Συντονισμός, Υποστήριξη, Εποπτεία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δ) Αυτοαξιολόγηση - Αξιολόγηση
Advertisements

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ (PROJECT) Αθήνα, 17 Σεπτεμβριου 2012 Αγγελική Τρικαλίτη, Χημικός, Σχ. Σύμβουλος Επιμορφώτρια.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (ΕΕ) Κύκλος σεμιναρίων για τις ΕΕ
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΟΜΑΔΑ (Γ) ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ
Βήματα στο σχολείο 1ο ΒΗΜΑ: ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης / Μαρία Κουτάτζη.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
ΧΡΗΣΙΜΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΜΙΑΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗΝ Α΄ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Χριστίνα Φ. Βαμβούρη Σχ. Σύμβουλος ΠΕ02 Δράμας Δράμα 5/11/2013
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα Συστηματική Διερεύνηση Επιλεγμένων Τομέων Κωδικοποίηση από τον Νικόλαο Τριπόδη, Σχολικό.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΣΧΗΜΑ ΤΩΝ 5 ΦΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ.
Η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Ε. Ε. ανά τρίωρο
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΟ PROJECT ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ Πολυχρόνης Καραγκιοζίδης Χημικός Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ04
Καινοτομία Ερευνητικών Εργασιών Γιατί, Τι Πώς, Ποιοί, Πού, Πότε, Πόσο
ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΡΙΤΗ Aφορά στον κορμό της Ερευνητικής Εργασίας, στις ερευνητικές δραστηριότητες και στον τρόπο με τον οποίο θα οργανωθούν και θα εξελιχθούν, ώστε.
ΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗΝ Α΄ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Πηγές : « Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο ». Μέρος Πρώτο.
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ ΑΘΗΝΑ, ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2011 Ο.ΕΠ.ΕΚ.
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ.
Ατομική Εργασία (Περιγράψτε συνοπτικά την εργασία που αναλάβατε ατομικά π.χ. αναζήτηση υλικού στο διαδίκτυο) Προθεσμία Ολοκλήρωσης Σημειώστε τον χρόνο.
Πώς μπορούμε να ταξιδέψουμε στο χώρο και στο χρόνο, βλέποντας μια εικόνα, ακούγοντας έναν ήχο, μυρίζοντας ένα άρωμα, γευόμενοι μια νοστιμιά, αγγίζοντας.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Ερευνητικές εργασίες: οργάνωση, μεθοδολογία, σύνθεση, αξιολόγηση
Ερευνητικές εργασίες Πλαίσιο εφαρμογής – Επιλογή θέματος.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (PROJECT) ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2 ΓΕΛ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Ερευνητικές Εργασίες Α΄Λυκείου Μιχάλης Φωτιάδης ΠΕ17 Μηχανολόγος Ημερίδα στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκεια Ευαγγελικής Σχολής
Β΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού Ερευνητική εργασία Β΄Λυκείου «Συμμετέχουμε, άρα υπάρχουμε»: Η κοινωνική οπτική της WEB 2.0 μάθησης ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2012.
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
Γιάννης Τζωρτζάκης Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12 Αξιολόγηση με Πίνακες Διαβαθμισμένων Κριτηρίων (rubrics) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
ΔΟΜΗ ΤΕΛ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ. Στ Στ. Θέματα προς Συζήτηση Ζ. Ζ. Δυσκολίες, Προοπτικές, Δράσεις Α. Α. Εισαγωγή στο Πρόβλημα, «Μακροσκοπική» Επισκόπηση.
1η Επιστημονική- Παιδαγωγική Συνάντηση Εκπ/κων με τη μορφή υποδειγματικής διδασκαλίας στα σχολεία Παιδαγωγικής Ευθύνης 2013 Θέμα: Ερευνητικές εργασίες:
Χριστίνα Αραμπατζή Σχολική Σύμβουλος φιλολόγων Η ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ.
Πηγή: Ματσαγγούρας, Η. (2000) Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση
της Ερευνητικής Εργασίας
Ερευνητικές Εργασίες στο Σχολείο με τη Μέθοδο Project
Η Ερευνητική Εργασία στο Νέο Λύκειο. Η μέθοδος project
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
Μ.Δίτσιου-Χρ.Παπαζήση-Γ. Παυλικάκης
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Η πορεία των Projects στα ΕΠΑΛ – ΓΕΛ (Πρώτος απολογισμός)
ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: …………………….. ΑΥΤΟ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
ΔΟΜΗ ΤΕΛ ΕΡΓΑΣΙΑΣ -ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗΝ Α΄ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΔΟΜΗ ΤΕΛ ΕΡΓΑΣΙΑΣ -ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ
Project.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συντονισμός, Υποστήριξη, Εποπτεία Ερευνητικές Εργασίες Συντονισμός, Υποστήριξη, Εποπτεία Ιούνιος 2012 Βασιλική Δεμερτζή

