Κ. Δούκας
Παρουσίαση για την ΟΞΙΝΗ ΒΡΟΧΗ Πέτρος Χαβιατζής.
Οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις
Φωτογραφία από λίμνη – αλυκή (NaCl)
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΟ 1975 ΚΑΙ ΜΕΤΑ
Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΤ΄ 1 ΤΑΞΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ανόργανη Φαρμακευτική Χημεία, 3ο εξάμηνο Δ
Μέθοδοι και Όργανα Περιβαλλοντικών Μετρήσεων
MSc in Management and Information Systems
6. ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΙΚΕΣ ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Κλιματολογικές συνθήκες ελιάς
ΑΝΑΕΡΟΒΙΑ ΧΩΝΕΥΣΗ.
Καταστάσεις του νερού – μορφές
ΚΑΝΟΝΕΣ ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΑΜΘ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΤΕ Βιομάζα.
Το Φαινόμενο του Θερμοκηπίου
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ Ανακύκλωση απορριμμάτων είναι η διαδικασία με την επαναχρησιμοποίηση και την επανεπεξεργασία εν μέρει ή ολικά οτιδήποτε αποτελεί έμμεσα ή άμεσα.
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Το κλίμα της Ευρώπης.
14ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΜΑΔΑ 6 ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΩΣΤΑΣ Ρ. ΝΙΚΗ Β.
ΤΥΠΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ ΣΤΙΣ ΟΡΓΑΝΟΜΕΤΑΛΛΙΚΕΣ ΕΝΩΣΕΙΣ
Ανόργανη Φαρμακευτική Χημεία, 3ο εξάμηνο Δ
Θεοδώρα Μπάφα Ε2 1ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσ/νικης
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΡΥΠΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
5ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
Ατμοσφαιρική ρύπανση.
Βιολογία Β’ Λυκείου Γενικής Παιδείας
2. Αντίδραση οργανισμού επηρεάζει τη σχέση
Όξινος χαρακτήρας καρβοξυλικών οξέων
Περιβαλλοντικά Εργαλεία – Περιβαλλοντική Πολιτική
Οι φυσικές καταστάσεις.
Εργασία στο μάθημα της Βιολογίας Σταυρακάκης Κων/νος Εφραίμ.
Σεραφείμ Μπίτσιος Φυσικός, Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Καρδίτσας
ΤΙΤΛΟΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΟΞΕΙΔΩΣΗΣ – ΑΝΑΓΩΓΗΣ RED-OX TITRATIONS
Ασφάλεια και υγιεινή στο εργαστήριο
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ Τοποθέτησα την επιφάνεια του ξύλου σε εξωτερική θερμοκρασία 17οC για μια ώρα και ανά ένα τέταρτο μετρούσα την θερμοκρασία Του.
Μέρος 5ο: Μέθοδοι Επαύξησης της Απόληψης Πετρελαίου
Για να προσθέσετε αυτήν τη διαφάνεια στην παρουσίαση
ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ Α) ορισμός Β) αιτίες διαταραχών της ομοιόστασης
Διοξείδιο του άνθρακα Το CO2 εισέρχεται στα φυσικά νερά από τις εξής οδούς: Από την ατμόσφαιρα Με το νερό της βροχής (ελαφρώς όξινο) Ως προϊόν αποσύνθεσης.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
H εξέλιξη της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα στον 20ο αιώνα
Εργαστήριο Χημείας Εργαστηριακά Όργανα.
Για να εισαγάγετε αυτή τη διαφάνεια στην παρουσίασή σας
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΝΕΡΟΥ
Για να προσθέσετε αυτήν τη διαφάνεια στην παρουσίαση
Για να εισαγάγετε αυτή τη διαφάνεια στην παρουσίασή σας
Үй тапсырмасын тексеру
Παιγνίδια με τις γεωγραφικές συντεταγμένες
Διαλύματα ασθενών μονοπρωτικών οξέων ή βάσεων
Αραίωση διαλυμάτων Νόμος της Αραίωσης Ερώτημα
Χημικός Εμπλουτισμός Χημικός εμπλουτισμός είναι η χημική επεξεργασία που στοχεύει στην εκλεκτική δράση χημικών αντιδραστηρίων στα στείρα που συνοδεύουν.
Η ΑΝΑΠΝΟΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η όξινη βροχή Τι ακριβώς είναι ,ποιά είναι τα αίτια, οι επιπτώσεις και πως μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε;

