«Μινωικός πολιτισμός»: μία πρόταση διδασκαλίας για την 01 WINTER «Μινωικός πολιτισμός»: μία πρόταση διδασκαλίας για την Α΄ Γυμνασίου με ομαδοσυνεργατικές πρακτικές και τη βοήθεια της Τεχνολογίας» Template Παπαχρήστου Μαίρη Γιργωλά Όλγα
«ο Μινωικός πολιτισμός» Διδακτικές ώρες : 2 ( δύο ) 02 Διδακτική ενότητα : «ο Μινωικός πολιτισμός» κεφ. 2ο σελ. 23 – 25 Διδακτικές ώρες : 2 ( δύο )
Τρόπος μαθησιακής προσέγγισης 03 Τρόπος μαθησιακής προσέγγισης διαλεκτική διδασκαλία διερευνητική διδασκαλία ερωταποκρίσεις επαγωγικο-διαλογική διδασκαλία ομαδοκεντρική διδασκαλία
04 Ειδικοί διδακτικοί στόχοι : Οι μαθητές Να γνωρίσουν το ιστορικό περίγραμμα του μινωικού πολιτισμού Να μάθουν τα κύρια χαρακτηριστικά του μινωικού πολιτισμού Να κατανοήσουν τους λόγους ανάπτυξης και εξάπλωσης του μινωικού πολιτισμού
05 Στόχος του καθηγητή : να μεταφέρει τις πληροφορίες του βιβλίου και των ιστορικών πηγών με τρόπο κατανοητό για τους μαθητές να αξιοποιήσει το υλικό των ιστορικών πηγών να ασκήσει την κριτική ικανότητα των μαθητών μέσα από τη διαχρονική οπτική της ιστορίας να κεντρίσει το ενδιαφέρον των μαθητών και να πλουτίσει τις παραστάσεις τους για την εξεταζόμενη ιστορική περίοδο
WINTER 06 Template Εμπειρικές παρατηρήσεις : οι μαθητές αδυνατούν να κατανοήσουν ορισμένους ιστορικούς όρους. π.χ. Το πολιτικό, διοικητικό και οικονομικό σύστημα της μινωικής Κρήτης ήταν δηλαδή συγκεντρωτικό, με κέντρο τα ανάκτορα. έχουν αρκετές άγνωστες λέξεις παρουσιάζουν συχνά δυσκολία στην αφομοίωση και αναδιήγηση του ιστορικού κειμένου !
Ο καθηγητής παραδίδει το μάθημα και μάλιστα ……..
….. με πάθος και με κάθε δυνατή λεπτομέρεια !
Οι μαθητές παρακολουθούν αμέτοχοι τις περισσότερες φορές Οι μαθητές παρακολουθούν αμέτοχοι τις περισσότερες φορές
τι συμβαίνει όμως μόλις τελειώνει το μάθημα ;
Ο μαθητής που κατάλαβε
Οι μαθητές που « χάθηκαν» κατά τη διάρκεια του μαθήματος
Μαθητές που βαρέθηκαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος
Όλοι όμως κατάλαβαν το μάθημα !
Το ιδανικό σχολείο
συμμετοχή στη διδακτική πράξη
07 Διδακτικά « υλικά» Αισθητηριακές τεχνικές εικόνες χάρτες σχήματα Αισθητηριακές τεχνικές εικόνες χάρτες σχήματα χρήση του πίνακα ( διαδραστικός ; ) Χρήση διλληματικών ερωτήσεων «θεωρείτε πιο εξελιγμένο κοινωνικά τον οικισμό της κυκλαδικής εποχής ή το ανακτορικό κέντρο της μινωικής ;
08 κοινωνική οργάνωση ανάκτορα θαλασσοκρατία γραφή Εστιάζουμε, χρησιμοποιώντας τα διδακτικά «υλικά», στον προσδιορισμό και την ανάλυση των βασικών χαρακτηριστικών της μινωικής εποχής κοινωνική οργάνωση ανάκτορα θαλασσοκρατία γραφή
09 Πώς ξεκινάμε το μάθημα ; Ζητάμε από τους μαθητές να ξαναθυμηθούν όσα διδάχτηκαν για τον κυκλαδικό πολιτισμό για τις σχέσεις των Κυκλάδων με την Κρήτη Στη 2η χιλιετία π.Χ. οι Κυκλάδες έχουν επαφές με την ηπειρωτική Ελλάδα αρχικά και στη συνέχεια με την Κρήτη. Περίπου το 1600 π.Χ., όταν μεγάλοι κυκλαδικοί οικισμοί καταστρέφονται από σεισμό, οι Κυκλάδες περνούν στη σφαίρα επιρροής της μινωικής Κρήτης, που γνωρίζει τότε τη μεγαλύτερη ακμή της.