Οι ερωτήσεις σας … Πώς μπορεί να συμμετέχουν οι μαθητές στην αρχική πρόταση των θεμάτων; Πώς τα ερευνητικά ερωτήματα μετατρέπονται σε πραγματική έρευνα; Ποιες είναι οι πρωτογενείς πηγές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από το σχολείο και με ποιο τρόπο; Πώς μπορεί να αποφευχθεί να γίνεται το μεγαλύτερο μέρος της εργασίας εκτός τάξης στο σπίτι, αλλά να γίνεται μέσα στην αίθουσα; Αν το θέμα που επιλέξαμε είναι κατά βάση θεωρητικό και όχι τεχνικό - καλλιτεχνικό, πώς μπορούμε να κρατήσουμε τα παιδιά ενεργά και με αμείωτο ενδιαφέρον στην τάξη; Τι σημαίνει ότι τα θεωρητικά ερωτήματα πρέπει να συνδέονται με τις θεματικές που διδάσκει ο εκπαιδευτικός; Πώς μπορεί ένα project να καταλήγει σε μια θεατρική ή μουσική (π.χ. χορωδία) παράσταση; Πώς οι παρουσιάσεις θα γίνουν πιο ελκυστικές; Τα παιδιά συνήθως χρησιμοποιούν power point με περιληπτικά κείμενα που διαβάζουν.

Τι είναι μια Ερευνητική Εργασία; … και 2 δικές μου Πώς διατυπώνονται τα Ερευνητικά Ερωτήματα; Τι σημαίνει συνδιδασκαλία στην πράξη; Τι είναι μια Ερευνητική Εργασία;

Αναζητώντας θέμα και συνεργάτη 4 ΚΥΚΛΟΙ ΘΕΜΑΤΩΝ Τέχνη και Πολιτισμός Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες και Τεχνολογία Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» Επιλογή: ανάλογα με ειδικότητα (πρώτη/δεύτερη) και ενδιαφέροντα. 1ος και 4ος κύκλος: δεξαμενή για όλες τις ειδικότητες Καθηγητές διαφορετικών ειδικοτήτων [κατά προτίμηση]

Θέμα Ομπρέλα

Είδος και Χρόνος περιορίζουν το θέμα Τέχνη και ανθρώπινα δικαιώματα ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ …………………….. ΕΙΡΗΝΗ ΙΣΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ………………… 20ος αιώνας

Ερευνητικά Ερωτήματα Πραγματολογικά ερωτήματα: «Τι», «Πότε», «Πόσο», «Ποιος», «Πού» Ερμηνευτικά ερωτήματα: «Γιατί», «Πώς», «Αιτίες-συνέπειες» Κριτικής ανάλυσης ερωτήματα: Για αξίες, αντιδράσεις, στάσεις, επιλογές, πρακτικές, συμφέροντα, κοσμοθεωρία (α) προσώπων, (β) ομάδων, (γ) θεσμών

Επεξεργασίας δεδομένων Η Τέχνη για την Ειρήνη Υποθέματα Ερευνητικά Ερωτήματα Ερωτήματα Επεξεργασίας δεδομένων ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΜΟΥΣΙΚΗ Ποιοι καλλιτέχνες και ποια τα έργα τους Πώς σχετίζονται με το πλαίσιο της εποχής τους. Ποιες αντιδράσεις προκάλεσαν στην εποχή τους; Έχουν επικαιρότητα σήμερα και γιατί; Παρατηρούνται διαφορές ανά είδος τέχνης και γιατί; Ποιοι καλλιτέχνες πλήρωσαν ακριβό τίμημα για το έργο τους, πώς, από ποιους και γιατί; Ποια έργα είχαν μεγαλύτερη απήχηση και γιατί; Νομίζετε ότι η τέχνη μπορεί να συμβάλει στην υπόθεση της ειρήνης