Περιεχόμενα: Ορισμός της όξινης βροχής Αίτια Επιπτώσεις Τρόποι αντιμετώπισης Βιβλιογραφία

Ορισμός Όξινη Βροχή ονομάζουμε οτιδήποτε πέφτει από τον ουρανό πάνω στον πλανήτη μας, η βροχή, το χιόνι, η υγρασία κλπ και που είναι αφύσικα όξινη .Είναι η βροχή που έχει μικρότερο pH από την κανονική βροχή. Ο όρος όξινη βροχή αναφέρεται στην παρουσία σε αυτήν όξινων διαλυμένων ρύπων, δηλαδή ουσιών (αερίων ή μη) που δεν αποτελούν φυσιολογικά χαρακτηριστικά της καθαρής ατμόσφαιρας, αλλά είναι προϊόντα ανθρώπινης δραστηριότητας ή άλλων ρυπογόνων αιτιών. Κανονική βροχή Το καθαρό νερό(Η2Ο) έχει pH 7 και είναι ουδέτερο. Εν τούτοις, η κανονική βροχή έχει pH 6 και είναι ελαφρώς όξινη. Αυτό οφείλεται στην φυσιολογική ύπαρξη διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην ατμόσφαιρα, το οποίο αντιδρά με το νερό και παράγεται ανθρακικό οξύ (Η2CO3). CO2 + H2O → H2CO3 Όξινη βροχή Η όξινη βροχή έχει pH από 2 (όξινη) έως 5 (λίγο όξινη). Οι κυριότεροι ρύποι που προκαλούν την όξινη βροχή είναι το διοξείδιο του θείου (SO2) και τα οξείδια του αζώτου (NΟx).

Αίτια Η κύρια αιτία δημιουργίας της όξινης βροχής είναι η αντίδραση του διοξειδίου του θείου (SO2) και των οξειδίων του αζώτου με τους υδρογονάνθρακες στα σύννεφα. Η όξινη βροχή δημιουργείται όταν αυτά τα αέρια αντιδρούν στην ατμόσφαιρα με νερό, οξυγόνο και άλλες χημικές ενώσεις σχηματίζοντας διάφορες όξινες ενώσεις, όπως θειικό και νιτρικό οξύ. Η ηλιακή ακτινοβολία δρα καταλυτικά, αυξάνοντας το ποσοστό αυτών των αντιδράσεων. Επειδή τα διάφορα καυσαέρια ορυκτών καυσίμων, όπως το πετρέλαιο και οι γαιάνθρακες, περιέχουν συχνά (όξινα) οξείδια του θείου και του αζώτου, μεταξύ άλλων, παράγεται όξινη βροχή που περιέχει σε διάλυση τα αντίστοιχα οξέα Τα αέρια αυτά προέρχονται κυρίως από : Καύση ορυκτών καυσίμων Ηφαιστειακή δραστηριότητα Πυρκαγιές Βιολογικές δραστηριότητες: Μια σειρά βιοχημικών διεργασιών παράγει διμεθυλοθειαιθέρας (CH3SCH3), που τελικά οξειδώνεται προς SO2. και CO2. Τήξη όξινου πάγου: Μέρος των παγοκαλυμμάτων που τήκονται λόγω του φαινόμενου του θερμοκηπίου περιείχαν διαλυμένα όξινα αέρια, προερχόμενα κυρίως από την εντονότερη ηφαιστειακή δραστηριότητα της εποχής που δημιουργήθηκαν. Παρατηρείται ότι ο κύριος παράγοντας είναι οι ανθρώπινες δραστηριότητες.

