Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Δια-ιδρυματικό – Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ακαδημαϊκού Έτους 2016 - 2017 Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης. Θεσμικό Πλαίσιο Ειδικής Αγωγής- Δομές Ειδικής Αγωγής ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: Γούπος Θεόδωρος, δρ. Παιδαγωγικών, Σχολικός Σύμβουλος
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Η Σχολική ένταξη μαθητών με ΕΕΑ Βασικές μορφές ένταξης παιδιών στο γενικό σχολείο. Τα Τμήματα Ένταξης-Ιστορική Αναδρομή. ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: Γούπος Θεόδωρος, Δρ. Παιδαγωγικών , Σχολικός Σύμβουλος
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Η ίδρυση των Ειδικών Τάξεων προβλέπεται από το Π.Δ. 603/1982 (ΦΕΚ 117 τ. Α/21-9-1982). Σύμφωνα με αυτό «σε κάθε εκπαιδευτική μονάδα μπορούν να ιδρύονται μία ή περισσότερες ειδικές τάξεις» (άρθρο 1, παρ 3.α). Στο ίδιο διάταγμα προβλέπεται ότι ο αριθμός των μαθητών που φοιτούν σε κάθε ειδική τάξη δε μπορεί να είναι μικρότερος από (8)οχτώ.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Οι Ειδικές Τάξεις μετονομάστηκαν με το Ν. 2817/2000 , σε Τμήματα Ένταξης (Τ.Ε.), χωρίς όμως να υπάρξει κάποια αλλαγή στις συνθήκες και τον τρόπο λειτουργίας τους.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Με την Υπουργική Απόφαση 102357/Γ6 (ΦΕΚ 1319 / τ. Β΄/10-10-2002) , ορίζονται τα ζητήματα που αφορούν την ένταξη και φοίτηση των μαθητών στα τμήματα ένταξης. Προβλέπεται μεταξύ των άλλων ότι η φοίτηση των μαθητών στο Τμήμα Ένταξης προτείνεται από το ΚΕ.Δ.Δ.Υ., μετά από σχετικό αίτημα των γονέων, ενώ οι ώρες που ένας μαθητής βρίσκεται στο τμήμα ένταξης «δεν μπορεί να ξεπερνούν τις 10 εβδομαδιαίως» (παρ. 2).
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Το 1983 ιδρύθηκαν οι πρώτες εφτά ειδικές τάξεις και στη συνέχεια η εξάπλωσή τους ήταν ραγδαία. Το 1985 έφτασαν τις 105, το 1990 τις 460. Το 2003 τα τμήματα ένταξης έφτασαν τα 806 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ενώ ξεκίνησε η ίδρυση τμημάτων ένταξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα οποία έφτασαν τα 32.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Το 2005 ο αριθμός των τμημάτων ένταξης ήταν 78 σε νηπιαγωγεία, 1253 σε δημοτικά και 279 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (ΥΠ.Ε.Π.Θ., 2005). Η κατανομή των ειδικών τάξεων αρχικά και των τμημάτων ένταξης σήμερα είναι άνιση, με σημαντικές διαφοροποιήσεις από νομό σε νομό.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Η σχολική ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες προωθείται από το Υπουργείο Παιδείας κυρίως με τη λειτουργία των τμημάτων ένταξης . Τα τμήματα ένταξης αυξάνονται συνεχώς χωρίς όμως μελέτη και θεωρητική τεκμηρίωση, χωρίς σαφείς στόχους, ενώ δεν έχει ποτέ αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητά τους
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Ερευνητές και ειδικοί επιστήμονες επισημαίνουν, Papadopoulos (1997)«η χρησιμότητά των Τμημάτων Ένταξης θεωρείται αυταπόδεικτη και όπως συμβαίνει και με άλλες καινοτομίες στη χώρα, δεν αξιολογούνται κατάλληλα». Την απουσία στρατηγικής, μακροπρόθεσμων στόχων και αξιολόγησης της ειδικής αγωγής στη χώρα επισημαίνουν επίσης οι Λαμπροπούλου και Παντελιάδου (2001).
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Στα τμήματα ένταξης προβλέπονταν να φοιτούν κυρίως μαθητές «με ιδιαίτερες μαθησιακές δυσκολίες» (εγκύκλιος Γ6/399/1984 του ΥΠ.Ε.Π.Θ). Στην πράξη όμως φοιτούν στα τμήματα ένταξης και πολλοί μαθητές με σοβαρότερες διαταραχές .
