Η περίπτωση του Ηνωμένου Βασιλείου
Ανάπτυξη του Μη Κερδοσκοπικού Τομέα στο Ηνωμένο Βασίλειο Ο ΜΚΤ εκφράζεται κυρίως μέσω κυβερνητικών υπηρεσιών, οι οποίες ιδρύονται από την κεντρική κυβέρνηση για να παράσχουν εθνικές υπηρεσίες, τις οποίες οι κερδοσκοπικοί οργανισμοί δεν προσφέρουν επαρκώς. Οι κυβερνητικές υπηρεσίες περιλαμβάνουν: Εθνικές δημοκρατικές υπηρεσίες. Ενδυνάμωση της άμυνας, της αστυνομίας και του νόμου. Υποστήριξη κρατικών και διακρατικών σχέσεων. Κοινωνική ασφάλιση και επιδόματα υγείας. Παιδεία, υπηρεσίες υγείας, υποδομή μετακινήσεων, κλπ. Οι υπηρεσίες αυτές δημιουργούνται με τις απολαβές του κράτους από φόρους και άλλα έσοδα που εισρέουν στο Κρατικό Ταμείο. Τα κρατικά κονδύλια κατανέμονται με τις διαδικασίες του κρατικού προϋπολογισμού.
Ανάπτυξη του Μη Κερδοσκοπικού Τομέα στο Ηνωμένο Βασίλειο (συνέχεια) Επιπλέον, στον ΜΚΤ ανήκουν τα Φιλανθρωπικά Ιδρύματα, αφού καλύπτουν τις προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος: Πρέπει να διέπονται από τον εθελοντισμό. Να παράγουν μερικά δημόσια ή εξωτερικά οφέλη. Να μην διανέμουν τα κέρδη τους σε όσους τις ελέγχουν. Φοροαπαλλαγές Οι φιλανθρωπικές οργανώσεις εξαιρούνται από τις περισσότερες μορφές άμεσης φορολογίας, συμπεριλαμβανομένων των εισοδημάτων και φόρων εταιριών υπό τον όρο ότι το εισόδημα από το οποίο ζητείται έκπτωση, χρησιμοποιείται για φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Ηνωμένο Βασίλειο Οι κύριες πηγές χρηματοδότησης των ΑΕΙ για το έτος 94 – 95 ήταν: Τοπικές Αρχές Αυτοδιοίκησης (12%). Συμβούλιο Χρηματοδότησης της Περαιτέρω Εκπαίδευσης (0,5%). Συμβούλιο Χρηματοδότησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης (42,5%). Ερευνητικά Συμβούλια (5%). Άλλοι κυβερνητικοί φορείς (6,5%). Δίδακτρα ξένων φοιτητών (4,5%). Παροχή υπηρεσιών στέγασης και σίτισης φοιτητών (6,5%). Κληροδοτήματα (3,5%). Έσοδα από την διεξαγωγή έρευνας (2,5%). Άλλα έσοδα (16,5%). Σύνολο εσόδων: 8,197 εκ. λίρες.
Χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (συνέχεια) Το μεγαλύτερο ποσοστό των εσόδων προέρχεται από το Συμβούλιο Χρηματοδότησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Αρμοδιότητα του Συμβουλίου είναι να κατανέμει τα κονδύλια που έχουν εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Η κατανομή στα 144 Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης και 70 Ανώτερης, γίνεται βάσει αλγόριθμου. Ο αλγόριθμος αυτός λαμβάνει υπόψη στοιχεία από 44 κυψέλες χρηματοδότησης, που καλείται να συμπληρώσει κάθε Ίδρυμα. Οι 44 κυψέλες χρηματοδότησης προέρχονται από: 11 κατηγορίες γνωστικών αντικειμένων. 2 τρόπους παρακολούθησης (Πλήρους και μερικής παρακολούθησης). 2 επίπεδα σπουδών (Διδασκαλία και Έρευνα). Δηλαδή: 11 Χ 2 Χ 2 = 44 Κυψέλες Χρηματοδότησης
Χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (συνέχεια) Πληροφορίες που χρησιμοποιούνται από το Συμβούλιο για τον καθορισμό της βάσης κατανομής της χρηματοδότησης μεταξύ των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης. Τα Ιδρύματα παρέχουν στο Συμβούλιο στοιχεία σχετικά με την κατανομή της χρηματοδότησης: δηλώνουν τον αριθμό των φοιτητών σε κάθε κυψέλη χρηματοδότησης και τον τρόπο με τον οποίο το σύνολο των κονδυλίων κατανέμεται στις διάφορες κυψέλες. Το Συμβούλιο χρησιμοποιεί τις πληροφορίες αυτές για να υπολογίσει τον μέσο όρο της μονάδας χρηματοδότησης ανά κυψέλη σε κάθε Ίδρυμα. Προβλέπεται και συμπληρωματικό ποσό ως αντιστάθμισμα στον πληθωρισμό.
Χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (συνέχεια) Η χρηματοδότηση προβλέπει συνεχές πρόγραμμα αξιολόγησης της ποιότητας της διδασκαλίας ανά γνωστικό αντικείμενο. Περιλαμβάνει επισκέψεις στο χώρο κάθε πανεπιστημίου από ελεγκτική ομάδα. Αν η ποιότητα κριθεί μη ικανοποιητική, δίνεται περιθώριο ενός χρόνου για τη βελτίωση της. Στην περίπτωση που στο νέο έλεγχο η ποιότητα εξακολουθεί να κρίνεται μη ικανοποιητική, αποσύρεται η βασική χρηματοδότηση και μειώνονται οι θέσεις των φοιτητών για το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο.
Χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (συνέχεια) Χρηματοδότηση έρευνας (1995 – 1996) Έρευνα της οποίας αξιολογείται η ποιότητα (600 εκ. λίρες). Γενική έρευνα (20 εκ. λίρες). Αναπτυξιακή έρευνα (16 εκ. λίρες). Υπολογισμός της έρευνας μετά από αξιολόγηση της ποιότητας. Η συνολική χρηματοδότηση κατανέμεται στα 72 γνωστικά αντικείμενα (μονάδες αξιολόγησης). Κατανέμεται αναλογικά στα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης με βάση την ποιότητα της έρευνας πολλαπλασιαζόμενη με την έκταση της έρευνας που αναλαμβάνει το Ίδρυμα να διεξάγει.
Χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (συνέχεια) Χρηματοδότηση Αναπτυξιακής έρευνας. Αφορά κυρίως τα νεοσύστατα πανεπιστήμια. Κατανέμεται βάσει του αριθμού του Ερευνητικά ενεργού προσωπικού των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης που επιλέγονται για τη χρηματοδότηση αυτής της μορφής. Χρηματοδότηση Γενικής Έρευνας. Χρηματοδότηση γενικής έρευνας που ενέχει συνεργασία με Βιομηχανίες. Κατανομή μεταξύ των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης ανάλογα με τα εισοδήματα κάθε Ιδρύματος για τη Γενική Έρευνα, στην οποία τηρεί το Ίδρυμα τα πνευματικά δικαιώματα.
Χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (συνέχεια) Άλλες μορφές χρηματοδότησης από το Συμβούλιο Χωρίς αλγόριθμο (387 εκ. λίρες). Η χρηματοδότηση αυτή περιλαμβάνει: Επιδότηση για την περιοχή του Λονδίνου, για τα Μουσεία, κλπ. Κονδύλια για την πραγματοποίηση συγκεκριμένων σκοπών (πχ. ανάπτυξη των βιβλιοθηκών, της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, κλπ.) για τους οποίους τα Ιδρύματα καταθέτουν προσφορές. Μεταβατική (14 εκ. λίρες). Η χρηματοδότηση αυτή αφορά: Αλλαγές στον τρόπο χρηματοδότησης που δεν μπορούν να ενταχθούν σε μια συγκεκριμένη κατηγορία, σε περίπτωση που ένα Ίδρυμα έχει χρηματοδοτηθεί σε προηγούμενα χρόνια με διαφορετικό καθεστώς.
Χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (συνέχεια) Χρηματοδότηση κεφαλαίου – υποδομής Βάσει αλγόριθμου (248 εκ. λίρες). Νέα κτήρια (61 εκ. λίρες). Συντήρηση κτηρίων (44 εκ. λίρες). Άνω του 70% κατανέμεται με αλγόριθμο και καταβάλλεται ως ξεχωριστή χρηματοδότηση. Το σύνολο για κάθε Ίδρυμα αποτελείται από ένα ελάχιστο κοινά αποδεκτό ποσό, προστιθέμενο σε ένα ποσό που υπολογίζεται έτσι ώστε να αντικατοπτρίζει το επίπεδο της διδασκαλίας και της ερευνητικής δραστηριότητας κάθε Ιδρύματος. Η χρηματοδότηση νέων κτηρίων αφορά νέα προγράμματα που εγκρίθηκαν από το Συμβούλιο. Η επιδότηση για τη συντήρηση των κτηρίων βασίζεται σε μελέτες.
Προτάσεις για Χρηματοδότηση από την Dearing Committee Οι απόφοιτοι που απορροφούνται από την αγορά εργασίας, εφόσον έχουν ωφεληθεί από την Ανώτατη Εκπαίδευση μέσω της εξασφάλισης προοπτικών εργασίας και μελλοντικής αμοιβής, να αυξήσουν την συνεισφορά τους στο μέλλον στην κάλυψη των δαπανών της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η οικονομική ενίσχυση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Πρακτικής Άσκησης από τους εργοδότες θα πρέπει να έχει τη μορφή συμμετοχής στο κόστος της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και κατάρτισης των εργαζομένων.
Προτάσεις για Χρηματοδότηση από την Dearing Committee (συνέχεια) Ταυτόχρονα, υποστηρίζει ότι το κράτος θα πρέπει να παραμείνει η κύρια μορφή χρηματοδότησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς: Έχει άμεσο συμφέρον να διασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα των ΑΕΙ σε σχέση με τα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά και διεθνή Ιδρύματα. Πρέπει να επενδύσει στο μέλλον με την κατάρτιση έμπειρου και εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού. Πρέπει να διασφαλίσει την κοινωνικά δίκαιη πρόσβαση όλων των πολιτών στα οφέλη που προκύπτουν από την ανώτατη εκπαίδευση. Πρέπει να διασφαλίσει τα οικονομικά και πολιτιστικά οφέλη που η ανώτατη εκπαίδευση μπορεί να προσφέρει σε όλο το έθνος. Επιπλέον, υπέδειξε στην Κυβέρνηση την μακροπρόθεσμη αύξηση της επένδυσης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, παράλληλα με την αύξηση του ΑΕΠ.
Προτάσεις για Χρηματοδότηση από την Dearing Committee (συνέχεια) Επιπλέον, συνέστησε στην Κυβέρνηση να διευκολύνει την καθιέρωση ενός κεφαλαίου δανείου ύψους 400 – 500 δις λιρών, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από κοινού με δημόσιους και ιδιωτικούς χορηγούς έρευνας, με σκοπό την ενίσχυση της έρευνας σε τμήματα που εμφανίζουν υψηλές ερευνητικές προδιαγραφές.