Διοξείδιο του θείου, SO2 Κατά την καύση ορυκτών (γαιάνθρακα , πετρέλαιο) το θείο (S) μετατρέπεται σε αέριο διοξείδιο του θείου (SO2) και απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα. Εκεί το SO2 αντιδρά με το νερό και το οξυγόνο και παράγεται θειώδες (H2SO3) και θειικό οξύ (H2SO4): S + O2 → SO2 SO2 + H2O → H2SO3 H2SO3 + 1/2 O2 → H2SO4 Οξείδια του αζώτου, ΝΟx Ως οξείδια του αζώτου (ΝΟx) εννοούμε τα οξείδια ΝΟ και ΝΟ2. Αυτά τα οξείδια παράγονται στις μηχανές εσωτερικής καύσης κατά την αντίδραση του αζώτου (Ν2) και του οξυγόνου (Ο2) του αέρα, λόγω των υψηλών πιέσεων και θερμοκρασιών. Κατά συνέπεια ,τα ΝΟx παράγονται από τα αυτοκίνητα και διάφορα εργοστάσια. Τα NOx αντιδρούν με το νερό και το οξυγόνο της ατμόσφαιρας και παράγεται νιτρικό οξύ (HNO3): N2 + O2 → 2NO NO2 + 1/2 O2 → NO2 NOx + H2O → HNO3 Τα οξείδια SO2 και ΝΟx ονομάζονται και ανυδρίτες οξέων,διότι μπορούν να παρασκευαστούν από τα αντίστοιχα οξέα, με την αφαίρεση ενός μορίου νερού(H2O).

Επιπτώσεις Η όξινη βροχή έχει έντονες επιπτώσεις στα φυσικά οικοσυστήματα (δάση, υδροβιότοπους, έδαφος), σκοτώνοντας άμεσα ή έμμεσα διάφορες μορφές ζωής, αλλά και στα οικιστικά οικοσυστήματα, διαβρώνοντας ιστορικά μνημεία, προκαλώντας ζημίες σε κτίρια και οχήματα, αλλά και βλάπτοντας άμεσα την ανθρώπινη υγεία. Τα νερά των λιμνών και των ποταμών εμφανίζουν υψηλή οξύτητα, λόγω της όξινης βροχής. Όσο μειώνεται το pH, τόσο λιγότεροι υδρόβιοι οργανισμοί μπορούν να επιβιώσουν. Τα εδάφη περιέχουν είτε θρεπτικά συστατικά (πχ μεταλλικά άλατα) είτε τοξικές ουσιες (πχ Μόλυβδος, Pb, Κάδμιο, Cd, Υδράργυρος, Hg). H παρουσία των οξέων λόγω της όξινης βροχής έχει ως αποτέλεσμα την διάλυση αυτών των ουσιών. Όταν τα θρεπτικά συστατικά διαλυθούν και απομακρυνθούν με τα νερά (υπόγεια ή υπέργεια), τότε τα δέντρα και τα φυτά δεν αναπτύσσονται κατάλληλα, αφού ένα μέρος της τροφής τους προέρχεται από αυτά τα συστατικά. Από την άλλη, όταν οι τοξικές ουσίες διαλυθούν από τα οξέα, τότε μπορούν να μεταφερθούν πάλι από νερά, να μολύνουν λίμνες και ποτάμια, να περάσουν στη διατροφική αλυσίδα και να αφομοιωθούν από τον άνθρωπο.

Τα δάση λόγω της επαφής τους με το νερό της όξινης βροχής πεθαίνουν Τα δάση λόγω της επαφής τους με το νερό της όξινης βροχής πεθαίνουν. Τα φύλλα και οι ρίζες των δέντρων νεκρώνονται και έτσι τα δέντρα δεν μπορούν ούτε να αναπνεύσουν και να φωτοσυνθέσουν ούτε να τραφούν με τα θρεπτικά συστατικά του εδάφους. Αρκετά μέταλλα, όπως ο σίδηρος και ο χάλυβας, διαβρώνονται από τα οξέα. Μεταλλικά μέρη από τα αυτοκίνητα ή από τις γραμμές των τραίνων καταστρέφονται. Επίσης τα ανθρακικά άλατα διασπώνται από τα οξέα. Πετρώματα και δομικά συστατικά καταστρέφονται. Τα μαρμάρινα μνημεία και τα αγάλματα αποτελούνται από ανθρακικά άλατα (CaCO3), τα οποία διασπώνται από τα οξέα. Αρχαιολογικοί θησαυροί ανεκτίμητης ιστορικής και πολιτισμικής αξίας, όπως η Ακρόπολη, ή οι πυραμίδες των Μάγιας καταστρέφονται από την όξινη βροχή. Το θειικό οξύ αντιδρά με το ανθρακικό άλας και παράγεται ένα άλλο άλας αρκετά εύθραστο, ο γύψος. Το φαινόμενο ονομάζεται γυψοποίηση του μαρμάρου. Η αντίδραση είναι η εξής: H2SO4 + CaCO3 → CaSO4

Όταν ο άνθρωπος εκτεθεί σε οξείδια SO2 και NOx, τότε δημιουργούνται σοβαρά δερματικά, οφθαλμολογικά και αναπνευστικά προβλήματα. Τα οξείδια SO2 και NOx μαζί με άλλα οξείδια , όπως το CO2, και χημικές ενώσες όπως το όζον, οργανικά και αιωρούμενα σωματίδια, προκαλούν το νέφος που παρατηρείται στις πόλεις. Ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, η ορατότητα μειώνεται αισθητά.

