Τζένη Παγγέ Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα Massive Open Online Courses- webinars Τζένη Παγγέ Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Ορισμός: “a course of study made available over the Internet without charge to a very large number of people” Oxford Dictionaries Online 28/8/2013
Η συνεχής εξέλιξη των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ) και ιδιαίτερα του διαδικτύου έχει διαφοροποιήσει… τον τρόπο εργασίας, επικοινωνίας και μάθησης στo πλαίσιο της «δικτυακής κοινωνίας».
σημασιολογικό διαδίκτυο το web3 και web4, άλλαξαν τον τρόπο πρόσβασης και αποθήκευσης της διαδικτυακής πληροφορίας με άγνωστες τις περαιτέρω επιπτώσεις τους Σύμφωνα με άρθρο στη Εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ του Τ. Οικονόμου στις 1.3.2014, σε τοποθέτηση του καθηγητή Μητακίδη για τις απόψεις του Tim Bernes-Lee (ιδρυτή του www), για το σημασιολογικό διαδίκτυο, αναφέρει ότι όταν ρωτήθηκε ο Τιμ για αυτό…« σκέφτηκε λίγο και λέει «δεν μπορώ να το απαντήσω αυτό. Αλλά από την άλλη μεριά, όταν με ρωτούσαν τι θα αλλάξει στη ζωή του μέσου ανθρώπου το web και πάλι δεν μπορούσα να το απαντήσω»…………….. Το γεγονός ότι δεν μπορούμε να δούμε, ιδίως στις καλπάζουσες τεχνολογίες, τις δυνητικές επιπτώσεις, δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να είναι πελώριες και εγώ νομίζω το semantic web θα έχει πελώριες επιπτώσεις…».
‘Ανοικτό Περιεχόμενο’ (Open Content) Από το 2002 που εμφανίστηκε ο όρος ‘Ανοικτό Περιεχόμενο’ (Open Content) για πρώτη φορά (Unesco 2002), πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα ανέπτυξαν και εφάρμοσαν πρωτοβουλίες για ολοκληρωμένα ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα, τα οποία έγιναν γνωστά ως MOOCs (Massive Open Online Courses). Ο ορισμός των MOOC καταχωρήθηκε επίσημα το 2013 στο λεξικό του πανεπιστημίου της Οξφόρδης ως: «Τα μαθήματα που παρέχονται δωρεάν σε πολύ μεγάλο αριθμό ατόμων μέσω διαδικτύου» (Oxford Dictionaries Online, 2013).
Τι είναι τα MOOCs; Είναι διαδικτυακά μαθήματα Δεν έχουν περιορισμό στον αριθμό συμμετεχόντων
Σύγχρονη επικοινωνία Webinars Skype Facebook- chat Wikis etc
Ασύγχρονη επικοινωνία email Moocs ……
εργαλεία διευκόλυνσης της online συνεργασίας (όπως τα wikis, webinars κ.ά.) χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο ….. για την ηλεκτρονική μάθηση και την δια βίου εκπαίδευση
MOOCs Τα MOOCs είναι μαθήματα που προσφέρονται διαδικτυακά, συνήθως είναι δωρεάν, δεν έχουν κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις εγγραφής εκπαιδευομένων και δεν έχουν περιορισμό στον αριθμό των μαθητών που μπορούν να δεχτούν. Το αντικείμενο των προσφερόμενων μαθημάτων καλύπτει ένα ευρύ φάσμα επιστημών το δε επίπεδο δυσκολίας ποικίλει
MOOCs Είναι βασισμένα στο cloud που σημαίνει σύνδεση στο INTERNET Έχουν εκπαιδευτικούς σκοπούς και στόχους Εγγράφονται συγχρόνως χιλιάδες εκπαιδευόμενοι Τα ανοικτά μαθήματα επιτρέπουν ελεύθερη εγγραφή ελεύθερο περιεχόμενο και πρόσβαση από κάθε φορητή μηχανή
η εξοικείωση με τη χρήση ΤΠΕ, είναι απαραίτητη Ο εκπαιδευόμενος θα πρέπει να διαθέτει δεξιότητες που θα του επιτρέπουν αργότερα να αυτό-ρυθμίζει τη διαδικασία της μάθησης του….. Οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να καταβάλλουν αρκετό χρόνο και προσπάθεια
Η δια-βιου εκπαίδευση των εκπαιδευτικών Τα διαδικτυακά μαθήματα προσφερόμενα είτε σύγχρονα (Webinars) είτε ασύγχρονα (Moocs)…….ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ… Υποστηρίζουν τοπικά και εθνικά προγράμματα προσαρμοσμένα στις ανάγκες
Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται εκπαίδευση με MOOCS…. Μεταξύ των θεμάτων που θα πρέπει να τους προσφερθούν είναι πολιτισμός τέχνη ιστορία θετικές επιστήμες κα.
Σχεδιασμός μαθημάτων από απόσταση Να σχεδιάζονται μικρής διάρκειας μαθήματα (μικρότερα των 8 εβδομάδων) Να υπάρχει εβδομαδιαία απασχόληση (max 3-6 ώρες) Να δημιουργούν μία ομάδα εκπαιδευομένων ανά θεματική ενότητα
Βασικοί φορείς παροχής MOOC EdX www.edx.org Coursera www.coursera.org FutureLearn www.futurelearn.com Udemy www.udemy.com Udacity www.udacity.com Khan Academy www.khanacademy.org Iversity https://iversity.org/
Το πανεπιστήμιο θα μπορούσε: Να χρησιμοποιήσει έτοιμα μαθήματα από την πληθώρα μαθημάτων που προσφέρονται ήδη στο διαδίκτυο Να δημιουργήσει νέα μαθήματα σχεδιασμένα ειδικά για να καλύπτουν τις δίκες του ανάγκες