Θεωρίες Μάθησης και Μοντέλα Ενσωμάτωσης Θεωρίες Μάθησης και Μοντέλα Ενσωμάτωσης Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Διδασκαλία (Roblyer) Ε. Αλεξοπούλου, email: efialex@ppp.uoa.gr Ε.Π.ΠΑΙ.Κ., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
Εποικοδομιστική (εποικοδομιστές) Μάθηση είναι η κατασκευασμένη γνώση. Διδασκαλία: μαθητές: συμμετοχή σε δραστηριότητες για δημιουργία γνώσης Η καθοδηγητική είναι άκαμπτη και επικεντρωμένη στον εκπαιδευτικό. Καθοδηγητική (αντικειμενιστές) Μάθηση είναι η μεταδιδόμενη γνώση. Διδασκαλία: καθοδήγηση από εκπαιδευτικό, συστηματική, δομημένη Η εποικοδομιστικές προσεγγίσεις είναι αναποτελεσματικές. Η μάθηση είναι αδόμητη και μη συστηματική.
Μοντέλα διδασκαλίας/μάθησης Εποικοδομιστικά Εστίαση στη διατύπωση προβλημάτων Σφαιρικοί στόχοι όπως επίλυση προβλημάτων Ομαδική εργασία Εναλλακτικές μέθοδοι μάθησης Καθοδηγητικά Εστίαση στη διδασκαλία ακολουθιών δεξιοτήτων Ξεκάθαροι στόχοι και μέσα εξέτασης Ατομική εργασία Παραδοσιακές μέθοδοι διδασκαλίας
Θεωρητικές βάσεις καθοδηγητικής διδασκαλίας Θεωρίες συμπεριφορισμού (Skinner) σύνδεση ερεθίσματος αντίδρασης Θετική ενίσχυση, αρνητική ενίσχυση, τιμωρία Θεωρίες επεξεργασίας πληροφορίας Το ανθρώπινο μυαλό ως υπολογιστής
Θεωρητικές βάσεις Εποικοδομισμού Dewey (ενδιαφέροντα μαθητών, σύνδεση με καθημερινή ζωή, πρακτική/εμπειρική μάθηση) Vygotsky (πλαίσιο στήριξης, ζώνης επικείμενης ανάπτυξης) Piaget (γνωστική ανάπτυξη, στάδια) Bruner (στάδια, μάθηση ως ανακάλυψη) Papert (διανοητικές δομές παιδιών, ανακάλυψη, εκπαιδευτική τεχνολογία)
Στρατηγικές ενσωμάτωσης τεχνολογίας Καθοδηγητικά Μοντέλα Αποκατάσταση αναγνωρισμένων αδυναμιών Προώθηση προαπαιτούμενων δεξιοτήτων Η συστηματική μάθηση για τους μαθητές με κίνητρα Εποικοδομιστικά Μοντέλα Καλλιέργεια δημιουργικότητας Διευκόλυνηνση αυτοανάλυσης και μετάγνωσης Αύξηση μεταφοράς γνώσης σε επίλυση προβλημάτων Καλλιέργεια ομαδοσυνεργατικότητας
Στρατηγικές ενσωμάτωσης τεχνολογίας (χρήσιμες και με τα δύο μοντέλα) Στρατηγικές ενσωμάτωσης τεχνολογίας (χρήσιμες και με τα δύο μοντέλα) Δημιουργία κινήτρων των μαθητών Βέλτιστη αξιοποίηση μικρού αριθμού προσωπικού και υλικών πόρων Ανάπτυξη πληροφοριακού και οπτικού αλφαβητισμού