ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Θέμα : Η διάδοση της θερμότητας στα στερεά : οι καλοί και οι κακοί αγωγοί θερμότητας Ονοματεπώνυμο Φοιτήτριας : Άννα _ Λαμπρινή Αλεξοπούλου Α.Μ.: 5761
Επιδιωκόμενοι στόχοι η διάκριση των υλικών σε αυτά που θερμαίνονται σε όλη τη μάζα τους ή μόνο στο σημείο επαφής τους με την πηγή εισαγωγή της έννοιας της διάδοσης της θερμότητας στα στερεά να διαπιστώσουν οι μαθητές πειραματικά τη μετάδοση της θερμότητας με αγωγή σε στερεό σώμα να διακρίνουν οι μαθητές διάφορα αντικείμενα σε καλούς και κακούς αγωγούς της θερμότητας
1η Δραστηριότητα (Ανίχνευσης _Διδασκαλίας) 1η Δραστηριότητα (Ανίχνευσης _Διδασκαλίας) Επικοινωνιακό πλαίσιο-ιστορία Αφήγηση ιστορίας στα παιδιά με τίτλο «Το μπρίκι της κυράς Πολυξένης». Η ιστορία παρουσιάζεται στα παιδιά με το εξής σενάριο .«Η κυρά Πολυξένη συνειδητοποιεί ότι χάθηκε το μπρίκι της από την κουζίνα και στέλνει τον άντρα της να της αγοράσει ένα καινούριο από την υπεραγορά. Φτάνοντας στην υπεραγορά βρίσκεται σε δίλημμα ποιο μπρίκι να διαλέξει γιατί βλέπει 2 είδη. Το ένα έχει πλαστικό χερούλι και το άλλο μεταλλικό. Εσείς ποιο θα του προτείνατε να αγοράσει και γιατί;». Συνέχεια ιστορίας Η εκπαιδευτικός πηγαίνει την ιστορία ένα βήμα παρακάτω . Αναφέρει ότι κ. Δημοσθένης αγόρασε το μπρίκι με το μεταλλικό χερούλι γιατί η τιμή του ήταν πιο χαμηλή λόγω προσφοράς του καταστήματος. Τους θέτει τις ερωτήσεις: Τι νομίζετε πως θα συμβεί αν ο κ. Δημοσθένης πιάσει το μπρίκι από το πλάι (σαν να πιάνει ποτήρι); Θα έπρεπε να το πιάσει από κάπου αλλού και γιατί;» «Θέλετε να το δούμε στην πράξη;» Συζήτηση – Ανίχνευση – Εισαγωγή της έννοιας της θερμότητας Διατύπωση απόψεων παιδιών
2η Δραστηριότητα (Εμπέδωσης) 2η Δραστηριότητα (Εμπέδωσης) Ερώτημα : Τι θα γίνει αν ο Κυρ. Δημοσθένη ακουμπήσει το μπρίκι με το μεταλλικό χερούλι για να φτιάξει καφέ ; Παρουσίαση υλικών που θα χρησιμοποιήσουμε(camping gas ,σκόνη καφέ και μπρίκι με μεταλλικό χερούλι Εκτέλεση πειράματος Τοποθετούμε στο camping gas το μπρίκι με το μεταλλικό χερούλι βάζοντας μέσα τον καφέ για να ζεσταθεί. Αφού διαπιστώσουν οι μαθητές το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένη η λαβή από το μπρίκι , παρακινούμε τους μαθητές να κάνουνε προβλέψεις για την αγωγιμότητα του μετάλλου . Έπειτα, προχωράμε στη διεξαγωγή του πειράματος μέσω της αφής .Τέλος , κάνουμε μια συζήτηση με τα παιδιά για τα αποτελέσματα του πειράματος .
3η Δραστηριότητα (Εμπέδωσης) 3η Δραστηριότητα (Εμπέδωσης) Ερώτημα : Τι θα γίνονταν αν ο κυρ Δημοσθένης αγόραζε το μπρίκι με το πλαστικό χερούλι για να φτιάξει τον καφέ και το ακουμπούσε ; Παρουσίαση υλικών που θα χρησιμοποιήσουμε(camping gas ,σκόνη καφέ και μπρίκι με πλαστικό χερούλι) Εκτέλεση πειράματος Επαναλαμβάνουμε το πείραμα παίρνοντας αυτή τη φορά μπρίκι που έχει πλαστικό χερούλι για να φτιάξουμε τον καφέ για να δούμε τι θα συνέβαινε αν αγόραζε αυτό το μπρίκι. Αφού διαπιστώσουν οι μαθητές το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένη η λαβή από το μπρίκι , παρακινούμε τους μαθητές να κάνουνε προβλέψεις για την αγωγιμότητα του πλαστικού . Έπειτα, προχωράμε στη διεξαγωγή του πειράματος μέσω της αφής .Τέλος , κάνουμε μια συζήτηση με τα παιδιά για τα αποτελέσματα του πειράματος .
4η Δραστηριότητα (Αξιολόγησης) 4η Δραστηριότητα (Αξιολόγησης) Παρουσίαση πίνακα και εικόνων με τα αντικείμενα . Παρουσίαση υλικών : εκτυπωμένες εικόνες αντικειμένων ( μπρίκι με μεταλλικό ή ξύλινο χερούλι, κατσαρόλα με μεταλλικά ή πλαστικά χερούλια και κουτάλα σιδερένια ή μεταλλική ) χαρτόνι μέτρου Κόλλα Μαρκαδόρο μαύρο Η εκπαιδευτικός χωρίζει τα παιδιά σε δυο ομάδες : καλοί και κακοί αγωγοί της θερμότητας. Ταξινόμηση εικόνων με τα αντικείμενα από τα παιδιά σε καλούς και κακούς αγωγούς της θερμότητας. Συζήτηση - ανακεφαλαίωση των απόψεων των 2 ομάδων και των πειραμάτων που μάθαμε .