ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
Θα παρουσιαστούν: Διάφορες μέθοδοι & διαδικασίες έρευνας που χρησιμοποιούνται στο αθλητικό μάρκετινγκ Έρευνα αγοράς Έρευνα προϊόντος Έρευνα πολιτικής τιμών – κέρδους Έρευνα δικτύων διανομής Έρευνα μείγματος προβολής Μέθοδοι συλλογής στοιχείων Δειγματοληπτική έρευνα
«Διοικώ σημαίνει διαχειρίζομαι πληροφορίες για να πάρω αποφάσεις»
Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες πρέπει να ικανοποιούν τις ανάγκες ενός συγκεκριμένου τμήματος της αγοράς Τα διοικητικά στελέχη του οργανισμού πρέπει να εντοπίζουν τις ανάγκες αυτές Πώς; Συλλογή πληροφοριών σχετικά με τα κίνητρα, τις ανάγκες και τις επιθυμίες του καταναλωτή Επεξεργασία των πληροφοριών
Τι είναι η Έρευνα Μάρκετινγκ Η συστηματική συλλογή – ανάλυση και αντικειμενική παρουσίαση των στοιχείων που έχουν σχέση με κάθε ζήτημα το οποίο αντιμετωπίζει η διεύθυνση του οργανισμού σε ορισμένο χρόνο – χώρο
Η Έρευνα Μάρκετινγκ αποτελείται από τις ακόλουθες έρευνες: 1. Αγοράς 2. Προϊόντος 3. Πολιτικής τιμών – κέρδους 4. Δικτύων Διανομής 5. Μείγματος προβολής
Η έρευνα αγοράς περιλαμβάνει: 1. Τον προσδιορισμό του μεγέθους της αγοράς για τα ήδη υπάρχοντα προϊόντα. 2. Τα χαρακτηριστικά των καταναλωτών της αγοράς σχετικά με την ηλικία, το φύλο, την οικονομική κατάσταση, την απασχόληση, το γεωγραφικό διαμέρισμα διαμονής τους κ.α. 3. Την πρόβλεψη της ζήτησης για ολόκληρη την αγορά και κατά περιοχές
Η έρευνα αγοράς περιλαμβάνει: 4. Τον προσδιορισμό του μεγέθους της επιχείρησης στην αγορά αλλά και τις μελλοντικές τάσεις στην αγορά ως προς το μερίδιο της επιχείρησης 5. Τη μελέτη και ανάλυση της αγοράς ως προς τα ανταγωνιστικά προϊόντα 6. Τη διερεύνηση για την ύπαρξη ανάγκης για νέα προϊόντα ή υπηρεσίες και ποια μπορεί να είναι αυτά 7. Μελέτη και ανάλυση της συμπεριφοράς των καταναλωτών της αγοράς
Η έρευνα προϊόντος περιλαμβάνει: 1. Τον προσδιορισμό βαθμού αποδοχής του προϊόντος ή της παρεχόμενης υπηρεσίας από τους καταναλωτές 2. Το προσδιορισμό του βαθμού αφοσίωσης των καταναλωτών στο σήμα του προϊόντος της επιχείρησης 3. Την έρευνα που αφορά την εμφάνιση του προϊόντος 4. Την έρευνα επί των ανταγωνιστικών προϊόντων ή υπηρεσιών – συγκριτική μελέτη
Η έρευνα πολιτικής τιμών – κέρδους περιλαμβάνει: 1. Τη μελέτη των διαφόρων στρατηγικών και πολιτικών τιμολόγησης 2. Συγκριτική μελέτη 3. Τη μελέτη περιθωρίων κέρδους κατά προϊόν ή υπηρεσία, κατά περιοχή
4. Τη μελέτη πολιτικής των τιμών στα διάφορα στάδια του κύκλου ζωής των προϊόντων 5. Τη μελέτη της ψυχολογίας των καταναλωτών σχετικά με τις τιμές των προϊόντων 6. Τη μελέτη διαφόρων εκπτώσεων
Η έρευνα των δικτύων διανομής περιλαμβάνει: 1. Πληροφορίες επί του «ποιος πουλά τι» 2. Τη μελέτη της τοποθεσίας του καταστήματος 3. Τα προϊόντα ή υπηρεσίες που υπάρχουν στον οργανισμό και στις ανταγωνιστικές επιχειρήσεις
Η Έρευνα μείγματος προβολής περιλαμβάνει: Την έρευνα των δημοσίων σχέσεων Την εκτίμηση της συμβολής κάθε στοιχείου του μείγματος προβολής Την έρευνα επί της διαφήμισης Την αξιολόγηση της ανταποδοτικότητας των χορηγιών
Ερώτηση: Υποθέστε ότι είστε ο νέος υπεύθυνος ενός γυμναστηρίου που λειτουργεί εδώ και τρία χρόνια στην περιοχή των Σπάρτης Στόχος σας είναι η δημιουργία νέων ελκυστικών υπηρεσιών και η αύξηση των συνδρομών κατά 20% σε ένα εξάμηνο Είναι σίγουρο πως πρέπει να οργανωθείτε και να οργανώσετε την επιχείρηση Με ποιο τρόπο?
