ΠΜΣ Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη Εαρινό εξάμηνο 2015

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προσωπικές δεξιότητες
Advertisements

Θεωρία Μάθησης Ο ατομικός Εποικοδομητισμός του Piaget
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
Προσωποκεντρική Θεωρία (Client-centered theory)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ
Φόβοι, ανασφάλειες και ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας
Αντανάκλαση Συναισθήματος
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Ψυχιατρικές Διαταραχές και Υ π οστηριζόμενη Εργασία.
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
Συγκινήσεις Οι συγκινήσεις είναι εσωτερικά αισθήματα διαβαθμισμένης έντασης που προκαλούνται από ερεθίσματα του περιβάλλοντος και έχουν επίδραση στη συμπεριφορά.
Ψυχολογία έφηβων Είμαι όμορφος; Είμαι άσχημος;
Γνωστική προσέγγιση: Μελέτη στην αφετηρία της νόησης
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ. Το παιχνίδι αποτελεί τη φυσική γλώσσα των παιδιών, το πιο ισχυρό μέσο έκφρασής τους και αναπόσπαστη δραστηριότητα της καθημερινότητάς.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Οι εκτιμήσεις των ενηλίκων αποτελούν τη βάση για την αυτοεκτίμηση των παιδιών της νηπιακής ηλικίας Το καλό και το κακό ορίζονται από τις συναισθηματικές.
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
1.ΠΟΙΟΙ ΛΟΓΟΙ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ;
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ορισμός, δομή, μοντέλα, μέσα αξιολόγησης
P. Ekman: συναισθήματα μέσα από τις εκφράσεις του προσώπου
ΣΥΝΑΙΣΘΉΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc – Λάρισα 2016.
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
Η Ψυχολογία της Λήψης Αποφάσεων. Εισαγωγή Έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε την λήψη των αποφάσεων από την οπτική γωνία της Ψυχολογίας.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Κεντρικά Θέματα της Συζήτησης περί Συγκινήσεων - Αποσαφήνιση Βασικών Εννοιών.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
J. Piaget Γνωστική εξελικτική θεωρία Παρδαλού Χριστίνα 4N-EΡΜ11.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η Νευροβιολογική Βάση των Συναισθημάτων. Δαρβίνος & Συναισθήματα Oι συγκινήσεις/συναισθήματα ή τουλάχιστον οι εκφράσεις τους είναι «παγκόσμιες» (universals),
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ. Συναίσθημα είναι μια κατάσταση εσωτερική, μια μοναχική εμπειρία του ατόμου.Υπάρχει λεκτική έκφραση του συναισθήματος και μη λεκτική.Οι συναισθηματικές.
Κεντρικά Θέματα της Συζήτησης περί Συγκινήσεων - Αποσαφήνιση Βασικών Εννοιών.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Η θεωρία κοινωνικής μάθησης του Krumboltz
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΡΟΥΣΗ – ΒΕΡΓΟΥ, PhD Ψυχολόγος
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Μερικές ακόμα παλιότερες θεωρίες περί Συγκινήσεων
ΠΜΣ Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη Εαρινό εξάμηνο 2014
Θεωρίες περί συγκινήσεων
Αλληλεπιδράσεις συγκινησιακών και γνωστικών διεργασιών
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Συγκινήσεις Οι συγκινήσεις είναι εσωτερικά αισθήματα διαβαθμισμένης έντασης που προκαλούνται από ερεθίσματα του περιβάλλοντος και έχουν επίδραση στη συμπεριφορά.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ ΔΕΙΚΤΩΝ ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΝΟΗΣΗ Μήτση Άννα, 2012
Εργασία για το μάθημα «Συγκίνηση και Νόηση»
ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ 24Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ Ε
Αλληλεπιδράσεις συγκινησιακών και γνωστικών διεργασιών
Εισαγωγή στη Ψυχολογία
ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΑΙ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Σχολικός εκφοβισμός Σε όλο τον κόσμο.
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
Αποσυνδετικές διαταραχές
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΜΣ Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη Εαρινό εξάμηνο 2015 Συγκίνηση και Νόηση ΠΜΣ Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη Εαρινό εξάμηνο 2015