Η εξελικτική πορεία του φεμινιστικού κινήματος Πραγματολογικά: Τι είναι; Σε ποιο πλαίσιο πρωτο-εμφανίστηκε; Ποιες φάσεις πού κι πότε αναπτύχθηκαν στην πορεία; Ποια τα κύρια χαρακτηριστικά τους; Ποιοι οι εκπρόσωποι; Ερμηνευτικά: Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν και πώς στις εξελίξεις; Ποια στοιχεία συνέχειας και αλλαγής παρατηρούνται από φάση σε φάση και γιατί; Ποιες οι συνέπειες των εξελίξεων; Κριτικής ανάλυσης: ποιες αντιδράσεις, πρακτικές ατόμων, ομάδων, θεσμών και γιατί;

3. Ατομικός Φάκελος

Φάση 1η [1ο δίωρο] Γνωριμία Φάση 1η [1ο δίωρο] Γνωριμία Ενημέρωση των μαθητών για τις Ερευνητικές Εργασίες Τρόπος δουλειάς Ατομικός – Ομαδικός Φάκελος Παραδοτέα [έκθεση – τέχνημα] Παρουσίαση Κριτήρια αξιολόγησης Ομάδες

Φάση 2η [2ο – 3ο – δίωρα] Σύνθεση ομάδων Φάση 2η [2ο – 3ο – δίωρα] Σύνθεση ομάδων Διαμόρφωση οριστικής μορφής Υποθεμάτων Ανάθεση Υποθεμάτων στις ομάδες, ανάλογα με το σχήμα οργάνωσης των ομάδων που έχουμε επιλέξει Ανάδειξη των ερευνητικών ερωτημάτων Προγραμματισμός

Εισαγωγικές Δραστηριότητες Σύνθεση ομάδων Εισαγωγικές Δραστηριότητες Ταυτότητα Ομάδας Κανόνες Λειτουργίας (Συμβόλαιο) Καταμερισμός Ρόλων (Συντονιστής, Γραμματέας, Παρουσιαστής, κ.α.)

Θέμα, Υποθέματα ερευνητικά ερωτήματα

Τα Τέσσερα Εναλλακτικά Σχήματα Κατανομής Θεμάτων και Οργάνωσης Ομάδων 15

Α. Ομάδες Κοινού Θέματος Χαλαρής Συνεργασίας Το θέμα προσεγγίζεται σε όλες του τις διαστάσεις αυτοτελώς από όλες τις ομάδες, οι οποίες κάνουν εσωτερικό καταμερισμό των υπο-θεμάτων του και έχουν τακτές συναντήσεις Ολομέλειας με τη συμμετοχή όλων των ομάδων. Θέμα κοινό 1η Ομάδα & Υποομάδες Υποδομή 1 2 3 4 Θέμα κοινό 2η Ομάδα &Υποομάδες Θέμα κοινό 3η Ομάδα & Υποομάδες Θέμα κοινό 4η Ομάδα & Υποομάδες χαλαρές σχέσεις 16

Β. Επιμερισμός Διαστάσεων Θέματος σε Ομάδες Το θέμα καταμερίζεται σε υπο-θέματα. Κάθε υπο-θέμα εξετάζεται αυτοτελώς από μία ή δύο ομάδες με τακτές συναντήσεις Ολομέλειας για αλληλοενημέρωση. 1ο Υπο-θέμα 1η Ομάδα & Υποομάδες 1 2 3 4 2ο Υπο-θέμα 2η Ομάδα & Υποομάδες 3ο Υπο-θέμα 3η Ομάδα & Υποομάδες 4ο Υπο-θέμα 4η Ομάδα & Υποομάδες χαλαρές σχέσεις 17

