Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αίτια, συμπτώματα και διάγνωση της ιλαράς
Advertisements

Παπαδάκη Αθανασία-Σίντι Φυτσιλή Ευγενία Γιαννή Μυρσίνη-Ειρήνη
ΒΟΗΘΟΣ και ΧΕΙΡΟΥΡΓΕΙΟ
Ηλεκτρονικές Κάρτες Υγείας
 Με τι ασχολείται η παθολογία  Σπουδές  Μειονέκτημα  Χαρακτηριστικά του μελλοντικού γιατρού  Τι χρησιμοποιεί ένας παθολόγος  Τομείς απασχόλησης.
Ο ΗΧΟΣ.
Δομή και λειτουργία του πεπτικού συστήματος
Η φωνή μας Το βασικό όργανο ομιλίας του ανθρώπου είναι ο λάρυγγας. Στον λάρυγγα βρίσκονται οι φωνητικές χορδές. Όταν αναπνέουμε και δεν μιλάμε οι φωνητικές.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Τα Clinical Decision Support Systems (CDSSs) είναι προγράμματα σχεδιασμένα να παρέχουν εξειδικευμένη υποστήριξη σε επιστήμονες υγείας που καλούνται να.
Αδρενολευκοδυστροφία (ALD)
Φωνητική-Φωνολογία Η Φωνητική εξετάζει τη φυσιολογία της ομιλίας και περιγράφει τους ήχους όπως παράγονται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου ή τους αναλύει.
Το αναπνευστικό σύστημα Αναπνευστικές χωρητικότητες
ΝΟΣΟΣ PARKINSON Εργασία: Άννα Μ..
ΠΕΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Το πεπτικό σύστημα αποτελείται από όργανα & άδένες.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΑLZHEIMER
Το πεπτικό σύστημα.
Ιατρική του Ύπνου ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΣΙΤΙΣΜΟΥ - ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΚΤΙΜΗΣΗ
ΓΕΝΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΒΟΟΕΙΔΩΝ
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας. Tο κεντρικό ζητούμενο ενός συστήματος διοίκησης και διαχείρισης των υπηρεσιών Μακροχρόνιας Φροντίδας.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
ΜΕΤΕΩΡΙΣΜΟΣ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΙΔΙΚΗ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ ΖΩΩΝ
Ιστορική αναδρομή της τεχνητής διατροφής
Βασικές αρχές συμπτωματολογίας στοματογναθικού συστήματος
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας
Στατική και Δυναμική Πελματογραφική Ανάλυση, Σύγκριση Αναλύσεων.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Παιδογαστρεντερολογικό Τμήμα, Παιδιατρική Κλινική, Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων Μαρία Ρογαλίδου, Μυρτώ Ντούγια, Στεφανία Μακαρίου, Ελένη Λούτση,
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 Η Αξιολόγηση των Διαταραχών της Άρθρωσης και των Φωνολογικών Διαταραχών Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου.
Η Άννα είναι ένα κοριτσάκι 5 ετών όπου μία επέμβαση στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σε ηλικία 4 ετών περιόρισε σημαντικά τον κινητό έλεγχο των άνω και κάτω.
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Ενότητα 6.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΒΡΕΦΟΥΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 3: Νοσηλευτική Διεργασία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
ΜΑΘΗΜΑ 10ο. Ανάρρωση και πρόγνωση  Είναι χαρακτηριστικό του εγκεφαλικού ότι οι περισσότεροι ασθενείς παρουσιάζουν βελτίωση, ανεξάρτητα από το αν μπαίνουν.
ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ 19/3/2015 & 27/3/ η παράδοση Ροή ομιλίας & Φώνηση.
ΤΡΑΥΜΑΤΙΚΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΒΛΑΒΗ TRAUMATIC BRAIN INJURY.
OΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Επίκουρη Καθηγήτρια Λογοθεραπείας.
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Ενότητα 5.
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Ενότητα 8.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΛΟΓΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ Διδάσκουσα: ΣΤΕΦΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ-ΚΟΡΙΝΑ, MSc SLT Πανεπιστημιακός Υπότροφος τμ. Λογοθεραπείας- ΤΕΙ Δυτικής.
ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
Μητρώο Χρονίως Πασχόντων
Μέτρηση Οστικής Πυκνότητας Όταν η έγκαιρη διάγνωση προλαμβάνει …
Ελεγχοσ ζωτικων σημειων
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας
Παραλυτικός στραβισμός
Το Πεπτικό Σύστημα του ανθρώπου
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ
· ΠΡΟΕΓΧΕΙΡΗΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ · Χορηγήστε τα αντιθυρεοειδικά φάρμακα και τα σκευάσματα ιωδίου σύμφωνα με τις οδηγίες και παρακολουθήστε τις δράσεις τους.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΑΙΜΟΡΡΑΓΙΑ ΓΑΣΤΡΕΝΤΕΡΙΚΟΥ
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
OΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ
Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου. ΟΡΙΣΜΟΣ Εγκεφαλική παράλυση είναι μια μόνιμη αλλά μεταβλητή διαταραχή της κινητικότητας και των στάσεων του σώματος,
Αναπνευστική δυσχέρεια
Νοσηλευτική φροντίδα ασθενών με διαταραχές του ανώτερου πεπτικού
Δρ. Αντωνία Καλλή BSc, MSc, PhD
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΕΠΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
Κεφάλαιο 1ο Από το κύτταρο στον οργανισμό
Κανελλόπουλος Ιω.. 2 Κάθε νευρώνας αποτελείται από το …………… ………. και από τις…………… Οι τελευταίες διακρίνονται στους…………… και στον…………… ή…………… Οι νευρώνες,
Μάθημα [GD2011]: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Ενότητα 9