Καταγράφουμε τις παρατηρήσεις των μαθητών στον πίνακα 10 Συγκεκριμένα Χάρτης ( γεωφυσικός / πολιτικός ) : οι μαθητές αντιλαμβάνονται μέσω της εικόνας τη σημαντική θέση της Κρήτης στην περιοχή του Αιγαίου κατανοούν και συμπεραίνουν πολλές από τις οικονομικές δραστηριότητες των κατοίκων ( και επομένως στοιχεία της κοινωνικής δομής) Καταγράφουμε τις παρατηρήσεις των μαθητών στον πίνακα
WINTER 11 Template εικόνες του σχολικού βιβλίου. Ζητάμε από τους μαθητές να παρατηρήσουν την εικόνα και να την περιγράψουν .
Καταγράφουμε στον πίνακα τις περιγραφές των μαθητών
κατ’ επέκταση την κοινωνική οργάνωση των Κρητών. 12 Παράλληλα, προσπαθούμε να συνδέσουμε τη λειτουργία των κτιρίων με τις οικονομικές δραστηριότητες και κατ’ επέκταση την κοινωνική οργάνωση των Κρητών. 11
13 Αξιοποιούμε τις πηγές του σχολικού βιβλίου Η ΑΝΑΜΝΗΣΗ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΟΚΡΑΤΙΑΣ ΤΩΝ ΚΡΗΤΩΝ Ο Μίνως είναι το αρχαιότερο από την παράδοση πρόσωπο που απέκτησε στόλο και κατόρθωσε να γίνει κύριος του μεγαλύτερου μέρους της ελληνικής θάλασσας. Επέβαλε την κυριαρχία του στις Κυκλάδες και εγκατέστησε στις περισσότερες τις πρώτες αποικίες. Θουκυδίδης Α, 4
το αρχαιότερο μινωικό κείμενο ιερογλυφικά χρησιμοποιείται 14 Δίσκος της Φαιστού το αρχαιότερο μινωικό κείμενο παράλληλα με τα ιερογλυφικά χρησιμοποιείται η Γραμμική Α’ γραφή
15 Μετά την ολοκλήρωση της παράδοσης ζητάμε από τους μαθητές να συνθέσουν (προφορικά) ένα κείμενο που να αφορά τα θέματα που θίχτηκαν στην τάξη . Παράλληλα, βάζουμε τους μαθητές να σημειώσουν λέξεις- κλειδιά στο κείμενο του σχολικού βιβλίου, που αποτελούν και το σχεδιάγραμμα του μαθήματος . Γλωσσική εξομάλυνση ( αν υπάρχει πρόβλημα)
Χρησιμοποιούμε την αίθουσα με τους υπολογιστές του σχολείου
WINTER 16 1. Αξιοποίηση του διαδικτύου Template 1. Αξιοποίηση του διαδικτύου Template google earth αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου youtube ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ Εκπαιδευτική Πύλη Υπ.Ε.Π.Θ.
17 Φύλλα εργασίας για επανάληψη του μαθήματος και εμπέδωση των πληροφοριών
18 Βάζουμε τους μαθητές να δημιουργήσουν ομαδικά κατασκευή ιστολογίου weebly
19 Υποθέστε πως ζείτε στην ακμή του μινωικού πολιτισμού . Αφηγηθείτε στις σελίδες του ημερολογίου σας τη ζωή σας ως βασιλιάς / βασίλισσα / τεχνίτης …
« μία γιορτή στα μινωικά ανάκτορα» 20 Δραματοποίηση « μία γιορτή στα μινωικά ανάκτορα»
21 Ευχαριστούμε πολύ !