Γ. Επιμερισμός σε δύο Υπο-θέματα σε Συνεργαζόμενο Ζεύγος Ομάδων . Γ. Επιμερισμός σε δύο Υπο-θέματα σε Συνεργαζόμενο Ζεύγος Ομάδων . Το θέμα καταμερίζεται σε δύο υπο-θέματα, οι μαθητές συνεργάζονται ανά δύο ομάδες με διαφορετικά θέματα, για να εντοπίσουν τους «κοινούς» τόπους» των δύο υποθεμάτων 1ο Υπο-θέμα 1η Ομάδα & Υποομάδες 1 2 3 4 2ο Υπο-θέμα 2η Ομάδα & Υποομάδες 1ο Υπο-θέμα 3η Ομάδα & Υποομάδες 2ο Υπο-θέμα 4η Ομάδα & Υποομάδες 18

Δ. Κοινό Θέμα σε Τρεις Ομάδες και Ολομέλεια Το θέμα προσεγγίζεται συνολικά, χωρίς υπο-ομάδες, σε τέσσερις φάσεις, από τρεις ομάδες και την ολομέλειά τους 19

Προγραμματισμός ομάδας 1 2 3 4 5 6 7 Ενημέρωση / Ομάδες 8 9 10 11 Ομάδες / Υποθέματα Ερευνητικά Ερωτήματα Προγραμματισμός 12 13 Εργαλεία / Πηγές Έρευνα 14 Επεξεργασία / Συμπεράσματα Σύνθεση Πρόβες Παρουσίαση

Διαφήμιση & Διατροφή

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΥΠΟΘΕΜΑ 1ο: Ποια η σχέση ανάμεσα στα προβαλλόμενα προϊόντα και την ανθρώπινη υγεία; ΥΠΟΘΕΜΑ 2ο: Πώς και σε ποιο βαθμό η διαφήμιση επηρεάζει τη διατροφική συμπεριφορά μας;

Διεπιστημονική και Διαθεματική εξακτίνωση θέματος Φυσική, Χημεία, Βιολογία το νερό που πίνουμε ρύπανση του νερού ο κύκλος του νερού Νερό νερό και αθλητισμός το νερό στη λογοτεχνία Γλώσσα Φυσική Αγωγή το νερό στη λατρεία το νερό στην ανάπτυξη των πολιτισμών το νερό στην τέχνη Θρησκευτικά Ιστορία Εικαστικά, Μουσική

3. Η συνεργασία ανάμεσα στα μέλη της ομάδας Η ομάδα θα πρέπει να διαμορφώσει ένα πλαίσιο δράσης ώστε: να διερευνήσει τις διαστάσεις του θέματος να προσδιορίσει τους στόχους να καθορίσει τα χρονικά όρια του project να αποφασίσει για τις δραστηριότητες που πρέπει να γίνουν να κατανείμει εργασίες (ποιος θα κάνει τι) να συνθέσει τις επιμέρους εργασίες και να τις παρουσιάσει να κάνει τον απολογισμό του έργου και του τρόπου που δούλεψε Συλλογική διαδικασία μάθησης στην οποία συμμετέχει ενεργά, ρυθμιστικά και αποφασιστικά όλη η ομάδα.

Φάση 3η [4ο – 5ο – 6ο – 7ο δίωρα] Εσωτερικός Προγραμματισμός Ομάδων Φάση 3η [4ο – 5ο – 6ο – 7ο δίωρα] Εσωτερικός Προγραμματισμός Ομάδων Καθορισμός πηγών πληροφόρησης Επιλογή και διαμόρφωση ερευνητικών εργαλείων Διενέργεια έρευνας

Ερευνητικά Εργαλεία - Πηγές Ερευνητικό ερώτημα ______________________________________________ _________________________________________________________________ Ερευνητικά Εργαλεία ____________________________________________________________________________________________________________ Πηγές ____________________________________________________________________________________________________________

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ, ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΧΕΔΙΑ, ΠΙΝΑΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΥΠΟΣ ΒΙΒΛΙΑ ΙΣΤΟΧΩΡΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΜΟΥΣΕΙΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΝΟΗΜΑΤΟΣ ΟΔΗΓΟΙ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΛΕΙΔΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΟΡΓΑΝΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ