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Σε ορισμένες περιοχές τείνει να γίνει κανόνας η φοίτηση κυρίως μαθητών με σοβαρές δυσκολίες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Θεσσαλονίκη όπου σε 70 τμήματα ένταξης βρέθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας μόνο 53 μαθητές με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες στις τέσσερις τελευταίες τάξεις.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Η φοίτηση των μαθητών σε τμήμα ένταξης συνεπάγεται την προσαρμογή της διδασκαλίας βάση του εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος (Ε.Ε.Π.) το οποίο «σχεδιάζεται, αξιολογείται και τροποποιείται από το ΚΕ.Δ.Δ.Υ., σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής, τον εκπαιδευτικό ή τους εκπαιδευτικούς της τάξης του μαθητή, καθώς και τους αρμόδιους σχολικούς συμβούλους ειδικής και γενικής αγωγής» (Υπουργική Απόφαση 102357/Γ6/10-10-2002, ΦΕΚ 1319, τ, Β΄, παρ.2)
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Στην πράξη οι ρυθμίσεις για το Ε.Ε.Π. που επίσημα προβλέπονταν από το Ν. 2817/2000 δεν εφαρμόστηκαν ποτέ. Το Ε.Ε.Π., αν και ακρογωνιαίος λίθος της ειδικής αγωγής, για τη συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν υπάρχει.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Η δυσλειτουργική ομάδα που προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις για τη σύνταξή του και ο κεντρικός ρόλος που ανατέθηκε στα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. κατέστησαν μη εφικτή την εφαρμογή του (Πανελλήνια Ένωση Ειδικών Παιδαγωγών, 2008).
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Στις ειδικές τάξεις φοιτούσαν κατά μέσο όρο 17 μαθητές, το 1990. (Νικόδημος & Παπαθεοφίλου, 1990). Σε νεότερη έρευνα (Papadopoulos, 1997) βρέθηκε ότι ο μέσος όρος μαθητών ανά τμήμα ένταξης ήταν 16 μαθητές. Στη νεότερη έρευνα βρέθηκε ότι σε κάθε τμήμα φοιτούσαν κατά μέσο όρο 10 μαθητές. Διαπιστώνουμε μια σημαντική μείωση στον αριθμό των μαθητών που φοιτούν ανά τμήμα ένταξης την τελευταία δεκαετία.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Η πρόταση για φοίτηση στο Τμήμα Ένταξης γίνεται συνήθως από το δάσκαλο της τάξης. Οι 8 στους 10 μαθητές που προτείνονται από το δάσκαλο της τάξης για φοίτηση στο τμήμα ένταξης γίνονται τελικά δεκτοί. Μάλιστα οι 6 στους 10 δασκάλους των τμημάτων ένταξης δέχονται όλα τα παιδιά που τους προτείνουν (Papadopoulos, 1997).
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Πριν από 20 χρόνια μόνο το 8% των μαθητών που φοιτούσαν σε ειδική τάξη είχαν εξεταστεί από ιατροπαιδαγωγική υπηρεσία (Νικόδημος & Παπαθεοφίλου, 1990), ενώ πριν από έξι (6)χρόνια η πρόταση για φοίτηση σε τμήμα ένταξης έγινε από διαγνωστική ομάδα για το 17% των μαθητών (Κοντοπούλου & Τζιβινίκου, 2004).
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Σήμερα το ποσοστό αυτό αναμένεται ότι έχει αυξηθεί σημαντικά, λόγω της ανάπτυξης της λειτουργίας των ΚΕ.Δ.Δ.Υ., αλλά ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών εξακολουθεί να φοιτά στα τμήματα ένταξης χωρίς επίσημη διάγνωση.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Ποσοστό 13% όσων φοιτούσαν στα τμήματα ένταξης δεν είχαν την ελληνική ως μητρική γλώσσα (Papadopoulos, 1997), ποσοστό που λίγα χρόνια αργότερα έφτασε το 25% στην περιοχή της Θεσσαλονίκης (Τζουριάδου κ.α., 1999). Λόγω της κατάστασης αυτής στο Ν. 2817/2000 που ακολούθησε ορίζεται με σαφήνεια ότι: «οι μαθητές που για μόνο το λόγο ότι η μητρική τους γλώσσα δεν είναι η ελληνική, εμφανίζουν μειωμένη σχολική επίδοση, δε θεωρούνται άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» (άρθρο 1, παρ., 3).
