ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΕ ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΜΕ ΕΛΑΦΡΑ ΝΟΗΤΙΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ alevriadoua@gmail.com.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Advertisements

Σχεδιασμός προγραμμάτων πρόληψης στο σχολικό περιβάλλον
Πώς διασχίζω το δρόμο όταν έχει σταθμευμένα αυτοκίνητα •Κατεβαίνω και σταματώ ανάμεσα σε δύο αυτοκίνητα,. χωρίς να βγω έξω από αυτά, έτσι ώστε να βλέπω.
Κυκλοφοριακή αγωγή Ένα πρόγραμμα για να μάθουμε να κυκλοφορούμε με ασφάλεια. Β΄ Δημοτικού 12ου Δημοτικού Σχολείου Βόλου Υπεύθυνοι προγράμματος : Θωμάς.
Μέρος Α΄ - Έρευνα •Η έρευνα έγινε βάσει ερωτηματολογίων που μοιράστηκαν σε παιδιά δημοτικών σχολείων του Ηρακλείου, στα οποία έχει γίνει χρήση υπολογιστών.
Μια πόλη για τους πεζούς
Ποιός κάνει λάθος;.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ
Σήματα οδηγών. Τα διάφορα σημεία όπου κυκλοφορούμε Δρόμος Πινακίδες κυκλοφορίας Διαγραμμίσεις Πεζοδρόμιο Ποδηλατόδρομος Φωτεινοί Σηματοδότες.
Κυκλοφοριακή Αγωγή.
«Προσέχω-κοιτώ-ασφαλώς κυκλοφορώ»
Δασκάλες: Βούλα Τζιαούρη
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ 3ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΙΝΔΟΥ
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
ΣΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ «ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ»
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Εφαρμογή της καθοδηγούμενης διερευνητικής μεθόδου: πλεονεκτήματα, δυσκολίες και τρόποι αντιμετώπισης Σαλούστρου Πόπη ΓΕΛ Γαζίου.
EDG220 C: Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές και εκπαιδευτική τεχνολογία Ακαδημαϊκό έτος: Υποχρεωτική εργασία: Τίτλος θεματικής ενότητας: Κυκλοφορώ με ασφάλεια.
Κυκλοφορώ με ασφάλεια Από τα παιδιά της Δ΄ τάξης
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ
Πρόγραμμα Αγωγής υγείας «περπατάω δεν τρέχω και ασφάλεια έχω»
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας « Βοηθώ Πρώτος » Σχολικό έτος ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας.
ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙ 1)ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ –ΚΟΚΚΙΝΟ ΤΕΤΡΑΓΩΝΑΚΙ. 2) ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΜΕ ΤΟ ΧΕΡΑΚΙ ΣΤΗ ΣΩΣΤΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΕΙΣ.
Πρόγραμμα Σπουδών ΤΠΕ-Τεχνολογίες Πληροφορίας Επικοινωνίας Ε’ τάξης.
Σήματα οδικής κυκλοφορίας
Πραγματοποιήθηκε από τους μαθητές του Στ1
ΥΛΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ Η κίνηση είναι χαρακτηριστική ιδιότητα της ύλης. Κίνηση παρατηρούμε από τους μακρινούς γαλαξίες έως μέχρι το εσωτερικό των ατόμων. Η.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Οι Ποδηλάτρες…»