Είδη ερευνητικών εργασιών ως προς τη μέθοδο, τις πηγές και τα εργαλεία Είδη ερευνητικών εργασιών ως προς τη μέθοδο, τις πηγές και τα εργαλεία Φυσικά φαινόμενα Πειραματικές – Περιγραφικές Εργαλεία: παρατήρηση, περιγραφική εξήγηση ή πειραματισμός σε συνθήκες εργαστηρίου Κοινωνικά θέματα Δημοσκοπικές Έρευνες Εργαλεία: ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις, παρατήρηση, καταγραφή (συνδυαστικά) αλλά και ερμηνευτική μελέτη πρωτογενών πηγών Ιστορικά & Κοινωνικά Ερμηνευτικές Έρευνες Εργαλεία: ανάλυση περιεχομένου πρωτογενών πηγών με τη συνεπικουρία δευτερογενών

Φάση 4η [8ο – 9ο – 10ο δίωρα] Επεξεργασία των δεδομένων με την αξιοποίηση κατάλληλων μεθόδων Ερμηνεία των ευρημάτων της έρευνας Εξαγωγή και διατύπωση συμπερασμάτων Συζήτηση για το τέχνημα

Διαβάστε το φύλλο εργασίας με θέμα τη διερεύνηση των λεκτικών και μη λεκτικών τρόπων πειθούς μιας έντυπης διαφήμισης και: Εντοπίστε πραγματολογικά, ερμηνευτικά και κριτικά ερευνητικά ερωτήματα. Ελέγξτε αν τα ερωτήματα επεξεργασίας μπορούν να αναχαιτίσουν την αντιγραφή ή τη συρραφή άσχετων μεταξύ τους παραθεμάτων για το θέμα

Απολογισμός Ερευνητικής Δραστηριότητας ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΟΜΑΔΑΣ ........................... Απολογισμός Ερευνητικής Δραστηριότητας ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ Ημερομηνία...................... Εργασία για... (Περιγραφή της Διαδικασίας) ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ Χώρος (Τάξη, Αίθουσα Η/Υ, Πεδίο κ.α.) ....................................................................................... Απολογισμός Τι μας δυσκόλεψε Τι μας άρεσε Τι μας ενθουσίασε ............................................................................................................................................................................................................................................................ Ποιος ανέλαβε τι;

ΦΥΛΛΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΘΗΤΗ Ημερομηνία .................................... Όνομα ............................................................ Ατομική Εργασία Περιγράψτε συνοπτικά την εργασία που αναλάβατε ατομικά (π.χ. αναζήτηση υλικού στο διαδίκτυο) Προθεσμία Ολοκλήρωσης Σημειώστε τον χρόνο που θα πρέπει να παραδώσετε στην ομάδα την εργασία σας (π.χ. σε 1 ώρα ή στην επόμενη συνάντηση) ....................................................... Απολογισμός για τις εργασίες που έγιναν σήμερα (τι σας άρεσε, τι σας δυσκόλεψε, με ποιες ιδέες ή πρωτοβουλίες συνεισφέρατε στις εργασίες της ομάδας) Ολοκλήρωση εργασίας Ένα √ είναι αρκετό αν ολοκληρώσατε την εργασία σας εντός της προθεσμίας, αλλιώς δικαιολογήστε την καθυστέρηση Συμπληρωμα- τικά στοιχεία Πηγές, συνεργασίες, επικοινωνία

Φάση 5η [11ο – 12ο – 13ο – 14ο δίωρο] Συγγραφή Ερευνητικής Έκθεσης Φάση 5η [11ο – 12ο – 13ο – 14ο δίωρο] Συγγραφή Ερευνητικής Έκθεσης Ολοκλήρωση Τεχνήματος Πρόβες για την παρουσίαση της εργασίας Παρουσίαση

ΦΑΚΕΛΟΣ ΘΕΜΑ: …………. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Α΄ ΤΑΞΗ …ΛΥΚΕΙΟΥ .................. Ομάδα ................ ΣΧΟΛΙΚΟ ΈΤΟΣ 2011-12 ΘΕΜΑ: …………. ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΜΑΘΗΤΩΝ, ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ ………………………………………. ……………………………………… ……………………………………….. …………………………………… ....................................... …………………………………….. ……………………………………. ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ………………………………………. ……………………………………… ……………………………………….. …………………………………… ....................................... ……………………………………..

