Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Συγγραφική ομάδα: Γεώργιος Θεοφ. Καλκάνης, Ουρανία Γκικοπούλου, Ευστράτιος Καπότης, Δημήτριος Γουσόπουλος, Ματθαίος Πατρινόπουλος, Παναγιώτης Τσάκωνας, Παναγιώτης Δημητριάδης, Λαμπρινή Παπατσίμπα, Κωνσταντίνος Μιτζήθρας, Αθανάσιος Καπόγιαννης, Δημήτριος Ι. Σωτηρόπουλος, Σάββας Πολίτης και τα μέλη των συγγραφικών ομάδων των βιβλίων "Φυσικά - Ερευνώ και Ανακαλύπτω" της Ε’ και Στ’ τάξης του δημοτικού σχολείου, από τα οποία έχει αντληθεί ένα μεγάλο μέρος του υλικού των φύλλων εργασίας. Φύλλο Εργασίας 9 Το Φαινόμενο του Θερμοκηπίου υπερ-Θερμαίνει

2 Φαινόμενο του Θερμοκηπίου

3 α. Παρατηρώ, Πληροφορούμαι, Ενδιαφέρομαι
Παρατήρησε στο παρακάτω ενδεικτικό γράφημα την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας της γης από το 1870 έως τις μέρες μας. Η αύξηση αποδίδεται και στη διαρκή αύξηση της περιεκτικότητας της γήινης ατμόσφαιρας σε αέριο διοξείδιο του άνθρακα CO2 Η μελέτη του ενδεικτικού γραφήματος δείχνει πράγματι ότι υπάρχει αύξηση της μέσης θερμοκρασίας της γης τον τελευταίο ενάμιση αιώνα, ένα φαινόμενο το οποίο ονομάζεται "φαινόμενο του θερμοκηπίου".

4 Ενεργώ, Πειραματίζομαι
Υλικά / Όργανα: σφαιρική γυάλινη φιάλη με ευρύ στόμιο, κομμάτι από φελιζόλ, θερμόμετρο οινοπνεύματος, χώμα, 2 φωτιστικά με λαμπτήρες πυράκτωσης, μικρό ποτήρι, μαγειρική (διττανθρακική) σόδα, κουτάλι, καλαμάκι, εμφιαλωμένο αεριούχο νερό, ξίδι, χρονόμετρο, μεγάλο ποτήρι, κεράκι ΠΕΙΡΑΜΑ 1: Ρίχνουμε μικρή ποσότητα χώματος στη σφαιρική γυάλινη φιάλη. Κόβουμε και προσάρμοζουμε στο στόμιο της φιάλης ένα κομμάτι φελιζόλ, όπως στη διπλανή εικόνα. Μετά από Θ 0C 1 λεπτό 28 2 λεπτό 28,6 3 λεπτό 29 4 λεπτό 29,3 5 λεπτό 29,6 6 λεπτό 29,9 7 λεπτό 30,1 8 λεπτό 30,6 9 λεπτό 30,9 10 λεπτό 31,1 Μετά από Θ 0C 11 λεπτό 32,2 12 λεπτό 34 13 λεπτό 35,5 14 λεπτό 37 15 λεπτό 38 16 λεπτό 40,1 17 λεπτό 40,3 18 λεπτό 40,5 19 λεπτό 20 λεπτό Τρυπάμε το φελιζόλ και πέρνάμε στο εσωτερικό της φιάλης το θερμόμετρο. Πλησιάζουμε στη φιάλη τα δύο φωτιστικά με τους λαμπτήρες πυράκτωσης κλειστούς. Καταγράφουμε την τιμή της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος σε 0C. Ανάβουμε τους λαμπτήρες των φωτιστικών και καταγράφουμε τις τιμές της θερμοκρασίας ανά 1 λεπτό στον παρακάτω πίνακα έως ότου οι τιμές σταθεροποιηθούν. Παρατίθεται ενδεικτική μέτρηση της θερμοκρασίας περιβάλλοντος (27,8 0C) και μια σειρά μετρήσεων από μία δειγματική εφαρμογή του πειράματος χωρίς προσθήκη ξιδιού και σόδας: (χρόνος σε λεπτά, θερμοκρασία σε 0C) (1, 28), (2, 28.6), (3, 29), (4, 29.3), (5, 29.6), (6, 29.9), (7, 30.1), (8, 30.6), (9, 30.9), (10, 31.1), (11, 31.2), (12, 31.3), (13, 31.4), (14, 31.5), (15, 31.7), (16, 31.8), (17, 31.9), (18, 32) (19, 32), (20, 32), (21, 32), (22, 32), (23, 32).