Σχολικό έτος ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΕΤΟΣ
Κατερίνα Θεοδοσέλη, Συντονίστρια Εθνικού Δικτύου Κυκλοφοριακής Αγωγής
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Κυκλοφορώ με ασφάλεια στο δρόμο»
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ Ε2 ΑΛΕΞΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Αναγνώριση, έκφραση, χειρισμός συναισθημάτων»
Στέκομαι, περπατώ…φρενάρω
Ένα Παιχνίδι Ρόλων στο Δημοτικό για τη Διδασκαλία των Διαδικασιών σε Logo Θωμάς Σκυλογιάννης Καθηγητής Πληροφορικής.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Υποχρεωτική διακοπή πορείας. Υποχρεωτική διακοπή πορείας. Κλειστή οδός για όλα τα οχήματα και προς τις δύο κατευθύνσεις. ΣΤΟΠ, Αστυνομία Τέλος οδού.
Η δική μας έρευνα για την κυκλοφοριακή αγωγή ξέρω Τι ξέρω Τι εφαρμόζω Γ –Δ τάξη.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Καλλιέργεια Οδικής Συνείδησης Υπό έμφαση στόχος για τη σχολική χρονιά
Επιλέγοντας… Αν θέλουμε να γράψουμε έναν αλγόριθμο που να τον εκτελεί ένα μικρό παιδί, ώστε να διασχίσει με ασφάλεια το δρόμο, πρέπει να συμπεριλάβουμε.
ΣΧΕΔΙΑΣΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΩΝ
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Δομημένη Εκπαίδευση Βασικές Αρχές
Υπεύθυνες εκπ/κοί : Λασκαρίδου Μαγδαληνή – Τιουτιούφα Μαρία
Ανίχνευση Μαθησιακών Δυσκολιών από Εκπαιδευτικούς στο Σχολείο
Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΣ:
Κυκλοφοριακή Αγωγή Στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχε το σχολείο μας (Ειδικό Κωφών & βαρήκοων Ιωαννίνων), καθώς και το Ειδικό Τυφλών Ιωαννίνων.
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Όνομα: ????????????????? Θέμα: Κυκλοφοριακή αγωγή
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Γυμνάσιο Χαβαρίου Σχ. έτος:
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΠΕΖΟΥΣ Ελισάβετ Κατσαούνη Ανδριάνα Κοιλιά
ΘΕΜΑ: «Οδηγοί και πεζοί προχωρούμε όλοι μαζί»
15 ο Νηπιαγωγείο Γαλατσίου Κόκκινο, πράσινο, … STOP! ο κύριος ΚΟΚ είναι εδώ Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Σχολ. Έτος
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
10ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
Ποιός κάνει λάθος;.
Μελέτη αστικού περιβάλλοντος ΚΠΕ Μουζακίου
Μελέτη αστικού περιβάλλοντος ΚΠΕ Μουζακίου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΕ ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΜΕ ΕΛΑΦΡΑ ΝΟΗΤΙΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ alevriadoua@gmail.com

