Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κατερίνα Βασιλικού, PhD Ακαδημία Αθηνών
Advertisements

ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (Εργαστήριο) Εισηγητής: Θανάσης Βαφειάδης
Κωδικοποίηση και επεξεργασία ποιοτικών δεδομένων
ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ/ΜΕΘΟΔΟΙ
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΙΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Κοινωνιολογική Έρευνα
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Βασικές Αρχές Μέτρησης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
ΕΠΑ 336 ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Ποσοτική Ανάλυση Κειμένου 9η Εβδομάδα. Δειγματοληπτική Έρευνα Μαθαίνουμε από τον πληθυσμό. Πως θέτουμε ερωτήματα; Δημοσκοπήσεις Σχεδιασμός ερωτηματολογίων.
Μεθοδολογία Έρευνας 3 ο εξάμηνο Συνάντηση 9 η Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
Δρ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΙΟΒΑΝΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ
ΟΜΑΔΕΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ (FOCUS GROUPS)
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Διάλεξη  Μέτρηση: Είναι μια διαδικασία κατά την οποία προσδίδουμε αριθμητικά δεδομένα σε κάποιο αντικείμενο, σύμφωνα με κάποια προκαθορισμένα.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιδίωξη: βελτίωση ποιότητας με συνεχή βελτίωση των διεργασιών με βάση τις οποίες παράγονται τα προϊόντα Παράγοντες: ελεγχόμενες μεταβλητές.
Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας Εαρινό Εξάμηνο 2016.
ΠΡΑΚΤΙΚΟΓΡΑΦΙΑ Μεταπτυχιακή φοιτήτρια: Ξυλά Βασιλική ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
ΔΙΑΛΕΞΗ 11η Ποσοτική έρευνα υγείας
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕκπαιδευτικΗς ΕΡΕΥΝΑΣ: Συγγραφη εργασιας
Αναλυση ποιοτικων δεδομενων
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Ανάλυση- Επεξεργασία των Δεδομένων
Στατιστικές Υποθέσεις
Παρατηρηση της διδασκαλιας
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Μέθοδολογία έρευνας 3ο εξάμηνο
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες
Μέθοδοι εμπειρικής Παιδαγωγικής
Ανάλυση δεδομένων κοινωνικής έρευνας
Παρουσίαση: Ευτυχία Γιαννάκη
Ερευνητικές Φιλοσοφίες και Προσεγγίσεις
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ Εαρινό εξάμηνο 2017 Μάθημα 1-4 : Φιλοσοφικές και θεωρητικές προσεγγίσεις.
Η επιστημονική μέθοδος ως εργαλείο ανάπτυξης της Βιολογίας
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
Μεθοδολογία Έρευνας Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΓΟΡΑΣ
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Φροντιστηριακό μάθημα «Κοινωνικής Κλινικής Ψυχολογίας»
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας
Χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής έρευνας δράσης
Κριτήρια ποιότητας στην κοινωνική έρευνα
Σχεδιασμός και Πραγματοποίηση επιστημονικής ερευνητικής εργασίας
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας
ΕΦΕΙΑ – 4ο Μάθημα Ανάδειξη των ι.μ. Μεθοδολογία Workshop.
Η παρατήρηση Η παρατήρηση είναι μια δραστηριότητα με την οποία τα άτομα αντλούν πληροφορίες για συμβάντα του περιβάλλοντός τους και για τη συμπεριφορά.
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Επιλογή κατάλληλης μεθόδου στην ποιοτική έρευνα
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ Μάθημα 19-20: Παρατήρηση

Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση Η παρατήρηση Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση

Η συμμετοχική παρατήρηση Η μέθοδος που έχει ταυτιστεί περισσότερο από κάθε άλλη με την ποιοτική έρευνα. Βασική μέθοδος της κοινωνικής ανθρωπολογίας Τα κοινωνικά φαινόμενα μελετώνται καθώς διαδραματίζονται  στο εργαστήριο της κοινωνικής ζωής. Πώς τα υποκείμενα αποδίδουν νοήματα σε αυτά που συμβαίνουν γύρω τους και πώς αυτά επηρεάζουν τη συμπεριφορά τους.

