ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ Τίτλος προγράμματος: ΤΡΙ-ΤΡΙΒΙΖΟΥΝ ΤΑ ΣΤΡΟΥΜΠΕΙΑΚΙΑ ΣΑΝ ΕΥΓΕΝΙΚΑ ΧΕΛΙΔΟΝΑΚΙΑ!!! Θεματικός άξονας:φιλαναγνωσία. 15 ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ {ΣΤΡΟΥΜΠΕΙΟ} Υπεύθυνη Νηπιαγωγός:ΠΑΓΑΝΙΑ ΓΕΩΡΓΙΑ Σχολικό έτος:2016-2017
Ποιοι είμαστε…… Α1 πρωινό τμήμα. Μεικτή ομάδα…Nήπια -προνήπια
Οργάνωση & προγραμματισμός διδασκαλίας Μέθοδος Project (σχέδια εργασίας) Διαδικασία παράλληλη με τη σχολική δράση. Διαθεματικότητα. Ομαδοσυνεργατική μέθοδος. Παιγνιώδης τρόπος διδασκαλίας. Περάτωση σε 3 μήνες ανάλογα με τον διαθέσιμο χρόνο (3-4 σχολικές ώρες την εβδομάδα)
Μέθοδοι υλοποίησης του προγράμματος Διερεύνηση προηγούμενων γνώσεων των παιδιών καθώς και του προσωπικού τους ενδιαφέροντος γύρω από το θέμα. Ενεργητική και βιωματική συμμετοχή των νηπίων . Ομαδοσυνεργατική μέθοδος. Συγκέντρωση υλικού από τα νήπια και την εκπαιδευτικό. Έρευνα στο Διαδίκτυο και στο διαθέσιμο εκπαιδευτικό υλικό. Έρευνα πεδίου:επισκέψεις…… Παρουσίαση των αποτελεσμάτων στην τελική γιορτή του σχολείου.
Προτεινόμενο Μοντέλο Διδασκαλίας… «Συνεργατική καθοδηγούμενη ανακάλυψη» (Discovery Learning, Jerome Bruner) Μέσω της μάθησης με ανακάλυψη το παιδί αποκτά γνώσεις με δική του πρωτοβουλία και δικές του ενέργειες. Αυτό σημαίνει ότι διατυπώνει υποθέσεις, τις ελέγχει ή τις διαψεύδει, αντί να διαβάζει απλώς περιγραφές. Έτσι η ανακάλυψη λειτουργεί ως μια μορφή επαγωγικής μεθόδου αναζήτησης της γνώσης. Δημιουργία ομάδων. Ανομοιογενή χαρακτηριστικά μεταξύ των μελών (επίδοση, φύλο, κίνητρα). Οι μαθητές μέσα από φύλλα εργασίας διερευνούν το διδακτικό υλικό και οικοδομούν συνεργατικά τη νέα γνώση.
ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ- ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ-ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ…… ΚΑΙ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ….. ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΘΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΟΥΜΕ ΒΑΣΙΚΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ…. ΤΗΝ ΑΦΗΓΗΣΗ… EIΔΗ ΓΡΑΦΗΣ <BRAILLE>> ΕΙΔΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑ ΕΙΔΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ ΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΒΙΒΛΙΟΔΕΣΙΑΣ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ-ΕΚΔΟΤΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ.
ΒΙΒΛΙΟΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ……
ΓΛΩΣΣΑ-ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ-ΑΝΑΓΝΩΣΗ-ΓΡΑΦΗ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ) ΓΛΩΣΣΑ-ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ-ΑΝΑΓΝΩΣΗ-ΓΡΑΦΗ. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ-ΧΡΟΝΙΚΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ-ΑΡΙΘΜΗΣΗ-ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗ. ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ-ΤΟΠΟΣ-ΧΡΟΝΟΣ. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ-ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ-ΘΕΑΤΡΟ. ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ-ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Εκπαιδευτικοί Σκοποί….. Οι μαθητές-τριες: Να κοινωνικοποιηθούν μέσα από την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας. Να μπορούν διαβάζοντας ένα κείμενο, ένα μυθιστόρημα κλπ, να ψυχογραφούν τους χαρακτήρες των ηρώων. Να αναπτύξουν την κριτική σκέψη τους . Να αναπτύξουν την δημιουργικότητά τους (διαφορετικό τέλος ιστορίας). Να βελτιώσουν τον γραπτό, αλλά και προφορικό τους λόγο.
Εκπαιδευτικοί Στόχοι….. Για τα νηπιά μας θέλουμε……. ΤΗΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ-ΝΑ ΕΡΘΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΜΕ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΤΡΙΒΙΖΑ. ΤΗΝ ΓΛΩΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ. ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ. ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΘΕΙ Η ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ ΝΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΝ-ΝΑ ΕΞΗΓΟΥΝ-ΝΑ ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ-ΝΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΟΥΝ. ΝΑ ΑΦΗΓΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΕΥΚΟΛΙΑ. ΝΑ ΕΞΑΣΚΗΘΟΥΝ ΝΑ ΜΗΝ ΜΙΛΑΝΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΑΚΟΠΤΟΥΝ. ΤΗΝ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΩΡΙΜΑΝΣΗ ΗΘΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΙΣΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ
Εκπαιδευτικοί στόχοι….συνέχεια ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΝΑΔΙΩΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ. ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ-ΧΡΟΝΙΚΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ-ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ-ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗ-ΧΩΡΟΧΡΟΝΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ . ΤΗΝ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ .ΤΗΝ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ-ΤΗΝ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΜΕ ΑΣΤΕΙΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΝ ΧΑΡΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ. ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ-ΘΕΑΤΡΟ-ΜΟΥΣΙΚΗ-ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ. ΤΗ ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΝΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ. ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Η EMAIL ΣΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ.
