¨Διαθεματικότητα – Συνεργατική μάθηση – Αναλυτικό πρόγραμμα¨

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το παιδαγωγικό πλαίσιο ενός έργου eTwinning. Το eTwinning προσφέρει προστιθέμενη αξία στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από: •Τη Bιωματική Μάθηση •Τα.
Advertisements

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
34ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
Ίδρυμα Ευγενίδη, Καφενείο της επιστήμης, Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών Παιδαγωγική αξιοποίηση Τ. Α. Μικρόπουλος.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Αυτορυθμιζόμενη μάθηση
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
1.1 Τίτλος Διδακτικής Πρακτικής «Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις»
Ο επικοινωνιακός ρόλος του εκπαιδευτικού σε συμβατικά, υπολογιστικά και δικτυακά περιβάλλοντα μάθησης Μαρία Κορδάκη, Ph.D, M.ED.
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ – ΣΧ.ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ –ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ 1/3/2004 Σκοπός – στόχοι της Συνάντησης Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου (Παιδαγωγική ευθύνη λειτουργίας.
Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (β)
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
Η κοινωνία εμπιστεύεται το σχολείο Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Σχολική Μονάδα Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Σχολική Μονάδα Ο θεσμός.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
 Αντί για τον όρο Πληροφορική χρησιμοποιείται πλέον ο όρος Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών: ΤΠΕ (ICT: Information and Communications.
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Ερευνητικές εργασίες Πλαίσιο εφαρμογής – Επιλογή θέματος.
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Ενότητα 1.1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης. Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για την περίοδο και.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Σημαντικοί άξονες του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)
Η οργάνωση του χώρου στο συνεργατικό δημοτικό σχολείο
Κατερίνα Θεοδοσέλη, Συντονίστρια Εθνικού Δικτύου Κυκλοφοριακής Αγωγής
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού. Είδη - Μορφές 1. υλικό για το διδάσκοντα: βιβλίο του καθηγητή, οδηγίες για τη διδασκαλία, θεωρητικό πλαίσιο και οδηγίες.
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
Δικαιούχος φορέας Συμπράττοντες φορείς ● Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις αρχές παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, καθώς και στην απόκτηση.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
1 Σχέδια Εργασίας & Φυσική Αγωγή. 2 Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση, ανάπτυξη & εφαρμογή της μεθόδου διδασκαλίας με σχέδια εργασίας στη Φυσική Αγωγή.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ / ΜΥΤΙΛΗΝΗ / Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Αξιολογηση εκπαιδευτικου εργου
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Η ταυτότητα και η δράση του Εκπαιδευτικού οργανισμού Φωτόγραμμα
KAINOTOMA ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Άξονες Συνέντευξης.
Αναλυτικό Πρόγραμμα & Εκπαιδευτικός
Δημιουργία σεναρίου.
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
6ο ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ- ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΚΟΡΙΛΑ ΠΕ19
Προγραμματισμός & Διδασκαλία
Μετά το σχεδιασμό και την υλoποίηση των προγραμμάτων ΠΕ…
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ Γιαλυράκη Πόπη Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας(Msc), Play Therapist Θεραπεύτρια ζευγαριών (ICEEFT), Εκπαιδεύτρια ομάδων γονέων(Gordon-Fillial)
2η επιμορφωτική συνάντηση 27 Φεβρουαρίου 2014
Καθηκοντα και αρμοδιοτητεσ των Σχολικων συμβουλων
H Εξέλιξη της Παιδείας από το στάδιο Παιδεία 1
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

¨Διαθεματικότητα – Συνεργατική μάθηση – Αναλυτικό πρόγραμμα¨ Γιάννης Σκαράκης, σύμβουλος εικαστικών

Η εισήγηση διερευνά τη σχέση της διαθεματικότητας με τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις και τις νέες τεχνολογίες σε μια προσπάθεια αποτύπωσης των δυσκολιών ένταξης όλων των καινοτόμων δράσεων που εισηγείται η πολιτεία στο ισχύον αναλυτικό σύστημα.

Στην παρούσα εισήγηση θα προσπαθήσω να παραθέσω κάποιες σκέψεις για τα δρώμενα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα με όσο το δυνατόν πιο απλό και φυσικό τρόπο σκέψης. Έτσι λοιπόν δεν θα ήθελα να επικαλεστώ κανενός είδους ¨αυθεντία¨ για αυτό και δεν χρησιμοποίησα βιβλιογραφικές αναφορές και παραπομπές.

