Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 3a
Το ιδεώδες της παιδείας θεωρούνται οι σκοποί της παιδείας που περιγράφουν ιδεατές καταστάσεις προς τις οποίες οφείλει να προσανατολίζεται το επιθυμητό αποτέλεσμα του παιδαγωγικού ενεργήματος. ?
4 εκπαιδευτικά ιδεώδη Ατομικό ή ατομικιστικό Ανάπτυξη του ατόμου ανεξάρτητα από το κοινωνικό σύστημα ή ακόμη και αντίθετά του (Rousseau). Κοινωνικό ή κοινωνιοκρατικό Το άτομο εντάσσεται στην κοινωνία και αναλαμβάνει κοινωνική δράση (Durkheim). Ανθρωπιστικό Πολύπλευρη καλλιέργεια του ανθρώπου με σκοπό τη βαθύτατη μόρφωση (von Humboldt) Θρησκευτικό ή μεταφυσικό Ο λόγος του Θεού είναι το ύψιστο μορφωτικό αγαθό και οδός για τον άνθρωπο. Δύση (μεταθάνατο ζωή) Ορθοδοξία (όλη η ζωή) άλλες θρησκείες αναλόγως
Τι είναι Παιδαγωγική; Είναι η επιστήμη που έργο της έχει να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία και να μεταβεί από την κοινωνία των μικρών στην κοινωνία των ωρίμων, εφοδιασμένος με τις δεξιότητες, τις ικανότητες και γενικά την πείρα που οι κοινωνικές συνθήκες απαιτούν, για να ενταχθεί χωρίς προβλήματα στο κοινωνικό σύνολο, με αυθυπαρξία και αυτοτέλεια (Grootholf)
«είναι η επιστήμη που περιλαμβάνει το σύνολο των γνώσεων και των αρχών σύμφωνα με τις οποίες πρέπει να γίνεται η αγωγή των παιδιών» (Ράλλη)
Σήμερα είναι η επιστήμη που εξετάζει τις παιδαγωγικές επιδράσεις, τη διαδικασία αγωγής και μάθησης του ανθρώπου, όταν υφίσταται αγωγή, ανεξάρτητα από την ηλικία του.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ
Πρώτες προσπάθειες επιστημονικής οριοθέτησης της Παιδαγωγικής ανάγονται στον Ratke (1571-1635) και τον Comenius (1592-1670) Πρέπει να μορφωθούν όσο περισσότεροι άνθρωποι γίνεται Ότι έγραψαν τις πρώτες Διδακτικές
Ζαν Ζακ Ρουσσώ (1712-1778) Η παιδική ηλικία έχει τον ιδιαίτερο τρόπο της να βλέπει, να σκέπτεται, να αισθάνεται, που της είναι δικός της. Τίποτε δεν είναι λιγότερο συνετό από το να θέλουμε να τον αντικαταστήσουμε με τους δικούς μας τρόπους.
Ο Rousseau όχι μόνο θέτει ως αφετηρία στην αγωγή το ίδιο το παιδί, αλλά αγωνίζεται να προσδιορίσει και την πορεία της εξέλιξής του και με βάση αυτήν να διαγνώσει τις ανάγκες του και να προσαρμόσει σε αυτές το πρόγραμμά του για την αγωγή.
Ότι σε αυτούς στηρίζεται το σχολείο Εργασίας Pestalozzi (1746-1827) Ότι σε αυτούς στηρίζεται το σχολείο Εργασίας Kerschensteiner (1854-1932)
Έρβατρος Johan Friedrich Herbart (1776-1841) Η Παιδαγωγική συνδέεται με τη Φιλοσοφία και εξαρτάται από την Ηθική και την Ψυχολογία. και Τα στάδια της διδασκαλίας είναι αυστηρά τυποποιημένα (ανάλυση, σύνθεση, σύνδεση, σύστημα, μέθοδος).
20ος αιώνας: Θέματα μεθοδολογίας 21ος αιώνας: Θέματα συνεχούς και δια βίου μάθησης
Η εξέλιξη της Παιδαγωγικής στην Ελλάδα Η πρώτη παιδαγωγική παρέμβαση γίνεται με τον Ιωάννη Κοκκώνη (1796-1864) με την εισαγωγή της αλληλοδιδακτικής μεθόδου Τι τιμωρία θα επιβάλλουμε σήμερα πρωτόσχολε; Ο Καποδίστριας οργάνωσε την εκπαίδευση
Το 1869 ιδρύεται ο Σύλλογος προς διάδοσιν των Ελληνικών Γραμμάτων και στέλνει τους πρώτους υποτρόφους στη Γερμανία για να μάθουν μεθόδους Παιδαγωγικής: ερβαρτιανισμός
Νικόλαος Εξαρχόπουλος (1874-1960) Αλέξανδρος Δελμούζος, Δημήτρης Γληνός και Μανόλης Τριανταφυλλίδης Ότι οι τρεις ίδρυσαν τον Εκπαιδευτικό Όμιλο
ΕΛΛΑΔΑ Από την πλήρη απουσία της Παιδαγωγικής κατά την οποία ενδιαφέρει μόνο το τι (ύλη) της διδασκαλίας αρχίζει το ενδιαφέρον για το πώς (μέθοδος) στη συνέχεια αρχίζει ο προβληματισμός για το ποιον (ψυχολογία παιδιού) και ποιος (επαγγελματισμός, μόρφωση δασκάλου) και τελευταία για το που (κοινωνική διαστρωμάτωση και περιβάλλον) και το πότε (δια βίου μάθηση). Ότι τα παραπάνω θα διατρέχουν όλες τις παιδαγωγικές γνώσεις μου