ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου Αθηνών
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Η επιτυχία ή όχι κάθε διδακτικής ή μαθησιακής συνδιαλλαγής καθορίζεται σε σημαντικό βαθμό από την ποιότητα της διαπροσωπικής σχέσης διδάσκοντα-διδασκόμενου (Stone, 1999)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Νέα Κοινωνιολογία: το ενδιαφέρον στρέφεται στο εσωτερικό του σχολείου και η προσοχή μετατοπίζεται από την κοινωνική καταγωγή του μαθητή στον μαθητή ως δρων υποκείμενο. Κοινωνιογλωσσολογία: Βasil Bernstein Επεξεργασμένος και περιορισμένος γλωσσικός κώδικας Επίδραση του εκπαιδευτικού: Alain Mingat Ικανότητα του εκπαιδευτικού να κάνει τον κάθε μαθητή να επενδύει στο μέγιστο των ικανοτήτων του για όσο το δυνατό μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Ο ρόλος των προσδοκιών Αυτοεκπληρούμενη προφητεία Χαρακτηριστικά της εμφάνισης και της προσωπικότητας Επικοινωνιακές απαιτήσεις Διάδραση στη σχολική τάξη. Η ποιότητα εξαρτάται από: Χρόνος Δομή της επικοινωνίας Τα εξωλεκτικά επικοινωνιακά μέσα Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των δύο πλευρών Η ανισότητα που διέπει τη σχέση δασκάλου-μαθητή Η εικόνα του δάσκαλου για το μαθητή και αντίστροφα
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Βιβλιογραφία μαθήματος: Bernstein, B. 1975. Langage et classes sociales. Paris: Minuit Queiroz de, J.-M. 1995. L’école et ses sociologies. Paris: Nathan Mingat, A. 1991. Expliquer la variété des acquisitions au cours préparatoire: les rôles de l’enfant, Revue française de pédagogie, 69, pp. 47-63 Νικολάου, Σ.Μ. 2006. Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg Νόβα-Καλτσούνη, Χ. 2010. Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg Rosental, R. & Jacobson, L. 1975. Pygmalion in the Classroom. New York: Holt, Rinehart and Winston Stone, C.A. 1999. Τι λείπει από τη μεταφορά της «Σκαλωσιάς» στον Όρο «Υποστήριξη» (scaffolding), στο Faulkner, D. et al. (eds.), Μαθησιακές σχέσεις στη σχολική τάξη. ΕΑΠ, Πάτρα (182-194) Zimmerman, D. 1978. Un langage non verbal de classe: le processus d’attraction-répulsion des enseignants à l’égard des élèves en fonction de l’origine familiale de ces derniers. Revue française de pédagogie, 44, pp. 47-70