Στη συμμετοχική παρατήρηση Ο ερευνητής συγκεντρώνεται σε λίγες περιπτώσεις και μέσα από την ολότητα κάθε περίπτωσης προσπαθεί να ανακαλύψει κοινά σημεία ενώ Στη συστηματική παρατήρηση Μεγάλος αριθμός περιπτώσεων και με τη στατιστική ανάλυση προαποφασισμένων μεταβλητών ο ερευνητής προσπαθεί να αναδείξει τις γενικές τάσεις που χαρακτηρίζουν τα δεδομένα

Δεν επιβάλλονται εννοιολογικές κατηγορίες και δεν καθορίζονται από πριν. Η θεωρία αναδύεται από τα δεδομένα μέσα από τη διαδοχική αποσαφήνιση των εννοιολογικών κατηγοριών ενώ Στη συστηματική παρατήρηση σκοπός του ερευνητή είναι ο έλεγχος μιας ήδη υπάρχουσας θεωρίας

Ο βαθμός συμμετοχής του ερευνητή Στη συμμετοχική παρατήρηση κυμαίνεται από καμμία έως πλήρη συμμετοχή ενώ Στη συστηματική παρατήρηση ο ερευνητής δεν έχει καμμία απολύτως συμμετοχή

Όταν ο βαθμός συμμετοχής είναι μεγάλος σκοπός του ερευνητή είναι να ενσωματωθεί όσο περισσότερο γίνεται στην ομάδα που ερευνά και να συμμετέχει στις καθημερινές δραστηριότητές της. Μεγάλη σημασία έχει η αποδοχή του ερευνητή από εκείνους που επιθυμεί να μελετήσει (απόκρυψη της ιδιότητας του ερευνητή;) Πώς επηρεάζει η συμμετοχή ή και μόνη η η παρουσία του ερευνητή τα αποτελέσμα- τα της έρευνας;

Η καταγραφή των παρατηρήσεων Στο αρχικό στάδιο ο ερευνητής περιγράφει όσο το δυνατόν πληρέστερα αυτά που συμβαίνουν γύρω του χωρίς να εστιάζει την προσοχή του σε συγκεκριμένες πτυχές. Απαντάει στα παρακάτω ερωτήματα: - Πού συμβαίνουν αυτά που παρατηρεί; - Πώς είναι οργανωμένος ο χώρος; - Ποιά είναι τα υποκείμενα της παρατήρησης;

- Τί διαδραματίζεται μεταξύ τους; • Στη συνέχεια τα ερωτήματα γίνονται πιο συγκεκριμένα και επιλέγονται τα άτομα, οι συμπεριφορές, τα χαρακτηριστικά και οι διεργασίες που θα τεθούν υπό παρατήρηση. • Συνεχής διαπλοκή εννοιολογικής αποσαφή- νισης και συλλογής στοιχείων. • Η παρατήρηση σταματάει όταν υπάρξει θεωρητικός κορεσμός– όταν οι υπάρχουσες εννοιολογικές κατηγορίες παύουν να εμπλουτίζονται.

• Η καταγραφή πρέπει να γίνεται επιτόπου (αν είναι εφικτό) ή το γρηγορότερο δυνατό μετά τη λήξη της παρατήρησης. Κατά τη διάρκεια της παρατήρησης ο ερευνητής κρατάει σημειώσεις/λέξεις κλειδιά τηρώντας τη χρονική σειρά για όλα όσα διαδραματίζονται Ο ερευνητής δεν πρέπει να εμπιστεύεται τη μνήμη του 

την περιγραφή από την ερμηνεία - Περιγραφικές σημειώσεις • Οι σημειώσεις θα πρέπει να διαφοροποιούν την περιγραφή από την ερμηνεία - Περιγραφικές σημειώσεις - Θεωρητικές/ερμηνευτικές σημειώσεις που αποδίδουν νόημα στην περιγραφή  έτσι αναδεικνύονται οι αναλυτικές κατηγορίες. Αναδεικνύονται δοκιμαστικές αναλυτικές κατηγορίες που επιβεβαιώνονται ή αναθεωρούνται. - Μεθοδολογικές σημειώσεις για όλα όσα μεσολαβούν κατά τη διάρκεια της έρευνας