Χρόνια τώρα η πολιτεία έχει εισάγει νέους θεσμούς στην εκπαίδευση όπως η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, η Αγωγή Υγείας, η Ευέλικτη Ζώνη και η Διαθεματικότητα. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, η Αγωγή Υγείας, η Ευέλικτη Ζώνη και η Διαθεματικότητα έχουν ως κοινό παρονομαστή τη συνεργατική μάθηση, τη βιωματική προσέγγιση και την αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού σε συντονιστή και εμψυχωτή των μαθητικών προσπαθειών.

Είναι γεγονός όμως ότι όλοι αυτοί οι θεσμοί λειτουργούν αποσπασματικά και δεν έχουν επηρεάσει σημαντικά ούτε την ουσία των εκπαιδευτικών διαδικασιών ούτε τη νοοτροπία της εκπαιδευτικής κοινότητας. Παράλληλα δεν φαίνεται να λειτουργούν έστω συμπληρωματικά με το άλλο κομμάτι του εκπαιδευτικού μας συστήματος που αποτελεί και την σχολική καθημερινότητα.

Οφείλουμε εδώ να πούμε ότι η πολιτεία θεσμοθέτησε με σαφήνεια όλες αυτές τις καινοτομίες. Η εισαγωγή των καινοτομιών αυτών με τις πλέον σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθοδολογίες ήταν και μια παραδοχή των προβλημάτων του παραδοσιακού συστήματος Ποιες όμως ήταν οι αιτίες που ανάγκασαν την ατροφία ή την απόρριψη αυτών των καινοτομιών;

Οι νέες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις έρχονται σε ευθεία ρήξη με το υπάρχον αναλυτικό πρόγραμμα και κυρίως με τον τρόπο που αυτό εφαρμόζεται στους μαθητές. Οι εκπαιδευτικοί δεν κατανόησαν τις δυνατότητες αυτών των καινοτομιών. Από μέρους της πολιτείας δεν υπάρχει ακόμη ένα εκφρασμένο οραματικό πλαίσιο για το μέλλον της εκπαιδευτικής πορείας στη χώρα μας.

Το δασκαλοκεντρικό σύστημα θέλει τον καθηγητή να προσπαθεί να μεταδώσει ένα συγκεκριμένο όγκο γνώσης. Του προσδίδει το ρόλο της αυθεντίας. Δεν μπορεί να παρακολουθήσει τις αλλαγές. Είναι πολύ στατικό ως προς το χώρο μαθητείας (τάξη) και τα μέσα (βιβλίο). Ο μαθητής είναι παθητικός δέκτης. Ο μαθητής αγωνίζεται μόνος του να ανταπεξέλθει απέναντι σε κάθε δυσκολία.

Τα μαθητοκεντρικά συστήματα δίνουν στον καθηγητή ένα φυσικότερο ρόλο αφού ζητούν από αυτόν να είναι απλώς είναι ο εαυτός του. Μαθαίνει μαζί με τους μαθητές του. Είναι εμψυχωτής και συντονιστής. Τα συστήματα αυτά είναι ευέλικτα και παρακολουθούν τις αλλαγές. Είναι ενεργητικά χρησιμοποιώντας την έρευνα και τη βιωματικότητα στοχεύοντας παράλληλα στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων.

Χρησιμοποιούν μια ποικιλία εκπαιδευτικών μέσων. Οδηγούν τις μαθητικές ομάδες στη συνεργασία και στην κοινωνικοποίηση. Έχουν ανάγκη της κριτικής και της πρωτοβουλίας των μαθητών.

Αν θεωρήσουμε υποθετικά ότι βαδίζουμε προς αλλαγή της εκπαίδευσής μας από δασκαλοκεντρική σε μαθητοκεντρική, όπως αυτό διαφαίνεται και από τις πρόσφατες αλλαγές των βιβλίων και τους νέους θεσμούς (Π.Ε., Α.Υ. Διαθεματικότητα κλπ.) τότε θα μπορούσαμε να προσδιορίσουμε τους τομείς που θα επηρέαζε ή θα έπρεπε να επηρεάσει η αλλαγή αυτή.