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Τα τμήματα ένταξης έχουν δεχτεί κριτική, γιατί απομακρύνουν τους μαθητές από την τάξη τους, καθώς και για την έλλειψη κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού και κατάλληλων προγραμμάτων. Δεν έχει μελετηθεί όμως ερευνητικά η αποτελεσματικότητά τους. Τα τμήματα ένταξης στηρίζονται στο «μοντέλο της υποστήριξης εκτός της κανονικής τάξης» και οι μαθητές φοιτούν σ’ αυτά μερικές ώρες τη βδομάδα, ανάλογα με τις δυσκολίες τους.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Οι εκπαιδευτικές πρακτικές των περισσότερων δασκάλων των τμημάτων ένταξης δεν είναι κατάλληλα προσαρμοσμένες και διαφοροποιημένες, για να καλύψουν τις ανάγκες των μαθητών (Papadopoulos, 1997).
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Ερευνητές , επισημαίνουν Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της Τζουριάδου και των συνεργατών της (1999), στις ειδικές τάξεις η διδασκαλία γίνεται με πιο αργούς ρυθμούς από την «κανονική» τάξη, καθώς οι εκπαιδευτικοί «δε διαθέτουν τα κατάλληλα προσόντα για να αναπτύξουν εξατομικευμένα προγράμματα με βάση τις ανάγκες των μαθητών»
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Σύμφωνα με τους ίδιους ερευνητές, όσο δεν αλλάζει η παιδαγωγική αντιμετώπιση των παιδιών στις ειδικές τάξεις, αυτές θα παραμείνουν «ένας χώρος «κατώτερης» εκπαίδευσης για «κατώτερους» μαθητές».
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Η Ζώνιου-Σιδέρη (2000) θεωρεί επίσης ότι η λειτουργία των ειδικών τάξεων, χωρίς να έχει προηγηθεί επιστημονική μελέτη και κατάλληλη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, είχε ως αποτέλεσμα τον πιο έντονο αποκλεισμό και στιγματισμό των παιδιών. Ερευνητές από άλλες χώρες κατα- λήγουν στο συμπέρασμα ότι η φοίτηση σε τμήμα ένταξης έχει φτωχά αποτελέσματα και ο βασικός λόγος είναι ο μη συστηματικός τρόπος διδασκαλίας .
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Από την άλλη μεριά, άλλοι συγγραφείς εκτιμούν ότι οι ειδικές τάξεις/τμήματα ένταξης παρά τις αδυναμίες τους είναι η μόνη υπηρεσία ειδικής αγωγής στο γενικό σχολείο και ο Γι’ αυτό ο θεσμός θα πρέπει να επεκταθεί και να ενδυναμωθεί, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στην πληθώρα των προβλημάτων που εμφανίζονται στη σχολική κοινότητα (Χαρούπιας, 2005).
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Μεταξύ των σημαντικών προβλημάτων που αναφέρουν οι δάσκαλοι των τμημάτων ένταξης είναι η μη ικανοποιητική συνεργασία με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς των γενικών τάξεων (Νικόδημος & Παπαθεοφίλου, 1990, Papadopoulos,1997).
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Η Βλάχου και οι συνεργάτες της (2004) διαπίστωσαν επίσης ότι η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών ειδικής και γενικής αγωγής είτε είναι ανεπαρκής είτε δεν υπάρχει. «Η έννοια της συνεργασίας ως μορφή συνεργατικού σχεδιασμού, συνδιδασκαλίας και συναξιολόγησης στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων δεν υπάρχει» (σελ. 90-91).
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Από την έρευνα της Τζουριάδου και των συνεργατών της (1999) προκύπτει ότι η συνεργασία με τους γονείς δεν απασχολεί πολλούς δασκάλους των τμημάτων ένταξης, κάτι που για τους ερευνητές υποδηλώνει άγνοια των συγχρόνων προβληματισμών στο χώρο της ειδικής αγωγής.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης Από έρευνα των Κοντοπούλου & Τζιβινίκου (2004) προκύπτει ότι καμία από τις 47 μητέρες που συμμετείχαν στην έρευνα «δεν ανέφερε το δάσκαλο ως φορέα συμβουλευτικής, στήριξης και καθοδήγησης στην αντιμετώπιση προβλημάτων του παιδιού» . Οι γονείς δυσκολεύονται επίσης να συνεργαστούν και με τους δύο δασκάλους -ειδικής και γενικής αγωγής.
Μάθημα: ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ- ΔΟΜΕΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΙΑ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ – ΔΙΑ-ΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ: Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης ΤΜΗΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΡΑΚΗΣ- ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΑΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» Εξειδίκευση στις Τ.Π.Ε. και Ειδική Αγωγή – Ψυχοπαιδαγωγική της Ένταξης ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: Γούπος Θεόδωρος, δρ. Παιδαγωγικών, Σχολικός Σύμβουλος