ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ Α΄ Μέρος 3ο: Ομάδες Συμφερόντων, Σχέσεις Πολιτικών Κομμάτων – Ομάδων Συμφερόντων και Διαμόρφωση Δημόσιων Πολιτικών Καθηγ. Κ. Α. Λάβδας/

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προώθηση Καινοτομίας Συμβολή στην Αντιμετώπιση της Κρίσης
Advertisements

Η κρίση και το πρόβλημα της διακυβέρνησης στην ελληνική κοινωνία Σταύρος Ιωαννίδης.
ΠΡΑΞΗ: ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΤΗΣ ΓΣΕΒΕΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ.
Η Οπτική του Φύλου στις Τοπικές Πολιτικές
Κεφάλαιο 3: Το ενιαίο ρυθμιστικό και νομικό πλαίσιο. 3.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου. 3.2 Η αναγκαιότητα δόμησης του.
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. ΠΕΔΙΑ ΑΙΤΗΣΗΣ.
2 2 ° ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ Η Δ ΥΝΑΜΙΚΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙ Δ ΕΥΣΗΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟ Δ Ο ΚΡΙΣΗΣ Βρυξέλλες, 28/2/2013.
Οι Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις της Κρίσης: επιπτώσεις, κατανόηση, συλλογικές δράσεις Ιορδάνης Ψημμένο ς.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
« Καταπολέμηση των διακρίσεων και της ανεργίας με τοπικές δράσεις κοινωνικής ένταξης ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ » ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Με ποιoύς τρόπους ασκείται η εξουσία; 3.1. Εξουσία και πολιτική εξουσία Εξουσία είναι συνυφασμένη με τις Ανθρώπινες σχέσεις Ανάμεσα σε αυτόν που ασκεί.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.3 Εσωτερικά επαγγελματικά προφίλ και δεξιότητες.
Οργάνωση προσώπων και μέσων ειδικού σκοπού. ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΙΔΡΥΣΗΣ ΔΙ.Κ.ΚΕ.Μ. Θεσσαλονίκη 9 Ιουλίου 2014 Δημιουργία του ΔΙΚΤΥΟΥ Κοιν.Σ.Επ. Κεν. Μακεδονίας,
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
Διακρίσεις Δικαίου Έννομη τάξη= όλοι οι κανόνες δικαίου
1 Εισαγωγή στη θεωρία των Εργασιακών Σχέσεων Μελέτη των επίσημων και ανεπίσημων σχέσεων μεταξύ μισθωτών, εργοδοτών και κράτους.  Εργαζόμενοι: Οργανωμένα.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
Μάθημα Πολιτική & Δίκαιο Β΄ Γενικού Λυκείου
3.5. Ο συνδικαλισμός Που αποβλέπει ο συνδικαλισμός και τι είναι τα εργατικά συνδικάτα; αποβλέπει κοινάεργασιακάσυμφέροντα Ο συνδικαλισμός αποβλέπει στη.
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 6-7
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
1 Δημόσιες σχέσεις και Περιφερειακή Ανάπτυξη: Η συμβολή των δημοσίων σχέσεων στο (δημοκρατικό) Αναπτυξιακό Σχεδιασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Πρόδρομος.
Το θεωρητικό πλαίσιο των εννοιών της “Μακρο-Κουλτόυρας” (Macroculture) και της “Περιορισμένης Ορθολογικότητας” (Bounded Rationality) Μακρο-κουλτούρα: Σύστημα.
Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Τι ονομάζεται «κοινή γνώμη» και ποιο το κύριο χαρακτηριστικό της; 3.6 Κοινή γνώμη και Ομάδες πίεσης /συμφερόντων Τι ονομάζεται «κοινή γνώμη» και ποιο το.
