Οι Κατακόμβες ήταν υπόγεια νεκροταφεία και οστεοθήκες των χριστιανών και γενικά κάθε βαθύς και σκοτεινός υπόγειος χώρος. Η ονομασία αυτή χρησιμοποιήθηκε.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Advertisements

Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία.
 Βρίσκεται στην Αίγυπτο.  Είναι σημείο συναντήσεως δύο ηπείρων, της Αφρικής και της Ασίας.  Είναι διαχωριστική γραμμή δύο θαλασσών, της Ερυθράς και.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Λ Ε Υ Κ Ω Σ Ι Α Σκοπός μαθήματος
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ
ΜΝΗΜΕΙΑ & ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΡΥΣΕΛΕΟΥΣΗΣ ΕΜΠΑΣ
Μνημεία της Κύπρου Τα μνημεία για τα οποία θα μιλήσουμε βρίσκονται στην επαρχία Πάφου της Κύπρου. Η Πάφος είναι μία από τις πιο όμορφες τουριστικές περιοχές.
Κατακόμβη Αγίου Καλλίστου στη Ρώμη.
Γρήγορη επανάληψη.
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
Η Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης
Ροτόντα, Καμάρα, ανάκτορο Γαλέριου
Η Πόλη της Πάφου Θέση Ιστορία Πληθυσμός Πολιτιστικές εκδηλώσεις
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΑΡΑΠΙΤΣΑ ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΑΛΤΣΑ ΙΩΑΝΝΑ ΓΟΥΡΓΙΩΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΟΥΡΓΙΩΤΗΣ ΚΟΣΜΑΣ
Κώστας Μπάρτζης Ε2 1 Ο Πρόυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσ/νικης
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
Δούρα Ευρωπός (~250μ.Χ.).
ΕΠΙΔΑΠΕΔΙΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ Τα δάπεδα των κτιρίων, κοσμικών και εκκλησιαστικών, επιστρώνονταν με μαρμαροθετήματα, όπου χρωματιστές πέτρες και μάρμαρα συνταιριάζονταν.
Ρωμαϊκά μνημεία στην Θεσσαλονίκη
ΡΟΤΟΝΤΑ Ταξίδι στον χρόνο.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Ιεροί Ναοί της Θεσσαλονίκης. Ρυθμός: εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο. Οι μαθητές της Γ΄2 τάξεως: Θεόδωρος Σπυρίδης και Μαργαρίτα Χανοπούλου. Επιβλέποντες.
Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ. Χρόνος Ανέγερσης Ο Ιερός Ναός της Αγίας Αικατερίνης κτίστηκε στα μέσα του 11ου αιώνα.
Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Αντρέας Αθανασιάδης Δ΄1
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΜΝΗΜΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΞΕΝΑΓΟΥ
Αξιοθέατα Θεσσαλονίκης
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Θ.Ε.1 ΔΡ.7 Λουβουλίνα Μαρία Β1
Η ετυμολογία της λέξης «Εκκλησία»
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
8. Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Η ιστορία της τέχνης της απεικόνισης στον Χριστιανισμό
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Επιμέλεια : Αγγελική Αναγνώστου , Θαλασσινή Γκρίνια
ΠΛΑΚΑ.
Χώροι λατρείας μέχρι το διάταγμα των Μεδιολάνων
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
ΣΑΡΚΟΦΑΓΟΙ Οι σαρκοφάγοι είναι κιβωτιόσχημες λάρνακες, με σαμαρωτό κάλυμμα κατασκευασμένες από μάρμαρο συνήθως, κάποτε όμως και από πορφυρίτη λίθο ή από.
Εικονογραφικοί κύκλοι
Ο Απόστολος Παύλος.
ΧΩΡΟΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Το κοχύλι στη ζωή του ανθρώπου
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης 2013.
ΑΜΦΙΠΟΛΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οι Κατακόμβες ήταν υπόγεια νεκροταφεία και οστεοθήκες των χριστιανών και γενικά κάθε βαθύς και σκοτεινός υπόγειος χώρος. Η ονομασία αυτή χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά για το υπόγειο κοιμητήριο του Αγίου Σεβαστιανού της Αππίας Οδού, στη Ρώμη. Σ' αυτό πιστεύεται ότι φύλαξαν και τα λείψανα των αποστόλων Πέτρου και Παύλου. Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για όλα τα υπόγεια κοιμητήρια γύρω από τη Ρώμη. Οι κατακόμβες χρησιμοποιούνταν ως τόποι ταφής των κατώτερων τάξεων που δεν ήταν σε θέση να αγοράσουν γη για το σκοπό αυτό και αποτελούν από αυτήν την άποψη φαινόμενο οικονομικό.