Τρόποι αντιμετώπισης: Η αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων της όξινης βροχής επιτυγχάνεται με: προσθήκη βάσης, όπως το υδροξείδιο του ασβεστίου, Ca(OH)2, εξουδετερώνονται τα οξέα που βρίσκονται στα ποτάμια, τις λίμνες και τα εδάφη αποθείωση, δηλαδή απομάκρυνση του θείου (S), από τα καύσιμα που περιέχουν θείο. Τέτοια καύσιμα είναι οι γαιάνθρακες και το ακατέργαστο πετρέλαιο τοποθέτηση ειδικών φίλτρων στις καμινάδες των εργοστασίων, για να δεσμεύονται οι ρύποι (πχ SO2)πριν απελευθερωθούν στην ατμόσφαιρα τοποθέτηση καταλυτών στις εξατμίσεις των αυτοκινήτων για την μετατροπή των ρύπων (πχ ΝO2) σε ουσίες πιο φιλικές προς το περιβάλλον την εξοικονόμηση ενέργειας. Για παράδειγμα, μπορούμε να μην αφήνουμε σε λειτουργία ηλεκτρικές συσκευές που δεν χρειαζόμαστε, να σβήνουμε τα φώτα κ.ά. τη χρήση Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), όπως η Ηλιακή ενέργεια, η Αιολική ενέργεια, η υδάτινη ενέργεια,η βιομάζα, κ.ά. περιορισμό των άσκοπων μετακινήσεων και χρήση μεταφορικών μέσων φιλικών προς το περιβάλλον (πόδια, ποδήλατο, υβριδικά αυτοκίνητα, κ.ά.)

Μπορούμε όλοι να συνεισφέρουμε απευθείας με το να «συγκρατούμε» την ενέργεια, μιας και στην παραγωγή ενέργειας ανήκει το μεγαλύτερο ποσοστό του προβλήματος της απόθεσης οξέων. Για παράδειγμα, αυτά που μπορεί ο καθένας να κάνει είναι: Να κλείνει τα φώτα, τον υπολογιστή ή άλλες συσκευές όταν δεν είναι απαραίτητο να λειτουργούν Να χρησιμοποιεί ηλεκτρικές συσκευές μόνο όταν τις χρειάζεται Να έχει τον θερμοστάτη στους 20oC τον χειμώνα και στους 23oC το καλοκαίρι. Να μονώσει το σπίτι του όσο καλύτερα μπορεί Να χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς όσο πιο συχνά μπορεί ή ακόμη καλύτερα να περπατάει ή να χρησιμοποιεί ποδήλατο Να αγοράσει αυτοκίνητο με χαμηλές εκπομπές οξειδίων του αζώτου και να το διατηρεί σε καλή κατάσταση Να είναι καλά ενημερωμένος

Βιβλιογραφία Βικιπαίδεια https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%8C%CE%BE%CE%B9%CE%BD%CE%B7_%CE%B2%CF%81%CE%BF%CF%87%CE%AE Scribd https://www.scribd.com/doc/6991544/%CE%95%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1-%CF%8C%CE%BE%CE%B9%CE%BD%CE%B7-%CE%B2%CF%81%CE%BF%CF%87%CE%AE Ppt https://docs.google.com/presentation/d/1ON1Rh62BArZvDw3VEllgU0WpCML4LjXMyLLMmg0RiTk/edit?hl=el#slide=id.p31 Internet Chemistry Teaching https://chemnet.wordpress.com/tag/%CE%95%CF%80%CE%B9%CF%80%CF%84%CF%8E%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%8C%CE%BE%CE%B9%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CE%B2%CF%81%CE%BF%CF%87%CE%AE%CF%82/

Για το μάθημα της Χημείας Πωλίνα Φάκου Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας!!!