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
Πανσυλλεκτικό-Πολυσυλλεκτικό Κόμμα Χρονική περίοδος: Καθολική ψηφοφορία Βαθμός κοινωνικής ανάπτυξης: η οικονομική ανάπτυξη μειώνει ανισότητες και.
ΚΡΑΤΟΣ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. ΚΡΑΤΟΣ: ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ  Γεωγραφικός χώρος  Ξηρά  Θάλασσα  Αέρας  Πληθυσμός  Κυριαρχία  Εσωτερική  Εξωτερική  Διεθνής.
1 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. ΟΡΑΜΑ2. ΣΚΟΠΟΙ3. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΚΟΠΩΝ4. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ6. ΜΕΛΗ7.
Mάθημα 2ο Η ανάπτυξη των ΜΜΕ. Από την Επικοινωνία στα μαζικά Μέσα Ο όρος «μέσα μαζικής επικοινωνίας» αναφέρεται σε μέσα που έχουν οργανωθεί για να μεταδίδουν.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ Σημειώσεις βασισμένες στο N. Nugent (2010) The Government and Politics of the European Union, 7 th edition.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
Κανόνες για τις συμφωνίες οριζόντιας συνεργασίας Δημήτρης Λουκάς Αντιπρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εθνικών Δικαστών – Ε. Ε. Αθήνα,
Οργανωσιακός Σχεδιασμός (2) Α. Κύρτσης1 Μάθημα: Οργανωσιακός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού (Διδάσκοντες: Α. Κύρτσης, Π. Γεωργιάδης, Δ. Γκούσκος)
 1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής  2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΟΡΙΣΜΟΣ Πολίτευμα είναι ο τρόπος οργάνωσης και άσκησης της κρατικής εξουσίας.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Η έννοια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Κόμματα Στελεχών Χρονική περίοδος: απαρχές δημοκρατίας, 19ος αιώνας. Περιορισμένο δικαίωμα ψήφου, ή καθιέρωση καθολικής ψηφοφορίας Πολιτική έκφραση:
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Η πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας
Σεμινάριο Δημοσίου Δικαίου
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
Φορεις και μορφες αξιολογησης: 2Ο Μαθημα
Διακυβέρνηση και κρατική ισχύς
ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ
Κοινωνικά Δικαιώματα.
Η έννοια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Επαγγέλματα Ο όρος επαγγέλματα στη γενικότερη αντίληψη χαρακτηρίζει την κατά κλάδο ή αντικείμενο συνήθη ασκούμενη βιοποριστική ενασχόληση, (εργασία), του.
Η περίπτωση της Γερμανίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Το Δίκαιο.
Η έννοια της επιχείρησης
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
ΦΟΡΕΙΣ Κ.Α.Λ.Ο. ΕΠΙΛΕΓΟΝΤΑΣ ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΠΟΠΗ ΣΟΥΡΜΑΪΔΟΥ
Best practices - Benchmarking
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ - Α΄ Μέρος 2ο: Ομάδες Συμφερόντων, Σχέσεις Πολιτικών Κομμάτων – Ομάδων Συμφερόντων και Διαμόρφωση Δημόσιων Πολιτικών Καθηγ.
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ Α΄ Μέρος 3ο: Ομάδες Συμφερόντων, Σχέσεις Πολιτικών Κομμάτων – Ομάδων Συμφερόντων και Διαμόρφωση Δημόσιων Πολιτικών Καθηγ. Κ. Α. Λάβδας/ Draft/ Not for citation