Ως κατακόμβες χρησιμοποιήθηκαν τα υπόγεια λατομεία γύρω από τη Ρώμη και χρησίμευαν επανειλημμένα ως καταφύγια των πρώτων χριστιανών κατά την εποχή των διωγμών. Επίσης μέσα στις κατακόμβες τελούσαν τις νεκρώσιμες τελετές που επέβαλε η θρησκεία τους, σε αντίθεση με την ειδωλολατρία, κατά την οποία οι νεκροί έπρεπε να καίγονται και όχι να θάβονται. Οι ζωγραφικές απεικονίσεις που υπάρχουν στις κατακόμβες που ανακαλύφτηκαν, παρουσιάζουν την πρώτη ιστορία του Χριστιανισμού.

Οι κατακόμβες λαξεύονταν σε πορώδες έδαφος περιέχοντας περίπλοκα συμπλέγματα διαδρόμων και κεντρικών θαλάμων στα τοιχώματα των οποίων ανοίγονται τάφοι σε επάλληλες σειρές και σε διάφορα σχήματα. Στην διαμόρφωση των “ιερών αυτών τόπων” όπως ονομάστηκαν στην Ρώμη, σπουδαίο ρόλο έπαιξαν και οι πρώτοι χριστιανοί καλλιτέχνες, που περνούν σε μία νέα φάση εικαστικής δημιουργίας, την απεικόνιση του ανθρώπου και της φύσης γενικότερα, δίνοντας νέο νόημα και χαρακτήρα στα έργα τους. Κύριο μέλημά τους ήταν να καταστήσουν ορατή την ιερή ιστορία που ήθελαν και όχι τόσο να διακοσμήσουν τους υπόγειους αυτούς τάφους.

Τέτοιο παράδειγμα είναι η διπλανή παράσταση που προέρχεται από την κατακόμβη της Αγίας Πρίσκιλλας στη Ρώμη. Πρόκειται για τους τρεις παίδες στην κάμινο που ανήκει πιθανόν στον τρίτο αιώνα μ .Χ . Ο ζωγράφος που φιλοτέχνησε το έργο δεν θεωρούσε αυτοσκοπό την παράσταση μιας δραματικής σκηνής. Τον ενδιέφερε να παρουσιάσει το παρήγορο δείγμα πίστεως και για να το κατορθώσει του αρκούσε να μπορεί να αναγνωρίσει κανείς τους τρεις άντρες με το περσικό τους ένδυμα, τις φλόγες και το περιστέρι-σύμβολο της Θείας συμπαράστασης. Αποτελεί και αυτό ένα δείγμα ότι οι άνθρωποι είχαν αρχίσει να ενδιαφέρονται και για άλλα πράγματα πέρα από την εγκόσμια ομορφιά. Μπορεί δηλαδή οι κατακόμβες να φιλοξενούσαν στις οπές τους νεκρούς ταυτόχρονα όμως έπνεε ένας αέρας νέας ζωής που ανέβλυζε από αυτούς τους τάφους.

Οι κατακόμβες της Ρώμης αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας της πόλης, αλλά και του χριστιανισμού. Σε ολόκληρη την πόλη υπάρχουν περίπου 40 χρονολογούμενες από τον 2ο αιώνα και είχαν τη χρήση νεκροταφείων και χώρων λατρείας. Οι κατακόμβες του Αγίου Καλλίστου θεωρούνται από τις σημαντικότερες της Ρώμης πήραν το όνομά τους από το διάκονο Callistus και εδώ θάφτηκαν στις αρχές του 3ου αιώνα δεκάδες μάρτυρες, 16 πάπες και πολλοί Χριστιανοί. Οι κατακόμβες έχουν τέσσερα επίπεδα και συνολικό μήκος 20 χμ.

