ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ» ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ» ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ (Learning Outcomes)
LLProgramme ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΙΤΛΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (European Qualifications Framework) ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΙΤΛΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (National Qualifications Framework) ΤΟΜΕΑΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΙΤΛΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (Sectoral Qualifications Framework)
Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Τίτλων Σπουδών(1) Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Τίτλων Σπουδών (ΕΠΤΣ) – European Qualifications Framework (EQF)- υιοθετήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο στις 23 Απριλίου 2008.
Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Τίτλων Σπουδών(2) Το ΕΠΤΣ αποτελεί ένα πλαίσιο συγκρίσιμων και συμβατών τίτλων σπουδών που περιγράφει αυτούς τους τίτλους όσον αφορά στο επίπεδο, στα μαθησιακά αποτελέσματα, στις δεξιότητες, στο προφίλ και στο φόρτο εργασίας (ECTS πιστωτικές μονάδες).
Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Τίτλων Σπουδών(3) Λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο του ΕΠΤΣ, ενθαρρύνονται οι χώρες να το επεξεργασθούν και να το εφαρμόσουν μέχρι το 2010 και παράλληλα να διαβεβαιώσουν ότι όλοι οι νέοι τίτλοι σπουδών που θα απονέμονται από το 2012 θα κάνουν αναφορά στο κατάλληλο επίπεδο του ΕΠΤΣ.
Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Τίτλων Σπουδών(4) Ο κορμός του ΕΠΤΣ περιλαμβάνει οκτώ επίπεδα αναφοράς που περιγράφουν τί γνωρίζει, τί καταλαβαίνει και τί είναι σε θέση να κάνει – «Μαθησιακά Αποτελέσματα» - ο διδασκόμενος.
Εθνικά Πλαίσια Τίτλων Σπουδών (1) Τα επίπεδα των Εθνικών Πλαισίων Τίτλων Σπουδών θα ενταχθούν σε ένα από τα κεντρικά επίπεδα αναφοράς αρχίζοντας από το βασικό (Επίπεδο 1) και τελειώνοντας στο προχωρημένο (Επίπεδο 8).
Εθνικά Πλαίσια Τίτλων Σπουδών (2) Με αυτόν τον τρόπο θα καταστεί εύκολη η σύγκριση μεταξύ των εθνικών τίτλων σπουδών και οι διακινούμενοι πολίτες δεν θα υποβάλλονται σε επανάληψη ήδη αποκτηθείσας μάθησης όταν μετακινούνται σε άλλη χώρα.
΄Ενταξη βαθμίδων εκπαίδευσης Το ΕΠΤΣ περιλαμβάνει όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης: Επίπεδο 1 έως επίπεδο 8 Ειδικότερα, η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα αναφέρεται στα εξής τρία επίπεδα:
6ο Επίπεδο Προπτυχιακές σπουδές – Πρώτος Κύκλος Σπουδών (Τίτλοι Σπουδών με 180 – 240 ECTS πιστωτικές μονάδες 3ετούς ή 4ετούς διάρκειας αντίστοιχα)
7ο Επίπεδο Μεταπτυχιακές σπουδές Δεύτερος Κύκλος Σπουδών (Μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών με 90 – 120 ECTS πιστωτικές μονάδες)
8ο Επίπεδο Διδακτορικές σπουδές Τρίτος Κύκλος Σπουδών (διάρκειας 3-4 ετών)
Μαθησιακά Αποτελέσματα Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Τίτλων Σπουδών, το Εθνικό Πλαίσιο Τίτλων Σπουδών και το Τομεακό Πλαίσιο Τίτλων Σπουδών στηρίζονται κατά κύριο λόγο στην περιγραφή των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων.
Τα Μαθησιακά Αποτελέσματα αναφέρονται: Α) σε τίτλους σπουδών (τί θα γνωρίζει, τί θα καταλαβαίνει και τί θα είναι σε θέση να κάνει ο κάτοχος συγκεκριμένου τίτλου σπουδών), και Β) σε επί μέρους μαθήματα που συνθέτουν το πρόγραμμα σπουδών.