Τρόποι κοινοποίησης της νέας γνώσης Τρόποι κοινοποίησης της νέας γνώσης Προφορικές εισηγήσεις με χρήση Power Point Αφίσες, πόστερ, διαφημίσεις, επιστολές Κινούμενες εικόνες με ήχο, ταινίες Κατασκευές, έργα γλυπτικής – ζωγραφικής Ψηφιακές προσομοιώσεις Θεατρικά δρώμενα κάθε μορφής Παρεμβάσεις κ.α. Δημόσια Παρουσίαση σε Ειδική Ημερίδα

Αξιολόγηση ομάδας Αξιολόγηση έργου κάθε μαθητικής ομάδας με βάση τον Ομαδικό Φάκελο της Ερευνητικής Εργασίας [έκθεση για τις ερευνητικές διαδικασίες και τα συμπεράσματα – τέχνημα – συμπληρωματικό υλικό] Τομείς αξιολόγησης: η ερευνητική διαδικασία που ακολούθησε η ομάδα (30%) το περιεχόμενο της ερευνητικής εργασίας (30%) η γλώσσα και δομή της ερευνητικής έκθεσης (20%) ο τρόπος της παρουσίασης (20%).

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΈΡΕΥΝΑΣ (30%) ΠΙΝΑΚΑΣ 1 ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΜΑΘΗΤΗ Ή ΜΑΘΗΤΩΝ: ……………… ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: …………………….. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΈΡΕΥΝΑΣ (30%) ΛΙΑΝ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΟΥ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΛΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΆΡΙΣΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΗΓΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΥΣΧΕΤΙΣΕΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΗΡΗΣΗ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΩΝ, ΚΑΝΟΝΩΝ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ ΠΗΓΗ: Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας, «Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο». Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Πρώτο Μέρος. Τέταρτο Κεφάλαιο, (σελ. 73-94), (ΟΕΔΒ, 2011)

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΈΚΘΕΣΗΣ (30%) ΠΙΝΑΚΑΣ 2 ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΜΑΘΗΤΗ Ή ΜΑΘΗΤΩΝ: ……………… ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: …………………….. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΈΚΘΕΣΗΣ (30%) ΛΙΑΝ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΟΥ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΛΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΆΡΙΣΤΑ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ, ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ, ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΓΝΩΣΕΙΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΕΝΝΟΙΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΓΕΝΙΚΕΥΣΕΩΝ, ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΣΕ ΝΕΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΗΓΗ: Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας, «Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο». Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Πρώτο Μέρος. Τέταρτο Κεφάλαιο, (σελ. 73-94), (ΟΕΔΒ, 2011)

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΓΛΩΣΣΑΣ, ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ & ΔΟΜΗΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ (20%) ΠΙΝΑΚΑΣ 3 ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΜΑΘΗΤΗ Ή ΜΑΘΗΤΩΝ: .............................................. ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: …………………….. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΓΛΩΣΣΑΣ, ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ & ΔΟΜΗΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ (20%) ΛΙΑΝ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΟΥ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΛΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΆΡΙΣΤΑ ΓΛΩΣΣΑ 1. Εισαγωγή στο θέμα, το σκοπό και στη σπουδαιότητα του θέματος, με σχετική βιβλιογραφική επισκόπηση 2. Παρουσίαση των υπο-θεμάτων και των κεντρικών ερωτημάτων εντός φυσικο-κοινωνικών πλαισίων 3. Περιγραφή και αιτιολόγηση των πηγών, των μέσων και των διαδικασιών συλλογής των δεδομένων 4. Εξήγηση και αιτιολόγηση των διαδικασιών επεξεργασίας των δεδομένων 5. Σαφής διατύπωση και κριτική των συμπερασμάτων 6. Αναστοχαστική κριτική του όλου εγχειρήματος, των εμπειριών και των ζητημάτων που ανέκυψαν ΠΗΓΗ: Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας, «Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο». Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Πρώτο Μέρος. Τέταρτο Κεφάλαιο, (σελ. 73-94), (ΟΕΔΒ, 2011)