Κυκλοφοριακή Αγωγή Αγωγής Υγείας

Στη χώρα μας, η πολεοδομική οργάνωση και ο σχεδιασμός του αστικού χώρου, εμποδίζουν και συχνά αποκλείουν την κοινωνική ενσωμάτωση των ατόμων με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ).

Τα τελευταία χρόνια, γίνονται προσπάθειες στον τομέα της εκπαίδευσης μέσα από την υλοποίηση Σχολικών Προγραμμάτων Κυκλοφοριακής Αγωγής, τα οποία είναι ενταγμένα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ή την Αγωγή Υγείας και έχουν ως σκοπό την εκπαίδευση των ΑΜΕΑ (Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, 2002). Η υλοποίησή τους θεωρείται ουσιαστικής σημασίας, διότι εκτός από την παροχή βοήθειας στην αντιμετώπιση καθημερινών προβλημάτων τους, συμβάλλουν ταυτόχρονα και στην άσκηση των γνωστικών και κοινωνικών τους δεξιοτήτων.

ΣΚΟΠΟΣ Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση της εφαρμογής Προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής σε ΑΜΕΑ. Συγκεκριμένα, η παρούσα έρευνα ασχολείται με τη διερεύνηση της ικανότητας πριν και μετά την εφαρμογή Προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής, σε ενήλικες με ελαφρά νοητική καθυστέρηση. Μετά την ολοκλήρωση του Προγράμματος, αναμένεται οι καταρτιζόμενοι να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τα βασικά σήματα κυκλοφορίας, να μετακινούνται με ασφάλεια σε κεντρικά σημεία της πόλης στην οποία ζουν, να επιλέγουν ασφαλές σημείο διέλευσης του δρόμου, να κινούνται με ασφάλεια στο πεζοδρόμιο και να επιβιβάζονται- αποβιβάζονται σωστά σε Ι.Χ.- λεωφορεία. Επιπλέον, στο συναισθηματικό επίπεδο επιδιώκεται να τονωθεί το ενδιαφέρον για μάθηση και δραστηριοποίηση στον τομέα της εργασίας, της ψυχαγωγίας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

ΔΕΙΓΜΑ Δώδεκα άτομα με ελαφρά νοητική καθυστέρηση, ηλικίας από 16 έως 27 ετών (Μ.Ο.= 21.4, ΤΑ=2.17), τα οποία παρακολουθούσαν Πρόγραμμα Επαγγελματικής Κατάρτισης στο Κέντρο Μέριμνας Κατερίνης, αποτέλεσαν την ομάδα παρέμβασης. Η ομάδα ελέγχου αποτελούνταν από 12 άτομα, εξισωμένα με την ομάδα παρέμβασης ως προς τη νοημοσύνη, το φύλο, τα έτη εκπαίδευσης και την αρχική γνώση σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής. Η εξίσωση του νοητικού επιπέδου έγινε με βάση τις Έγχρωμες Προοδευτικές Μήτρες του Raven (Raven Colored Progressive Matrices) (Raven, 1965).

ΔΕΙΓΜΑ (συν) Όλοι οι ενήλικες που επιλέχθηκαν είχαν ελαφρά νοητική καθυστέρηση και δεν παρουσίαζαν κινητικές αναπηρίες και διαταραχές συμπεριφοράς. Δεν προέκυψαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ως προς την επίδοση στις Μήτρες του Raven (Μ.Ο.=22, Τ.Α.=1.2, ΝΗ=8:6 για την ομάδα παρέμβασης και Μ.Ο.=22, Τ.Α.=1.3, ΝΗ=8:6 για την ομάδα ελέγχου, t=0.03, p>0.05). Τόσο η ομάδα παρέμβασης, όσο και η ομάδα ελέγχου, ήταν απόφοιτοι ειδικού σχολείου, και είχαν περιορισμένη έως ελάχιστη γνώση σχετικά με την Κυκλοφοριακή Αγωγή.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ … Διερευνητική και αρχική αξιολόγηση με χρήση ερωτηματολογίου. α. αναγνώριση σημάτων β. επίλυση προβλημάτων που σχετίζονταν με την κυκλοφοριακή συμπεριφορά πεζού και επιβάτη) (Πίνακας 1).

ΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΠΕΖΟΥ & ΕΠΙΒΑΤΗ ΠΙΝΑΚΑΣ 1 ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΣΗΜΑΤΩΝ & ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΠΕΖΟΥ & ΕΠΙΒΑΤΗ 1 Ποιο είναι το STOP; 2 Ποιο σήμα σημαίνει απαγορεύεται; 3 Ποιο σήμα σημαίνει κίνδυνο; 4 Βρες το σήμα που μας δείχνει διασταύρωση; 5 Ποιο είναι το σήμα που μας δείχνει ότι από το δρόμο περνούν συχνά παιδιά; 6 Ποιο είναι το σήμα που μας δείχνει ότι ο δρόμος είναι μόνο για να περπατούν οι άνθρωποι και να μην περνούν καθόλου αυτοκίνητα, δηλαδή είναι πεζόδρομος; 7 Με ποιο φανάρι περνούν τα αυτοκίνητα ; 8 Με ποιο φανάρι σταματούν τα αυτοκίνητα; 9 Με ποιο φανάρι περνούν οι πεζοί απέναντι στο δρόμο; 10 Με ποιο φανάρι σταματούν οι πεζοί στο πεζοδρόμιο; ……………………. 11 Ποιος βαδίζει σωστά στο πεζοδρόμιο; 12 Πού βαδίζουν σωστά; 13 Ποιος περνά το δρόμο με περισσότερη ασφάλεια; 14 Ποιος στέκεται σωστά κοιτώντας δεξιά και αριστερά για να περάσει ανάμεσα από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα; 15 Ποιοι έχουν σταθεί σωστά περιμένοντας το λεωφορείο; …………………….

… ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ … Παρέμβαση η οποία περιλαμβάνει τις εξής δραστηριότητες: ασκήσεις αναγνώρισης σημάτων, παιχνίδια με μεταφορικά μέσα, παιχνίδια σωστής κυκλοφοριακής συμπεριφοράς στον υπολογιστή, παιχνίδια σε μακέτα, επιτραπέζια παιχνίδια με θέμα την κυκλοφορία πεζών με ασφάλεια και τέλος δράση σε πραγματικές κυκλοφοριακές συνθήκες (πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής) (Πίνακας 2).

ΠΙΝΑΚΑΣ 2 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Γενική ενότητα ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Επικοινωνία Ο καταρτιζόμενος πρέπει να είναι σε θέση να: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Επικοινωνία 1. Αναγνωρίζει τα σχήματα Σε ομάδες 2 ατόμων ζητείται να αναγνωρίσουν τα βασικά σχήματα από εικόνες, βιβλία, κάρτες κ.λ.π. Εξατομικευμένα συμπληρώνουν σχετικό φύλλο εργασίας 2.Να αναγνωρίζει τα χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, γαλάζιο) Σε ομάδες 2 ατόμων ζητείται να αναγνωρίσουν τα χρώματα από εικόνες, βιβλία, πραγματικά αντικείμενα. 3. Να αναγνωρίζει τις πινακίδες από το σχήμα τους Συμπληρώνεται σχετικό φύλλο εργασίας από τον κάθε μαθητή και ζητείται η κατάταξη των πινακίδων ανάλογα με το σχήμα τους αλλά και το χρώμα τους στις παραπάνω κατηγορίες. Σε φύλλα εργασίας, όπου υπάρχει μόνο το πλαίσιο με διακεκομμένες γραμμές, χρωματίζουν και κατασκευάζουν μόνοι τους πινακίδες 4. Να αναγνωρίζει τις πινακίδες από το χρώμα τους Παρουσιάζονται στις ομάδες, σε φύλλα εργασίας, σε πινακίδες σε μικρογραφία τα σήματα κυκλοφορίας ομαδοποιημένα :πινακίδες αναγγελίας κινδύνου με τριγωνικό σχήμα, κόκκινο πλαίσιο και κίτρινο εσωτερικό υπόστρωμα, ρυθμιστικές με κυκλικό σχήμα, κόκκινο πλαίσιο και λευκό εσωτερικό υπόστρωμα και πληροφοριακές με ορθογώνιο σχήμα, χρώματος μπλε. Εξατομικευμένα συμπληρώνουν το σχετικό φύλλο εργασίας 5.Να αναγνωρίζει το φωτεινό σηματοδότη Παρουσιάζεται στον ηλ. υπολογιστή σχετικό παιχνίδι. Δίνεται επιτραπέζιο παιχνίδι στο οποίο υπάρχουν: δρόμος, αυτοκίνητο, πεζοί-κούκλες, και τρεις φωτεινοί σηματοδότες. Ζητείται να επιλύσουν πραγματικά προβλήματα κυκλοφορίας και γίνεται δραματοποίηση 6. Να ξεχωρίζει τα: μπροστά, πίσω, δεξιά αριστερά Χρησιμοποιούνται αντικείμενα μέσα από το χώρο, καθώς και οι ίδιοι οι καταρτιζόμενοι, για παρόμοιες ασκήσεις. Προσανατολίζονται στις παραπάνω θέσεις, με αναφορά στο ίδιο τους το σώμα. Δίνονται ατομικά φύλλα εργασίας 7. Να προσανατολίζεται σωστά στο χώρο Παρουσιάζεται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή σχετικό παιχνίδι. Δίνεται επιτραπέζιο παιχνίδι στο οποίο υπάρχουν: δρόμος αυτοκίνητο και κούκλα. Ο κάθε καταρτιζόμενος τοποθετεί την κούκλα σε 4 θέσεις: μπροστά, πίσω, δεξιά και αριστερά από το αυτοκίνητο