Απάντηση Μέσα από ένα επιχειρηματικό σχέδιο (Business plan) το οποίο θα σχεδιάσετε και θα υλοποιήσετε
Έρευνα αγοράς Απάντηση Για να σχεδιάσετε τις νέες επιχειρηματικές σας δραστηριότητες και να καταστρώσετε το business plan της επιχείρησης σας πρέπει πρώτα να μελετήσετε: το μέγεθος της αγοράς για τα ήδη υπάρχοντα Προϊόντα-υπηρεσίες, τα χαρακτηριστικά των καταναλωτών της αγοράς, την πρόβλεψη της ζήτησης, την αγορά ως προς τα ανταγωνιστικά προϊόντα-υπηρεσίες, την ανάγκη για νέα προϊόντα ή υπηρεσίες και ποια μπορεί να είναι αυτά, τη συμπεριφορά των καταναλωτών της αγοράς Έρευνα αγοράς
Βασικές μέθοδοι συλλογής πρωτογενών στοιχείων 1. Μέθοδος Παρατήρησης παρατήρηση πράξεων καταναλωτή και συλλογή στοιχείων από ειδικούς ερευνητές βασικό μειονέκτημα μελετά το τι έγινε και όχι το γιατί 2. Μέθοδος Πειραματισμού Δημιουργία αντιπροσωπευτικού προϊόντος και εισαγωγή σε ελεγχόμενη περιοχή, με χαρακτηριστικά όμοια με την αγορά – στόχο 3. Μέθοδος Ερωτηματολογίου Όχι πολύ μεγάλο γιατί κουράζει, ενδιαφέρον, με σαφείς και κατανοητές ερωτήσεις, κατάλληλο για στατιστική ανάλυση 4. Ποιοτική Μέθοδος Focus Groups Case Studies Panel of Experts
Οι ερωτήσεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο ερωτηματολόγιο ταξινομούνται σε: 1. Ανοιχτές ερωτήσεις Δεν γνωρίζουμε εκ των προτέρων την απάντηση Πρόβλημα στην κωδικοποίηση 2. Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής Εύκολη κωδικοποίηση π.χ. γυμνάζεστε ΝΑΙ – ΌΧΙ… 3. Ερωτήσεις κλίμακας πχ. τύπου Likert, πρόθεσης για αγορά 4. Ερωτήσεις συμπλήρωσης προτάσεων πόσο θα πληρώνατε για μια νέα μέθοδο απώλειας βάρους…
Τρόποι συμπλήρωσης Ερωτηματολογίου Η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου μπορεί να γίνει με 3 τρόπους: Με το τηλέφωνο Με προσωπική συνέντευξη Με το ταχυδρομείο
Προσωπική συνέντευξη Πλεονεκτήματα Περισσότερο ευέλικτη Συγκεντρώνονται πληροφορίες Ελέγχεται το δείγμα που έχει επιλεγεί Μειονεκτήματα Χρονοβόρα Υψηλό κόστος Απαιτεί εξειδικευμένους ερευνητές
Με το τηλέφωνο Πλεονεκτήματα Ταχύτητα συμπλήρωσης Σχετικά μικρό κόστος Εύκολη εκπαίδευση ερευνητών Μειονεκτήματα Συμμετοχή στην έρευνα μόνο όσα άτομα έχουν τηλέφωνο Δε μπορεί να εκτιμηθεί η ηλικία, η οικονομική κατάσταση κλπ Περιορισμένος αριθμός ερωτήσεων