Πολιτικά κόμματα (ορισμός, τυπολογίες) Οργανωμένα συμφέροντα / ομάδες συμφερόντων (ορισμός, τυπολογίες)

Σε ορισμένες δημοκρατίες, τα κόμματα προβλέπονται (και σε ένα βαθμό ρυθμίζονται) από τα συντάγματα Π.χ. Ελλάδα, άρθρο 29 Σ Σε άλλες, θεωρούνται οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών (ειδικά ρυθμιζόμενες)

Μονοκομματικής κυριαρχίας [καθεστωτική διαχωριστική γραμμή] Κομματικά συστήματα: Μονοκομματικής κυριαρχίας [καθεστωτική διαχωριστική γραμμή] Δικομματικής κυριαρχίας Πολυκομματικά (βλ. Θ. Διαμαντόπουλος, Το Κομματικό Φαινόμενο)

Σχέσεις μεταξύ πολιτικών κομμάτων & ομάδων συμφερόντων: Ι. ανεξάρτητη καταγωγή, συνεργασία ΙΙ. ανεξάρτητη καταγωγή, επικυριαρχία ΙΙΙ. ανεξάρτητη καταγωγή, απόσταση IV. διαμόρφωση ΟΣ - ΠΚ, επικυριαρχία V. διαμόρφωση ΠΚ- ΟΣ, επικυριαρχία VI. διαμόρφωση, αυτονόμηση (βλ. Κ. Λάβδας, Συμφέροντα και Πολιτική)

Τυπολογία συμφερόντων: Γενικότερα, σε αφαιρετικές τυπολογίες έχουν χρησιμοποιηθεί ως κριτήρια κατάταξης κυρίως τα εξής: (i) αμιγώς οργανωτικά κριτήρια (οργανωτικά πρότυπα, βαθμός οργανωτικής συνοχής κλπ) (ii) λειτουργίες των οργανώσεων και ρόλος τους σε σχέση με το συνολικό πολιτικό σύστημα (άρθρωση συμφερόντων, ενσωμάτωση συμφερόντων, κλπ.) (iii) εσωτερική οργάνωση και κουλτούρα των ομάδων (πρότυπα κυριαρχίας, εσωτερική δημοκρατία κλπ) (iv) σχέση των συμφερόντων με την κρατική εξουσία (κορπορατισμός, δίκτυα, κοινότητες πολιτικής κλπ)

(v) σχέση των συμφερόντων με διεθνείς οργανισμούς, συμφέροντα και διαδικασίες (αλληλεξάρτηση, σχέσεις με διεθνείς ομοσπονδίες, κέντρα εξουσίας, πολυεθνικές εταιρείες, κλπ.) (vi) διακηρυγμένοι σκοποί των οργανώσεων (π. χ., προάσπιση των επαγγελματικών συμφερόντων μιας κατηγορίας) (vii) συνδυασμός των ανωτέρω κριτηρίων.

ΟΜΑΔΕΣ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ / ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ: ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ Με ένα συνδυασμό κριτηρίων καταλήγουμε σε 6 τύπους: (1) Εργοδοτικές και επιχειρηματικές ενώσεις. Πρόκειται για οργανώσεις εκπροσώπησης των συμφερόντων του μικρού και μεγάλου κεφαλαίου, ως επιχειρηματικών και ως εργοδοτικών φορέων. Ενίοτε οι κορυφαίες επιχειρηματικές οργανώσεις εκπροσώπησης καλύπτουν και τους δυο ρόλους (π. χ., ο ΣΕΒ στην Ελλάδα). (2) Εργατικά συνδικάτα. Πρόκειται για οργανώσεις των συμφερόντων των διαφόρων μορφών εξαρτημένης εργασίας. Τόσο ενώσεις εργατών και εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα (π. χ. ΓΣΕΕ και σωματεία) όσο και ενώσεις σε ευρύτερο δημόσιο τομέα (π. χ., ΑΔΕΔΥ).

