Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο Εργασία στο μάθημα «Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων» Ημερομηνία: 2/12/2016 Ράου Αντιγόνη
Δομη παρουσιασησ Εισαγωγή Κεφάλαιο 1: αναλυτικά προγράμματα διδακτικά εγχειρίδια αλλαγή στις ώρες διδασκαλίας γνωστικό αντικείμενο ανά τάξη Κεφάλαιο 2: στοχοθεσία αναλυτικών προγραμμάτων βασικοί στόχοι των προγραμμάτων στοχοθεσία στην Α’ Γυμνασίου στοχοθεσία στην Β’ και Γ’ Γυμνασίου
εισαγωγη Και στις τρεις τάξεις Γυμνασίου η διδασκαλία των αρχαίων γίνεται μέσα από το κείμενο από μετάφραση και όχι από το πρωτότυπο. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι οι μαθητές χάνουν την επαφή τους με το αρχαίο κείμενο, καθώς χρησιμοποιούν το πρωτότυπο για ασκήσεις γραμματολογικής και συντακτικής φύσεως.
Αναλυτικα προγραμματα διδακτικά εγχειρίδια 1. Ομηρικά έπη: Οδύσσεια, Α ́ Γυμνασίου, Μετάφραση: Δ. Ν. Μαρωνίτης των Μαρίας Σαμαρά – Κωνσταντίνου Τοπούζη 2014. 2. Ηροδότου ιστορίες, Α ́ Γυμνασίου, Mετάφραση: Hλίας Σ. Σπυρόπουλος της Ζωής Σπανάκου, 2015. 3. Ομηρικά έπη: Ιλιάδα Β ́ Γυμνασίου, Μετάφραση Ιάκωβος Πολυλάς της Ζωής Σπανάκου 2015. 4. Αρχαία Ελλάδα. Ο τόπος και οι άνθρωποι (Ανθολόγιο) Β ́ Γυμνασίου των Θεόδωρου Στεφανόπουλου και Ελένης Αντζουλή 2015. 5. Δραματική Ποίηση. Ευριπίδη Ελένη Γ ́ Γυμνασίου, Mετάφραση: Τάσος Ρούσσος των Ν. Δεσύπρη, Δ. Παπαγεωργακάκη κ.ά. 2015. 6. Ανθολόγιο Φιλοσοφικών κειμένων Γ ́ Γυμνασίου των Α. Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη, Χ. Σακελλίου, Ε. Λεοντσίνη 2015.
αλλαγή στις ώρες διδασκαλίας Με δεδομένη τη μείωση των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο στο ωρολόγιο πρόγραμμα, κατά 1 ώρα την εβδομάδα (2 ώρες στη Γ’ του Εσπερινού), έγινε προσπάθεια να μειωθεί η διδακτέα ύλη για να επαρκεί ο χρόνος, ώστε να προωθηθεί η ανακαλυπτική – διερευνητική και η κοινωνική μάθηση καθώς και οι δημιουργικές δραστηριότητες μέσα στην τάξη, που θα κινήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών και θα καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη.
γνωστικό αντικείμενο ανά τάξη Όσον αφορά τα ανθολόγια, και στις τρεις τάξεις γυμνασίου διδάσκονται αποσπάσματα από μια ποικιλία κειμένων.
Στοχοθεσια αναλυτικων προγραμματων βασικοί στόχοι των προγραμμάτων Το Υπουργείο Πολιτισμού θέτει ως πρωταρχικό στόχο να κινηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών για τον ελληνικό πολιτισμό. Ένας ακόμη βασικός στόχος των αναλυτικών προγραμμάτων είναι να παρατηρήσουν οι μαθητές (μέσα από το πρωτότυπο κείμενο) την σύνδεση της αρχαίας ελληνικής με την νέα ελληνική γλώσσα. Όπως θα δούμε και παρακάτω, το αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας δίνει μεγάλη έμφαση σ’ αυτήν ακριβώς την σύνδεση.
στοχοθεσία στην Α’ Γυμνασίου Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι οι μαθητές να αποκτήσουν αίσθηση οικειότητας προς την αρχαία ελληνική γλώσσα και κυρίως να αντιληφθούν την σχέση αρχαιοελληνικής και νεοελληνικής γλώσσας, παρατηρώντας δηλαδή τη διαχρονική εξέλιξη της μέσω των κειμένων. Για αυτόν τον λόγο η κειμενοκεντρική διδασκαλία των επιμέρους γραμματικοσυντακτικών φαινομένων δεν γίνεται απλώς με διερευνητικό τρόπο από τους μαθητές αλλά σε κάθε ενότητα η διδασκαλία αυτών των φαινομένων συνδέεται με αναφορές και παραδείγματα στη νέα ελληνική γλώσσα. Για παράδειγμα οι μαθητές καλούνται να διαπιστώσουν τα κοινά και διαφορετικά στοιχεία με τη νεοελληνική γλώσσα (μέλλοντας: λύσω/ θα λύσω αλλά και θα λύνω στη νεοελληνική γλώσσα, βασική δομή της πρότασης στην αρχαιοελληνική και νεοελληνική γλώσσα κλπ).
στοχοθεσία στην Β’ και Γ’ Γυμνασίου Αφού οι μαθητές έχουν ήδη τις βασικές γνώσεις, ασχολούνται με ακόμα πιο δύσκολες ασκήσεις και πάντα συγκρίνοντας την αρχαία με την νεοελληνική γλώσσα (τρόπος σχηματισμού παραθετικών, λειτουργία και μορφή του ποιητικού αιτίου σε σχέση με την αρχαία ελληνική κλπ). Οι μαθητές αναγνωρίζουν πλέον σε ικανοποιητικό βαθμό τη διαχρονική εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας και αντιλαμβάνονται σε μεγάλο βαθμό τις διαφορές της αρχαίας με την νέα ελληνική γλώσσα.
βιβλιογραφια Ελληνική Δημοκρατία, Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων – Γενική διεύθυνση σπουδών π/θμιας και β/θμιας εκπαίδευσης, Διεύθυνση σπουδών, προγραμμάτων και οργάνωσης δ/θμιας εκπ/σης, Τμήμα Α’, Θέμα: οδηγίες για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο για το σχολ. έτος 2016 – 2017, στο: https://www.minedu.gov.gr/publications/docs201 6/ΟΔΗΓΙΕΣ_ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ_ΓΥΜΝΑΣΙΟ.pdf Αρχαία Ελληνική Γλώσσα – Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο), ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ, ebooks.edu.gr, στο: https://www.ebooks.edu.gr