• Η παρατήρηση συχνά συνοδεύεται και από συνέντευξη που δίνει τη δυνατότητα στον ερωτώμενο να αναπτύξει θέματα όπως εκείνος θέλει, να περιγράψει ελεύθερα τις εμπειρίες του και να εκφράσει απόψεις. Ο σκοπός είναι να συμπληρωθούν στοιχεία που συγκεντρώνονται από την παρατήρηση. • Ο ερμηνείες που δίνουν οι ερωτώμενοι συνομιλούν με τις ερμηνείες και τα συμπεράσματα του ερευνητή.

Η ανάλυση των δεδομένων Η ταξινόμηση Είναι απαραίτητο ένα σύστημα αρχειοθέτησης και κωδικοποίησης. Ο ερευνητής αναγνωρίζει και ανασύρει διασυνδέσεις από τα δεδομένα. Χρήση Η/Υ Ανακάλυψη γενικών εννοιολογικών κατηγοριών

Χρήση αναλυτικής μονάδας, για παράδειγμα - κοινωνικά νοήματα ως αναλυτική μονάδα (πώς ερμηνεύουν τα υποκείμενα τη συμπεριφορά τους, τη συμπεριφορά των άλλων, το νόημα που έχουν συγκεκριμένες καταστάσεις) - οι πρακτικές που χρησιμοποιούνται σε επαναλαμβανόμενες μορφές επικοινωνίας και συμπεριφοράς - οι ρόλοι που υιοθετούνται - οι σχέσεις που διαμορφώνονται και πώς διατηρούνται

Συμπερασματικά Ενώ οι ποσοτικές μέθοδοι παγώνουν τα κοινωνικά φαινόμενα στο χρόνο, η συμμετοχική παρατήρηση ενδιαφέρεται για τη δυναμική προσέγγιση των φαινομένων. Η συμμετοχική παρατήρηση είναι κατάλληλη όταν πρόκειται για μικρές ομάδες, γεωγραφικά περιορισμένες και άρα παρατηρήσιμες. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στην ερμηνεία της κοινωνικής πραγματικότητας από τη σκοπιά των υποκειμένων και όχι του ερευνητή.

Ο κίνδυνος να κατασκευαστεί μια εικόνα που εκφράζει τις αντιλήψεις του ερευνητή και όχι των ερευνώμενων είναι μικρότερος όταν η μέθοδος που εφαρμόζεται είναι η συμμετοχική παρατήρηση. Η θεωρητική προσέγγιση από την οποία εμφορείται η συμμετοχική παρατήρηση είναι αυτή της συμβολικής αλληλεπίδρασης—διαντίδραση μεταξύ των υποκειμένων και μεταξύ αυτών και του ερευνητή. Ο ερευνητής δεν παρατηρεί απλώς και καταγράφει αλλά συμμετέχει στην κατασκευή της πραγματικότητας.

Μέθοδος ευέλικτη. Οι εννοιολογικές κατηγορίες δεν είναι προκαθορισμένες αλλά αναδύονται από τα δεδομένα. Διαλεκτική σχέση θεωρίας και συλλογής στοιχείων—ιδέες διαμορφώνονται, δοκιμάζονται, ανασυγκροτούνται και διατυπώνονται νέες υποθέσεις εργασίας. Εξαιρετικά σημαντική η στάση του ερευνητή.

Κριτική  το δείγμα δεν είναι τυχαία επιλεγμένο και άρα τα αποτελέσματα δεν είναι γενικεύσιμα. Ο στόχος όμως των ποιοτικών προσεγγίσεων δεν είναι η διαμόρφωση γενικών κανόνων αλλά η διατύπωση υποθέσεων εργασίας για το τι είναι πιθανό να ανακαλυφθεί σε παρόμοιους κοινωνικούς χώρους.