Η Χριστιανική ζωγραφική στους τρεις πρώτους αιώνες αναπτύχθηκε κυρίως στους χριστιανικούς τάφους και ιδιαίτερα στις κατακόμβες, στις οποίες διασώθηκαν αξιόλογες τοιχογραφίες (Ρώμης, Νεαπόλεως, Σικελίας, Μήλου, Κυρήνης, Λιβύης κ.α.). Τα κύρια θέματα των παραστάσεων αυτών συνδέονται με τον Ιησού Χριστό και αντλούνται από την Παλαιά ή την Καινή Διαθήκη, ενώ χρησιμοποιούνται και θέματα της κλασικής αρχαιότητας, τα οποία είχαν σχέση με σύμβολα και μύθους για τον θάνατο ή την αθανασία, όπως λ.χ. η προσωποποίηση των εποχών του έτους, η παράσταση του μύθου του Έρωτος και της Ψυχής και οι παραστάσεις ζώων (έλαφος, ίπποι, κριοί, κ.α.), πτηνών (περιστερά, παγώνι, ψιττακός κ.α. ), φυτών (άμπελος, κλάδος ελιάς, φοίνικας κ.α.) και αντικειμένων (άγκυρα, ναυς κ.ά).   Άποψη κατακόμβης. Yπόγειο της Via Latina στη Pώμη

Άγκυρα με Σταυρό, κατακόμβη Αγίου Σεβαστιανού. Κατακόμβη της Μήλου 2ος μ.Χ. αιώνας.

«Ο Αριστοτέλης διδάσκει ανατομία τους μαθητές του» Κατακόμβη Αγίας Δομιτίλης στη Ρώμη (3ος αιώνας)

Οι αξιολογότερες χριστιανικές συμβολικές παραστάσεις είχαν ως θέματα :  α) ΤΟΝ ΙΧΘΥΝ Ή ΤΟΥΣ ΙΧΘΕΙΣ ο οποίος στη μεγαλογράμματη γραφή έδινε τη συνοπτική ομολογία του ονόματος του Χριστού και ήταν συμβολικός τύπος του Χριστού.  β) ΤΟΝ ΑΜΝΟ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΑΤΑ για να συμβολισθεί ο Χριστός ως ο Αμνός και οι πιστοί ως τα πρόβατα, απαντά δε σε κατακόμβες, σαρκοφάγους, λύχνους. Ευχαριστιακό σύμβολο, κατακόμβη Αγίου Καλλίστου, Ρώμη 2ος μ.Χ. αιών. ΙΧΘΥΣ - Κατακόμβη Αγίου Σεβαστιανού.

Ο Ποιμήν ο Καλός, κατακόμβη Domatillas 3ος μ. Χ. αιώνας. γ) ΤΟΝ ΚΑΛΟ ΠΟΙΜΕΝΑ ο οποίος συμβόλιζε τον Χριστό ως λυτρωτή του "απολωλότος" προβάτου και ήταν η προσφιλέστερη ίσως παράσταση στην παλαιοχριστιανική περίοδο.  

Ο Χριστός ως Ορφέας, κατακόμβη Αγίων Μερκελίνου και Πέτρου, Ρώμη 4ος αιώνας. δ) ΤΟΝ ΟΡΦΕΑ ΝΑ ΠΑΙΖΕΙ ΛΥΡΑ, που συμβόλιζε τον Χριστό (κατακόμβες Ρώμης αγίου Καλλίστου, αγίας Δομιτίλλας και αλλού). Παράλληλα με τα θέματα αυτά, τα οποία είχαν έντονο συμβολικό χαρακτήρα, αναπτύχθηκαν σε τοιχογραφίες διάφορα γεγονότα ή σκηνές της Παλαιάς ή της Καινής Διαθήκης, τα οποία προβάλλουν αλληγορικά τις θρησκευτικές ιδέες για τον θάνατο, τη λύτρωση και τη μακαριότητα της ψυχής στον παράδεισο.