Με το ταχυδρομείο Μειονεκτήματα Μικρή επιστροφή <40% Το δείγμα δεν είναι αντιπροσωπευτικό Ο χρόνος επιστροφής των ερωτηματολογίων είναι άγνωστος για τον ερευνητή Πλεονεκτήματα Χαμηλό κόστος συμπλήρωσης Ανεπηρέαστη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου Ίσως με μεγαλύτερη ακρίβεια
Η δειγματοληπτική έρευνα Α. Επιλογή δείγματος Προσδιορισμός πληθυσμού από τον οποίο θα επιλεγεί Με τυχαία ή κατευθυνόμενη επιλογή Β. Επιλογή και προετοιμασία των ερευνητών Άνεση στην ομιλία, έντυπο υλικό, οδηγίες, σεμινάριο Γ. Δοκιμαστική έρευνα Επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με τη διαδικασία Δ. Συλλογή - επεξεργασία στοιχείων
Ολοκληρώνοντας την έρευνα αγοράς ήμαστε σε θέση να αναγνωρίσουμε τις επιχειρηματικές δραστηριότητες που μας συμφέρουν, το κοινό στο οποίο θα απευθυνθούμε…….
Πρακτικές Εφαρμογές Είστε υπεύθυνος μάρκετινγκ μιας εταιρείας αθλητικών υποδημάτων, η οποία στοχεύει να διεισδύσει στην αγορά αθλητικής ένδυσης. Από τη διοίκηση σας ζητούν να διεξάγεται μια έρευνα αγοράς. Τι στοιχεία θα επιδιώξετε να συγκεντρώσετε; Αν προχωρήσετε στη συλλογή πρωτογενών στοιχείων ποια μέθοδος πιστεύετε ότι θα είναι η καταλληλότερη;
Πρακτικές Εφαρμογές Προσπαθήστε να δημιουργήσετε 20 ερωτήσεις, τις οποίες θα χρησιμοποιούσατε για να μελετήσετε τις αντιλήψεις των κατοίκων μιας μικρής επαρχιακής πόλης για τη δημιουργία ενός αθλητικού κέντρου. Οι ερωτήσεις που θα χρησιμοποιήσετε να είναι: ανοιχτού τύπου, κλειστού τύπου, πολλαπλής επιλογής και συμπλήρωσης προτάσεων.
Θέματα Συζήτησης Γιατί η χρήση τηλεφώνου για τη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων χρησιμοποιείται περισσότερο σήμερα; Γιατί πρέπει να δίνεται προσοχή στη σύνταξη του ερωτηματολογίου; Γιατί πρέπει να μελετάτε πριν από τη διεξαγωγή κάθε έρευνας;
Καθώς η πολυπλοκότητα των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα στελέχη του μάρκετινγκ έχει αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια, με αντίστοιχο τρόπο έχει αυξηθεί και η ανάγκη των στελεχών για πληροφορίες Η χρήση ερευνητικής μεθοδολογίας και η εμπέδωση των αρχών και των μεθόδων της έρευνας μάρκετινγκ, μέσω της οποίας ερευνώνται αποτελεσματικά ζητήματα του μάρκετινγκ αποτελεί μονόδρομο για τη λήψη πληροφοριών και εξαιρετικά σημαντικό κλάδο για τα διοικητικά στελέχη του αθλητισμού