Στόχοι Κατάκτηση και διάκριση βασικών φαινομένων, θεωριών και βασικών εννοιών που αφορούν την ψυχολογία των συγκινήσεων ως εξής: Ορισμός και διάκριση φαινομένων: θυμικό, συγκίνηση, συναίσθημα, διάθεση Θεωρίες περί συγκίνησης: Εξελικτικές προσεγγίσεις: Δαρβίνος, Σωματική θεωρία James-Lange, Νευροπολιτισμική θεωρία των συγκινήσεων, Tooby & Cosmides vs Γνωστικές θεωρίες και Θεωρίες Κοινωνικές Δόμησης: από τον Arnold έως τον Scherer και τους Clore & Ortony. Οι συγκινησιακές εκφράσεις του προσώπου: Οι εκφράσεις ως εργαλεία μελέτης των συγκινήσεων: Βασικές κατηγορίες συγκινήσεων-οικουμενική αναγνώριση vs Ορισμός συγκινήσεων βάσει διαστάσεων-επιδράσεις πλαισίου.

Στόχοι Αναπτυξιακή ψυχολογία των συγκινήσεων: Ορισμός συναισθηματικής ανάπτυξης, Θεωρίες περί συναισθηματικής/συγκινησιακής ανάπτυξης, Στάδια συναισθηματικής ανάπτυξης, Αναπτυξιακές μεταβολές στην πρόκληση της συγκίνησης, Ανάδυση κοινωνικών συναισθημάτων, Ανάπτυξη της ικανότητας για απόκρυψη, συναισθημάτων, Ενσυναίσθηση, Αμφιθυμία, Ρύθμιση και ατομικές διαφορές στη βίωση και έκφραση των συγκινήσεων Συγκινήσεις και ΚΝΣ: Η αμυγδαλή ως κεντρικός συγκινησιακός υπολογιστής-Joseph LeDoux-Low & High Road, Συγκινήσεις και νεοφλοιός. Νόηση και συγκίνηση: Αποτίμηση, εκτίμηση, αξιολόγηση - Θεωρίες Αποτίμησης.

Στόχοι Συγκίνηση και νόηση: Επιδράσεις συγκινήσεων σε γνωστικές διεργασίες: μνήμη, προσοχή, αντίληψη, συλλογισμός, λήψη Θέματα Ειδικού Ενδιαφέροντος: Ανίχνευση ψεύδους. Επιδράσεις συγκινησιακής υπεργενίκευσης στα στατικά χαρακτηριστικά του προσώπου. Βίωση και αντίληψη συγκινήσεων μετά από εγκεφαλικές βλάβες και ψυχιατρικές διαταραχές. Επίδραση Συγκινήσεων στη διαμόρφωση κοινωνικών στερεοτύπων και προκαταλήψεων. Συγκίνηση και Τέχνη: Επιδράσεις συγκίνησης στην μουσική και αισθητική αντίληψη

Προσέγγιση των στόχων Σεμιναριακές διαλέξεις Συζήτηση κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων Μελέτη και παρουσίαση σημαντικών κατά θεματική δημοσιεύσεων Αξιολόγηση: Συγγραφή και Παρουσίαση ερευνητικών εργασιών που αφορούν τις συγκινήσεις

Κεντρικά Θέματα της Συζήτησης περί Συγκινήσεων - Αποσαφήνιση Βασικών Εννοιών

Ερωτήματα Τι είναι η συγκίνηση; Σε τι διαφέρει η συγκίνηση από το αίσθημα, το συναίσθημα, τη διάθεση, το θυμικό; Γιατί έχουμε συγκινήσεις; Σε τι χρησιμεύουν; Πώς προέκυψαν και γιατί εξακολουθούμε και σήμερα να τις νιώθουμε; Έχουμε όλοι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο τις ίδιες συγκινήσεις; Είναι η δική μας χαρά, ο θυμός, η λύπη ή ο φόβος ίδιος με ενός Γιαπωνέζου; Τι έχουμε κοινό και σε τι διαφέρουμε;

Ερωτήματα «Συγκινούμαι, άρα συλλογίζομαι» ή «συλλογίζομαι, άρα συγκινούμαι»; Τι συμβαίνει στον εγκέφαλό μας όταν συγκινούμαστε; Γιατί οι μεγάλοι συγκινούνται «λιγότερο» από τα παιδιά;