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (20%) ΠΙΝΑΚΑΣ 4 ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΜΑΘΗΤΗ Ή ΜΑΘΗΤΩΝ: ………………........................... ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: …………………….. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (20%) ΛΙΑΝ ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΚΑΤΩ ΤΟΥ ΜΕΤΡΙΟΥ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΛΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΆΡΙΣΤΑ 1. Σαφής ενημέρωση του κοινού για τους στόχους και τις ερευνητικές διαδικασίες, τα δεδομένα και τα συμπεράσματα της έρευνας, τις θέσεις της ομάδας στα ερευνητικά ερωτήματα και την κριτική στάση της στα διαλαμβανόμενα ζητήματα 2. Η χρήση της γλώσσας και των συμπληρωματικών/ πολυτροπικών μέσων και ΤΠΕ για τη στήριξη του λόγου και στις κατάλληλες στιγμές 3. Η χρήση χιούμορ, δημιουργικότητας και παραστατικότητας στη σωστή αναλογία και την κατάλληλη στιγμή 4. Η ετοιμότητα και πληρότητα των απαντήσεων στις ερωτήσεις και τα σχόλια του κοινού. ΠΗΓΗ: Ματσαγγούρας Γ. Ηλίας, «Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Νέο Λύκειο». Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Πρώτο Μέρος. Τέταρτο Κεφάλαιο, (σελ. 73-94), (ΟΕΔΒ, 2011)

Αξιολόγηση ομάδας http://users.sch.gr/iriniper/projects/rubric.html Συνυπολογίζεται ο βαθμός συνεργασίας και καλής λειτουργίας της ομάδας με βάση τις αυτο-αξιολογήσεις των μαθητών και την εκτίμηση του εκπαιδευτικού. http://users.sch.gr/iriniper/projects/rubric.html

[Διαμορφωτική – Τελική αξιολόγηση] Ατομική Αξιολόγηση Με βάση τον Ατομικό Φάκελο το Προσωπικό Ημερολόγιο τα Αντίγραφα όλων των ατομικών εργασιών / συνεισφορών τα Δελτία Αξιολόγησης της λειτουργικότητας της ομάδας και της ατομικής συμβολής στο ομαδικό έργο τις εκτιμήσεις του εκπαιδευτικού [Διαμορφωτική – Τελική αξιολόγηση]

ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ Προσωπικό Ημερολόγιο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ (2) ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ Ονοματεπώνυμο …………………………………… Ημερομηνία: ../../.. Με ποιο τρόπο βοήθησες την ομάδα σου και τους συμμαθητές σου ………………………………….. Ποιος βοήθησε εσένα ή άλλα παιδιά της ομάδας και με ποιο τρόπο …………………………….. Τι σκοπεύεις να κάνεις, για να βοηθήσεις την ομάδα, από εδώ και πέρα ………………………………………………. ………………………………………………….. Τι περιμένεις από τους άλλους να κάνουν, για να βοηθήσουν την ομάδα από εδώ και πέρα …………………………..……

Οι ερωτήσεις σας … Πώς μπορεί να συμμετέχουν οι μαθητές στην αρχική πρόταση των θεμάτων; Πώς τα ερευνητικά ερωτήματα μετατρέπονται σε πραγματική έρευνα; Ποιες είναι οι πρωτογενείς πηγές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από το σχολείο και με ποιο τρόπο; Πώς μπορεί να αποφευχθεί να γίνεται το μεγαλύτερο μέρος της εργασίας εκτός τάξης στο σπίτι, αλλά να γίνεται μέσα στην αίθουσα; Αν το θέμα που επιλέξαμε είναι κατά βάση θεωρητικό και όχι τεχνικό - καλλιτεχνικό, πώς μπορούμε να κρατήσουμε τα παιδιά ενεργά και με αμείωτο ενδιαφέρον στην τάξη; Τι σημαίνει ότι τα θεωρητικά ερωτήματα πρέπει να συνδέονται με τις θεματικές που διδάσκει ο εκπαιδευτικός; Πώς μπορεί ένα project να καταλήγει σε μια θεατρική ή μουσική (π.χ. χορωδία) παράσταση; Πώς οι παρουσιάσεις θα γίνουν πιο ελκυστικές; Τα παιδιά συνήθως χρησιμοποιούν power point με περιληπτικά κείμενα που διαβάζουν.