Ο καταρτιζόμενος να είναι σε θέση: ΠΙΝΑΚΑΣ 3 Γενικές ενότητες ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Ο καταρτιζόμενος να είναι σε θέση: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Υπευθυνότητα 1.Να ξεχωρίζει τα ασφαλή σημεία διέλευσης από τα επικίνδυνα και να επιλέγει σημεία ασφαλούς διέλευσης Σε μακέτα τοποθετούνται αυτοκίνητα και κούκλες – άνθρωποι. Ο κάθε καταρτιζόμενος πρέπει να εκτελέσει 10 αναγνωριστικές ενέργειες, 5 απολύτως ασφαλείς και 5 επικίνδυνες. Επίσης πρέπει να δημιουργήσει 4 επιλογές ασφαλούς διαδρομής. 2. Να δημιουργήσει ασφαλείς διαδρομές Δημιουργήθηκε ένα κυκλοφοριακό περιβάλλον με αυτοκόλλητες εικόνες από δρόμο, αυτοκίνητα, διασταύρωση, από πλαστικοποιημένο χαρτί. Η κάθε ομάδα (2 ατόμων) γνώριζε από την αρχή ότι θα πρέπει να επιλέξει μια ασφαλή διαδρομή για τον προορισμό που ορίσθηκε κοινός για όλες τις ομάδες. 3. Να δημιουργήσει σωστές χρονικές ακολουθίες Τοποθέτηση εικόνων στη σειρά με τη σωστή χρονική ακολουθία 4. Να αναγνωρίσει τον κίνδυνο που οφείλεται σε απροσεξία του πεζού και να προτείνει λύσεις Χορηγούνται 6 φύλλα εργασίας που απεικονίζουν κυκλοφοριακό περιβάλλον σε διάφορες καταστάσεις 5. Να ψυχαγωγηθεί με παράλληλη άσκηση Ομαδικά επιτραπέζια παιχνίδια (ομάδα 2 ατόμων), για εξάσκηση στην αποκτηθείσα γνώση της οδικής συμπεριφοράς του πεζού

… ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ Επαναξιολόγηση. Αποτελείται από ασκήσεις αναγνώρισης σημάτων και ασκήσεις που επιζητούσαν τη χρήση στρατηγικών για την επίλυση προβλημάτων ως προς την κυκλοφορία πεζού και επιβάτη (Ampofo-Boateng and Thomson, 1991). Η επαναξιολόγηση πραγματοποιήθηκε αφού πέρασε το χρονικό διάστημα ενός μήνα από την ολοκλήρωση της παρέμβασης. Ο κάθε καταρτιζόμενος επαναξιολογήθηκε σε ατομική βάση στις 4 κατηγορίες δραστηριοτήτων και σε σύνολο 30 ασκήσεων.

ΕΠΑΝΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Η επαναξιολόγηση πραγματοποιήθηκε αφού πέρασε το χρονικό διάστημα ενός μήνα από την ολοκλήρωση της παρέμβασης. Ο κάθε καταρτιζόμενος επαναξιολογήθηκε σε ατομική βάση στις 4 κατηγορίες δραστηριοτήτων και σε σύνολο 30 ασκήσεων. Κατηγορία 1: Αναγνώριση σημάτων Παρουσιάσθηκε αφίσα με απεικόνιση της κυκλοφοριακής κατάστασης μιας πόλης και ζητήθηκε η αναγνώριση 5 βασικών σημάτων κυκλοφορίας (κίνδυνος επειδή κυκλοφορούν παιδιά, ΣΤΟΠ, επικίνδυνη στροφή δεξιά, απαγορεύεται η είσοδος στα αυτοκίνητα). Κατηγορία 2: Αναγνώριση σωστής συμπεριφοράς πεζού - επιβάτη Χρησιμοποιήθηκε μη λεκτικό ερωτηματολόγιο με 10 ασκήσεις πολλαπλής επιλογής, παρεμφερείς με αυτές του ερωτηματολογίου αρχικής αξιολόγησης. Σε κάθε σελίδα, υπήρχαν 4 εικόνες εκ των οποίων μία ήταν η σωστή. Ο κάθε καταρτιζόμενος έπρεπε να αναγνωρίσει, π.χ., ποιος διασχίζει σωστά το δρόμο Κατηγορία 3: Παραγωγή διαδρομών ασφαλούς διέλευσης Κατηγορία 4: Διαδρομές με τη χρήση κούκλας

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Ο έλεγχος t-test για εξαρτημένα δείγματα έδειξε ότι: Μεταξύ των επιδόσεων των νοητικά καθυστερημένων ατόμων του αρχικού δείγματος υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά (t = 3,804, df = 11, p < 0,005), ως προς την Αναγνώριση Σημάτων πριν (Μ.Ο.= 1,833, Τ.Α. = 1,03) και μετά την παρέμβαση (Μ.Ο.= 3,083, Τ.Α. = 1,08). Αντίθετα, στις επιδόσεις των ίδιων νοητικά καθυστερημένων ατόμων ως προς την Κυκλοφορία Πεζού και Επιβάτη, δεν προέκυψε στατιστικά σημαντική διαφορά, σε σχέση με τα αποτελέσματα του αρχικού ερωτηματολογίου (Μ.Ο. = 4,33, Τ.Α. = 2,2) και του ερωτηματολογίου επαναξιολόγησης (Μ.Ο.= 5,25, Τ.Α. = 1,86).

ΣΥΖΗΤΗΣΗ … Τα αποτελέσματα αποδεικνύουν ότι υπάρχει σημαντική βελτίωση στον τομέα της Αναγνώρισης Σημάτων, για τα άτομα που συμμετείχαν στην παρέμβαση. Συγκεκριμένα, εμφανίζεται σημαντική βελτίωση στις επιδόσεις των ατόμων στον τομέα που βασίζεται στην αντιληπτική ομοιότητα (σχήμα-χρώμα). Η βελτίωση αυτή παρατηρείται μετά την εφαρμογή της παρέμβασης, η οποία βασίσθηκε στην ομαδοποίηση των σημάτων κυκλοφορίας, ανάλογα με την αντιληπτική τους ομοιότητα. Θεωρούμε ότι ένα πρόγραμμα παρέμβασης, δομημένο στη βάση της ομαδοποίησης και της χωρίς λάθος διάκρισης, σε συνδυασμό με τη χρήση μη λεκτικών δραστηριοτήτων, μπορεί να εφαρμοστεί για τη διδασκαλία Κυκλοφοριακής Αγωγής σε άτομα με ελαφρά νοητική καθυστέρηση.

… ΣΥΖΗΤΗΣΗ Σχετικά με τη μη εύρεση στατιστικά σημαντικής διαφοράς στον τομέα Κυκλοφορία Πεζού και Επιβάτη, πιθανώς σχετίζεται με το γεγονός ότι η δραστηριότητα αυτή απαιτεί σύνθετες διεργασίες, όπως μνήμη και επιλεκτική προσοχή. Η μεγαλύτερη δυσκολία στην εξεύρεση λύσεων παρουσιάζεται σε δραστηριότητες που απαιτούν τη στρατηγική της επίλυσης προβλήματος, εξ' αιτίας της τάσης των νοητικά καθυστερημένων ατόμων να επιμένουν σε αυτοματοποιημένες, μη προσαρμοστικές αντιδράσεις γνωστικής ακαμψίας (Ellis & Dulaney, 1991).

ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!