Η Αξιολόγηση των Διαταραχών Κατάποσης - Δυσφαγία

Περιγραφή Η Δυσφαγία, είναι η καθυστέρηση ή η λάθος κατεύθυνση μεταφοράς της στερεάς τροφής ή/και των υγρών από τη στοματική κοιλότητα στο στομάχι (Crary & Groher, 2003: 1). Οφείλεται στο ότι προσβάλλεται το μέρος του εγκεφάλου που ρυθμίζει τη λειτουργία της κατάποσης ή τα κρανιακά νεύρα που συνδέονται με αυτή.

Η δυσφαγία είναι η διαταραχή της κατάποσης σε οποιοδήποτε από τα παρακάτω τέσσερα στάδια: Προπαρασκευαστική φάση Στοματική φάση Φαρυγγική φάση Οισοφαγική φάση Μπορεί να οφείλεται σε μυϊκή αδυναμία, μειωμένο μυϊκό συντονισμό, χαμηλό επίπεδο γνωστικών λειτουργιών ή έλλειψη κινήσεων ή δομών εξαιτίας εγκεφαλικής βλάβης (Crary & Groher, 2003). Οι λογοπαθολόγοι/λογοθεραπευτές είναι η ειδικότητα που ασχολείται με την κατάποση, δεδομένου ότι τα προβλήματα κατάποσης συχνά συνυπάρχουν με προβλήματα επικοινωνίας, αφού μοιράζονται τις ίδιες στοματικές και φαρυγγικές δομές και λειτουργίες. Τα πρώτα 3 στάδια έχουν μεγαλύτερη κλινική σημασία για τους λογοθεραπευτές. Το τέταρτο στάδιο θεραπεύεται αποκλειστικά ιατρικά.

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ √ τον Έλεγχο π.χ. εάν υπάρχει δυσφαγία √ τον Προσδιορισμό της Διάγνωσης π.χ. σε ποιό στάδιο √ τη Διαφοροδιάγνωση του προβλήματος √ Να ερευνηθεί αν ο πελάτης είναι κατάλληλος για θεραπεία √ τον Καθορισμό της κατεύθυνσης της λογοθεραπείας √ την Ανάπτυξη της επέμβασης √ Να ερευνηθεί ο αντίκτυπος των προβλημάτων στο περιβάλλον του πελάτη √ Να καθοριστεί μέτρο σύγκρισης (baseline) που θα λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς κατά την έναρξη της θεραπείας ή και για τη Καταγραφή της Προόδου ή της Αποτελεσματικότητας της Λογοθεραπείας

ΑΡΧΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΔΥΣΦΑΓΙΑΣ Η Λήψη λογοπαθολογικού ιστορικού Η Στοματοπροσωπική εξέταση Ο Ακουολογικός έλεγχος Η Αξιολόγηση της ταχύτητας παραγωγής διαδοχοκινητικών συλλαβών Η απόκτηση δείγματος ομιλίας- φωνής Η ανάγνωση κειμένου