(3) Επαγγελματικές ενώσεις (3) Επαγγελματικές ενώσεις. Πρόκειται για οργανώσεις σωματειακής εκπροσώπησης των επαγγελμάτων (ιατρικοί σύλλογοι, δικηγορικοί σύλλογοι, κλπ.). Σε πολλές περιπτώσεις, χαρακτηρίζονται από ορισμένες ιδιαιτερότητες που σχετίζονται με την επιβίωση των εξουσιών ελέγχου της πρόσβασης στο αντίστοιχο επάγγελμα. Παρά την προφανή σημασία του ρόλου των επαγγελματικών συμφερόντων, οι εσωτερικές διαφοροποιήσεις και ανταγωνισμοί σε συνδυασμό με την προβολή του οργανωτικού/στρατηγικού στοιχείου, τείνουν σε πολλές περιπτώσεις να ωθούν τις ενώσεις σε σχετική υποτίμηση της σημασίας εκείνων ακριβώς των χαρακτηριστικών που τους προσδίδουν αξία στα μάτια του ευρύτερου κοινού.

(4) Άτυπες ομάδες. Πρόκειται για συλλογικότητες με έναν ελάχιστο βαθμό οργάνωσης, συχνά ευκαιριακή συγκρότηση και ιδιαίτερα ασταθή δομή μελών. Τέτοιες ομάδες μπορεί να δημιουργηθούν ως αποτέλεσμα κάποιου συγκεκριμένου ερεθίσματος (π. χ., μια κυβερνητική απόφαση, μια περιβαλλοντική καταστροφή ή κρίση, μια τοπική διαμαρτυρία) και, στη συνέχεια, είτε να ακολουθήσει από-κινητοποίηση όταν το ζήτημα αντιμετωπιστεί είτε να μετεξελιχθούν σε άλλη, οργανωτικά σαφέστερη και μακροβιότερη μορφή συλλογικής δράσης.

(5) Μη-δημόσιες θεσμικές οργανώσεις (5) Μη-δημόσιες θεσμικές οργανώσεις. Πρόκειται για θεσμικές συλλογικότητες που κατέχουν ειδικούς, θεσμικούς ρόλους στο πολιτικό σύστημα, αλλά δρουν και με τρόπους που αποκλίνουν από την θεσμική περιγραφή των αρμοδιοτήτων τους ή συνδυάζουν τη θεσμική συμπεριφορά με την επιδίωξη ειδικών ωφελειών. Ο βαθμός απόκλισης από την επίσημα προδιαγεγραμμένη και αναμενόμενη συμπεριφορά και τους προβλεπόμενους ρόλους εξαρτάται από παράγοντες όπως είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της θεσμικής ομάδας, τα χαρακτηριστικά του πολιτικού συστήματος, κ. α. Π.χ. τα ΜΜΕ αποτελούν θεσμικά συμφέροντα, συχνά με εξαιρετική εμβέλεια επίδρασης και σύνθετους σκοπούς, οι ΜΚΟ, οι σωματειακά οργανωμένες εκκλησίες στις ΗΠΑ, κ.α.

(6) Δημόσιες θεσμικές οργανώσεις (6) Δημόσιες θεσμικές οργανώσεις. Πρόκειται για θεσμικές συλλογικότητες που βρίσκονται στο εσωτερικό του συστήματος δημόσιας εξουσίας, αλλά δρουν και με τρόπους που αποκλίνουν από την θεσμική περιγραφή των αρμοδιοτήτων τους ή συνδυάζουν τη θεσμική συμπεριφορά με την επιδίωξη ειδικών ωφελειών. Ο βαθμός απόκλισης από την επίσημα προδιαγεγραμμένη και αναμενόμενη συμπεριφορά και τους αντίστοιχους, προβλεπόμενους ρόλους εξαρτάται από παράγοντες όπως είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της θεσμικής ομάδας, τα χαρακτηριστικά του πολιτικού συστήματος, κ. α. Η εκκλησία (π.χ., GR, UK) / Τα δημόσια ΜΜΕ / Οι Ένοπλες Δυνάμεις

Ο Berry (1977) ανέλυσε τέσσερις βασικούς τύπους γενικών στρατηγικών των οργανωμένων συμφερόντων: (α) χρήση των νόμων (προσφυγή στα δικαστήρια και πρόκληση δικαστικών αποφάσεων, αξιοποίηση νομολογίας) (β) αντιπαράθεση (απεργίες, διαδηλώσεις, ποικίλες μορφές διαμαρτυρίας) (γ) επικοινωνιακές προσπάθειες (χρήση επιστημονικών δεδομένων και αναφορών, προσπάθειες επηρεασμού των ΜΜΕ, αναφορές και δημοσιεύσεις) (δ) εντατικοποίηση της δραστηριότητας των μελών (αποστολή επιστολών από τα μέλη, συντονισμός πιέσεων των μελών).

ΠΛΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ - ΚΟΡΠΟΡΑΤΙΣΜΟΣ

ΠΛΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ: ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΚΔΟΧΗ Οι θεωρητικές και φιλοσοφικές προϋποθέσεις στον 19ο αιώνα Από τον ηθικό πλουραλισμό στον πλουραλισμό στην πολιτική θεωρία και την πολιτική επιστήμη

Κλασικός πλουραλισμός: Σύνοψη Καταρχήν απεριόριστος / απροσδιόριστος αριθμός ομάδων Εθελοντική συμμετοχή Μερική επικάλυψη μελών σε πολλές ομάδες Μη ιεραρχικές, μη μονοπωλιακές Πολλές ομάδες ενδέχεται να «εκπροσωπούν» την ίδια κατηγορία συμφερόντων Καμία ομάδα a priori ισχυρότερη: εξαρτάται από τα ζητήματα / θεματικές Το κράτος ουδέτερο, σε ρόλο (ιδανικά) διαιτητή ή/και (συχνά) υποκείμενου πιέσεων

Νεο-πλουραλισμός Έρευνες οδηγούν σε εμπειρικά θεμελιωμένες τροποποιήσεις στα πλουραλιστικό μοντέλο Ήδη ο Robert Dahl (Who Governs? 1961) Δεν είναι όλα τα ζητήματα / όλες οι θεματικές ίδιας βαρύτητας Ορισμένες ομάδες διαμορφώνουν την ατζέντα Ενδέχεται να παρουσιάζονται μονιμότερες συμμαχίες μεταξύ ομάδων Σχετικοποίηση της θέσης για την ουδετερότητα του κράτους Θεσμικές / συνταγματικές δομές εκφράζουν συναίνεση αλλά και τομές / ρήξεις

Ο πλουραλισμός ως θεωρία και πρακτική και οι παραλλαγές του ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΝΕΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ & ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΝΕΤΙΚΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ Ο πλουραλισμός ως θεωρία και πρακτική και οι παραλλαγές του Ο κορπορατισμός ως θεωρία και πρακτική και οι παραλλαγές του

Ο κλασικός ορισμός του κορπορατισμού από τον Philippe Schmitter μας βοηθά και ως προς το ερώτημα, γιατί το κορπορατιστικό πρότυπο απαντάται σε ορισμένα πολιτικά συστήματα και όχι σε άλλα, καταρχήν συγκρίσιμα:

Ο κορπορατισμός ‘‘μπορεί να οριστεί ως σύστημα εκπροσώπησης συμφερόντων στο οποίο οι συμμετέχουσες οντότητες είναι οργανωμένες σε περιορισμένο αριθμό ενιαίων, υποχρεωτικών, ιεραρχικά διαρθρωμένων και λειτουργικά διαφοροποιημένων κατηγοριών, αναγνωρισμένων (αν όχι και διαμορφωμένων) από το κράτος. Στις οντότητες αυτές έχει παραχωρηθεί συνειδητά από το κράτος ένα μονοπώλιο εκπροσώπησης ενώ εκείνες σε αντάλλαγμα έχουν αναλάβει την υποχρέωση τήρησης ορισμένων κανόνων αναφορικά με την επιλογή της ηγεσίας και την άρθρωση των αιτημάτων τους’’ (Schmitter 1974: 93-94).