Κύριος στόχος….να πάρουμε….Ανάσα…...Ζωής!!!!!!!!
Στάδια του σχεδίου εργασίας 1ος Μήνας ΑΦΟΡΜΗΣΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ ΕΝΑ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ – Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ. ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
2ος Μήνας ΠΑΡΑΜΥΘΟΣΑΛΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ 4-5 ΕΠΙΚΡΑΤΕΣΤΕΡΑ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΒΙΒΛΙΟΘΕΣΙΑ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ ΙΑΤΡΕΙΟ ΒΙΒΛΙΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ.
3ος Μήνας ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΚΑΝΟΝΩΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΡΓΟΥ ΓΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ.
Επισκέψεις…εντός και εκτός σχολείου…. ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΥΦΛΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ….ΒΙΒΛΙΟΥ.
ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΑΜΕ….. Αφορμή στάθηκε η αφήγηση λαικών παραμυθιών που παρακολουθήσαμε στην Αγορά Αργύρη απο την Παραμυθού. Ζωγραφίσαμε τις εντυπώσεις μας και στην τάξη μας αργότερα κάναμε μία εξερεύνηση άλλων λαικών παραμυθιών και στη δική μας την βιβλιοθήκη . Στην προσπάθεια μας να ταξινομήσουμε τα βιβλία διαπιστώσαμε ότι υπερτερούσαν τα βιβλία του ΕΥΓΕΝΙΟΥ ΤΡΙΒΙΖΑ. Πολλά παιδάκια είχαν και στο σπίτι βιβλία του συγγραφέα και μέρα με την ημέρα καταφθαναν στην τάξη πληθώρα βιβλιων για τη γωνιά μας.
Αφόρμηση + δημιουργία γωνιάς…..
ΘΕΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ. Μεταξύ όλων των βιβλίων του Ε. Τριβιζά ήταν και «Η ΦΡΙΚΑΝΤΕΛΑ». Αγαπημένο των παιδιών το διαβάσουμε -το παίξουμε. Και αποφασίσαμε να είναι το θέμα για την χριστουγεννιάτικη γιορτή μας. Τα παιδιά καταενθουσιάστηκαν κι έτσι η Φρικαντέλα αποτέλεσε άλλο ένα έναυσμα για το ταξίδι μας με τον Ευγένιο….
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ..... Οι γονείς ενημερώθηκαν για την προθεσή μας να υλοποιήσουμε πρόγραμμα φιλαναγνωσίας με θέμα τον Ε.Τριβιζά και ζητήθηκε από αυτούς η ενεργή συμμετοχή τους σε ότι χρειαζόταν ή οτιδήποτε μπορούσαν να προσφέρουν και να βοηθήσουν στην υλοποίηση του προγράμμματος.
ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ…. Στη συνέχεια κάναμε μια ανίχνευση συναισθημάτων καταγράψαμε τι γνωρίζουμε και τι θα θέλαμε να μάθουμε για το βιβλίο γενικά…..
Με ένα βιβλίο ….μπορείς!!!!!
ΠΑΡΑΜΥΘΙ-ΜΥΘΙ-ΜΥΘΙ….. Αναζητήσαμε τις ρίζες του παραμυθιού καθώς επίσης και τους τρόπους μετάδοσής του από τα παλαιότερα χρόνια ως σήμερα. Βρήκαμε τις διαφορές ανάμεσα στο μύθο και το παραμύθι. Εξηγήσαμε τι σημαίνει η λέξη «ΠΑΡΑΜΥΘΙ» και βρήκαμε την ετυμολογία της λέξης. Αναφερθήκαμε στα δικαιώματα ενός αναγνώστη Μάθαμε τους κανόνες της βιβλιοθήκης και αναζητήσαμε τρόπους προσοχής ενός βιβλίου.
Oι ρίζες του παραμυθιού….
Δικαιώματα και κανόνες….
ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ…..ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ….. Συζητήσαμε για τα μέρη ενός αναγνώστη. Γνωρίσαμε δηλαδή τα όργανα και τις αισθήσεις που συμμετέχουν κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης και αφήγησης ενός παραμυθιού. Πήραμε συνέντευξη από τα παιδιά: Ποιο είναι το αγαπημένο σας παραμύθι; Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας ήρωες; Ποιος σας διαβάζει παραμύθι στο σπίτι;
Ο καλός αναγνώστης έχει ανάγκη…
Δώσαμε συνέντευξη…..
ΑΠΟ ΠΑΛΙΑ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ…. Γνωρίσαμε τη ζωή και το έργο γνωστών παραμυθάδων όπως: Αίσωπος,Αδελφοί Γκριμ, Άντερσεν,Γύζης,Τριβιζάς. Επεξεργαστήκαμε τον πίνακα ζωγραφικής του Γύζη <<ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ>> .
Παραμυθάδες……ζωή + έργο τους..
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ….ΚΑΝΑΜΕ…. Τα επεξεργαστήκαμε διαθεματικά , με δραστηριότητες: ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟ ΛΟΓΟ-ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Η/Υ ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ
Δραστηριότητες Γλώσσας..
Προφορικός λόγος-ανάγνωση..