Ερωτήματα Γιατρέ μου, γιατί νιώθω έτσι; Τι είναι και πώς φτιάχνουμε συνθετικές συγκινήσεις; Συγκινούμαι, άρα μαθαίνω;

Μία συμφωνία: Εξέλιξη Γιατί έχουμε συγκινήσεις-Δαρβίνος Οι συγκινήσεις στο εξελικτικό περιβάλλον- (Tooby & Cosmides) Οι συγκινήσεις στη σύγχρονη εποχή -Νευροπολιτισμική θεωρία (Ekman)

Και αρκετές διαφωνίες Που εδράζονται οι συγκινήσεις; Αυτόνομο vs Κ.Ν.Σ. Οι συγκινήσεις συμπεραίνονται ή απλά προκύπτουν; Προσυνειδητή vs Γνωστική Επεξεργασία Έχουμε όλοι τις ίδιες συγκινήσεις; Οικουμενικότητα vs Πλαίσιο

Βασικές έννοιες και διακρίσεις

Συναίσθημα Αίσθημα Συγκίνηση Διάθεση Affect Feeling Emotion Mood

92 διαφορετικοί ορισμοί του emotion (Kleinginna & Kleinginna, 1981): 1) διέγερση ή/και ευχαρίστηση-δυσαρέσκεια 2) γνωστικές διεργασίες 3) εξωτερικά ερεθίσματα 4) βιολογικοί μηχανισμοί 5) εκφραστική συμπεριφορά και παρατηρήσιμες αντιδράσεις

92 διαφορετικοί ορισμοί του emotion 6) αποδιοργάνωση 7) προσαρμογή 8) πολυπαραγοντική σύσταση 9) μοιάζει με τα κίνητρα 10) διαφέρει από άλλα ψυχολογικά φαινόμενα, όπως τα affect, mood, motivation και feeling

92 διαφορετικοί ορισμοί του emotion 11) Δεν υπάρχει διακριτό φαινόμενο ή δεν υπάρχει δυνατότητα αντικειμενικής παρατήρησης και περιγραφής του.

Και τελικά συμφωνήσαμε σε έναν πολυπαραγοντικό ορισμό… Emotion είναι Όλες οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ υποκειμενικά βιωμένων και αντικειμενικά παρατηρήσιμων παραγόντων, που διεκπεραιώνονται από νευρωνικά και ορμονικά συστήματα (Kleinginna & Kleinginna, 1981) και προκαλούν:

Emotion Νόηση: «αποδίδω» σε ένα αντικείμενο ή κατάσταση αυτό που νιώθω-αποτιμώ, εκτιμώ, αξιολογώ Γνωστικές διεργασίες, είτε προηγούνται, είτε έπονται της συγκίνησης Σώμα: κάτι συμβαίνει στο σώμα μου-αισθάνομαι Εκτεταμένες αλλαγές σε φυσιολογικό επίπεδο σε αντιστοιχία με τις συνθήκες που προκάλεσαν τη συγκίνηση Βίωμα: έχω επίγνωση ότι κάτι νιώθω-συναισθάνομαι Συναισθηματικές εμπειρίες, όπως τα αισθήματα διέγερσης και ευχαρίστησης/δυσαρέσκειας Συμπεριφορά: αυτό που νιώθω είναι δυνάμει ορατό στους άλλους-εκφράζομαι Συμπεριφορές που συχνά, αν όχι πάντοτε, είναι εκφραστικές, προσαρμοστικές και στοχοκατευθυνόμενες

Σε τι διαφέρει όμως το emotion από: Affect; Feeling; και Mood;

Emotion vs affect Ένα πρωταρχικό στάδιο του emotion: Πριν συγκινηθούμε πρέπει να αποτιμήσουμε (έστω και χωρίς την επίγνωσή μας) κατά πόσο ένα αντικείμενο είναι για τον εαυτό (Zajonc, 2000): Θετικό-αρνητικό Καλό-κακό Ωραίο-άσχημο Ασφαλές-επικίνδυνο Προς προσέγγιση- προς αποφυγή Σε αυτή την περίπτωση το affect είναι διαφορετικό ψυχολογικό φαινόμενο από τα emotions ή τα feelings.