Ο Προφήτης Ιωνάς στη θάλασσα, κατακόμβη Αγίας Πρισκίλλας. Η σκάλα του Ιακώβ, κατακόμβη Via Latina.

Οι κατακόμβες της Μήλου είναι ένα ξεχωριστό χριστιανικό μνημείο με μεγάλη ιστορική σημασία. Οι κατακόμβες ήταν το κοινοτικό νεκροταφείο στην Μήλο στα πρώτα χριστιανικά χρόνια. Τους επόμενους αιώνες χρησίμευσαν ως καταφύγιο για τους κατοίκους της γύρω περιοχής. Εκτός από νεκροταφείο οι Κατακόμβες ήταν και τόπος λατρείας για τους πρώτους χριστιανούς που ήταν αναγκασμένοι να κρύβουν την πίστη τους. Η αρχική μορφή που είχαν οι Κατακόμβες ήταν τρεις ανεξάρτητες μεταξύ τους υπόγειες στοές Α, Β και Γ, που η κάθε μια από αυτές επικοινωνούσε με μικρότερες πλευρικές στοές. Σήμερα οι Κατακόμβες αποτελούν ένα ενιαίο σύμπλεγμα καθώς διάφορες διανοίξεις που έγιναν τους επόμενους αιώνες ακόμη και τον 20ο τις ένωσαν μεταξύ τους.

ΚΑΤΑΚΟΜΒΗ Α. ΙΩΑΝΝΗ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ   Ένα σημείο αναφοράς του υπόγειου δικτύου κατακομβών και στοών ήταν αυτές του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου, η οποία βρίσκεται πίσω από την Αγία Σοφία. Στο κέντρο της αυλής υπάρχουν τα ερείπια ενός ναού πανομοιότυπου με αυτόν της Ροτόντας. Στο εσωτερικό της εκκλησίας υπάρχουν σκαλοπάτια που οδηγούν στις κατακόμβες. Οι ιστορίες που ακούγονται για τις κατακόμβες είναι πολλές, ενώ οι επίσημες ιστορικές καταγραφές είναι ελάχιστες. Λέγεται ότι οι κατακόμβες του Αγίου Ιωάννη είχαν επικοινωνία με την Κρύπτη του Αγίου Δημητρίου (απόσταση σε ευθεία πάνω από 2 χλμ και υψομετρική διαφορά γύρω στα 50 μέτρα), μέσω ενός υπόγειου δρόμου, ο οποίος μέχρι τις αρχές του 20 αιώνα διασωζόταν αλλά αργότερα με την κατασκευή του διπλανού δρόμου και με την μεγάλη ανοικοδόμηση τα θεμέλια έκοψαν οριστικά αυτό το σοκάκι και έριξαν ένα πέπλο μυστηρίου στο όλο θέμα. του μοναστηριού, το οποίο αποτελεί μία όαση πρασίνου στην καρδιά της πόλης.

Η γνωστή σήμερα ως "Κρύπτη" αποτελούσε αρχικά ρωμαϊκά λουτρά Η γνωστή σήμερα ως "Κρύπτη" αποτελούσε αρχικά ρωμαϊκά λουτρά. Ο Άγιος Δημήτριος είχε φυλακισθεί στα λουτρά καθώς δεν ήταν ένας απλός κρατούμενος. Γύρω στο 300 μ .Χ . ο Άγιος Δημήτριος εκτελέσθηκε στο σημείο όπου ήταν φυλακισμένος, μέσα στα δημόσια λουτρά. Οι γονείς του Αγίου Δημητρίου πήραν άδεια και έχτισαν σε εκείνο το σημείο ένα εκκλησάκι-μνημείο για τον γιο τους. Όταν τα λουτρά έκλεισαν και με τα χρόνια θάφτηκαν το εκκλησάκι αυτό αποτέλεσε την απαρχή της δημιουργίας μίας υπόγειας κοινότητας γνωστή σε εμάς ως χριστιανική κατακόμβη.