Ο ‘‘κορπορατισμός’’ αποσπάται έτσι από τη συγκεκριμένη εμπειρία ορισμένων πολιτικών συστημάτων και ανάγεται σε αναλυτική έννοια γενικότερης εφαρμογής (βλ. και Lehmbruch 1979, 1982, 1984). Ο Schmitter και οι συνεργάτες του διακρίνουν, στη συνέχεια, μεταξύ ‘‘κρατικού / αυταρχικού κορπορατισμού’’ και ‘‘κοινωνικού / φιλελεύθερου κορπορατισμού’’. Η διάκριση είναι σημαντική, καθώς πρόκειται για συστήματα που περικλείουν όχι μόνον διαφορετικές ιστορικές πορείες αλλά και διαφορετικές σημασιοδοτήσεις και χρήσεις των θεσμών τριμερούς συνεργασίας

Αυταρχικός / κρατικός (περιπτώσεις και κοινά χαρακτηριστικά) Φιλελεύθερος / κοινωνιακός (περιπτώσεις και κοινά χαρακτηριστικά)

Όπως επισημάναμε, ο κοινωνικός – φιλελεύθερος κορπορατισμός αφορά συνολικότερα την επικράτηση μορφών τριμερούς συνεργασίας στην διαμόρφωση και την εφαρμογή πολιτικών (βλ. π.χ., G. Lehmbruch, P. C. Schmitter).

Τι ιδιαιτερότητες ή/και προϋποθέσεις είχαν τα συστήματα αυτά, ώστε να μπορέσουν να αναπτύξουν, αυτά αλλά όχι κάποια άλλα, την κορπορατιστική εκδοχή των σχέσεων συμφερόντων - πολιτικής; Η απάντηση μπορεί να αναζητηθεί σε συνδυασμούς κάποιων από τις παρακάτω έξι (6) συνθήκες:

(α) ορισμένα δομικά χαρακτηριστικά των οργανώσεων συμφερόντων, όπως η ύπαρξη ισχυρών και συγκεντρωτικά δομημένων εργατικών συνδικάτων, (β) ιστορικές παραδόσεις συναινετικών προτύπων συμβιβασμού και συνδιαλλαγής μεταξύ των πολιτικών και κοινωνικο-οικονομικών ελίτ (consociationalism – Lijphart),

(γ) διαδικασίες συναινετικής αναζήτησης προτύπων προσαρμογής στις διεθνείς ανταγωνιστικές πιέσεις, όπως εφαρμόστηκαν σε μικρά κράτη με ανοικτή οικονομία Ολλανδία, Βέλγιο, Ελβετία, Αυστρία (βλ. Katzenstein, Small States in World Markets)

(δ) ισχυρή παρουσία σοσιαλδημοκρατικών / σοσιαλιστικών κομμάτων και συμμετοχή τους στην κυβέρνηση για μεγάλες περιόδους, (ε) ιστορική παράδοση ύπαρξης, στο παρελθόν, αυταρχικών ή ημι-αυταρχικών μορφών εκπροσώπησης συμφερόντων, οι οποίες ενθάρρυναν την συγκέντρωση των δομών διαμεσολάβησης και την υποχρεωτική εμπλοκή σε σχήματα διαπραγμάτευσης και συνδιαλλαγής: προϋπάρχουσα εμπειρία αυταρχ κορπορατισμού.

(στ) ιστορική παράδοση κοινωνικού καπιταλισμού, με αναπτυγμένο κοινωνικό κράτος, κοινωνική πολιτική και προ-κεϋνσιανή κρατική παρουσία στην οικονομία και τις εργασιακές σχέσεις (Σκανδιναβικές περιπτώσεις)

Συναινετικά συστήματα ως σύνθετα πολιτικο-κομματικά και κοινωνικο-υλικά αποτελέσματα (α) στρατηγικών ισχυρών δρώντων όσο και (β) πολιτικής κουλτούρας

Ευχαριστώ για την προσοχή σας