Emotion vs affect Χρωματίζει όλη την εμπειρία Core affect (Russell & Barrett, 1999) ευχαρίστηση-δυσαρέσκεια, ένταση-χαλάρωση και κατάθλιψη-διέγερση, είναι πάντα παρόντα και κατευθύνονται προς κάτι Ήπια παρουσία=moods Πρωταρχικό στάδιο=emotion διαφορετικά όμως Αιφνίδια αλλαγή του core affect=περαιτέρω γνωστική επεξεργασία, αναγνώριση του αντικειμένου και συμπεριφορικός προγραμματισμός για την αντιμετώπιση των συνεπειών της τροποποίησης της κατάστασης του οργανισμού (Russell & Barrett, 1999).

Affect Νόηση: «αποδίδω» σε ένα αντικείμενο ή κατάσταση αυτό που νιώθω-αποτιμώ, εκτιμώ, αξιολογώ Γνωστικές διεργασίες, είτε προηγούνται, είτε έπονται της συγκίνησης Οι διεργασίες αυτές μπορεί να είναι προσυνειδητές ή εκούσιες, να προηγούνται ή να έπονται της συγκίνησης, να αφορούν ένα μεμονωμένο συμβάν ή το σύνολο της εμπειρίας, ανάλογα με τη θεωρία στην οποία εντάσσονται

Emotion vs Feeling Feeling of pain Σώμα: κάτι συμβαίνει στο σώμα μου-αισθάνομαι Εκτεταμένες αλλαγές σε φυσιολογικό επίπεδο σε αντιστοιχία με τις συνθήκες που προκάλεσαν τη συγκίνηση vs Feeling of distress Βίωμα: έχω επίγνωση ότι κάτι νιώθω-συναισθάνομαι Συναισθηματικές εμπειρίες, όπως τα αισθήματα διέγερσης και ευχαρίστησης/δυσαρέσκειας

Emotion vs Feeling Σωματική εμπειρία vs Ψυχολογική εμπειρία Είτε έπεται της βίωσης της συγκίνησης (Damasio, 1999), είτε καθορίζει τη συγκίνηση που θα βιωθεί (Ortony, Norman & Revelle; 2005)

Feeling of pain (distress) Emotion vs Feeling Feeling of pain (distress) Πολλές φορές χρησιμοποιούμε μεταφορικά τις σωματικές αλλαγές/αισθήσεις για να περιγράψουμε το βίωμα ενός emotion, δηλαδή το feeling που προκύπτει από το emotion. Π.χ. Μου κόβονται τα πόδια/παγώνω από το φόβο Τρέμω /μου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι από θυμό Πονάω/καταρρέω από λύπη

Feeling Το feeling ωστόσο δεν περιορίζεται στη στιγμή βίωσης των σωματικών αλλαγών, δηλαδή του emotion. Μπορεί να συνοδεύει την εμπειρία και αρκετά αργότερα ή να αφορά κάτι που δεν έχει προκαλέσει ακόμα κάποιες εμφανείς σωματικές αλλαγές. Π.χ. Feeling of distress: Emotion of sadness: όταν το feeling είναι αποτέλεσμα συμβάντος απώλειας στο παρελθόν Emotion of fear: όταν το feeling είναι αποτέλεσμα είτε ενός παρελθοντικού, είτε ενός αναμενόμενου ή φανταστικού απειλητικού συμβάντος

Mood vs Emotion & Feeling

Mood Γενικευμένη κατάσταση του οργανισμού, χωρίς αιφνίδιες σωματικές αλλαγές (vs emotion) Χωρίς αντικείμενο τις περισσότερες φορές (vs feeling) Μεγάλη διάρκεια (vs emotion & feeling)

Χαμένοι στη μετάφραση; Θυμικό Συγκίνηση Διάθεση Συναίσθημα Emotion Feeling Affect Mood

Ή μήπως όχι; Θυμικό Emotion Συγκίνηση Feeling Διάθεση Affect Συναίσθημα Emotion Feeling Affect Mood