ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΑΡΡΙΑΝΟΥ ΣΤΗ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Λιναρίτη Μαρία 6ο Γυμνάσιο Ηρακλείου
Εισαγωγικά (1o δίωρο) Οι μαθητές δουλεύουν ομαδικά μέσα στην τάξη Εικαστικό Να γράψουν ένα κείμενο για τον Μ. Αλέξανδρο και τις κατακτήσεις του. Να γράψουν ένα κείμενο για τον Μ. Αλέξανδρο και τις κατακτήσεις του. (βιβλίο της Α΄ Γυμνασίου και Α΄Λυκείου ή από αρχαίες πηγές από μετάφραση) Εντοπισμός στο χάρτη όλων των περιοχών απ΄ όπου πέρασε ο Μ. Αλέξανδρος Διάβασμα από το σχολικό εγχειρίδιο του Αρριανού για την εποχή συγγραφής του έργου και την εποχή δράσης του Μ. Αλεξάνδρου. Ταινία1, Ταινία2, Ταινία3, Ταινία4
Φύλλα προετοιμασίας (Ενδεικτικές ερωτήσεις) Κεφ. 15, 3-5 (2 διδακτικές ώρες) Χρήση σχεδιαγράμματος της σελ. 24, για τον τρόπο παράταξης των δύο αντιπάλων και ανάγνωση του εισαγωγικού σημειώματος της ενότητας. Ανάγνωση του κειμένου και του λεξιλογίου Υπογράμμιση των προσώπων που πρωταγωνιστούν στις 2 φάσεις της μάχης και των ρημάτων που δηλώνουν τις ενέργειές τους. Ο σκοπός των Μακεδόνων και των Περσών κατά τη β΄φάση της μάχης
Μικροί και σαφείς γνωστικοί στόχοι Ανάγνωση (αρχικά από τον διδάσκοντα) και σιωπηρή εργασία των μαθητών → καθορισμός θέματος και ενοτήτων (με τη βοήθεια των ερωτήσεων του φύλλου προετοιμασίας) Kατανόηση Εμπέδωση ενός γραμματικού (π.χ αόρ. β΄) και ενός συντακτικού φαινομένου (κυρίως δευτερεύουσες προτάσεις) Π.χ. Κεφ. 15, 3-8 ……διαβαλεῖν τον πόρον αορ΄ β΄ ……πρίν……καθίστασθαι δευτ.χρονικές …ὃτι….ἄγειν τόν στρατόν) δευτ.αιτιολογικές Μετάφραση ερμηνεία
Παράδειγμα μορφοσυντακτικής δομής με εφαρμογή της διερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθησης Κεφ. 15, 3-8 (Ὑποφθάσομεν…..καθίστασθαι) Ρήμα Ὑποφθάσομεν Ποιοι; Τι να κάνομε; Περάσαντες Πότε; (πρίν……καθίστασθαι) (Νῦν δε…..στρατόν) Ρήμα δοκοῦμεν Σε ποιον; Μοί Τι; Ἐπιχειρήσειν Τι; Τῶ ἒργω Πως; Οὐκ ἀκινδύνως Γιατί; (ὃτι….τόν στρατόν)
Κατανόησης (σωστού-λάθους) Κεφ.15, 3-5 Ενδεικτικές ασκήσεις για την εμπέδωση των στόχων που θέσαμε (στο τέλος του μαθήματος) Κατανόησης (σωστού-λάθους) Κεφ.15, 3-5 Οι πρώτοι Μακεδόνες σώθηκαν, επειδή βρέθηκαν κοντά στον Αλέξανδρο. Η διάβαση του ποταμού έγινε με μεγάλη δυσκολία. Ο σκοπός των Μακεδόνων ήταν να απωθήσουν με τη βία τους Πέρσες. Ο σκοπός των Περσών ήταν να τραβήξουν τους Μακεδόνες έξω από τον ποταμό.
Ενδεικτικές ασκήσεις για την εμπέδωση των στόχων που θέσαμε (στο σπίτι) Ασκήσεις ανάγνωσης (ειδικά για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες) Μετασχηματιστικές (μεταφορά από τη νέα ελληνική στην αρχαία ελληνική, μεταφορά από ενικό σε πληθυντικό κλπ) Π.χ. Ο στρατός πέρασε (αορ. β΄ διαβάλλω) το ποτάμι, πριν οι εχθροί παραταχθούν για μάχη Ακροστιχίδες ή σταυρόλεξα Κεφ. 16, 4-7 __ __ Ε β΄ ενικό προστ. αορ. β΄ ὁρῶ __ __ __ Λ__ __ __ __ απρφ. αορ. β΄ ἐπέρχομαι __ __ Α __ __ __ __ αφιέρωμα __ __ Β __ β ενικό προστ. αορ. β΄ λαμβάνω Ε __ __ __ __ ανδριάντας
Ανακεφαλαίωση-ανασύνθεση (2 ώρες) Video με τη συνολική πορεία του Αλεξάνδρου (Ισσός, Γαυγάμηλα, Υδάσπης ποταμός) και παιχνίδι γνώσεων – Ταινία 1, Ταινία 2, Ταινία 3, Ταινία 4 . Μικρές διαθεματικές εργασίες (να δοθούν αντίστοιχες παράγραφοι από το Βίο του Αλεξάνδρου του Πλουτάρχου σε μετάφραση, ώστε οι μαθητές να έχουν την ευκαιρία να συγκρίνουν δυο ομόθεμα κείμενα και να διαπιστώσουν το κέντρο ενδιαφέροντος του κάθε συγγραφέα). Να παρουσιάσουν οι μαθητές ένα απόσπασμα που τους έχει συγκινήσει και να το δραματοποιήσουν. Συζήτηση για τα αποτελέσματα της εκστρατείας του Αλεξάνδρου και συσχετισμός με το ποίημα «στα 200 π.Χ.» του Καβάφη. Ο Αρριανός ως ιστορικός (αρετές-αδυναμίες).
Ενδεικτικές διευθύνσεις και video http://users.sch.gr/ipap(Γιάννης Παπαθανασίου) http://www.alexanderofmacedon.info/mapsgr/granikos/granikos1.htm www.6ogymnasio.gr/Kαθηγητές/Λιναρίτη Μαρία/eclass Ταινία1, Ταινία2, Ταινία3, Ταινία4, Tαινία 5