Μέθοδοι αξιολόγησης Έλεγχος/Εκτίμησης της Δυσφαγίας Για να ελεγχθεί αν ο ασθενής έχει α) Δυσφαγία (ή όχι) και β) Σε ποιό στάδιο Αξιολογείται: Αντίληψη / Επικοινωνία Εκτίμηση της κάτω γνάθου, των χειλιών και της γλώσσας Υπερωική Λειτουργία Αντανακλαστικό Εξεμέσεως Λαρυγγική Εξέταση

Μέθοδοι αξιολόγησης Αξιολογείται: Η Κατάποση Αυθόρμητες καταπόσεις Εκούσιες ξηρές καταπόσεις Λεπτομέρειες για δοκιμές καταπόσεων φαγητού από το στόμα (υγρό, ημιστέρεα, στέρεα τροφή)

Μέθοδοι αξιολόγησης ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΔΥΣΦΑΓΙΑΣ 1. Απεικονιστικές τεχνικές α) Υπέρηχοι Ενδείκνυται για τη μελέτη του στοματικού σταδίου. Οι υπέρηχοι χρησιμοποιούνται για την παρατήρηση της λειτουργίας της γλώσσας και για τη μέτρηση των χρόνων μεταβίβασης από το ένα στάδιο κατάποσης στο άλλο, καθώς και για τη μελέτη της κίνησης του υοειδούς οστού.

Μέθοδοι αξιολόγησης β) Βιντεοενδοσκόπηση Χρησιμοποιείται για την εξέταση της ανατομίας του φάρυγγα και της στοματικής κοιλότητας καθώς και για την εξέταση του φάρυγγα και του λάρυγγα μετά την κατάποση. Δεν ενδείκνυται για τη μελέτη του στοματικού σταδίου. γ) Βιντεοακτινοσκόπηση Χρησιμοποιείται για να μελετήσει τη στοματική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της κατάποσης και του στοματικού σταδίου της κατάποσης, την πυροδότηση της φαρυγγικής κατάποσης σε σχέση με τη θέση του βλωμού και τις κινητικές πλευρές της φαρυγγικής κατάποσης. Για την προκαταρκτική αξιολόγηση των χρόνων μετάβασης του βλωμού καθώς επίσης και για την αξιολόγηση της αναρροής χρησιμοποιείται η πλευρική άποψη της βιντεοακτινοσκόπησης.

Μέθοδοι αξιολόγησης δ) Σπινθηρογράφημα Είναι χρήσιμο για τη διάγνωση των οισοφαγικών παραμέτρων της δυσφαγίας και ειδικότερα της νόσου της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.

Μέθοδοι αξιολόγησης 2. Μη απεικονιστικές τεχνικές α) Ηλεκτρομυογραφία Το ηλεκτρομυογράφημα των μυών που συμμετέχουν στη διαδικασία της κατάποσης, μπορεί να παρέχει πληροφορίες σχετικά με την έκταση της κίνησης και την ταχύτητά της κατά τη διάρκεια της κατάποσης. β) Ηλεκτρογλωττιδογραφία Παρακολουθεί την κίνηση των φωνητικών χορδών, καταγράφοντας τις αλλαγές στην ταχύτητα των φωνητικών χορδών, καθώς αυτές συγκλίνουν και αποκλίνουν κατά τη διάρκεια της φώνησης.

Μέθοδοι αξιολόγησης γ) Η ακρόαση των ήχων της αναπνοής Ο κλινικός μπορεί να χρησιμοποιήσει το στηθοσκόπιο για να ακροαστεί την αναπνοή και να καθορίσει τη στιγμή κατά την οποία τελείται φαρυγγική κατάποση. δ) Φαρυγγική μανομετρία Απαιτεί αισθητήρες καταγραφής της πίεσης που ανταποκρίνονται γρήγορα στις αλλαγές της ενδοστοματοφαρυγγικής πίεσης κατά τη διάρκεια της φαρυγγικής κατάποσης. Απαιτεί ταυτόχρονα τη χρήση βιντεοακτινοσκόπησης προκειμένου να διαπιστωθούν τα αίτια των αλλαγών της