5 ΠΕΙΡΑΜΑ 2: Τοποθέτησε στο εσωτερικό της φιάλης ένα μικρό ποτήρι στο οποίο έχεις ρίξει 2-3 κουταλιές μαγειρικής σόδας. Ρίξε προσεχτικά (χωρίς να βρέξεις το θερμόμετρο) επάνω στο χώμα της φιάλης μικρή ποσότητα ανθρακούχου νερού. Αμέσως μετά άναψε τους λαμπτήρες των φωτιστικών, άρχισε να ρίχνεις συνεχώς, μέχρι το τέλος του πειράματος, αρκετές σταγόνες ξιδιού με το καλαμάκι (που το χρησιμοποιείς ως σιφώνιο ή σταγονόμετρο), όπως στη διπλανή εικόνα, ώστε να πέφτουν μέσα στο ποτήρι με τη μαγειρική σόδα. Ταυτόχρονα, ένας συμμαθητής σου από την ομάδα σου αρχίζει να καταγράφει στον πίνακα τις τιμές της θερμοκρασίας ανά 1 λεπτό, έως ότου αυτές σταθεροποιηθούν. Σβήσε το φως. Θα παρατηρήσουμε ότι στον ίδιο χρόνο τώρα η θερμοκρασία ανεβαίνει γρηγορότερα εξαιτίας του CO2 και έτσι ενώ πριν έφτασε στους 40,50C τώρα έφτασε στους 48,20C. Αν ανάψουμε ένα κεράκι και το βάλουμε μέσα στο δοχείο αυτό θα σβήσει. Το διοξείδιο του άνθρακα είναι άοσμο, άφλεκτο και βαρύτερο από τον ατμοσφαιρικό αέρα.

6 Αναπαράσταση του θερμοκηπίου
1 2 4 3

7 Συζήτηση: Είναι "ευεργετικό" ή "καταστροφικό" το φαινόμενο του θερμοκηπίου για τη Γη; Ασφαλώς η λειτουργία του φαινομένου του θερμοκηπίου είναι ευεργετική για τη Γη μας και τη Ζωή σε αυτήν. Αν η ατμόσφαιρα της Γης δεν εγκλώβιζε ένα μέρος της θερμότητας που μας στέλνει ο Ήλιος με την ακτινοβολία του και δεν διέχεε τη θερμότητα αυτή παντού στη Γη, τότε τα φωτιζόμενα από τον Ήλιο μέρη της Γης θα είχαν θερμοκρασία περίπου 2500C. Αντίθετα, τα μη φωτιζόμενα μέρη της Γης θα είχαν θερμοκρασία περίπου -2500C. Αυτό συμβαίνει στη Σελήνη που δεν έχει ατμόσφαιρα, ούτε βέβαια ζωή. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου εξασφαλίζει στη Γη μια μέση θερμοκρασία, με μικρές διακυμάνσεις, η οποία εξασφαλίζει τη συνέχιση της ζωής. Όμως αυτό το φαινόμενο μπορεί να αποδειχθεί και καταστροφικό για τη Γη. Αυτό θα συμβεί αν αλλάξει η σύσταση της ατμόσφαιρας της Γης λόγω των παρεμβάσεων του ανθρώπου. Τότε η Γη θα υπερθερμανθεί (…)


Κατέβασμα ppt "Η ΦΥΣΙΚΗ ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google