«Αρχαία ελληνική γραμματεία: Ομήρου Οδύσσεια»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ι. Καραγιάννης,Σχ. Σύμβουλος ΠΕ03 Ο ρόλος των Μαθηματικών στο Νέο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑ.Λ. Παρουσίαση του νέου Νόμου για τα ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. Μια πρώτη.
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
Ο ρόλος των Μαθηματικών στο Νέο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑ.Λ.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Η αξιοποίηση της ιδέας του σεναρίου στη διδασκαλία της ΑΕΓΓ στο Λύκειο
Ιωάννα Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Διοργανώνουμε ένα συνέδριο. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ  Στόχοι: έρευνα, δημιουργικότητα, συνεργασία, ευρηματικότητα, παραγωγή έργου, ευθύνη, γνώσεις, αυτενέργεια. 
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ.
Το Εκπαιδευτικο Σενάριο είναι:
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ 1ο Δημ. Σχ. Βαγίων Τάξη : Γ’ Αριθμός μαθητών:12
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Η πορεία αύξουσας εξειδίκευσης των μαθητών
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
1 ο Γυμνάσιο Ρέντη Πρόγραμμα μαθημάτων της Γ! Τάξης.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
« Αρχαία Ελληνικά από πρωτότυπο, Γ’ Λυκείου»
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Διδακτική της Πληροφορικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Ομηρικά έπη: Ιλιάδα
Εξορθολογισμός διαχείριση διδακτέας ύλης
2ο Γυμνάσιο Καλυβίων Ενημέρωση για το Γυμνάσιο
Δημιουργία σεναρίου.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Πολίτη Τριανταφυλλιά 1ο ΔΣ Ελευθερούπολης
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΙΣΣΑΡΗ ΜΑΡΙΑ ΜΠΟΥΡΑ ΜΑΡΙΑ Ζ’ Εξάμηνο, ΙΑΔΠΑ
Ενημερώνομαι και γνωρίζω. 1ο Λύκειο Σπάτων / Οκτώβριος 2014
Δομή Παρουσίασης Γνωριμία με το βιβλίο Γεωγραφίας Α’ Γυμνασίου
Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης της Αγγλικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: Ένα παράδειγμα Χριστίνα Κάλφογλου Πειραματικό Γυμνάσιο.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Project.
Αλλαγεσ στο γυμνασιο
3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΙΛΙΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Αρχαία ελληνική γραμματεία: Ομήρου Οδύσσεια» ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΜΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ 12K45: Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων «Αρχαία ελληνική γραμματεία: Ομήρου Οδύσσεια» Γεωργούση Στυλιανή Kολλιόπουλος Παναγιώτης Φόρτη Μελπομένη 02-12-2016

ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οι μαθητές και μαθήτριες να είναι σε θέση…. Γενικοί Στόχοι …να κατανοήσουν την αφοσίωση του Οδυσσέα στο νόστο και την αξία του αγώνα του ανθρώπου για την επίτευξη των στόχων του, τον ανθρωπομορφισμό των θεών και το μύθο στην ποιητική του μετάπλαση. …να εκτιμήσουν τα ομηρικά έπη ως λογοτεχνικά κείμενα στα οποία αποτυπώνεται ένας ολόκληρος κόσμος με τον πολιτισμό, τις αξίες και την κοινωνική και πολιτική του οργάνωση. Ειδικοί Στόχοι …να κατανοήσουν την Οδύσσεια ως επική ποιητική δημιουργία, …να χαρακτηρίσουν τον Οδυσσέα …να γνωρίσουν το μύθο ως ποιητικό παρελθόν και ποιητικό παρόν …να διερευνήσουν τη δομή, τις αφηγηματικές τεχνικές, την οπτική γωνία του αφηγητή, τη λειτουργία του χρόνου ως προς την τάξη και ως προς τη διάρκεια και τους εκφραστικούς τρόπους και να αξιολογήσουν, στο βαθμό που είναι δυνατόν, το λειτουργικό τους ρόλο …να κατανοήσουν τον ουμανιστικό χαρακτήρα της Οδύσσειας …να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν τη δράση και τη συμπεριφορά των κυριότερων, προσώπων για να εμβαθύνουν τη γνώση τους για τον άνθρωπο …να διαπιστώσουν ότι στην Οδύσσεια λειτουργεί το σχήμα ύβρις, νέμεσις, τίσις και ότι η δράση συντελείται σε τρία επίπεδα: ΄Ολυμπος ,Γη, Άδης …να κατανοήσουν τον πολιτισμό της Οδύσσειας «κόσμος»