Συγγραφή Μαθησιακών αποτελεσμάτων Τα Μαθησιακά Αποτελέσματα δημιουργούνται αποκλειστικά και μόνον από τους ακαδημαϊκούς γιά τα μαθήματα που διδάσκουν και απευθύνονται στους φοιτητές, οι οποίοι, τελειώνοντας επιτυχώς την αντίστοιχη εκπαιδευτική διαδικασία, λαμβάνουν τις ECTS πιστωτικές μονάδες που αναφέρονται στο φόρτο εργασίας του κάθε μαθήματος.
Κατανομή των ECTS πιστωτικών μονάδων Γίνεται επίσης αποκλειστικά και μόνον από τους ακαδημαϊκούς ανάλογα με τον φόρτο εργασίας του μαθήματός τους και σε συνεργασία με τους συναδέλφους τους.
Τί προσδιορίζουν τα Μαθησιακά Αποτελέσματα; Τί προσδιορίζουν τα Μαθησιακά Αποτελέσματα; Τα Μαθησιακά Αποτελέσματα περιγράφουν τί θα γνωρίζει, τί θα καταλαβαίνει και τί δεξιότητες θα αποκτήσει ο φοιτητής/η φοιτήτρια μετά την επιτυχή περάτωση της περιόδου μάθησης γιά συγκεκριμένο μάθημα.
Τα Μαθησιακά Αποτελέσματα μπορούν να περιλαμβάνουν 6 επίπεδα μάθησης: 1.- τη γνώση 2.- την κατανόηση 3.- την εφαρμογή 4.- την ανάλυση 5.- τη σύνθεση 6.- την αξιολόγηση
Συγγραφή Μαθησιακών Αποτελεσμάτων(1) Συγγραφή Μαθησιακών Αποτελεσμάτων(1) Γιά τη συγγραφή των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων μπορούν να χρησιμοποιηθούν ρήματα όπως: 1.- γιά τη γνώση: τα ρήματα περιγράφω, συνδυάζω, προσδιορίζω, αναγνωρίζω, επιλέγω, δηλώνω, κλπ. 2.- γιά την κατανόηση, τα ρήματα διακρίνω, εξηγώ, εκτιμώ, γενικεύω, συμπεραίνω, κλπ.
Συγγραφή Μαθησιακών Αποτελεσμάτων(2) Συγγραφή Μαθησιακών Αποτελεσμάτων(2) 3.- γιά την εφαρμογή: τα ρήματα προσθέτω, υπολογίζω, αλλάζω, ταξινομώ, ανακαλύπτω, εξετάζω, παράγω, κλπ. 4.- γιά την ανάλυση: τα ρήματα συνδυάζω, σχεδιάζω, αναπτύσσω, διαφοροποιώ, υποδιαιρώ, κλπ.
Συγγραφή Μαθησιακών Αποτελεσμάτων(3) Συγγραφή Μαθησιακών Αποτελεσμάτων(3) 5.- γιά τη σύνθεση: τα ρήματα δημιουργώ, συνθέτω, εξηγώ, οργανώνω, προτείνω, ανακατασκευάζω, αναδιοργανώνω, αναθεωρώ, κλπ. 6.- γιά την αξιολόγηση: τα ρήματα συγκρίνω, συμπεραίνω, αξιολογώ, ορίζω, κρίνω, μετρώ, υποστηρίζω, κλπ.
2.- το συνδυασμό της κατανόησης και της εφαρμογής Σημειώνεται ότι πολλοί ακαδημαϊκοί έχουν ήδη συμπτύξει τα 6 παραπάνω επίπεδα σε 3 κατηγορίες: 1.- τη γνώση 2.- το συνδυασμό της κατανόησης και της εφαρμογής 3.- την επίλυση προβλημάτων, μεταφέροντας την υπάρχουσα γνώση και τις αποκτηθείσες δεξιότητες σε νέες καταστάσεις.
Περισσότερες πληροφορίες: http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc44_en.htm http://madrid2008.bolognapromoters.net/files/reader%202506_0.pdf
Μαθησιακά Αποτελέσματα – Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Τίτλων Σπουδών – ECTS -DS Μετάφραση στην Ελληνική γλώσσα του κειμένου τoυ Σεμιναρίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ιούλιος 2008, Μαδρίτη Κατερίνα Γαλανάκη Bologna Promoter ECTS/DS National Contact Point galanaki@aueb.gr Μάϊος 2008