Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας Δρ. Αναστασία Μαλλίδου Αναπληρώτρια Διοικητής Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία» Associate Faculty Member, Faculty of Nursing, University of Alberta, Canada E-mail: anastasia.mallidou@ualberta.net Τμήμα Νοσηλευτικής Πανεπιστημίου Αθηνών, 6ο Εξάμηνο, Φεβρουάριος - Μάιος 2008
Δυναμική Αλληλεπίδραση Επαγγελματιών Υγείας (Kinston, 1983)
Γιατροί Ανεξάρτητοι? Επαγγελματίας-προλετάριος, που υπηρετεί τους ασθενείς και την πολιτεία Ελεύθερη επαγγελματική οντότητα, πέρα από άμεσο συντονισμό και ρυθμίσεις Έλλειψη οργάνωσης αλληλεπιδράσεων διακοπές χωρίς νόημα, αυξημένος αριθμός συγκρούσεων, κατάχρηση πόρων Donabedian (1974): συντονισμός ιατρικής υπηρεσίας ευεργετικό σε ασθενείς & αποδοτικός οικονομικά.
Νοσηλευτές Επαγγελματική ομάδα-κλειδί για την κάλυψη των αναγκών των ασθενών Μείωση ποιότητας φροντίδας υγείας: Κακός σχεδιασμός, ανεπαρκής δομή & στελέχωση ακατάλληλος ορισμός της νοσηλευτικής Π.χ., εισαγωγή ασθενούς: ποιός?
Ασθενείς Ασθενείς: το κέντρο της διεπαγγελματικής συνεργασίας, ώστε η συμμετοχή του να: Διευκολύνει την επιλογή λύσεων Επιδρά στις σχέσεις μεταξύ Ασθενούς-επαγγελματιών (γιατρός, νοσηλευτής) Γιατρού-νοσηλευτή
Σχέσεις Νοσηλευτών – Γιατρών (Kramer & Schmalenberg, 2003) Συναδελφική (Collegial): διαφορετική αλλά ίση δύναμη & γνώση, εξαιρετική, η προϊσταμένη απαιτεί συνεισφορά στο σχεδιασμό & υλοποίηση της φροντίδας των ασθενών (ενεργό συμμετοχή) - 75% in magnet hospitals Συνεργατική (Collaborative) Μαθητή-δασκάλου (Student-teacher) Ουδέτερη (Neutral) Αρνητικά (Negative)
Συναδελφικότητα Εξαιρετική σχέση βάσει «διαφορετικής, αλλά ίσης εξουσίας & γνώσης»: θεμέλιο ισότητας …«having an equal power base» …παρεμπιπτόντως, μαθαίνει ο ένας από τον άλλον Προϊστάμενος Ν: κλειδί δημιουργίας συναδελφικών σχέσεων (αναμένει και καλλιεργεί συμπεριφορά) Π.χ.: Χρόνια καρδιακή ανεπάρκεια αναγνώριση προσφοράς & συμβολής Ν στη διάσωση του ασθενή
Συνεργασία Πολύ καλή σχέση, το προσωπικό εργάζεται πολύ καλά μαζί, αμοιβαίος σεβασμός & εμπιστοσύνη Περιγράφεται με βάση την αμοιβαιότητα, αλλά όχι την ισότητα …παρεμπιπτόντως, μαθαίνει ο ένας από τον άλλον Π.χ. «..ο γιατρός είναι στην κορυφή της ιεραρχικής πυραμίδας. Η γνώση του είναι πιο σημαντική από τη δική μου»
Ομαδική Εργασία Μαθητή-δασκάλου Καλή, φιλική, ευγενική σχέση Η συζήτηση μεταξύ ομάδας είναι επιθυμητή που οδηγεί σε επεξήγηση & διδασκαλία. Δάσκαλος: γιατρός ή νοσηλευτής Εξουσία / δύναμη είναι άνιση, αλλά τα αποτελέσματα των ασθενών είναι ενθαρρυντικά
Συναδελφικότητα, Συνεργασία, Ομαδική Εργασία Ομοιότητες Παρεμπιπτόντως μαθαίνει ο ένας από τον άλλο Καλή επαγγελματική σχέση Αμοιβαιότητα σεβασμού & εμπιστοσύνης Διαφορές Υπεύθυνος της φροντίδας Ανισότητα εξουσίας / δύναμης Έλλειψη αναγνώρισης προσφοράς
Από την εμπειρία σας..... Ανακαλέστε ένα παράδειγμα από την πρακτική σας άσκηση που να σχετίζεται με όσα συζητήσαμε σήμερα.
Παράδειγμα Ηλικιωμένος που νοσηλεύεται σε παθολογικό τμήμα γενικού νοσοκομείου, βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης της νοσηλείας του. Παρ’ όλο όμως που είναι έτοιμος να εξέλθει, δεν είναι ακόμη ικανός να αυτοεξυπηρετηθεί πλήρως. Οι συγγενείς του θα μπορούσαν να αναλάβουν τη νοσηλεία & εξυπηρέτησή του στο σπίτι μετά από νοσηλευτική ενημέρωση και εκπαίδευση. Ο νοσηλευτής που έχει την ευθύνη της φροντίδας του διαπιστώνει από το φάκελο του ότι δεν έχει συγγενείς για να τον παραλάβουν & φροντίσουν μετά την έξοδό του από το νοσοκομείο. Πως πρέπει να ενεργήσει ο νοσηλευτής για να φύγει ο ασθενής με ασφάλεια από το νοσοκομείο; Ποιους άλλους επαγγελματίες μέσα από το νοσοκομείο πρέπει να προσεγγίσει για να βοηθήσουν στην εξεύρεση λύσης; Τι πληροφορίες πρέπει να τους δώσει ώστε να βρεθεί η καταλληλότερη λύση;