Προβλεπόμενες ώρες διδασκαλίας: Συνολικά 35 διδακτικές ώρες, Σεπτέμβριος – Φεβρουάριος ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: Αρχαία ελληνική γραμματεία Ομήρου Οδύσσεια (Α’ Γυμνασίου). ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ: Βιβλίο μαθητή: Αρχαία Ελληνικά (ΜΤΦΡ). Ομηρικά Έπη Οδύσσεια (Α΄ Γυμνασίου). Συγγραφείς: Μαρία Σαμαρά και Κωνσταντίνος Τοπούζης. Μετάφραση: Δ.Ν. Μαρωνίτης. Βιβλίο εκπαιδευτικού: Αρχαία Ελληνικά (ΜΤΦΡ). Ομηρικά Έπη Οδύσσεια, Α΄ Γυμνασίου. Συγγραφείς: Μαρία Σαμαρά και Κωνσταντίνος Τοπούζης. Μετάφραση: Δ.Ν. Μαρωνίτης. Βιβλία αναφοράς: Λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου). Συγγραφείς: Χαράλαμπος Συμεωνίδης, Γιώργος Ξενής, Ασημάκης Φλιάτουρας. Επιπλέον μπορεί να γίνει χρήση συμπληρωματικού διδακτικού υλικού όπως είναι CD-ROM, χάρτες, βιντεοταινίες, φωτογραφικό υλικό.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Να μην είναι αποκλειστικά κειμενοκεντρική αλλά να είναι μαθητοκεντρική, δηλαδή να μην επιβάλλεται η γνώση στείρα αλλά όσο είναι δυνατόν να παράγεται εκούσια από τους μαθητές σύμφωνα με την ιδέα της αυτενέργειας. Ειδικότερα, κάνοντας διάλογο δημιουργούμε συνθήκες μάθησης που εμπλέκουν τους μαθητές στην επεξεργασία του κειμένου προσεγγίζοντας επαγωγικώς τους προβληματισμούς που ανακύπτουν. Η διαδικασία της ερμηνείας φωτίζει το κείμενο, ξεκινώντας από μία ολιστική θεώρηση του κειμένου μέσω των κυριών θεμάτων και της δομής του, προχωρώντας στην εμβάθυνση του περιεχομένου (προσωπογραφία) σε συνάρτηση με τη μορφή του κειμένου (αφηγηματικές και εκφραστικές τεχνικές) και κλείνει με συνολική αποτίμηση των σημαντικών στοιχείων του. Η ερμηνεία του κειμένου συμπληρώνεται και ενισχύεται με άλλες πηγές εκτός κειμένου, συνδέεται με άλλα μαθήματα όπως για παράδειγμα η ιστορία και η λογοτεχνία, και εφόσον υπάρχουν οι αντίστοιχοι «δείκτες» μέσα στο κείμενο γίνεται συσχέτιση και με την καθημερινότητα. Η ερμηνεία του μαθήματος πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να προάγεται η γνώση της ίδιας της Οδύσσειας με τα προβλήματα και τις λύσεις που δίνει ο Όμηρος σε συνάρτηση με τη λογοτεχνική τους αποτύπωση. Τέλος είναι αυτονόητο ότι η αξιοποίηση του εποπτικού υλικού (όπως εικόνες, διαγράμματα, χάρτες, βίντεο, CD-ROMκ.α.) είναι απαραίτητη.

Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται με τη συμμετοχή και την αυτενέργεια των μαθητών κατά την ώρα του μαθήματος από τις εργασίες που εκτελούν είτε στην τάξη, είτε στο σπίτι και από τα πρόχειρα διαγωνίσματα κλπ. Επίσης η αξιολόγηση των μαθητών μπορεί να γίνει συστηματικότερη από τις τελικές γραπτές εξετάσεις όπως ορίζει το εκάστοτε ισχύον πρόγραμμα διδασκαλίας. Οι εργασίες διακρίνονται είτε σε εργασίες εμπέδωσης αντικειμενικού τύπου, για τις οποίες ο εκπαιδευτικός θα έχει μια γενική εικόνα για το τι πρέπει ο μαθητής να κάνει ή να τον διορθώσει με ένα έτοιμο πλάνο αν κριθεί αναγκαίο, είτε εργασίες επέκτασης με «παράλληλα κείμενα» σε συναφή θέματα τόσο της ίδιας της Οδύσσειας όσο άλλων έργων και εποχών. Οι εργασίες αυτές μπορούν να συσχετίζονται με διαθεματικές δραστηριότητες ή σύντομες συζητήσεις για ορισμένα βασικά θέματα της Οδύσσειας και τη συνάφειά της με άλλα επιστημονικά πεδία. Η διαθεματική προσέγγιση υλοποιείται μέσω των σχετικών συσχετίσεων στο καθημερινό μάθημα όσο και με τη μέθοδο του project. Η διαδικασία υλοποίησης ενός σχεδίου εργασίας περιλαμβάνει το σχεδιασμό όπου γίνεται η επιλογή του θέματος με τη βοήθεια του/της καθηγητή/τριας και η συγκρότηση των ομάδων, στη συνέχεια έχουμε την συγκέντρωση και την επεξεργασία του υλικού από τους μαθητές ενώ ο/η εκπαιδευτικός αναλαμβάνει συμβουλευτικό και συντονιστικό ρόλο. Στη συνέχεια έχουμε την παρουσίαση της εργασίας, που μπορεί να είναι γραπτή ή προφορική με βοήθεια των εποπτικών μέσων και τέλος, γίνεται η αξιολόγηση της εργασίας όπου οι μαθητές κάνουν την αυτοκριτική τους και εκθέτουν τις απόψεις και την εμπειρία που αποκόμισαν Θέματα που προτείνονται για διαθεματική διερεύνηση στην Οδύσσεια με τη μέθοδο project είναι τα εξής: η φιλοξενία, η αυτοδικία, ο Οδυσσέας ως διαχρονικό σύμβολο, ο ξενιτεμός και ο νόστος. Θέματα που μπορούν να αποτελέσουν θέμα συζήτησης μέσα στην τάξη είναι: ο άνθρωπος και η θάλασσα, η θέση και οι ασχολίες της γυναίκας, ο αοιδός και τα τραγούδια του, η πάλη του ανθρώπου με τα υπερφυσικά στοιχεία, η αγάπη των γονιών για τα παιδιά τους κ.α.

Ευχαριστούμε πολύ!