Έτσι θα έπρεπε να προχωρήσουμε σε δραστικές τομές που θα σχετίζονταν με το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, το νομικό πλαίσιο, τα βιβλία, την ανάγκη ύπαρξης νέου εκπαιδευτικού υλικού εκτός βιβλίων (ντοκιμαντέρ, ταινίες κλπ.), τα ωράρια και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τις υποδομές και γενικότερα την αλλαγή νοοτροπίας σε κάθε έκφανση της εκπαιδευτικής μας δραστηριότητας.

Προσδιορίζοντας κάποιες από τις αλλαγές αυτές θα λέγαμε ότι: Θα έπρεπε να επανεξετάσουμε το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και τον όγκο και το περιεχόμενο των βιβλίων. Να αναγνωρίσουμε την πραγματική θέση του βιβλίου ως ένα από τα πολλά εκπαιδευτικά μέσα και όχι το μοναδικό. Να ξεφύγουμε από τον απόλυτο χώρο της τάξης Να χαρίσουμε την ποθητή αυτονομία του Λυκείου.

Να δώσουμε ουσιαστικούς στόχους στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Να αλλάξουμε ριζικά το ρόλο και τα ωράρια των εκπαιδευτικών. Να δημιουργήσουμε νέες υποδομές στα σχολεία ώστε να διευκολύνουμε την μεγάλη ποικιλία εκπαιδευτικών μέσων. Να συντάξουμε μια νέα νομοθεσία σχετικά με τις εξόδους των μαθητών από το σχολείο

Να προσδώσουμε ουσιαστικούς ρόλους στα στελέχη της εκπαίδευσης. Οι νέοι ρόλοι Συμβούλων, Διευθυντών σχολείων και εκπαιδευτικών θα οδηγούσαν στην αυτονομία των σχολικών μονάδων και στη δυνατότητα προγραμματισμού σύμφωνα με τις ανάγκες τους.

Οι μαθητοκενρικές διαδικασίες οδηγούν σε ανοικτά δημοκρατικά συστήματα Οι μαθητοκενρικές διαδικασίες οδηγούν σε ανοικτά δημοκρατικά συστήματα. Σύμφωνα με ένα ευρύ αλλά σαφές πλαίσιο όλα διευκολύνονται και ενορχηστρώνονται με μεγαλύτερη ευκολία. Μπορούν να τεθούν πλέον οι σκοποί και με τη σειρά τους να δημιουργήσουν μια σειρά στόχων και εναλλακτικών τρόπων προσέγγισης αυτών των στόχων.

Ένας από τους μεγάλους στόχους των μαθητοκεντρικών διαδικασιών είναι η αυτομόρφωση.

Η διαθεματικότητα επομένως είναι μια ακόμη από τις ευκαιρίες που δίνει η πολιτεία σε μια προσπάθεια ανανέωσης και αλλαγής του παραδοσιακού μας συστήματος. Είναι μια έμμεση παραδοχή μιας ακόμη αδυναμίας του σημερινού σχολείου που κατακερματίζει και χωρίζει τον κόσμο σε μικρά ερμητικά δωμάτια. Είναι ένα βήμα που αν υιοθετηθεί από τις σχολικές κοινότητες μπορεί να επιφέρει σπουδαίες μελλοντικές αλλαγές.

Ίσως έχουν ωριμάσει πλέον οι συνθήκες: -για τη δημιουργία ενός μελλοντικού εκπαιδευτικού οράματος όπως αυτό αρχίζει να αναδύεται και από τα νέα βιβλία και τις καινοτόμες δράσεις. -για τον καθορισμό του σκοπού και των στόχων αυτών των αλλαγών. -για το πλαίσιο της ελευθερίας των σχολικών μονάδων στην κατάρτιση του προγραμματισμού τους.

Η εκπαιδευτική κοινότητα μπορεί να επηρεάσει και να επιταχύνει όλες τις νέες και αναγκαίες προσαρμογές. Ο εκπαιδευτικός είναι η μονάδα εκείνη που έχει τη δύναμη να προτείνει, να συζητήσει, να μεταβάλει. Με τη δραστηριότητα όλων των εμπλεκομένων στην εκπαίδευση μπορούμε να εξασφαλίσουμε μια διαδραστική σχέση με την πολιτεία.